גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תביעה: החברה הבטיחה תשואה מהיום הראשון על השקעות נדל"ן בגרמניה. ואז הכול הסתבך

אחרי שהפסיקה לשלם את התשואה המובטחת, 300 משקיעים פנו לביהמ"ש בבקשה למנות נאמן לקבוצת השקעות הנדל"ן בגרמניה MHR1, להוציא את השליטה מידי הבעלים צח חרמון ויגיל מנוביץ' ולהקפיא את נכסיה ● המשקיעים טוענים למצגי שווא מצד החברה, ערבוב כספים ותשלום רווחים מתוך הון

צח חרמון ויגיל מנוביץ', מנהלי MHR1 / איור: גיל ג'יבלי
צח חרמון ויגיל מנוביץ', מנהלי MHR1 / איור: גיל ג'יבלי

קבוצת השקעות הנדל"ן בגרמניה MHR1 שבשליטת צח חרמון ויגיל מנוביץ' הציגה מצגי שווא למשקיעים, גייסה כספים ללא תשקיף באופן שיטתי ומתמשך ולא משלמת את התשואות שהבטיחה - כך טוענים 300 משקיעים שפנו לבית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למנות נאמן לחברה, להוציא את השליטה מידי בעלי השליטה ולהקפיא את נכסיה.

זו אינו ההליך היחיד נגד הקבוצה, שעיסוקה ייזום וניהול השקעות בנדל"ן בגרמניה ומציעה על-פי אתר האינטרנט שלה "תשואה מהיום הראשון". בינואר השנה הוגשה נגדה בקשה לתביעה ייצוגית על-ידי משקיע בטענות דומות למצגי שווא והטעיית משקיעים. בשבוע האחרון הוגשו תביעות לפירוק שתי שותפויות של הקבוצה, דרכן השקיעו עשרות משקיעים כספים, זאת בטענה כי רומו וכספם גויס בתרמית.

למרות כל אלה, באתר החברה מצוין כי "אנו מתגאים בכך שמעולם לא הוגשו נגד MHR1 תביעות". כל ההליכים נפתחו לאחר שהחברה הפסיקה לשלם בשנה האחרונה למשקיעים את התשואה המובטחת.

הצעה מפתה להשקעות נדל"ן בגרמניה, במחיר נמוך, וקבלת תשואה גבוהה של 10% מהיום הראשון, הובילה את המשקיעים הישראלים להשקיע לטענתם. 300 מהם השקיעו יחד כ-132 מיליון שקל בין השנים 2013 ועד 2020.

בבקשה, שהוגשה היום (ה') באמצעות עורכי הדין עמית לדרמן ודורית קרני ממשרד AYR עמר רייטר ז'אן שוכטוביץ ושות', נטען כי החברה גייסה כ-330 מיליון שקל ללא תשקיף, היא אינה עומד בהתחייבויותיה, ויש צורך דחוף במינוי נאמן זמני לחברה, הקפאת חשבונות הבנק בהם סכומים העולים על 2 מיליון אירו ועיכוב יציאתם מהארץ של מנהלי החברה, צח חרמון ויגיל מנוביץ', ושל אחיו של יגיל, שובל מנוביץ', המשמש כ"יו"ר ועדת ההשקעות".

"מצגים כוזבים ומטעים"

נטען לשורת מצגי שווא: והצגת מצגים ביחס לנכסים בשעה שאלו לא נרכשו כלל וערבוב כספים בין הפרויקטים השונים; בניגוד למובטח, ההשקעות לא שימשו לרכישת זכויות בנכס אלא להלוואות, באופן שחשף את המשקיעים לסיכונים הכרוכים בהשקעה בניירות ערך; החברה גייסה גיוסי יתר בהשוואה להיקף ההון העצמי הנדרש שהוצג למשקיעים; תשלום עמלה בהיקף של 20% מסכומי ההשקעה ללא גילוי למשקיעים מראש או בדיעבד; תשלום "תשואות" שלא מתוך רווחים; והצגת דוחות כספיים שלא משקפים את מצב ההשקעות.

בתביעה הייצוגית, שהוגשה באמצעות עו"ד איתן שמואלי ממשרד ליפא מאיר, נטען כי "בהיעדר תשקיף, הציגו הנתבעים לחברי הקבוצה מצגים כוזבים ומטעים לגבי מצבה הפיננסי של ההשקעה, סכומה, התשואה הצפויה ממנה". זהו גם הטיעון בבקשה שהוגשה היום.

עורכי הדין לדרמן וקרני טוענים כי "מצגי השווא התאפשרו רק באמצעות החטא הקדמון שבו נגועה פעילות התאגיד לאורך כל תולדותיה, היינו הצעה ומכירה של ניירות ערך לציבור ללא תשקיף.

"באופן זה נהנה התאגיד מכל היתרונות הגלומים בגיוס חוב מהציבור, מבלי לשאת באחריות הכרוכה בכך ומבלי לתת דין וחשבון לאיש על הנעשה בסכומי העתק שגייסו, והוא ניצל אנומליה זו עד תום".

שינוי המודל העסקי לאחר שרשות ניירות ערך קנסה את החברה

MHR1 הציעה הזדמנות עסקית בדמות רכישת נכסי נדל"ן מניבים בגרמניה, הנאה מדמי השכירות ובסופו של יום מכירתם לאחר עלייה בשווים, תוך החזר קרן ההשקעה וגריפת רווח נאה. בתחילת פעילות החברה גויסו כספי המשקיעים באמצעות הקמת 11 שותפויות מוגבלות, בהן שימשה החברה כשותף כללי והמשקיעים כשותפים מוגבלים.

בבקשה נטען כי למשקיעים הוצג כי השותפות תרכוש חלק מהזכויות בנכס, ויתרת הזכויות תוחזק על-ידי שותף מקומי, אשר מתחייב לתשואה מינימלית של 10%. בהסכם השותפות, שהיה אחיד לכל השותפויות שהוקמו, צוינו שורת תנאים לפיהם החברה לא תחויב כלפי המשקיעים בגין הכספים שהשקיעו ונגרמו להם כתוצאה מניהול השותפות. בהסכם הכתוב צוין כי ההשקעה יכולה לרשת לטמיון, והיא בעלת סיכון. בבקשה נטען כי ההסכמים האחידים הם מקפחים, דרקוניים ושוללים מהמשקיעים כל הגנה.

בשנת 2019 נקטה רשות ניירות ערך הליך אכיפה מינהלי נגד החברה, חרמון ומנוביץ' בשל מכירת ניירות ערך לציבור שלא על-פי תשקיף ועל הטעיית הרשות. במסגרת הסדר בו הודו, הם חויבו בקנס אישי כל אחד של 150 אלף שקל, והחברה חויבה ב-350 אלף שקל. לפי ממצאי הרשות, השקעות הנדל"ן שהציעה הקבוצה תוך תשואה צפויה של 10%, מהווים ניירות ערך, ואלה הוצעו ללא תשקיף ליותר מ-35 משקיעים.

בעקבות הליך האכיפה המינהלי, עברו מנוביץ' וחרמון למודל פעולה אחר: השקעות באמצעות נאמנויות. כך שמונה נאמן עורך דין, שיחזיק בכספי המשקיעים מכוח הסכם נאמנות ויירשם כבעלי 50% בנאמנות מהנכס שיירכש בגרמניה. המשקיעים התקשרו עם החברה ב"הסכם לרכישה משותפת של נכס וניהולו", לפיו החברה תבצע את הפעולות בשמם.

במקביל צוין במצגות העסקיות של החברה כי "אין באמור הצעה או הזמנה להשקעה כלשהי", וכי "החברה אינה מבטיחה למשקיעים תשואה כלשהי". המשקיעים טוענים כי מדובר ב"שינוי קוסמטי" של מודל הפעילות שנותר כשהיה, וכי ההסתייגויות נועדו לחמוק מאיסורי רשות ניירות ערך. עוד צוין בבקשה כי בשנת 2021 הרשות הוציאה ל-MHR1 דרישה נוספת להפסקת הפעילות. בגלל דרישה זו, המשקיעים משערים כי התאגיד נמנע מלהמשיך ולגייס כספים, באופן שהוביל לקריסתו ולאי-יכולתו לעמוד בהתחייבויותיו.

החברה מנהלת תביעות דיבה נגד שני משקיעים

המשקיעים טוענים כי ישנה אפשרות שכספיהם שימשו כמקור לתשלום למשקיעים, תוך העברת הכסף בין פרויקטים. כך לפי חוות-דעת רואי חשבון, סכום ששולם כתשואה בגובה של 12.7 מיליון שקל אינו מתוך רווחים. גם בתביעה הייצוגית נטען כי החזרת הון הוצגה כתשואה. רק בדיעבד, לאחר שחברי הקבוצה בדקו את דוחותיה הכספיים של השותפות, התברר להם, לטענתם, כי הסכומים שהוצגו כתשואה שולמו למעשה מתוך סכומי ההשקעה עצמם.

החברה מנהלת תביעות דיבה נגד שני משקיעים על דברים שכתבו נגדה בקבוצת הוואטסאפ של המשקיעים. החברה גם הגישה תביעת דיבה נגד עו"ד איתן שמואלי, המייצג עשרות משקיעים, וזו נדחתה תוך קביעה כי לא הייתה צריכה להיות מוגשת, וחיוב בהוצאות בסכום של 30 אלף שקל.

בבקשה שהוגשה לפירוק אחת מהשותפויות נטען כי ביוני 2022, הם נדהמו לגלות כי המרכז המסחרי שרכשו נמכר כבר באוקטובר 2021 על-ידי השותף הגרמני, ו-6.5 מיליון אירו הועברו להשקעות אחרות בגרמניה, לטענת חרמון ומנוביץ', ללא ידיעתם. החברה הגישה תביעות בגרמניה נגד השותף הגרמני, ומתנהלים נגדו הליכים בגרמניה.

רשות ניירות ערך נתנה את הסכמתה להשתתפות בהוצאות התביעה הייצוגית שהוגשה בראשית השנה. הרשות גם הוציאה דרישה להפסקת הפעילות בשנה שעברה לחברה, על-פי הבקשה. עד כה לא ידוע אם המשקיעים הגישו תלונות לרשות על התנהלות החברה ומנהליה. מרשות ניירות ערך נמסר בתגובה: "ציבור המשקיעים אשר יש לו מידע רלוונטי מוזמן לפנות באמצעות אתר הרשות".

תגובת חברת MHR1: "הבקשה לאישור תובענה ייצוגית הוגשה על-ידי עו"ד שמואלי שנוקט הליכי סרק שונים נגד החברה ומייצג קומץ של משקיעים, שאינם מייצגים את כלל המשקיעים, שרובם ככולם מרוצים ונהנים מרווחי ההשקעות המוצלחות לאורך השנים. הטענות שבבקשת האישור משוללת יסוד, והחברה תגיב להן בתשובה שתגיש לבית המשפט (באמצעות באי-כוחה), אשר תיתמך בחוות-דעת מומחה".

לגבי הבקשה החדשה נמסר כי "עדיין לא קיבלנו את התביעות. בכל מקרה מדובר בטענות שווא שיתבררו במלואם בבית המשפט".

עוד כתבות

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מתן ותומר, מייסדי חברת Apex / צילום: בן חכים

הם עוד לא בני 40 וכבר הצליחו לגייס את היזם המדובר בעולם לחברת הסייבר שלהם

מתן דרמן ותומר אבני ראו מקרוב את מהפכת הבינה המלאכותית קורמת עור וגידים במהלך שירותם הארוך ב־8200 ● לפני עשרה חודשים, הם הקימו חברה שמאבטחת את השימוש ב־ChatGPT, וכך מנטרלת את הרתיעה ממנו בקרב מנהלים ● היום, סם אלטמן מייעץ להם ומשקיע מכיסו

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות