גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קמפיין הגעוואלד של מפלגות השמאל נגד לפיד, והמלכודת שטמן בן גביר לגנץ

הזינוק של יש עתיד בסקרים האחרונים עשוי להביא לנפילת אחת או יותר ממפלגות העבודה, מרצ וחד"ש־תע"ל מתחת לאחוז החסימה ● בליכוד מנסים לגייס תומכים חדשים בקמפיין יוקר המחיה: "אם ניתן לדודי אמסלם לדבר על מערכת המשפט, זה רק יעביר קולות בתוך הגוש"

ראש הממשלה יאיר לפיד בישיבת הממשלה השבועית / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות
ראש הממשלה יאיר לפיד בישיבת הממשלה השבועית / צילום: יואב דודקביץ , ידיעות אחרונות

התעוררות המפלגות הקטנות בגוש המרכז־שמאל לקמפיין הגעוואלד, ימים ספורים לפני הבחירות, עשויה להתברר כהחלטה מאוחרת מדי. שיעורי ההצבעה בחברה הערבית עדיין נמוכים מאוד, ואילו בחברה היהודית מתברר כי הקמפיין של יאיר לפיד מכיסא ראש הממשלה נוחל הצלחה. הצלחה רבה מדי עבור מרצ והעבודה, שנמצאות קרוב לאחוז החסימה. בראיונות האחרונים שלו, לפיד התנער מקמפיין המפלגה הגדולה וקרא למצביעי מרצ והעבודה להישאר איפה שהם. או, במילים אחרות: הנחה את אנשיו שלא לגייס במעוזי ההצבעה שלהן קולות נוספים.

אושר הקיצוץ הרוחבי לטובת הסכם המורים; על חשבון מה הוא יבוא? 
אביגדור ליברמן: "מכל החברים שהיו עם נתניהו, לא נשאר איתו אף אחד"

אולם, לא בכדי יו"ר העבודה מרב מיכאלי ויו"ר מרצ זהבה גלאון יצאו השבוע למתקפה חזיתית נגד לפיד, שהרי גם הן מבינות שהקריאה הזו עלולה להיות מאוחרת מדי עבורן. שתיהן מגובות בסקרים עם תוצאות מעוררות דאגה לגבי עתידן הפוליטי. לפיד נמצא במלכוד: מחד גיסא, הוא מכוון את יש עתיד להיות המפלגה הגדולה בגוש ומערער את מעמדו של השותף לשעבר בני גנץ, ומאידך גיסא - הצלחה מפוארת מדי של יש עתיד בבחירות יכולה להיות הרת גורל לעתידו של גוש המרכז־שמאל.

מרצ, העבודה או חד"ש־תע"ל, אם רק אחת מהמפלגות נשארת ביום שלישי מתחת לאחוז החסימה, בליכוד יכולים לחגוג לבטח עם יותר מ־61 מנדטים לגוש הימין. זאת, בעוד שלפיד עשוי לחגוג ניצחון מפואר למפלגתו, ששוברת שיא - תוך ריסוק מפלגות המרכז־שמאל. וכך, יוכתר כמי שהעניק במו ידיו את הניצחון לימין.

השבוע יצא לפיד למסע קצר ביישובים הערביים והדרוזיים. הוא פגש 60 ראשי רשויות ערביות בכפר קאסם, אך באזז תקשורתי גדול לא יצא מזה. בסביבתו יאמרו שהוא עשה הכל כדי להעלות אחוזי הצבעה בחברה הערבית, הפעיל מטה שטח בראשות יואב סגלוביץ' וחילק הבטחות. לעומת זאת, בחברה הערבית, תהו איך סגלוביץ' היהודי אמור להעלות אחוזי הצבעה אצלם - ובעיקר מדוע לפיד לא מנע את הפיצול ברשימה המשותפת.

כלל ידוע מהבחירות הקודמת בחברה הערבית הוא שכאשר יש רוח של איחוד במפלגות הערביות, יש סחף מצביעים גדול לקלפיות ביום הבחירות. מנגד, כאשר יש פיצול - האדישות מכריעה. מלחמות רע"ם ברשימה המשותפת ולהיפך מאז הקמת הממשלה ייצרו אדישות בחברה הערבית, ואילו הפיצול ברגע האחרון בין בל"ד לבין חד"ש־תע"ל יצר מרמור. התחושות הללו לא יוצרות תנועה, אלא קיפאון.

חד"ש־תע"ל מקצינה כדי ליטול קולות מבל"ד

ולא רק זאת, הצבעת המחאה בציבור הערבי נזקפת לזכותה של בל"ד שהודרה מהמרוץ לכאורה כבר בתחילתו. זו הסיבה לכך שאחמד טיבי, איימן עודה ועאידה תומא סלימאן, חברי חד"ש־תע"ל, הרשו לעצמם בימים האחרונים לתמוך במחבלים שחוסלו בשכם בסדרת מסרים שהיו בדרך כלל נחלתם של יו"ר בל"ד, סמי אבו שחאדה, ושותפיו.

"כרגע, חד"ש־תע"ל לא עומדת בתנאים שלי לממשלה", אמרה מיכאלי בתגובה לעאידה תומא סלימאן שנפרדה בעצב ממחבלי גוב האריות בפוסט בפייסבוק, שבו נכתב: "שכם נפרדת מהקדושים שלנו, העם הפלסטיני נפרד מהשהידים שלו". ההקצנה במסרים, שנועדה להתחרות בבל"ד, עשויה להבריח את המצביעים היהודים של המפלגה. לכן, ההערכה היא שהמפלגה מתקשה לעבור את אחוז החסימה.

גם מרצ ניזוקה מהאדישות במעוזי ההצבעה בחברה הערבית. בבחירות קודמות, המעוזים הללו הצילו את מרצ, אבל הפעם לא בטוח שתהיה התגייסות כזו - כאשר גם המפלגות הערביות חוות בעצמן מחסור מבית. בתמונת ראי אמר השבוע בוועידת ישראל לעסקים של גלובס יו"ר רע"ם מנסור עבאס את הדברים הבאים: "יש המון אנשים שיצביעו רע"ם, אני ויתרתי על ניהול קמפיין בעברית". כשנשאל על ידי העיתונאי מוחמד מג'אדלה אם חשש "לשתות" את מרצ ענה: "לדעתי, מפלגות הגוש צריכות להיות מתואמות יותר, כדי שנוכל לעבור את ה־61".

עבאס למעשה הגדיר בקולו את כל הסיפור של בחירות 2022: אחוזי ההצבעה בימין ובחברה הערבית יכריעו את התוצאות ביום שלישי הקרוב. אם יו"ר הליכוד בנימין נתניהו יצליח היכן שנכשל ארבע פעמים, ויוציא מאה אלף בוחרי ליכוד נוספים להצביע - הוא יכריע את הכף לימין. מנגד, אם לאו ושיעורי ההצבעה יעלו ברגע האחרון בחברה הערבית, הימין יאבד את הרוב וסביר להניח שנתניהו לא ירכיב ממשלה. כפי שאמר נתניהו בעצמו בעבר: "זה או ביבי או טיבי".

בליכוד התבשמו השבוע מהסקרים, שמצביעים כי הם מצליחים להגיע לקהלי יעד חדשים־ישנים, בהם מצביעי כחלון. זו הסיבה שמסרי נתניהו האחרונים (גם בוועידת ישראל לעסקים של גלובס) נשמעים כאילו נלקחו מהמצע של מפלגת העבודה - חינוך חינם, הקפאת מחירים וחיזוק חקלאים. "נושא יוקר המחיה מאוד משמעותי, ומשפיע בעיקר על הקולות החופשיים", אמר לגלובס אחד מחברי הכנסת במפלגה. "אם דודי אמסלם ידבר על מערכת המשפט, זה להעביר קולות בתוך הגוש. יוקר המחיה יביא קהלי יעד חדשים".

ומי הם המצביעים הפוטנציאליים? החקלאים שהיו חברי מפלגת העבודה ולא קיבלו את התמיכה שביקשו בשנה החולפת, מצביעי כחלון לשעבר שדורשים רווחה כלכלית, ואף מצביעי ימין מנומנמים שבליכוד מקווים שייצאו להצביע כעת כשהליכוד באופוזיציה - ונדרשים צעדים אקטיביים כדי להחזיר אותו לשלטון. נתניהו, אגב, מצטלם ומפזר התחייבויות, אך חקלאים ונציגי הורים שביקשו ממנו לחתום על התחייבויות עתידיות - נדחו בנימוס.

גנץ מכוון לצעירים ואנשי ההתיישבות העובדת

במחנה הממלכתי של שר הביטחון בני גנץ מזהים מנדט וחצי של צעירים, בעיקר אנשי החקלאות העובדת שסובלים מטרור שמכה ביבולם, שעובר מתמיכה בהם לאיתמר בן גביר. זו הסיבה שהקמפיין המתגרה של יו"ר עוצמה יהודית נושא פרי ובשבוע האחרון גנץ מכוון אליו את החיצים.

גנץ ספג השבוע מתקפה חריפה מימין על ידי ראשי מועצות ביהודה ושומרון, שטענו נגדו כי הקפיא בנייה מעבר לקו הירוק. הטענות נגדו הן נגזרת פעולותיו מהשנתיים האחרונות שכוללות פעולות בלחץ אמריקאי והעלמת עין מבנייה פלסטינית בלתי חוקית. גם גדעון סער וזאב אלקין, יקירי ההתיישבות בעבר, הפסיקו לקבל קרדיט על פעולות עבר לטובת ההתיישבות. וכך, המחנה הממלכתי נגרר שמאלה ומאבד קולות.

בתגובה לכל המתקפות מימין, במחנה הממלכתי יצאו למבצע החזרת קולות הביתה כשהם מצוידים בסקרים ומחקרים. המטרה ברורה: להחזיר את המצביעים הביתה. לא רק לגדול, אלא למנוע מנתניהו לסיים עם אותם 61 מנדטים.

בסיכומו של דבר, המחנה הממלכתי והציונות הדתית, למרבה הפלא, הן היחידות שמצליחות להעביר קולות בין גוש המרכז־שמאל לבין גוש הימין, ולהיפך - ולכן בדיוק שם ממוקדים הקמפיינרים. 

עוד כתבות

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

מחאת משפחות החטופים בקיסריה / צילום: מטה המשפחות

עינב צנגאוקר שבנה חטוף: נתניהו מטרפד עסקה תוך שהוא מתחבא תחת 'גורם מדיני בכיר'

המו"מ במצרים: ישראל לא תשלח משלחת לקהיר - עד להגעת תשובת חמאס הרשמית ● מקור בחמאס ל-N12: מתקרבים להסכם, ארה"ב הבטיחה את סיום המלחמה ● גם בסעודיה מדווחים - חמאס הגיב באופן חיובי להצעה המצרית, ארה"ב סיפקה ערבויות ● דיווח ערבי: ישראל לא מתנגדת לשחרורו של רב המחבלים מרואן ברגותי ● עדכונים בולטים

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

כל תאגידי הבידור קרקרו סביב הסדרה / צילום: Shutterstock

הומור חצוף ואותנטי: סדרת הילדים שכבשה דווקא את ההורים

למרות הצנזורה של דיסני והביקורות הקשות מנציגי ה–Woke, "בלואי" שוברת שיאי צפייה, מגלגלת מיליארדים ממרצ'נדייז וסוחפת אחריה בעיקר מבוגרים שנהנים מהניואנסים ● כך הפכה סדרה מצוירת על משפחת כלבים אוסטרלית לתופעה עולמית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: 'פרודוקטיביות איטית' בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ''י / צילום: אורטל צבר

התחזית של הבכירה ברמ"י לקרקע הלוהטת של תל אביב

רות אפריאט, מנהלת החטיבה העסקית ברמ"י, מצהירה שייצאו לשיווק קרקעות נוספות בשדה דב עוד השנה ● את המשך פינוי בסיסי צה"ל ומפעלים של מערכת הביטחון מאזורי הביקוש היא רואה כאתגר מרכזי ואומרת: "צריך להבין שיש מערכת אזרחית שחייבת להתפתח ולא יכול להיות שהמארג הביטחוני יקבל את הבכורה"

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קולנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים על ידי משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

טרונג מיי לאן, אשת העסקים שעומדת במרכז פרשת ההונאה / צילום: phapluat tv

היא הורשעה על שהפכה בנק לכספומט האישי שלה - ונידונה למוות

המקרה של הטייקונית הפך לאחד המתוקשרים ביותר בקמפיין של וייטנאם נגד שחיתות, שזכה לכינוי "כבשן בוער"