גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה ח"כ שיקלי נפסל, אבל אחרים לא?

מה ההבדל בין שיקלי לאחרים שמועמדותם אושרה? למשל, שאותו ביקשו לפסול ● המשרוקית של גלובס

בנימין נתניהו, הליכוד, סרטון בטוויטר, 29.9.22 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
בנימין נתניהו, הליכוד, סרטון בטוויטר, 29.9.22 / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

 

ההחלטה של יו"ר ועדת הבחירות, השופט יצחק עמית, לפסול בשבוע שעבר את מועמדותו של עמיחי שיקלי, ולאסור עליו לרוץ ברשימת הליכוד לכנסת הבאה, עוררה זעם רב בקרב תומכי "מחנה נתניהו". ראש המחנה, יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, קבע בנאום בפני תומכיו כי מדובר ב"דבר שערורייתי. פוסלים את שיקלי, אבל משאירים את מיכל שיר. פוסלים את שיקלי, ומשאירים את איימן עודה שאומר שנסראללה הוא 'מופת ודוגמה' ואת אחמד טיבי שאומר שחמאס הוא לא ארגון טרור… כל המטרה היא משחק מכור שמטרתו... להפיל את הימין ולהשאיר את השמאל". הדברים של נתניהו, שמערבבים בין כמה נושאים, מהווים הזדמנות טובה לעשות סדר בסוגיה.

הפסילה של שיקלי: ראשית, למה נפסל שיקלי? ח"כ גבי לסקי וסיעת מרצ פנו לוועדת הבחירות בבקשה לפסול אותו על סמך סעיף 6א לחוק יסוד: הכנסת. הסעיף קובע כי כדי שח"כ שהוגדר "פורש" יוכל לרוץ במפלגה קיימת הוא צריך להתפטר "סמוך לפרישתו". שיקלי הוכרז כפורש ב-25 באפריל אך למרות זאת לא מיהר להתפטר, ואף המשיך להצביע בכנסת נגד עמדת סיעתו. ביוני הוא פנה לבית המשפט המחוזי בבקשה שיכריע כי הוא אינו "פורש", אך לבסוף משך את עתירתו. הרקע למשיכת העתירה מתואר בפסק הדין של המחוזי, ומצוין בו כי "רשמנו לפנינו את עמדת [ועדת הכנסת], לפיה… אם המערער יתפטר בארבעת הימים הקרובים הדבר ייחשב מבחינת הכנסת כהתפטרות בסמוך למועד הפרישה, (ו)אף אנו סבורים כי בנסיבות העניין מדובר בעמדה ראויה העולה בקנה אחד עם החוק ועם עובדות המקרה". כלומר, שיקלי שאכן התפטר בתוך הזמן שנקבע, בנה על כך שגם ועדת הבחירות תראה את הדברים באופן דומה, על אף שבפסק הדין גם נקבע כי "עמדת הייעוץ המשפטי של הכנסת אינה מחייבת את ועדת הבחירות המרכזית לכנסת, אשר עשויה לדון בנושא זה".

ואכן, בבואו לדון במקרה החליט השופט עמית כי שיקלי לא ייחשב כמי שהתפטר "בסמוך" למועד ההכרזה עליו כפורש, כפי שדורש החוק, בעיקר משום שבין ההכרזה לבין ההתפטרות הוא המשיך לפעול בכנסת נגד סיעת ימינה. השופט גם דחה את ההשוואה שעשה שיקלי בין המקרה שלו לבין המקרה של חברי הכנסת שמעון פרס, דליה איציק וחיים רמון - שעברו מהעבודה לקדימה ולא הוכרזו כפורשים למרות שעברו 45 יום בין המעבר ועד שהתפטרו מהכנסת - וציין כי הם עשו זאת בזמן פגרת בחירות, כשלא היו בכנסת דיונים מהותיים, לעומת שיקלי שהמשיך לפעול נגד המפלגה בזמן עבודת הכנסת.

המקרה של שיר: שיר כיהנה בכנסת ה-24 כח"כית מטעם תקווה חדשה. ב-31 ביולי היא הודיעה כי בבחירות הקרובות תרוץ ברשימת יש עתיד, ולאחר יומיים התפטרה מהכנסת. בהמשך פורסם על ידי העיתונאית דפנה ליאל כי בין שיר לבין יאיר לפיד היו הבנות שלפיהן אם הוא יזדקק לח"כית נוספת מטעם "גוש בנט" שתצביע בעד פירוק הממשלה - מה שיהפוך אותו אוטומטית לראש ממשלת המעבר - שיר היא זאת שתספק לו אותה. כלומר, אם יש עילה כלשהי לפסול את שיר בעקבות הסיפור הזה היא דומה יותר לאחת העילות שבגינן התבקשה הפסילה של ח"כ לשעבר עידית סילמן. זה כמובן הופך את הטיעון של נתניהו לבעייתי מאוד: ראשית, מכיוון שסילמן דווקא לא נפסלה (למרות שתי בקשות שהוגשו בעניינה); ושנית, משום שהליכוד, או כל גוף אחר, כלל לא פנה כדי לפסול את שיר. כלומר, גם אם השופט עמית היה סבור כי יש לפסול אותה הוא לא היה יכול לעשות זאת.

המקרה של עודה וטיבי: כאן נתחיל דווקא מהסוף. נתניהו והליכוד כלל לא פנו הפעם לוועדת הבחירות בבקשה לפסול את רשימת חד"ש-תע"ל או את עודה וטיבי באופן אישי. לאור זאת, ולאור העובדה שאף גוף אחר לא עשה זאת, ועדת הבחירות לא הייתה יכול לפסול אותם. יתרה מכך, נציגי הליכוד בוועדה אפילו לא תמכו בבקשות שכן הוגשו הפעם לפסילת רע"ם ובל"ד.

ומה אם נתניהו התכוון לפעמים הקודמות שבהן אושרה מועמדותם של ח"כים מהרשימה המשותפת? אם כן בעבר, ועדת הבחירות, זאת שנגדה יוצא כעת נתניהו, דווקא פסלה למשל את ח"כ עופר כסיף ממפלגתו של עודה, את ח"כ לשעבר היבה יזבק מבל"ד (שרצה אז כחלק מהמשותפת) וגם את מפלגת רע"ם-בל"ד כולה. נכון שבהמשך בית המשפט העליון הפך את ההחלטה, אך זה עוד יכול לקרות גם במקרה של שיקלי.

ולבסוף, הפרוצדורה: דבריו של נתניהו יוצרים גם בלבול בין שני סוגים שונים של פסילות. שיקלי נפסל על בסיס סעיף 6א, שהוא סעיף טכני בעיקרו, בעוד ההתבטאויות שנתניהו מייחס לעודה וטיבי עשויות להוות עילה לפסילה לפי סעיף 7א. זהו הסעיף שלפיו ניסו בעבר לפסול את הרשימות הערביות, או את חלקן, והחלק הרלוונטי בו הוא זה שקובע כי ניתן לפסול מועמד או רשימה שתומכים בשלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית או במאבק מזוין נגד ישראל.

למה זה חשוב? חוק הבחירות לכנסת מציין במפורש שבמקרים של פסילה לפי סעיף 7א צריכים לדון חברי ועדת הבחירות המרכזית כולה, שמורכבת מנציגי המפלגות (הדבר לא מצוין בחוק, אך השופט שמכהן כיו"ר הוועדה לא מצביע בדרך כלל במקרים כאלה). במילים אחרות, ההכרעה שמתקבלת בוועדת הבחירות היא פעמים רבות תולדה של יחסי הכוחות הפוליטיים, מה שאומר שלפחות בחלק מהמקרים שבהם הוועדה לא פסלה את נציגי הרשימה המשותפת שאותם הזכיר נתניהו הוא צריך לבוא בטענות למפלגתו שלו, לשותפיו הפוליטיים (ש"ס ויהדות התורה לא תומכות בפסילות הללו), או ליחסי הכוחות שנקבעו על ידי הבוחר. כך או כך, בניגוד למקרה של שיקלי שנכרך על ידי נתניהו יחד עם המקרים הללו - אין לכך קשר לשופט שעומד בראש הוועדה.

בשורה התחתונה: דבריו של נתניהו מטעים. שיקלי נפסל על ידי יו"ר ועדת הבחירות בעקבות פנייה של מרצ, בעוד שאיש לא פנה כדי לפסול את הח"כים שיר, עודה וטיבי. בעבר ועדת הבחירות כן פסלה ח"כים מהרשימה המשותפת, ואף את מפלגת רע"ם־בל"ד כולה, אך בית המשפט העליון הפך את ההחלטה.

תחקיר: אוריה בר-מאיר

 

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין