גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המדינה שוקלת לדחות את המס על רכבים חשמליים. הסיבה מפתיעה

חוק המטרו תקוע, העומס בכבישים מחריף, והתמריצים לרכבים מופחתי הפליטות הולכים ומתמעטים: שבועות לפני ועידת האקלים של האו"ם, במשרדי הממשלה הבינו שבכל הנוגע לתחבורה ירוקה ישראל לא רק לא התקדמה, היא אף חזרה לאחור ● זו כנראה הסיבה שבאוצר בוחנים בימים אלה דחייה של לפחות שנה בהעלאת מס הרכישה על רכבים חשמליים, שתוכננה לינואר הקרוב

במשרד האוצר בוחנים כעת סיבוב פרסה בנוגע למדיניות המיסוי של הרכבים החשמליים / צילום: Shutterstock, guteksk7
במשרד האוצר בוחנים כעת סיבוב פרסה בנוגע למדיניות המיסוי של הרכבים החשמליים / צילום: Shutterstock, guteksk7

ב-8 בנובמבר תיפתח בשארם-א-שייח' ועידת האקלים השנתית של האו"ם, הידועה בראשי-התיבות COP. זהו האירוע הגלובלי החשוב ביותר בתחום הסביבה ומגיעים אליו ראשי מדינות רבים, מנהלים של חברות ענק, אנשי אקדמיה ונציגים של מאות גופים סביבתיים. בשנה שעברה, למשל, התקיים הכנס בגלאזגו בנוכחות נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא דרום קוריאה ועוד מנהיגי מדינות רבים.

מועד הפתיחה מוטל בספק: המכרז התחבורתי שלא מפסיק להסתבך 
מדוע יצרנית הרכב הגדולה בעולם לא נכנסת לטרנד הכי לוהט של שוק הרכב? 

ההחלטה של האו"ם לערוך השנה את הוועידה דווקא במזרח התיכון אינה מקרית והיא נובעת משתי סיבות: אחת רשמית והשנייה לא מוצהרת. הסיבה הרשמית היא שהמזרח התיכון הוא האזור שמדורג במקום השני מבחינת קצב ההתחממות השנתי שלו על פני כדור הארץ - עד 20% מהר יותר מהממוצע העולמי על פי נתוני האו"ם. הסיבה הלא רשמית היא ביקורת שנמתחה בשנה שעברה על המדינות העשירות. נטען כי הן מתמקדות ברגולציה סביבתית "מפנקת" ומעדיפות להעלים עין מכך שמדינות העולם השלישי העניות מייצרות חלק משמעותי מאוד מפליטת גזי החממה. חלקן באמצעות מפעלי תעשייה שמייצרים סחורות עבור המערב. משהו בנוסח "תזהמו, אבל רחוק".

עובדים על "חבילת הכרזות סביבתיות"

כך או כך, העובדה שהוועידה מתקיימת השנה ממש "בחצר האחורית" של ישראל עתידה להפנות אליה זרקורים בינלאומיים. לכן, משרדי הממשלה נערכים בכל החזיתות כדי להציג בה הישגים סביבתיים. תחום "התחבורה הסביבתית הירוקה" היה בשנה שעברה חלק חשוב באג'נדה של ישראל לוועידת COP ואמור להיות גם השנה. אלא שפורטפוליו ההישגים אותם יכולה ישראל להציג השנה בתחום הוא דל. זו כנראה הסיבה שבמשרד האוצר בוחנים כעת סיבוב פרסה בנוגע למדיניות המיסוי של הרכבים החשמליים.

בשנת 2019 רשות המסים הציגה תוכנית להעלאת מס הרכישה על רכבים חשמליים. לפי התוכנית, בינואר הקרוב, מס הקנייה יוכפל מ-10% ל-20% וב-2024 יזנק שוב ל-35%. אלא שלגלובס נודע שבאוצר שוקלים לדחות את המהלך ולקבע את מס הקנייה עד שנת 2024 ואולי אף מעבר לכך. זאת במסגרת "חבילת הכרזות סביבתיות" עליהם שוקדים משרדי הממשלה לקראת הוועידה. במשרד האוצר אישרו כי "הנושא נמצא בבחינה".

ההיתכנות של המהלך לא גבוהה

נזכיר, כרגע לא ניתן לבצע את המהלך משפטית בשל החשש מכלכלת בחירות. אבל בהנחה שהאוצר אכן יאשר את המהלך, לרשות שר האוצר הנוכחי יעמוד "חלון זמן" של כשבוע מהבחירות ועד תחילת הוועידה כדי להכריז על דחיית העלאת המס.

 

ההעלאה המתוכננת צפויה לייקר את רכישת הרכבים החשמליים לא רק עבור לקוחות חדשים, אלא גם עבור אלפי לקוחות שכבר הזמינו השנה כלי רכב חשמליים, אך יקבלו אותו רק ב-2023, אחרי עליית המס, בשל מצוקת המלאי.

הנזק התדמיתי שתגרור העלאת המס

לא בכדי דווקא המס על הרכב החשמלי תפס את עייני האוצר. העלאת המס תהפוך את ישראל לאחת המדינות הראשונות במערב שחוזרת לאחור במדיניות מיסוי הרכב החשמלי שלה, מה שעתיד להרים לא מעט גבות בקרב רגולטורים מכובדים בעולם. במיוחד לנוכח העובדה שגם התמריצים לרכב היברידי נמחקו בישראל כלילי, והתמריצים לרכבי פלאג-אין הולכים ונעלמים.

המעבר לתחבורה דלת פחמן (כלי רכב חשמליים בעיקר) היה ועודנו נושא בינלאומי חם בוועידת COP, ולא בכדי. בניגוד לנושאים כמו הפחתת הפליטה מתעשיות כבדות, שדורשים מאבק בתאגידי ענק, הרכב החשמלי מאפשר לאסוף צל"שים סביבתיים בקלות.

כמעט כל המדינות המשתתפות בהובלת האיחוד האירופי, סין, דרום קוריאה ואפילו ארצות-הברית צפויות להציג השנה נתונים מרשימים על המעבר לרכב חשמלי בתחומן לצד רגולציות סביבתיות מתקדמות לקידום ההטמעה של רכב חשמלי, ייצור סוללות, פרישת עמדות טעינה ושימוש באנרגיות בנות קיימא לטעינה.

מתחם ועידת האקלים השנה בשארם א־שייח' / צילום: אתר הוועידה cop27.eg

ישראל זכתה בוועידה של השנה שעברה להרבה קרדיטים והערכה על תוכניתה, שהקדימה את רוב העולם: להגיע עד 2030 ל-95% מכירות רכב חשמלי מכלל המכירות השנתיות. אבל השנה ישראל מגיעה לוועידה עם מעט מאוד הישגים בתחום. אומנם אחוז חדירת הרכב החשמלי עומד על כ-6% מכלל המכירות השנה וזה נתון מכובד שמשקף קצב צמיחה די מהיר, אבל עדיין נמוך משמעותית מהמדינות המובילות במערב. גם במספרים מוחלטים, 12 אלף מכירות בשנה הן מספר זניח שמטיל בספק את היכולת של המדינה לעמוד ביעד ל-2030.

כמעט כל רפורמות התחבורה הירוקה נגנזו

עוד תוכנית שכבר לא תהיה מקור לגאווה בוועידה היא רפורמת אגרות הגודש במטרופולין דן. במצגת של ישראל בוועידת COP בשנה שעברה, התוכנית מחוק ההסדרים, שכללה תשלום אגרות בכבישי תל אביב ושכנותיה במטרה להפחית את עומסי התנועה באזור, תפסה מקום מרכזי. אבל השנה כבר יהיה קשה להתהדר בה. באוקטובר אשתקד היא טואטאה מתחת לשטיח על ידי ועדת הכספים ונדחתה לשנת 2025. זאת במקביל לשלל הקלות משמעותיות באגרה שהובטחו לקבוצות נהגים שונות.

בפועל, היישום של התוכנית הזו הוא כה מורכב ונמצא כרגע בשלב כה מקדמי, עד שגם המועד של 2025 נראה תיאורטי לחלוטין.

למדינה גם אין מה להציג בחזיתות אחרות של המלחמה בגודש. החודש רמזו באוצר שהתוכנית להטלת מס נסועה על רכב חשמלי, שפורסמה במסגרת חוק ההסדרים בחודש מאי, כנראה לא תתממש עד 2025 לפחות, בשל "זמני היערכות ממושכים".

עוד סעיף משמעותי במלחמה בגודש, שהציגה ישראל בוועידה הקודמת, היה "פיתוח מערכת המטרו באזור תל אביב", אבל חקיקת חוק המטרו, שהוקפאה עם פיזור הכנסת, לא נראית באופק וקווי הרכבת הקלה החדשים מתעכבים. גם "הרפורמה במחירי החניה", שהובטחה בשנה שעברה ואמורה הייתה לייקר את החניות לא מתרוממת, ואיתה נגנזה גם ההבטחה למענקים של 50 מיליון שקל לעסקים לטובת עידוד הגעה בתחבורה "ירוקה" לעבודה.

בשורה התחתונה, ישראל מגיעה ל-COP27 עם עוד כ-150 אלף כלי רכב נטו על הכבישים, צמצום משמעותי בהטבות לרכישת כלי רכב מופחתי פליטה ועם גודש תנועה מזהם שהחריף משמעותית. מזל שהוועידה לא מתקיימת בתל אביב.

עוד כתבות

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם