גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קריסת הכלכלה בזמביה עלולה לעלות למדינת ישראל מאות מיליוני שקלים

החברת הממשלתית "אשרא" ביטחה חברות שייצאו למדינה האפריקאית ציוד בכמיליארד שקל ● כשזמביה הגיעה לחדלות פירעון, נדרש האוצר לממן תביעות ביטוח בסכום של 600 מיליון שקל ● מרבית הכספים יכוסו ע"י מבטחי משנה, אולם כ־200 מיליון שקל נמצאים בסיכון

מכרה פחם בזמביה. הנושה המרכזי של המדינה היא סין / צילום: Reuters, Joerg Boethling
מכרה פחם בזמביה. הנושה המרכזי של המדינה היא סין / צילום: Reuters, Joerg Boethling

ממשלת זמביה, מהעניות שבמדינות העולם, הפכה בשנים האחרונות לצרכנית עולה של מוצרים ישראליים. מעסקאות נשק, דרך פרויקטי בנייה ועד מערכות השקיה - המדינה מדרום יבשת אפריקה התקשרה בהיקפים של מיליארדי שקלים עם חברות מישראל מאז פתיחת השגרירות שלה בתל אביב בשנת 2015. כשפרצה הקורונה, הכלכלה הזמבית הרעועה לא החזיקה מעמד והתרסקה. זמביה, שהתוצר לנפש שלה עומד על 1,120 דולר בלבד - כ־2% מהנתון הישראלי המקביל - נפלה ראשונה מבין ארצות אפריקה למצב של חדלות פירעון בעקבות המגפה. 

● ביום רביעי: גנץ, נתניהו וכל בכירי המשק על במה אחת - כל הפרטים על ועידת ישראל
בגיבוי המדינה: היצואנים הישראלים ביטחו אשראי בהיקף של 2.8 מיליארד דולר

כיום מצויה זמביה בפיגור תשלומים בשש עסקאות שונות לפחות עם חברות ישראליות. לגלובס נודע כי מדובר בעסקאות בתחומים ביטחוניים, חקלאיים, בריאותיים ובפרויקט מים. היקף התשלומים המעוכבים של זמביה לישראלים הצטבר לכדי כ־166 מיליון דולר (כ־587 מיליון שקל) נכון לסוף אוגוסט השנה. יחד עם יתרת התשלומים העתידיים לעסקאות אלה, מגיע הסכום עד לכ־292 מיליון דולר (כמיליארד שקל), שלא ברור האם ומתי תשלם אותם זמביה.

כיסוי ביטוחי מיוחד למדינות בסיכון גבוה

מבחינת ישראל לא מדובר רק בבעיות של חברות פרטיות, שבחרו לקחת את הסיכון ועשו עסקים במדינה שסבלה מחובות עוד לפני הקורונה. בשל הסיכון הידוע, אותן חברות ביטחו מראש את העסקאות דרך ממשלת ישראל. החברה הממשלתית אשרא נועדה לספק ביטוחי אשראי ליצואנים שעובדים במדינות לא יציבות, וגובה פרמיה בהתאם לרמת הסיכון. הכספים נצברים בקופה מיוחדת אצל החשב הכללי במשרד האוצר, שמתוכה משולם לחברות שתובעות את הביטוח של אשרא כשהעסקה שלהם נקלעת לקשיים.

יהלי רוטנברג, החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: איל יצהר

כעת, באוצר נאלצו לפתוח את הקופה. עד כה העבירה המדינה, באמצעות אשרא, יותר מחצי מיליארד שקל כדי לכסות את תביעות הביטוח של החברות הישראליות הפועלות בזמביה. לפי הדו"חות של אשרא, "הסכומים שולמו במלואם לחברה (אשרא) על ידי החשב הכללי במשרד האוצר ומבטחי משנה". לא מן הנמנע שאשרא תצטרך לשחרר מאות מיליוני שקלים נוספים לכיסוי על התשלומים הבאים שאמורים להגיע מהבירה לוסקה, אחת לחצי שנה.

אומנם, כ־80% מהסכום ששילמה המדינה כדי לחלץ מהבוץ הזמבזי את הפרויקטים הישראליים כבר הושב אליה על ידי מבטחי משנה מחו"ל שעמם עובדת אשרא. לגבי יתרת החוב, שיכול להצטבר בהמשך לכ־200 מיליון שקל, עדיין לא ברור כמה מתוכו תצליח לגבות ישראל.

מדוע בכלל צריכה ממשלת ישראל לבטח עסקאות של חברות בחוץ לארץ, דווקא במדינות בהן הסיכון גבוה? הסיבה המרכזית היא שחברות הביטוח הרגילות לרוב לא מוכנות לבטח עסקאות כאלה, בעוד שפעמים רבות מותנה עצם חתימת העסקה בהעמדת כיסוי ביטוחי. לכן, כדי לאפשר יצוא לכל רחבי העולם, ישראל מעניקה את הכיסוי לחברות באמצעות אשרא ותוכניות ממשלתיות נוספות. עם זאת, יש עסקאות שגם באשרא לא הסכימו לבטח, כמו למשל פרויקטים מול ממשלת סרי לנקה, שנכנסה השנה לחדלות פירעון.

אשרא מדרגת כל מדינה לפי רמת סיכון לאי־החזרת תשלומים, בין 0 (סיכון מינימלי) ל־7 (סיכון גבוה מאוד). זמביה משובצת כיום ברמת הסיכון הגבוהה ביותר. הפרמיות שגובה אשרא מהחברות נקבעות לפי המדד והן בהתאם לתנאי העסקה עצמה. אשרא לא מתוקצבת מתקציב המדינה והפרמיות שהיא צוברת משמשות לכל הוצאותיה, לרבות מטה ומשכורות.

נציגי האוצר השתתפו בישיבות הנושים בפריז

לנשיא זמביה, הקאינדה היצ'ילמה, שנבחר בניצחון סוחף לפני כשנה על רקע המשבר הכלכלי במדינה, יש צרות גדולות יותר מאשר החוב הישראלי. בזמביה חיים כ־19 מיליון אנשים, רובם (כ־60%) מתחת לקו העוני, וזאת למרות שאדמתם התברכה במכרות נחושת ואבני חן מהגדולים ביבשת.

אף שהכלכלה המקומית מגלה סימני התאוששות תחת המשטר החדש, היא שקועה עדיין תחת חוב חיצוני כולל של כ־15 מיליארד דולר, כאשר הנושה המרכזית היא סין. הסינים הקימו תשתיות רבות בזמביה וזכו ליחס אוהד מצד נשיא זמביה הקודם. הם כבר מחלו על 2 מיליארד דולר מתוך החוב של זמביה לסין, שהגיע קודם לכשליש מכלל החוב החיצוני של המדינה האפריקאית.

זמביה נמצאת במשא־מתן להסדר נושים מול מועדון פריז, בו חברות 22 מדינות מפותחות לרבות ישראל, המתאם הסדרי חוב בינלאומיים. נציגי החשב הכללי ואשרא השתתפו בחודשים האחרונים במספר ישיבות נושים של זמביה במועדון פריז. סין וצרפת חולקות את תפקיד יו"ר ועדת הנושים.

בישיבת הנושים השנייה שהתקיימה ביולי, לפי אשרא "ניתנו הסכמות כלליות של הנושים להתקדמות להסדר החוב. פרטים לגבי הסדר החוב והיקף מחיקת החובות הנדרש ידון בהמשך". החודש דווח בתקשורת העולמית שזמביה מבקשת מהנושים "תספורת" של 6.3 מיליארד דולר מהחוב. מנגד, דווח על התנגדות של חלק מהנושים למחיקת חובות בהיקף גבוה שכזה. 

תוצרת ישראל בזמביה: מחוות חקלאיות ועד מיגון מטוס הנשיא

במצעד חגיגי שערך צבא זמביה בשנה שעברה, הציגו לראווה הקצינים והחיילים אמצעי לחימה מתקדמים מתוצרת כחול-לבן. האירוע נערך לרגל יום הצבא הלאומי וכיכבו בו מערכות ארטילריה, מרגמות וכטב"מים של אלביט  הישראלית לצד רובי תבור וגליל.

זמביה גובלת בשמונה מדינות שונות, אבל ביחס לרבות משכנותיה באפריקה נהנית המדינה משקט בגזרה הביטחונית. למרות זאת, ב-2017 רכש השלטון הזמבזי ציוד ביטחוני מאלביט ב-240 מיליון דולר. כחלק מהעסקה, מיגנה החברה הישראלית את מטוסו של נשיא זמביה הקודם, אדגר לונגו.

אלביט היא לא החברה הישראלית היחידה שעשתה עסקים עם זמביה. אשטרום נכנסה ב-2016 לפרויקט בנייה בהיקף של כ-200 מיליון דולר. שנה לאחר מכן זכו חברת תהל של קרדן אן.וי ושותפתה ZRB בפרויקט להקמת חוות חקלאיות ותשתיות נלוות בכ-176 מיליון דולר.

מלבד לעסקאות המכירה הישראליות בזמביה, נרשמו גם מקרים הפוכים של רכישות. אוצרות הטבע של זמביה משכו אליהם דרך קבע אנשי עסקים מכל העולם, אחד מהם הוא לב לבייב, שבעבר דווח כי רכש החזקות במכרות יהלומים ואבני אמרלד במדינה האפריקנית.

עוד כתבות

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: ap, Markus Schreiber

דרמה בנמלים: ארדואן אוסר על יצוא סחורות לאשדוד וחיפה

בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף - כך נודע לראשונה לגלובס מפי גורמים המעורים בפרטים ● מדובר בחוליה האחרונה של שרשרת אירועים שוותיקי הסוחרים עם טורקיה לא זוכרים כמותם, וקשה לדעת מתי וכיצד יסתיימו

מטוס של וויז אייר / צילום: Shutterstock, Petr Leczo

חברת הלואו קוסט היחידה שפועלת כעת בישראל מבטלת טיסות

וויזאייר מבטלת טיסות מישראל למספר יעדים קרובים ● חברת הלואו קוסט ההונגרית לא הודיעה רשמית על ביטול הטיסות - אך בשעות האחרונות נוסעים התבשרו על ביטולים לטיסות לאיי יוון וליעדים קרובים נוספים ● רינאייר צפויה לחזור עם פתיחת טרמינל 1, ואיזי ג'ט רק בסוף עונת הקיץ הקרובה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל מבלי להודיע על כך באופן רשמי ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

נתב''ג. חברות התעופה הבינ''ל מהססות לשוב לפעילות / צילום: Reuters, Nir Keidar

מבנגקוק ועד טורנטו: אפשרויות הטיסה מצטמצמות במיוחד לשורה של יעדים

יונייטד איירליינס הודיעה השבוע על דחייה נוספת בהפעלת הקו לארה"ב, והיצע הטיסות הישירות ליעדים רחוקים נותר כמעט בבלעדיות בחברות התעופה הישראליות ● ובזמן שהמחירים ממריאים, בענף חוששים: "אין פוטנציאל להגברת הטיסות הישירות עד שהתמונה תתבהר"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד, ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

שוטרים פורצים לבניין המילטון באונ' קולומביה / צילום: ap, Cliff Owen

המשטרה משחררת את אוניברסיטת קולומביה, וטראמפ משחרר את לשונו

כיבוש קמפוס האוניברסיטה הניו יורקית בידי פרו–פלסטינים הסתיים, לאחר שבין המוחים התגלתה נוכחות של "מהפכנים מקצועיים" ● האלימות בקמפוסים תועיל לדונלד טראמפ, המוביל בסקר האחרון בהפרש ניכר, וחושף בגלוי את הבוז והטינה שלו כלפי ישראל וכלפי נתניהו

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

מטרו / אילוסטרציה: Unsplash, olivier collet

בעלי קרקעות עותרים לבג"ץ נגד הפקעות המטרו וחושפים התנהלות מרושלת סביב חקיקת התוכנית

העותרים טוענים כי ההפקעה לטובת הדיפו בראשל"צ, שמעליו מתוכננת בנייה מאסיבית, אינה חוקית, שכן החוק מאפשר הפקעה רק לשימוש ציבורי ● חוק המטרו אמור היה להסדיר זאת, אך החלק הנוגע לכך טרם הושלם

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: עומר וידר, כדיה לוי

התקדים של רשות התחרות: הציטוטים שסיבכו את אייל רביד, ומי עשויים להיות הבאים בתור?

שנתיים לאחר שנחשפה פרשת תיאום המחירים, רשות התחרות החליטה לזמן את אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום ● לראשונה ובאופן תקדימי, קמעונאי מועמד לדין על בסיס התבטאויות בתקשורת ● בשבועות הבאים צפויות להתקבל החלטות לגבי עוד בכירים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות מזנקות, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-1% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-810%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל