גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הנורמליזציה מתרחקת? ישראל ניצבת בלב הסכסוך בין ארה"ב לסעודיה

המתיחות בין סעודיה לארה"ב בשל החלטת אופ"ק פלוס לצמצם את הפקת הנפט העולמי משליכה על ההתקדמות ביחסי ישראל וריאד ● גורם סעודי: "יש אלטרנטיבות לאמריקאים" ● וגם: הטענה המפתיעה של יריב לוין בנוגע להצבעה על הסכם הגבול הימי עם לבנון

נשיא ארה''ב ביידן והנסיך הסעודי בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aijaloud
נשיא ארה''ב ביידן והנסיך הסעודי בן סלמאן / צילום: Associated Press, Bandar Aijaloud

סטירת הלחי שנתנו הסעודים לנשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, במסגרת ההחלטה של אופ"ק פלוס לצמצם את הפקת הנפט העולמית, ממשיכה להדהד ויש לה השלכות גם על יחסי ישראל עם ריאד.

בשבוע הבא בגלובס: כל הרגולטורים הבכירים מגיעים לדבר על מצב המשק

השבוע פרסם משרד החוץ הסעודי הודעת תמיכה בהחלטת ממשלת אוסטרליה לבטל את ההכרה של הממשלה הקודמת במערב ירושלים כבירת ישראל. אמנם גורם רשמי סעודי אמר לגלובס שאין קשר ישיר והדוק וכי הודעת משרד החוץ היא עמדתה היסודית וארוכת השנים של סעודיה. עם זאת, הוא הוסיף שלהידרדרות היחסים עם הממשל האמריקאי יש השפעה "ממתנת" בכל הנוגע לקידום מהלכים שאליהם קשורה ישראל.

נזכיר שהסעודים אישרו טיסות של מטוסים ישראליים מעל שטחם, אבל הסוגיה עדיין תקועה בגלל אי מתן תשובה מעומאן הנמצאת גם היא בדרך. בעומאן מתאמים עמדות עם ריאד, וניתן להניח שהמשבר עם ארצות הברית לא מסייע לקבלת אישור גם מהם למעבר המטוסים.

החלופה הסעודית לביידן

בוושינגטון צריכים להיות מודאגים מאוד מהגישה הסעודית כלפיהם. לפי הגורם הרשמי הסעודי, החלטת אופ"ק פלוס היא החלטה כלכלית שנועדה לשמור על מחיר הגיוני לחבית נפט, ועל הכנסות המדינות המייצאות שרובן תלויות בו בכלכלתן.

ברקע, בוושינגטון מעוניינים להגיע למחיר רצפה שיעזור למפלגה הדמוקרטית. "מה אנחנו חייבים למפלגה הזו שרבים מראשיה מגדפים אותנו, קוראים להטיל עלינו עיצומים ומעדיפים מהכיסא הנוח שלהם להטיף לנו מוסר כשאנחנו נלחמים נגד ארגוני טרור", הוא התעקש.

לדבריו, לאמריקאים אין כבר בלעדיות על האזור או עליהם, "במיוחד כשהם אינם מתנהגים כבני ברית שלנו". עוד הוסיף אותו גורם: "ההתנהלות של ממשל ביידן דוחפת אותנו לחלופות האחרות. סין ורוסיה הן מעצמות לגיטימיות, וגם אם יש לנו איתן חילוקי דעות בנושאים שונים, הן יכולות לספק לנו את מה שאנו צריכים - כולל מערכות נשק מתקדמות.

ובחזרה ליחסים עם ישראל. לפי אותו גורם סעודי, נציגי חברות ואנשי עסקים ישראליים מגיעים בכל יום לריאד ומעורבים בפרויקטים גדולים לרבות בעיר העתיד ניאום. "אבל אל תצפו לשום התקדמות מדינית פומבית בטווח הקרוב, וזה גם באשמתכם", הבהיר אותו גורם. "אין אצלכם ממשלה שאפשר לדבר איתה ולסמוך עליה".

דילמת הסכם הגז

נכון לכתיבת שורות אלה, בג"ץ טרם הכריע בעתירות נגד אישור הסכם הגז עם לבנון בממשלה, והדרישה להביאו לאישור הכנסת. בכירים בממשלה מביעים אי נחת מהסוגיה וביקורתו של ראש הממשלה על האופוזיציה בנושא, לרבות חלק מאלו שהצביעו בעד ההסכם. שר בכיר אומר כי מעבר לעניין הדמוקרטי הפשוט, זו גם טעות פוליטית: "במקום לקבל לגיטימציה מהכנסת, בהצבעה שבה יש סיכוי טוב לרוב תוך גיוס גורמים מהאופוזיציה, אנחנו מתבזים ובסוף יכריחו אותנו ללכת לשם. עם אישור של הכנסת גם נתניהו לא יוכל לבטל את ההסכם אם יקים ממשלת ימין".

עמדה זו זוכה לתמיכתו של ח"כ יריב לוין, מקורבו של יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו. בשיחה עם גלובס הוא סיפר שאם ההסכם יאושר בכנסת, ממשלה חדשה לא תוכל לבטלו. אך אם הוא יאושר רק בהצבעה בממשלה, ניתן יהיה לערער על כך, שכן "הליך האישור אינו תקין" לטענתו.

​ח"כ לוין עוד הוסיף כי על פניו יש ליאיר לפיד רוב בכנסת (בעזרת תמיכת חברי הכנסת הערבים), אם כי ציין כי חלק מחברי הקואליציה גם הם מסתייגים ולא ברור כיצד יצביעו. בין השאר, הוא ציין את שמו של ח"כ אביר קארה.

הלחץ הפלסטיני גובר

השבוע פרסמנו על דבר המגעים בין ישראל למצרים במעורבות של הרשות הפלסטינית, האיחוד האירופי וארצות הברית על פיתוח שדה הגז מארין הנמצא 36 ק"מ בעומק הים מול רצועת עזה.

השרה קארין אלהרר אישרה את הפרסום הזה, והבהירה כי ההחלטה שלא לקדם את המהלך נבעה מהקדמת הבחירות. מלשכתה נמסר: "בעקבות הסכם בין מצרים לרשות הפלסטינית, הגיעה לפני כחצי שנה פניה לקידום פיתוח מאגר הגז מארין".

כבר ביולי החליטה שרת האנרגיה, וזאת בשל ההכרזה על בחירות, כי יש לחכות עם קידום הנושא לממשלה הבאה. קשה שלא לתהות מדוע גם ההסכם עם לבנון לא התקבלה אותה דחיה. גורם מדיני בכיר אומר לגלובס כי במקרה של לבנון מדובר במגעים שהחלו עוד בראשית השנה, אבל גם הוא מודה שפריצת הדרך קרתה רק בסוף אוגוסט, הרבה אחרי ההכרזה על הבחירות.

בנוסף, ברצועת עזה סבך הגבול הימי מורכב עוד יותר מלבנון, ולא היה שום סיכוי לקדם את המהלך בתקופה קצרה. לדברי גורם פלסטיני בכיר, הרשות הפלסטינית רוצה לקדם את הסוגיה כחלק מפתרונות האנרגיה והבסיס הכלכלי שלה. "ברור לנו שעדיף שתקום ממשלה חדשה בישראל, ולא משנה מי יקים אותה, גם אם נתניהו יעמוד בראשה עם איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ'. נתניהו ידע בעבר לעשות הסכמים איתנו".

דבריו קיבלו סימוכין משר ישראלי המעורה במגעים עם הפלסטינים. לדבריו, הפלסטינים מבינים שמדינית יהיה קשה מאוד להתקדם, ועל רקע מעמד הרשות המתערער, ולכתו הצפוי של אבו מאזן, הם זקוקים לממשלה ישראלית יציבה שתוכל לדון עימם ולתאם איתם לפחות בהיבטים האזרחיים והכלכליים. 

עוד כתבות

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

יותר מ-20 אלף שקל: הצעה לביטוח מכונית טויוטה חושפת את טירוף המחירים שגרמה מכת גניבות הרכב

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

כמה פעמים הפועל ת"א כבר ירדה לליגה הלאומית?

מי יזם את הענקת פרס ישראל,  מה משמעות המילה סייבורג ובאיזה פסטיבל מעניקים את פרס "כד החלב"? ● הטריוויה השבועית

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

יו''ר המחנה הממלכתי, בני גנץ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

גנץ באולטימטום לנתניהו: "תוכנית פעולה חדשה עד ה-8.6 או שנפרוש מהממשלה"

יו"ר המחנה הממלכתי תקף את רה"מ בהצהרה ואמר: "בתקופה האחרונה דבר מה השתבש. החלטות חיוניות לא התקבלו. מעשים מנהיגותיים הנדרשים כדי להבטיח ניצחון לא נעשו" • ראש האופוזיציה לפיד: "גנץ צריך להודיע הערב שהוא פורש מהממשלה האיומה בתולדות המדינה, שהוא לא יסייע עוד לנתניהו להישאר בשלטון, ושהוא קורא לבחירות"

כוחות איחוד והצלה בזירת תאונה. ''לרענן את מערך הבטיחות בתאגידים'' / צילום: חילוץ והצלה

כך תשפיע הרפורמה בתקנות הבנייה על האחריות לתאונות בענף

הרפורמה מבקשת לשנות את מדרג בעלי התפקידים באתרי הבנייה, כך שתוטל לראשונה אחריות ישירה בדין לבטיחות באתרים על שורת בעלי תפקידים נוספים

רס''ם רן יעבץ / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ם (מיל') רן יעבץ נפל בפיצוץ אמצעי לחימה בעוטף

יעבץ ז"ל, בן 39, שירת כלוחם בגדוד הסיור 6828 והניח אחריו הורים, אח ואחות, אישה ו-3 ילדים ● לוחם נפצע קשה מפגיעת כטב"ם של חיזבאללה שהתפוצץ במטולה • פיגוע בצומת יצהר: מחבל דקר איש קבע שהיה ברכבו ונמלט ● עדכונים שוטפים

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

נשיא מצרים א סיסי וראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו / צילומים: AP, Shutterstock, מארק ישראל סלם (ג'רוזלם פוסט)

קהיר מאיימת על ירושלים, בזמן שהיא זקוקה לגז הישראלי יותר מאי פעם

בעקבות תמרון צה"ל במרחב רפיח בוחנים המצרים מחדש את היחסים עם ישראל, אלא שנראה שבפן האנרגטי, האפשרויות של מצרים מוגבלות ● ישראל אמנם צריכה את צינורות ההולכה המצריים, אבל גם השכנה ממערב זקוקה לנו, נוכח צפי למחסור חמור בגז בקיץ

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"