גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האסון הפיננסי בבריטניה הוא תמרור אזהרה לעולם כולו

המשבר בממלכה המאוחדת מספק פרומו אפשרי לסכנות שכלכלות אחרות עלולות לעמוד מולן בתקופה של אינפלציה גבוהה ועלייה של הריביות ● בריטניה נותנת למנהיגים אחרים בעולם שיעור למה כדאי להתנהג בזהירות ומדוע צריך להתייחס טוב יותר לשווקי האג"ח

הבנק של אנגליה. בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Frank Augstein
הבנק של אנגליה. בשבוע שעבר / צילום: Associated Press, Frank Augstein

תערובת רעילה של פוליטיקה, אינפלציה וריבית גבוהה המאיימת על המערכת הפיננסית בבריטניה, שולחת גלי הדף לשווקים בעולם ומדליקה נורות אזהרה במדינות אחרות לגבי הסכנות של התקופה הכלכלית החדשה אליה אנו נכנסים.

קיצוץ המס המפתיע שעשתה הממשלה בבריטניה לפני מעט יותר משבוע גרם למשקיעים לחשוש לגבי האמינות הפיסקלית של המדינה וריסק גם את הליש"ט וגם את שוק האג"ח הממשלתיות בבריטניה.

סופרלטיבים נכתבים בקלות בדיווחים על השוק, אבל התגובות העצבניות בשבוע האחרון היו באמת יוצאות דופן. חוץ מתנודות גדולות בליש"ט, האג"ח המבשילות בעוד 50 שנה, הפסידו שליש מערכן תוך ארבעה ימים. אחר כך הן זינקו בשווי ביותר מרבע ביום אחד, לאחר קניית חירום של אג"ח על ידי בנק אנגליה שנועדה למנוע סחרור של מכירה כפויה על ידי קרנות הפנסיה. לשם הפרספקטיבה, הירידה הגדולה ביותר הקודמת בארבעה ימים הייתה קטנה בחצי מזו האחרונה, והעלייה הגדולה ביותר ביום אחד הייתה של 15%, ושני המקרים היו בעקבות סגרי הקורונה.

לתנודות כל כך גדולות הייתה השפעה ישירה על השווקים בעולם, והן העלו את ערך הדולר ותשואות האג"ח של משרד האוצר האמריקאי ופגעו במחירי מניות וסחורות. השוק הדובי רקע ברגלו על הקרקע. מעמדה של לונדון כמרכז פיננסי חשוב ובסיס למשקיעים בינלאומיים, לצד תפקידו של שער החליפין בין הליש"ט לדולר כצמד המטבעות הנסחרים בעולם, מעניקים לבריטניה השפעה גדולה על השווקים בעולם. אבל קיים גם חשש גדול: אולי בריטניה היא הקנרית במכרה הפחם, שמספקת אזהרה מקדימה על סכנות הניצבות גם בפני שווקים מפותחים אחרים.

לא רק בריטניה

הסכנות גדולות. בטווח הקצר, האם בריטניה היא מקרה מיוחד, או רק הקורבן הראשון של משקיעים המענישים ממשלות פזרניות בעלויות הלוואה גבוהות יותר? בטווח הארוך, האם בריטניה שוב לוקחת לקצה גישה - מדיניות פיסקלית קלה, ובעקבותיה לחץ אינפלציוני רב יותר - שצפויה להפוך ל"נורמלי החדש" החדש?

כדי לטפל בנושאים של הטווח הקצר, בואו נתחיל עם מה שלא הצליח. הטריגר היה קיצוץ המס שמגיע לכ־1.8% מהתמ"ג בשנה, כאשר המרוויחים ממנו הם העשירים. לא מדובר בכל כך הרבה. אבל לקיצוץ הזה הייתה השפעה כל כך גדולה בגלל הרקע הנרחב יותר של ריביות עולות, חוב גדול, האופן הגרוע בו הממשלה הודיעה על הקיצוץ והשחיקה באופן כללי באמינות מוסדות המדינה. רוב הנושאים האלה תופסים, במידה כזו או אחרת, לגבי כל העולם המפותח.

הריביות עלו כמעט בכל מקום, וזה גרם לעצבנות בקרב משקיעים. הלוואה להמרצת הכלכלה בזמן שהאינפלציה דו־ספרתית והבנק המרכזי מעלה ריביות כדי לנסות להאט הכל, מעמידה את המדיניות הפיסקלית והמוניטרית ראש בראש, ומכריחה את בנק אנגליה לעשות אפילו יותר ממה שעשה.

בבריטניה החוב כבר היה אמור לתפוח בגלל סובסידיה של עלויות האנרגיה בגובה כ־150 מיליארד ליש"ט אך השווקים לא הוטרדו מהסובסידיה, בגלל שמדובר בסיוע חד פעמי, שנועד לאזן את הזינוק במחירי אנרגיה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. קיצוצי המיסים וההפסד הנובע מהם בהכנסות הממשלה, לעומת זה, נועדו להיות קבועים, ולכן הדחף למכור. מה שהופך את מצב החוב לגרוע יותר הוא העובדה שבריטניה צריכה ללוות כסף ממדינות זרות, בגלל שהיא מנהלת גירעון תקציבי עצום.

הודעה איומה

האופן שבו הממשלה הודיעה על קיצוצי המיסים היה ממש איום. הממשלה החליטה לא להסביר את ההשפעה של קיצוץ המס על מצב התקציב ובמקום זה הדגישה את שאיפתה לחזק את הצמיחה, משהו שטענה שקיצוצי מיסים יעזרו להשיג. כלכלנים ומשקיעים לא הסכימו איתה. רה"מ ליז טראס שתקה ימים ארוכים אחרי התגובה המזעזעת של השוק, ואז ניסתה להטיל את האשמה לצניחה בשווי הנכסים הבריטיים בגורמים עולמיים. הכחשה של מה שכל משקיע רואה באופן ברור שקורה באמת היא לא אסטרטגיה טובה.

מדינות אחרות גם נאבקות בנושאים האלה. בריטניה שנתנה לעולם שיעור למה כדאי להיות זהירים, היא אולי הקנרית, אך הטלטלות בה מהוות אזהרה למדינות אחרות להתייחס לשווקי אג"ח טוב יותר.

התשובה לשאלה בטווח ארוך יותר נראית ברורה: כן, יהיו עוד לחצים אינפלציוניים בכל מקום בעתיד. בריטניה הייתה ה־דוגמא של הסטגנציה העולמית אחרי 2010, כשהצמיחה הייתה איטית למרות שהריביות היו נמוכות מאוד. המדינה נקטה בצעדי צנע שהלכו רחוק יותר מכל מדינה גדולה אחרת כשקיצצה הוצאות וניהלה מדיניות פיסקלית מאוד הדוקה, ובנק אנגליה ניסה לאזן זאת בריביות נמוכות מאוד כדי לתמוך בכלכלה. טראס, שאוהבת להשוות עצמה למרגרט תאצ'ר שקיצצה מיסים, עלולה לבסוף להפוך לדוגמא של הגישה ההפוכה, בגלל שקיצוצי המיסים הלא־מתוכננים שלה מבטיחים לפתוח את הארנק שנים רבות קדימה - ולגרום לריביות הרבה יותר גבוהות.

עד לאחרונה השווקים תמחרו עתיד שבו הריביות בעולם מאוד נמוכות, לאחר חישוב אינפלציה, בדיוק כמו לאחר המיתון של 2008. הלחצים האינפלציוניים אולי גבוהים, אבל המחשבה השלטת הייתה שהם זמניים. זה השתנה באחרונה, כשהתשואות הריאליות לטווח ארוך על אג"ח אמריקאיות המוגנות מהאינפלציה של האוצר זינקו בגלל שמשקיעים הימרו שהלחצים האינפלציוניים יכריחו בנקים מרכזיים לשמור על ריביות גבוהות בעתיד הקרוב. למשקיעים צריך להיות אכפת, אכפת מאוד.

הנורמלי החדש?

חזרה למה שפעם היה מוכר כ"נורמלי החדש" של ריביות מאוד נמוכות משמעותה רווחים גדולים על החזקת אג"ח של משרד האוצר ומניות צמיחה כמו של חברות הטק הגדולות. עתיד של לחץ אינפלציוני וריביות גבוהות יותר מבטיח לפגוע באג"ח של האוצר ובמניות צמיחה, כשכסף מזומן יהיה המרוויח הגדול הכי ברור ומניות "ערך" זולות יצליחו בהשוואה לשאר שוק המניות.

הסיכון האפוקליפטי ביותר הוא שבריטניה היא בסך הכל הקורבן הראשון של הריביות הגבוהות יותר. מחזורי הידוק מדיניות קודמים של הפדרל ריזרב יצרו בעיות פיננסיות. הדוגמה הטובה ביותר היא המשבר העולמי שהחל בהתפוצצות ריביות הסאב־פריים ב־2007, אבל הקריסה של שוק ההלוואות בספטמבר 2019. כשכסף קל נעלם, קורים דברים רעים.

כמה רעים? תמיד קשה לחזות, בגלל שאיננו יודעים מה הסיכונים החבויים שאיננו מודעים להם. הבנקים נמצאים במצב הרבה יותר טוב מאשר ב־2007, אבל בנק המרכזי היה צריך להתערב כדי למנוע בעיות בקרנות פנסיה, שהיו מגודרות לגמרי, סקטור משעממם שאף אחד לא ציפה שיקרוס.

הפרופ' והכלכלן לארי סאמרס אומר שיש קווים מקבילים לתחילת משבר הסאב־פריים. "כשיש תזוזות בקרקע לא תמיד יש רעידות אדמה, אך אין רעידות אדמה ללא תזוזות בקרקע", אמר. "וכעת בהחלט יש תזוזת".

אולי לא יהיו אירועים סייסמיים נוספים, והבעיות של בריטניה יתגלו כלא יותר מרעידת אדמה קלה עם מעט נפגעים. אין באף מקום בדיוק את הבעיות של בריטניה, ואין באף מקום פוליטיקאים שמוכנים להסתכן ככה בלהכעיס את השווקים. אני לא מצפה למשהו בקנה מידה של המשבר הפיננסי, אך הזמנים קשים, הסכנות גוברות, ויפתיע אותי אם נעבור את השנתיים הקרובות בלי עוד משברים מינוריים, וכנראה גם כמה הצלות של הרגע האחרון על ידי בנקים מרכזיים.

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?