ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד, סדר יום, כאן ב', 4.9.22 / צילום: יוסי זמיר
ילדה בת ארבע שנדרסה בתחילת החודש בנמל תל אביב על ידי נער שרכב על אופניים חשמליים, הובילה לעיסוק התקשורתי מחודש בסכנה שמהווים הכלים הללו, שלא אחת נוהגים בהם נערים צעירים בניגוד לחוק. כשמנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), ד"ר ארז קיטה, נשאל על כך במהלך ראיון בכאן ב' הוא ציין בפתח דבריו דווקא נתון אופטימי. "אנחנו רואים שחקיקה עוזרת, אנחנו קידמנו את ההיתר של הרכיבה מגיל 16 (ומאז) אנחנו רואים שירד שיעור הנפגעים מתחת לגיל 16 ב־50%". האם אכן חל שיפור שכזה בנתונים? בדקנו.
ראשית מהו אותו היתר רכיבה שעליו דיבר מנכ"ל הרלב"ד? ב-2016 בוצע תיקון לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, לפיו נהיגה בקורקינט ממונע או אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד. בשלב שני, החל מיולי 2019, אף נאסרה הרכיבה על כלי רכב אלו על מי שלא עבר מבחן תיאוריה (רגיל או ייעודי לרכיבה). מטעמו של קיטה הסבירו לנו כי הירידה שעליה דיבר חלה בשנים שבין 2015, השנה שלפני השלב הראשון בחקיקה, לבין 2021, וכי הנתונים הם מתוך דוח של מכון גרטנר. ואכן, על פי סיכום שנתי ל-2021 שפרסם המכון בעוד שב-2015 43% מהנפגעים היו בני פחות מ-16, הרי שב-2021 רק 23% נמנו עם בני הגיל הזה. כלומר, ירידה של 46.5% בקטגוריה הזאת, בדומה לדבריו של קיטה.
אלא שעיון במסמך שאליו הפנו אותנו ברלב"ד מקפיץ מיד לעין נתון בולט נוסף: "בשנת 2021 נמשכת העלייה במספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפגעו ואושפזו כתוצאה מתאונה כשרכבו על אופניים/קורקינט חשמליים", נכתב בעיקרי הדוח. מדוע במכון גרטנר מדברים על התמשכות העלייה בזמן שמנכ"ל הרלב"ד מתגאה בירידה? השאלה היא כמובן למה משווים. מתברר כי בשנתיים האחרונות דווקא נרשם גידול במעורבותם של בני פחות מ-16 בתאונות הללו. אם ב-2019, אז נרשם השפל בנתונים, עמד שיעור מעורבותם של בני הגיל הזה על 14% בלבד, הרי שב-2020 נרשמה עלייה ל-21% וב-2021 כבר מדובר כאמור בכרבע (23%) מכלל התאונות, בדומה לנתון מ-2018 לפני שנכנס לתוקפו השלב השני בחקיקה.
מהרלב"ד נמסר לנו כך: "אנו שמחים על בדיקת המשרוקית של גלובס. למשרוקית ולרלב"ד היכרות מוקדמת שעד כה, לשמחתנו, לא הצדיקה שריקה. מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, ציין בראיון שעל פי הנתונים שבידנו ישנה ירידה של כ-50% בחלקם של צעירים מתחת לגיל 16 שנפגעו בתאונות בעת רכיבה על כלים זעירים. אין חולק כי הנתון שנאמר בראיון מדויק, ולמערכת המשרוקית נשלח דוח של מכון גרטנר שמראה שבשנת 2015 חלקם של רוכבים מתחת לגיל 16 בעוגת הנפגעים היה 43% ובשנת 2021 חלקם היה 23%.
"אחת הסיבות לירידה בהיפגעות צעירים קשורה לתיקוני החקיקה שנעשו בנושא בשנת 2016, בהם נאסר על צעירים מתחת לגיל 16 לעשות שימוש בכלים הללו. הנתון הוזכר כדי להדגיש את חשיבותה של רגולציה מתאימה והשפעתה על ההיפגעות. המנכ"ל אכן לא ציין שבין שנת 2015 לשנת 2021 היו שנים בהן היפגעות צעירים הייתה נמוכה אף יותר, בעיקר כדי לא להעמיס נתונים על המאזין אלא לדבר על כלים ומידת יעילותם. הסבתם לתשומת ליבנו - נלמד, נתקן, ונמשיך לשקף לציבור נתוני אמת מדויקים כפי שאנו עושים מדי יום".
בשורה התחתונה: אז האם שיעורם של בני פחות מ־16 מבין הנפגעים בתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים ירד ב־50% מאז 2015? כן, אבל. אם בוחנים את הנתונים החל מ־2015, לפני הכניסה לתוקף של התקנות בעניין, אכן נרשמה ירידה של כ־47% בנתון הזה. יחד עם זאת, בשנתיים האחרונות הנתון חזר לעלות, משיעור של 14% ב־2019 לשיעור של 23% ב־2021.
תחקיר: טלאור שמש