גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התושבים המיוחדים מטקסס שעוברים צפונה לאילינוי: הארמדילים

היצורים הקטנים הללו מתרחבים צפונה ומותירים חותמם בארצו של לינקולן ● "אני לא בטוחה שהייתי אומרת שהם חמודים"

ארמדיל. היצורים הקטנים צצים בכמויות גדולות מהרגיל באילינוי / צילום: Associated Press, Silvia Izquierdo
ארמדיל. היצורים הקטנים צצים בכמויות גדולות מהרגיל באילינוי / צילום: Associated Press, Silvia Izquierdo

ג'ודי קארבר ובעלה מקרבונדייל, עיירת קולג' באילינוי, החלו לשים לב לבורות קטנים בדשא וחלקים בגינה שלהם בהם הצמחים נלעסו מאז תחילת האביב השנה, ולא היו בטוחים אם מדובר בצבאים או סנאים שחופרים בגינת השיחים והעצים שלהם, הנמצאת לחוף אגם מחוץ לעיירה.

ואז ערב אחד החודש כשיצאו להליכה, ראו משהו בשיחים ליד דלת הבית שלהם. זה היה יצור "בערך בגודל של שק קמח של שלושה קילו" אמרה ג'ודי, עם אוזניים מחודדות, שריון קשקשים חום וזנב ארוך.

האישה בת 67 מיד ידעה שמדובר בארמדיל.

"האמן לי, כשתראה אחד תדע מה זה", אמרה. על פי גב' קארבר, היצור היה מפוחד מהם במידה שבה הם היו סקרנים לגביו. הוא קפא - ראשו מסתתר בשיחים - בזמן שבעלה האיר עליו בפנס. "אני חושבת שהוא חשב שאנחנו לא יכולים לראות אותו, אבל ראינו את כל הגוף", סיפרה.

איך חיה קטנה עם שריון גדול הגיעה מהדרום לאילינוי?

החיות האלה בגודל אופוסום - כמעט עיוורות ודומות להכלאה בין דב נמלים ושק תפוחי אדמה - מזדחלות צפונה מטקסס כבר כמה עשרות שנים ובשנים האחרונות קבעו מושבן בארצו של לינקולן, הורסות חצרות בתים, מושכות מבטים מבולבלים ונהרגות בכבישים המהירים, גופותיהן מוטלות לצידי הדרך.

באיזורים של דרום אילינוי, יש המון מהם.

"כמה אתה רוצה?" שאל ג'ף הולסהאוזר, בן 57, צייד נלהב שעובד בעסקי מיזוג האוויר בעיר הקטנה אנה, בפינה הדרום מערבית של המדינה. הולסהאוזר אמר שהוא ראה אפילו 10 ארמדילים בלילה על ידי שימוש בציוד דימות אופטי, בזמן שהוא יוצא לצוד תנים בחוות של חקלאים. הוא אמר שהוא ירה בחמישה בחצר שלו בחודשים האחרונים. "אני רואה אותם בכל מקום".

הם נצפו לאחרונה אפילו יותר צפונה, במחוז וויל, חמש שעות צפונה ובפאתי שיקגו, שם החורפים לרוב קשים הרבה יותר. מדענים אומרים שזו עדות גם לסתגלנות של בעלי החיים הללו אך גם לאקלים המתחמם.

שאלה אחת גדולה: איך חיה קטנה עם רגליים קצרות ושריון גדול חצתה את נהר מיסיסיפי מערבה או את נהר אוהיו בדרום, נהרות גדולים עם זרמים חזקים, תעבורת ספינות ופסולת רבה.

"את זה אנחנו עדיין לא יודעים", אמר אגוסטין חימנז, פרופסור עמית לזואולוגיה באוניברסיטת דרום אילינוי בקרבונדייל. ארמדילים הם שחיינים טובים באופן מפתיע, אמר הפרופסור. אפילו כמה פרטים בודדים שחצו את הנהרות יכלו להתרבות במהירות, מכיוון שכל ביצית של ארמדיל מתפצלת לארבעה עוברים זהים, הוא אמר.

אחרים חושדים שהם חוצים גשרים בלילה או תופסים טרמפים בקרונות רכבת או בתאי המטען של טנדרים. "יש הרבה ספקולציה וכמה דיווחים אנקדוטליים על כל אחת מהדרכים", אמר סטן מקטגארט, מנהל תוכנית המגוון בבעלי חיים במחלקת משאבי הטבע של אילינוי.

