גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיעור הנפגעים הצעירים בתאונות כלים דו-גלגליים חשמליים ירד ב-50%?

מעורבות בני הנוער בתאונות דו־גלגלי חשמלי נמצאת בירידה? תלוי ממתי סופרים ● המשרוקית של גלובס

ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד, סדר יום, כאן ב', 4.9.22 / צילום: יוסי זמיר
ארז קיטה, מנכ''ל הרלב''ד, סדר יום, כאן ב', 4.9.22 / צילום: יוסי זמיר

 

ילדה בת ארבע שנדרסה בתחילת החודש בנמל תל אביב על ידי נער שרכב על אופניים חשמליים, הובילה לעיסוק התקשורתי מחודש בסכנה שמהווים הכלים הללו, שלא אחת נוהגים בהם נערים צעירים בניגוד לחוק. כשמנכ"ל הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (רלב"ד), ד"ר ארז קיטה, נשאל על כך במהלך ראיון בכאן ב' הוא ציין בפתח דבריו דווקא נתון אופטימי. "אנחנו רואים שחקיקה עוזרת, אנחנו קידמנו את ההיתר של הרכיבה מגיל 16 (ומאז) אנחנו רואים שירד שיעור הנפגעים מתחת לגיל 16 ב־50%". האם אכן חל שיפור שכזה בנתונים? בדקנו.

ראשית מהו אותו היתר רכיבה שעליו דיבר מנכ"ל הרלב"ד? ב-2016 בוצע תיקון לתקנות התעבורה, תשכ"א-1961, לפיו נהיגה בקורקינט ממונע או אופניים חשמליים מותרת מגיל 16 בלבד. בשלב שני, החל מיולי 2019, אף נאסרה הרכיבה על כלי רכב אלו על מי שלא עבר מבחן תיאוריה (רגיל או ייעודי לרכיבה). מטעמו של קיטה הסבירו לנו כי הירידה שעליה דיבר חלה בשנים שבין 2015, השנה שלפני השלב הראשון בחקיקה, לבין 2021, וכי הנתונים הם מתוך דוח של מכון גרטנר. ואכן, על פי סיכום שנתי ל-2021 שפרסם המכון בעוד שב-2015 43% מהנפגעים היו בני פחות מ-16, הרי שב-2021 רק 23% נמנו עם בני הגיל הזה. כלומר, ירידה של 46.5% בקטגוריה הזאת, בדומה לדבריו של קיטה.

אלא שעיון במסמך שאליו הפנו אותנו ברלב"ד מקפיץ מיד לעין נתון בולט נוסף: "בשנת 2021 נמשכת העלייה במספר הילדים מתחת לגיל 16 שנפגעו ואושפזו כתוצאה מתאונה כשרכבו על אופניים/קורקינט חשמליים", נכתב בעיקרי הדוח. מדוע במכון גרטנר מדברים על התמשכות העלייה בזמן שמנכ"ל הרלב"ד מתגאה בירידה? השאלה היא כמובן למה משווים. מתברר כי בשנתיים האחרונות דווקא נרשם גידול במעורבותם של בני פחות מ-16 בתאונות הללו. אם ב-2019, אז נרשם השפל בנתונים, עמד שיעור מעורבותם של בני הגיל הזה על 14% בלבד, הרי שב-2020 נרשמה עלייה ל-21% וב-2021 כבר מדובר כאמור בכרבע (23%) מכלל התאונות, בדומה לנתון מ-2018 לפני שנכנס לתוקפו השלב השני בחקיקה.

 

​מהרלב"ד נמסר לנו כך: "אנו שמחים על בדיקת המשרוקית של גלובס. למשרוקית ולרלב"ד היכרות מוקדמת שעד כה, לשמחתנו, לא הצדיקה שריקה. מנכ"ל הרלב"ד, ד"ר ארז קיטה, ציין בראיון שעל פי הנתונים שבידנו ישנה ירידה של כ-50% בחלקם של צעירים מתחת לגיל 16 שנפגעו בתאונות בעת רכיבה על כלים זעירים. אין חולק כי הנתון שנאמר בראיון מדויק, ולמערכת המשרוקית נשלח דוח של מכון גרטנר שמראה שבשנת 2015 חלקם של רוכבים מתחת לגיל 16 בעוגת הנפגעים היה 43% ובשנת 2021 חלקם היה 23%.

"אחת הסיבות לירידה בהיפגעות צעירים קשורה לתיקוני החקיקה שנעשו בנושא בשנת 2016, בהם נאסר על צעירים מתחת לגיל 16 לעשות שימוש בכלים הללו. הנתון הוזכר כדי להדגיש את חשיבותה של רגולציה מתאימה והשפעתה על ההיפגעות. המנכ"ל אכן לא ציין שבין שנת 2015 לשנת 2021 היו שנים בהן היפגעות צעירים הייתה נמוכה אף יותר, בעיקר כדי לא להעמיס נתונים על המאזין אלא לדבר על כלים ומידת יעילותם. הסבתם לתשומת ליבנו - נלמד, נתקן, ונמשיך לשקף לציבור נתוני אמת מדויקים כפי שאנו עושים מדי יום". 

בשורה התחתונה: אז האם שיעורם של בני פחות מ־16 מבין הנפגעים בתאונות קורקינטים ואופניים חשמליים ירד ב־50% מאז 2015? כן, אבל. אם בוחנים את הנתונים החל מ־2015, לפני הכניסה לתוקף של התקנות בעניין, אכן נרשמה ירידה של כ־47% בנתון הזה. יחד עם זאת, בשנתיים האחרונות הנתון חזר לעלות, משיעור של 14% ב־2019 לשיעור של 23% ב־2021. 

תחקיר: טלאור שמש

 

עוד כתבות

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