משה גפני, יהדות התורה, קלמן ליברמן, כאן ב', 20.9.22 / צילום: איל יצהר
הטלת המס על משקאות מתוקים ועל כלים חד-פעמיים היו שניים מהמהלכים הבולטים שהעבירה הממשלה היוצאת, והם עוררו לא מעט הדים וביקורות. כשח"כ משה גפני התראיין לכאן ב', ותקף את שר האוצר אביגדור ליברמן, הוא הזכיר, בין היתר, גם את המהלכים האלה. "שר האוצר… רק גרם נזק לתעשייה המקומית", הוא טען בהתייחס למהלך אחר שלו, ואז הוסיף "כמו שהוא עשה עם השתייה המתוקה ועם הכלים החד-פעמיים - לא הוריד את השימוש בהם, אלא הוא רק הוסיף מסים על אנשים". לא נכריע כאן כמובן לגבי הנזק או התועלת שבמהלכים, אבל האם זה נכון שהצריכה של שני המוצרים לא השתנתה למרות הכבדת המיסוי עליהם? בדקנו.
ח"כ גפני עצמו לא הגיב לפניות שלנו שבהן ביקשנו להבין על מה הסתמך בקביעתו, וגם להבין האם כיוון לשימוש של מגזר מסוים, לתקופות מסוימות וכדומה. התחלנו במס על המשקאות המתוקים. התיקון בנושא שקבע בין היתר כי משקאות המכילים מעל 5 גרם סוכר ל-100 מ"ל משקה ימוסו בסכום של שקל לליטר, נכנס לתוקף ב-1 בינואר השנה (גם משקאות דיאט ומשקאות טבעיים מוסו, אך בשיעור נמוך יותר). לא מצאנו נתון אחד שמעיד על כך שסך הצריכה של המשקאות הללו פחת מאז כניסת המס לתוקף, אלא מקבץ של דיווחים שונים. כך, למשל, בתום החודש הראשון לרפורמה דווח בדה מרקר על "ירידה חדה של 30%" בצריכת המשקאות הממותקים. באפריל דיווחה חברת סטורנקסט, המבצעת מחקר ואנליזה של נתוני צריכה בשוק הקמעונאי, כי בכמות המשקאות הלא אלכוהוליים שנצרכו בפסח הנוכחי חלה ירידה של 4.6% לעומת פסח אשתקד. הדוח של החברה הגדיר זאת "ירידה משמעותית" שמושפעת, בין היתר, מ"רפורמת המשקאות". לקראת חג השבועות דיווחה סטורנקסט על ירידה חדה יותר בהשוואה לחג הקודם, אם כי הפעם המיקוד היה ב"משקאות הקולה" (צניחה של 16.1% במכר הכמותי) ובמשקאות ה"קולה דיאט" (ירידה של 5.3%). הדוח העדכני ביותר, מחודש אוגוסט האחרון, מצביע על ירידה של 22% במכירת תרכיזי מיצים, וכ-40% במכירת מיצים טבעיים, שמוסו אף הם במסגרת הרפורמה.
ומה לגבי הכלים החד-פעמיים? כאן הממצאים מובהקים אף יותר. מדובר במהלך שאושר בוועדת הכספים בנובמבר 2021, וכלל הטלת מס של 11 שקל לכל קילו של כלים חד-פעמיים. בחודשים הראשונים דווח בכלי התקשורת על ירידות חדות של עשרות אחוזים במכירת המוצרים הללו, ואלו נמשכו - אמנם באופן מעט מתון יותר - גם לאחר מכן. באפריל פרסם המשרד להגנת הסביבה ממצאים - מבוססים על נתונים של סטורנקסט - לפיהם חלה צניחה של 50% בהיקף המכירות של המוצרים הללו מאז כניסת הצו לתוקף. דיווחים אחרים של סטורנקסט מצביעים על כך שבפסח 2022 הישראלים צרכו 29.4% פחות כלים חד-פעמיים לעומת פסח 2021, ובשבועות נרשמה ירידה של 27.7% במכירות לעומת שבועות אשתקד.
בשורה התחתונה: דבריו של גפני לא נכונים. לפי נתוני חברת סטורנקסט, ונתונים אחרים שפורסמו בכלי התקשורת ועל ידי המשרד לאיכות הסביבה, בשנה האחרונה דווקא חלה ירידה הן ברכישת משקאות מתוקים והן ברכישת כלים חד-פעמיים.
תחקיר: אורי כהן