לא מותאמים לאקלים קר

ארמדילים משתמשים בחוטם הארוך שלהם לרחרח חרקים שחיים קרוב לפני הקרקע. החיות האלה חצו ממקסיקו לטקסס בסביבות 1850 ומאז הרחיבו את השטח שלהם צפונה, אמר חימנז, שחקר ומיין פרזיטים שחיים על הארמדילים (הארמדיל הוא אחת מהחיות הבודדות הנושאות את הבקטריה שגורמת לצרעת, אם כי אף אחד מהארמדילים שנבדקו באילינוי נשאו אותה, אמר).

היונקים האלה לא מותאמים לאקלים קר, בגלל מיעוט הפרווה, טמפרטורת גוף טבעית נמוכה יחסית וכמות קטנה של שומן צבור, אמר חימנז. בכך שהם ממשיכים להתרחב למרכז אילינוי ומעבר לשם, הם מהווים איתות ברור לכך שאיזורים אלה מתחממים, אמר חימנז.

קארן שאווקר, בת 40 העובדת בקיימות סביבתית, אומרת שמעולם לא ראתה ארמדילים כשגדלה בקרבונדייל אבל בשנים האחרונות נתקלה בהרבה גוויות שלהם. יום חמים אחד בפברואר, היא אכלה חטיף במטבח שלה בזמן שבהתה בחלון ופתאום ראתה את הארמדיל החי הראשון שראתה מימיה. היא חטפה את הטלפון שלה ורצה החוצה לצלם.

"לא היה אכפת לו שאני מתקרבת והוא המשיך לחפור בשורשים וממש תקע את החוטם באדמה וחפר", אמרה.

שאווקר, שרצה הביתה לשתף את הסרטון עם חברים, לא ממש יודעת איך לקבל את האורחים החדשים. "אני לא בטוחה שהייתי אומרת שהם 'חמודים'", אמרה. "אלה חיות מוזרות למראה. כלומר, יש להן חוטם כזה מוזר ומין עור קשקשים שמזכיר צב. מבחינתי, זה היה בעיקר מעניין ומוזר".

"למה להרוג ארמדילים?"

לאחר שג'ודי קארבר ובעלה ראו את הארמדיל הראשון שלהם, החלו לראות יותר ויותר נזקים שהחיה עושה. לילה אחד, הוא חפר 50 בורות קטנים בגינה, אמרה.

בפעם השנייה שראו את הארמדיל, הוא נבהל כשבעלה התקרב, אמרה. "הוא קפץ באוויר קצת והופה, הוא רץ די במהירות" בחזרה ליער.

כחובבת בעלי חיים המאכילה באופן שגרתי צב שמגיע לדלת האחורית של ביתה, קארבר אמרה שהיא נהנית מהמפגשים עם הארמדיל, אם כי לבעלה קצת נמאס לנקות את המכתשים הקטנים בגינה.

היא אומרת שחברה שעברה לטקסס לפני כמה שנים סיפרה לה שלעתים קרובות היא שומעת אש יריות מהשכנים שיורים בארמדילים בחצרות שלהם. "אני אמרתי לה, 'למה להרוג ארמדילים?' כעתה שאני רואה את כל החפירות שלהם, אני לא מופתעת מדי", אמרה קארבר.

קארי אוורס, שכנה במורד הרחוב מקארבר, ראתה ארמדיל בגינה שלה לפני כמה שבועות בזמן שטיילה עם הכלבים. "אני חושבת שהפחדנו אותו והוא פשוט הלך לדרכו לאורך שורת השיחים הזו", סיפרה אוורס, מנהלת חשבונות בפנסיה בת 58, והצביעה על איזור בגינה שלה.

אין לה תוכניות לקרוא למדביר אלא אם הדברים יהיו ממש רעים, אמרה. חברה אחת שהיא גננית רצינית נפטרה מאחד, סיפרה אוורס. "שפנים, סנאים וארמדילים הם כולם אויבי הגינה", אמרה. "אם הארמדילים היו אוכלים סנאים, אני חושבת שכולם היו אוהבים אותם".

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?