גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אינסטגרם או טיקטוק? כך תזהו את הרשת הנכונה למותג שלכם

כוחן של פלטפורמות מכירה בווידאו לייב הולך וגובר ● אבל לפני שמחליטים באיזו להשתמש כדאי ללמוד איך לבחור את המשפיענים הנכונים, להגיע לפלחי שוק חדשים, להשתמש בפלטפורמה בחוכמה וליצור את הבאזז המבוקש ● 6 עקרונות מפתח לתחום המתפתח

הרווארד בגלובס. איך יודעים באיזו פלטפורמה נכון למותג שלך למכור / צילום: Unsplash, Robin Glauser
הרווארד בגלובס. איך יודעים באיזו פלטפורמה נכון למותג שלך למכור / צילום: Unsplash, Robin Glauser

 

 

תצוגת האופנה שהתקיימה ב-Facebook Live באפריל 2021 הייתה ייחודית. הדוגמנית הראשונה שצעדה במורד המסלול הייתה סינדי, גורה בת שבעה חודשים, כשהיא לובשת חגורת הצלה לכלבים בצבעים ירוק וכחול. הבא היה מנדליי, כלב חום-בהיר לבוש קפוצ'ון מפליז עם תיק גב מובנה. צוות השיווק ב-Petco, בראשות מנהלת השיווק הראשית קייטי נאומן, ארגן את אירוע השידור החי הזה, כדי להציג תלבושות כלבים של שניים ממותגי הבית שלה.

הצרכנים הגיבו. האירוע, שנמשך 22 דקות בלבד, משך 200 אלף צופים בשידור חי. שישה חודשים לאחר מכן, כמעט מיליון אנשים צפו בקליפים מהתצוגה. המכירות מהאירוע היו פי שניים מעלות הפקתו.

כיום מותגים יכולים למכור באמצעות וידאו בשורה של פלטפורמות, כגון יוטיוב לייב, אינסטגרם לייב, לינקדאין לייב, פייסבוק לייב, טוויטץ', טוויטר וטיקטוק. בארה"ב לבדה המסחר בשידור חי ייצר מכירות של 6 מיליארד דולר ב-2020 ו-11 מיליארד דולר ב-2021, והצמיחה ממשיכה לגדול. 

מה מרוויחות החברות

סיבה ברורה לכך שחברות מאמצות שיווק בשידור חי היא כדי להניב הכנסות בטווח הקצר, אבל היא לא היחידה. לפי ראיונות עם מנהלים במגוון חברות שמתנסות בפורמט, ישנן חמש מטרות עיקריות: לייצר מכירות מיידיות, להגיע לצרכנים חדשים, להציג מוצרים חדשים, לחנך את הצרכנים וליצור באזז.

לייצר מכירות מידיות. זריקת האצה למכירות בטווח הקצר היא בדרך כלל המטרה בתחום המוצרים והשירותים עם מחויבות נמוכה - כאלה שאינם יקרים או מסובכים מדי. אירועים יכולים להיות בלתי פורמליים ומאולתרים בצורה מפתיעה: למשל, כ-60% מהמפגשים בשידור חי של אתר המכירות הסיני Taobao משודרים מחנויות ומשתמשים באנשי מכירות להמחשה.

להגיע לפלחי צרכנים חדשים. סטרימינג בשידור חי הוא פופולרי ביותר בקרב דור Z ודור המילניום - שווקי יעד אטרקטיביים למותגים רבים. כפי שמציינת דניאלה ויטל, מנכ"לית Ferragamo בצפון אמריקה, הדמוגרפיה של רוב מותגי היוקרה נוטה לצרכנים מבוגרים יותר, אך חייבים להגיע לצרכנים צעירים יותר כדי לבנות הצלחה עתידית.

להציג מוצרים חדשים. מסחר בשידור חי הניב כמה תוצאות דרמטיות לחברות שהשיקו מוצרי.

לחנך את הצרכנים. לייבסטרים הוא אמצעי רב עוצמה לא רק כדי לגרום לצרכנים להיות מודעים לחלופות, אלא גם ללמד איך להשתמש במוצר.

ליצור באזז. כשהם עשויים היטב, אירועי מסחר בשידור חי יוצרים באזז בזכות החידוש שבהם, תחושת הקהילה שביכולתם לבנות והריגוש שהמארחים יוצרים. מארק יואן, המייסד השותף של Wonder Live Shopping, פלטפורמת מסחר בשידור חי הנמצאת בשלבים סופיים של פיתוח, מסביר שכאשר צרכנים מפתחים הרגל לגשת לאותו ערוץ באפליקציה, הם הופכים נאמנים למארח ולקהילה.

כך עושים את זה נכון

עם כל אלה, מסחר בשידור חי הוא עדיין ערוץ ניסיוני, ואף חברה עדיין לא פיצחה את הקוד. הנה מספר גורמי מפתח שצריך לקחת בחשבון:

1. לשלב לייבסטרים באסטרטגיית השיווק שלכם. חברות ילכו בדרכים שונות כדי להשיג הצלחה במסחר בשידור חי. אבל העיקרון הראשון עבור כולן הוא שסטרימינג בשידור חי חייב להיות חלק מאסטרטגיית השיווק הכוללת. שידור חי הוא לא כלי שיווק עצמאי - הוא בסך הכל ערוץ חדש. מה שמוצג בשידור חי חייב להיות תואם לתוכניות קו המוצרים, מיצוב המותג ויעדי התקשורת הכוללים.

2. לזהות את עקומת הלמידה. כמו בכל שימוש בכלי חדש, הצלחה לא תתרחש באופן מיידי, וחייבים לשאול שאלות כדי לכוונן את הגישה. האם אנחנו מכוונים אל הקהל הנכון? משתמשים בטכנולוגיה הנכונה? האם התוכן מתאים לקהל?

3. לקיים אירועי שידור חי כשיש משהו חדש. חידוש וחדשנות קשורים מאוד להצלחה במכירות. הצעת מוצר מיוחד שזמין רק במהלך השידור החי היא אחת הדרכים ליצור חידוש. ניתן ליצור חדשנות גם על ידי אירועים עונתיים - ציון חגים או זמנים מיוחדים בשנה, כמו חזרה לבית הספר.

4. לבחור פלטפורמות אופטימליות. לקמעונאים יש מגוון אפשרויות בחירה: יוטיוב, אמזון לייב, טיקטוק, אינסטגרם, פייסבוק ועוד. בחירת הפלטפורמה מונעת במידה רבה על ידי השאלה אילו פלחי שוק נמצאים בראש סדר העדיפויות, מכיוון שלפלטפורמות השונות יש דמוגרפיה שונה. יש לתת את הדעת גם לתוכן הטיפוסי המוצג בפלטפורמות.

5. לבחור את המשפיענים בחוכמה. צריכה להיות התאמה בין הפרסונה של המותג לפרסונה של המשפיען. ייתכן שמותגים המשתמשים ביותר מפלטפורמה אחת יצטרכו לבחור מגוון משפיענים.

6. למדוד את הצלחת הסטרימינג. צריך לעקוב אחר גודל הקהל, מעורבותו, מכירות לטווח קצר וארוך. כדי להשיג יתרון ולקצור השפעות רשת, חברות צריכות להתחיל מוקדם, ללמוד מהר ולבנות קהלים לפני שהמתחרים ייכנסו לתחום.

כאשר חברות מבצעות התחייבויות בנוגע למסחר בשידור חי, הן חייבות לעקוב אחר ארבעה מדדים: גודל הקהל, מעורבות הקהל, מכירות לטווח קצר והשפעה לטווח ארוך. כשזה מגיע לגודל הקהל, גדול יותר הוא בדרך כלל טוב יותר, אבל זה תלוי ברוחב פלח השוק שאליו מנסים להגיע והאם למוצר יש יכולת משיכה המונית.

את מעורבות הקהל ניתן למדוד במהלך האירוע לפי כמות ואיכות האינטראקציה בין חברי הקהל למארח. ברוב פלטפורמות השידור החי, לצופים יש יכולת להגיב, לשאול שאלות על המוצר ולסמן לייקים. לאחר האירוע, חברות עשויות גם לעקוב אחר ציוני Net Promoter. היתרון האולטימטיבי של מסחר בשידור חי הוא היכולת של הצרכן לרכוש פריטים בזמן אמת מבלי לעזוב את השידור. לכן, מכירות במהלך האירוע הן מדד ביצועים ברור.

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"