גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אושר הקיצוץ הרוחבי לטובת הסכם המורים; על חשבון מה הוא יבוא?

הממשלה אישרה היום פה-אחד קיצוץ רוחבי של 7% כדי לממן את ההסכם עם המורים;  שרי מרצ והעבודה יצאו מהדיון בזמן ההצבעה ● הקיצוץ הגדול ביותר יהיה ממשרד הביטחון, ולאחריו יקוצץ גם תקציב משרד הרווחה - זאת בניגוד לדברי רה"מ לפיד לפיהם לא יקוצצו תקציבי המשרדים, והכסף יגיע "מעודפי תקציב ומרזרבות לקניות"

שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות
שר האוצר אביגדור ליברמן / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות

הממשלה אישרה היום (ה') פה-אחד קיצוץ רוחבי בגובה 7% מתקציב משרדי הממשלה כדי לממן את עלות ההסכם שנחתם בשבוע שעבר עם המורים.

בין היתר יקוצצו למעלה ממיליארד שקל ממשרד הביטחון, 177 מיליון שקל ממשרד הרווחה, רבע מיליארד שקל מהמשרד לביטחון הפנים, 39 מיליון שקל ממשרד החוץ, 23 מיליון שקל מהמשטרה ובתי הסוהר, 14 מיליון מהתחבורה ועוד שורה ארוכה של קיצוצים כדי לעמוד בהתחייבות למימון ההסכם עם המורים בגובה 4.5 מיליארד שקל בשנה עד שנת 2026. 

לחצו כאן לראות את דרך חלוקת הקיצוצים במשרדי הממשלה

למרות הביקורת הקשה על מהלך האוצר לקיצוץ שיפגע בשירותים החברתיים, שרי מרצ והעבודה לא התנגדו לקיצוץ למרות שרק אתמול הבטיחו להצביע נגדו, ובמקום זה יצאו מהדיון בזמן ההצבעה. לטענת גורמים בשתי המפלגות, עמדתם השתנתה לאחר שווידאו כי אין פגיעה בתקציב 2022, וכן לאחר שבייעוץ המשפטי לממשלה הבהירו להם כי נדרש אישור פה-אחד לקיצוץ הרוחבי רגע לפני בחירות. 

הסכם העסקה חדש למורים: השכר יעלה כבר השנה, השינויים בלוח החופשות - רק בשנה הבאה
ללא מקור תקציבי ואישור משפטי: כך נחתם הסכם השכר עם המורים
מזכיר הממשלה מתריע: ההסכם שנחתם עם המורים אינו תקף
רגע לפני הבחירות: הממשלה תאשר קיצוץ רוחבי כדי לממן את ההסכם עם המורים | בלעדי

במהלך הדיון, יו"ר העבודה, השרה מרה מיכאלי, מתחה ביקורת על האוצר ואמרה כי "שבע שנים מאז שנחתם הסכם עם המורות והמורים, היה ברור שצריך להיחתם הסכם חדש איתם. איך ייתכן שאגף תקציבים לא נערך ולא הכניס לתקציב את הרזרבה הנדרשת? כך קורה שעכשיו יעבור קיצוץ שחותך בבשר החי". 

יו"ר מרצ, השר ניצן הורוביץ, תקף את שר האוצר אביגדור ליברמן על הקיצוץ, וזה השיב לו: "הוספנו לבסיס התקציב תוספות לבריאות". הורוביץ ענה: "זה לא אתה, זו המדינה. אתה לא עושה לנו טובה".

נזכיר כי במשרד ראש הממשלה אמרו השבוע כי מדובר בקיצוץ מותנה, וכי הכספים יוחזרו למשרדים לאחר שהתקציב הבא יאושר. 

שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא-ביטון, מסרה: "בתום שנה של עבודה מאומצת מסביב לשעון, אישרנו את התקציב להסכם השכר. ההסכם הכרח למדינה שמעמידה את הילדים והעתיד במרכזה ורואה בחינוך את הבסיס לחוסננו הלאומי, ופעלנו ללא לאות כדי להביאו ליישום. מדובר בחובתנו המוסרית כממשלה וכמדינה, ואני מודה לחבריי לממשלה שהבינו את צו השעה ונרתמו למאמץ שהוא בעל חשיבות לאומית". 

מהסתדרות המורים נמסר: "ממשלת ישראל הוכיחה היום שהחינוך הוא בראש סדר העדיפויות שלה. לאחר משא-ומתן אינטנסיבי של כשנה, עובדות ועובדי ההוראה יודעים היום שהממשלה עשתה כל מאמץ אפשרי לטובתם ולטובת ילדי ישראל". 

קרבות באוצר

כפי שחשפנו בגלובס, היועץ המשפטי למשרד האוצר, עו"ד אסי מסינג, לחץ על אישור מקור תקציבי להסכם עם המורים עוד לפני הבחירות, אחרת ימליץ על ביטול ההסכם. כך, חמישה ימים בלבד לפני הבחירות, הממשלה תצביע באופן חריג על קיצוץ רחב-היקף כדי לעמוד בתנאי שהוצב. 

אלא שמאחורי הקלעים הקרבות במשרד האוצר נמשכים בין אגף השכר ושר האוצר לבין אגף התקציבים המתנגד להסכם. בעוד באגף השכר טוענים לפעולה מכוונת של אגף התקציבים נגד מימון ההסכם לכתחילה בתוך התקציב המיועד - באגף התקציבים צירפו חוות-דעת המתנגדת לקיצוץ הרוחבי ואישור הסכם המורים.

בין היתר נכתב בחוות-הדעת כי "עלויות ההסכם יכבידו באופן משמעותי על הוצאות הממשלה ובפרט בשנת 2023. לעמדתנו אין הצדקה כלכלית לתקצב את מימון ההסכם אשר סוכם עם המורים, מאחר שמדובר בתוספות שכר משמעותיות יותר מהסכמים קודמים".

בנוסף מציינים שם השפעה שלילית על הגירעון: "העלויות הנגזרות מההסכם עם המורים מהוות 31% מהגידול המותר, כלומר ההסכם גורר הקשחת תקציב משמעותית. לשיטתנו ישנו קושי פיסקלי משמעותי לעמוד בעת הזו בהשלכות התקציביות של ההסכם".

לבסוף טוענים באגף התקציבים גם להשלכות על האינפליציה איתה מתמודדת מדינת ישראל: "בשל הנתח הלא מבוטל של מגזר ההוראה בשוק העבודה הישראלי, עלולות להיות לגידול שכר בשיעור זה השפעה משמעותית על שיעור האינפלציה במשק", עד כדי כך שישראל תתקשה לרסן את האינפלציה, טוענים באגף התקציבים.

בניגוד לעמדת אגף התקציבים, באגף השכר באוצר עומדים על כך שההסכם סביר, וטוענים כי לא היו השפעות ליום הבחירות על גידול השכר המשמעותי למורים.

בסופו של דבר חתם עו"ד מסינג על חוות-דעת לפיה "אין מניעה משפטית לחתום על ההסכם", בכפוף לאישור הקיצוץ הרוחבי ומציאת המקור התקציבי. עו"ד מסינג למעשה העלה על הכתב את כל הטענות אותן העלה במכתבו הקודם למשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד גיל לימון, אך פטר אותן בהתאם לעמדות אגף השכר במשרד האוצר, והותיר לצד פסיקתו את עמדת הנגד של אגף התקציבים מבלי שנתן לה מענה. 

לפיד לא דייק

נזכיר כי אתמול (ד') התראיין ראש הממשלה יאיר לפיד במהדורות החדשות וטען כי הקיצוץ לא יפגע בתוכניות הממשלה, שכן בסופו של דבר הכסף יגיע מעודפי תקציב ורזרבות.

"הכסף הזה יגיע מתקציב הביטחון ולא מתקציביים חברתיים", אמר לפיד לחדשות 12, "זה יהיה מעודפי תקציב ומה שנקרא 'רזרבות לקניות'. זה לא יירד מאף תקציב, לא הביטחון ייפגע, ולא הרווחה".

אבל לפיד לא דייק. קודם כל, השימוש בעודפי התקציב אינו כל-כך פשוט.

על-מנת לעשות שימוש ב-33 מיליארדי השקלים העודפים שהצטברו מתחילת השנה בקופת האוצר, נדרשת הגדלה של מסגרת הוצאת הממשלה. פעולה כזו יכולה לקרות רק תוך גיבוש תקציב מדינה מסודר ל-2023. אלא שהשנה הקרובה תיפתח ללא תקציב (עם תקציב המשכי בלבד), ולכן כרגע לא ניתן לגעת בעודפי התקציב, שמיועדים קודם כל להחזרת חובות המדינה.

רק אם תקום ממשלת קבע לאחר הבחירות, ניתן יהיה להכין תקציב מדינה, כשההערכות האופטימיות מדברות על אישור תקציב לקראת חודש אפריל. אם לא תהיה הכרעה בקלפי, וניגרר לסבב נוסף של בחירות, הקיצוץ הרוחבי עלול להישאר בתוקף עוד תקופה ארוכה.

גורמים באוצר מניחים שהממשלה הבאה תגדיל את מסגרת ההוצאה ותאפשר למשרדי הממשלה לקבל את הכסף שקוצץ מהם בחזרה. עם זאת, מוקדם עדיין לדעת זאת בוודאות, והכול תלוי בתוצאות הבחירות, בזהות המנצח (אם יהיה כזה) ובמדיניות הכלכלית שיבקש להחיל. זאת, כשבמקביל נשמעות הבטחות למתן חינוך חינם לפעוטות, להכפלת כוח-האדם במשטרה ועוד ועוד.

בנוסף, לא ברור על מה מסתמך לפיד באומרו שהקיצוץ לא יחול על משרדים חברתיים ועל תקציב הביטחון. לפי מסמך הקיצוץ שהגיש האוצר לממשלה, הקיצוץ הגדול ביותר יהיה של משרד הביטחון, בהיקף של 1.25 מיליארד שקל ב-2023. מתקציב משרד הרווחה יקוצצו 177 מיליון שקל לפי טבלת האוצר.

עוד כתבות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי