גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכב חשמלי לעשירים בלבד? כל הבעיות במדיניות המיסוי של ישראל

למרות יעדי האקלים שהציבה המדינה, האוצר שואף להכפיל את מס הקנייה על מכוניות חשמליות ל־20% ● אם לא די בכך, חומרי הגלם והאנרגיה ממשיכים להתייקר ● התוצאה: מכוניות חשמליות עלולות להפוך לפריבילגיה של השכבות העשירות בלבד

כוחות השוק בעיקר מייקרים בשנתיים האחרונות את כלי הרכב החשמליים / צילום: Shutterstock, Scharfsinn
כוחות השוק בעיקר מייקרים בשנתיים האחרונות את כלי הרכב החשמליים / צילום: Shutterstock, Scharfsinn

בוועידת ישראל לעסקים של גלובס, שנערכה בשבוע שעבר, הסביר איליה כץ, סגן הממונה על אגף תקציבים במשרד האוצר, מדוע המדינה חייבת להכפיל את מס הקנייה על רכב חשמלי בינואר הקרוב מ־10% ל־20%. הנימוק העיקרי היה שכלי הרכב החשמליים זולים משמעותית לתפעול שוטף בהשוואה לרכבי בנזין (עליהם מס הקנייה הוא 83%, דב"ג), ולפיכך הם מעודדים נסועת יתר. לדבריו, "המטרה שלנו היא לא למלא את הכבישים, אלא לעודד נסיעה בתחבורה ציבורית". 

מחירי הרכב החשמלי ממשיכים לעלות. ג'ילי גיאומטרי C מתייקרת בכ-2.5% 
הקרב על החשמליות: טויוטה מציבה את טסלה 3 על הכוונת 
המכונית החשמלית מסין שמאתגרת את המותגים הוותיקים 

הדברים האלה הותירו אותנו די מבולבלים. לא בגלל הנימוק השחוק ש"כלי רכב חשמליים גורמים לפקקים", שאותו כבר שמענו רבות מאנשי האוצר, אלא בגלל שרק לפני חודש אגף החשב הכללי בישר כי נציגי האוצר התחייבו להעביר את צי הרכב הממשלתי לרכב חשמלי. בהודעה נמסר: "הצי הממשלתי מונה כ־15 אלף כלי רכב וביניהם רכבי משטרת ישראל, שירות בתי הסוהר רשות הכבאות ומשרד הממשלה השונים. כבר כיום מינהל הרכב הממשלתי מחויב לרכוש רכבי נוסעים חשמליים בלבד לצי הממשלתי משנת 2025".

החשב הכללי מצוטט בהודעה באומרו "המהלך קיבל ומקבל הדים בינלאומיים", וראש חטיבת נכסים באגף הוסיף: "אנחנו גאים לעמוד בשורה אחת יחד עם גופי ממשל מובילים ומקבילים לנו במאבק במשבר האקלים בתחום הרכב הממשלתי".

אז מה ניתן להבין מכך? שרכב חשמלי בבעלות פרטית תורם לגודש, אבל רכב ממשלתי צמוד לא? או שהיעד הממשלתי מ־2018 להעביר את כל שוק הרכב הישראלי לחשמל עד 2030 היה טעות חמורה?

אבל התירוצים לגביית מיסי רכב חשמלי הם אינם מה שמרגיז באמת בכל הסיפור, אלא העובדה שמדיניות המיסוי של האוצר ביחס לרכב חשמלי היא עיוות סוציו־אקונומי. ובמילים אחרות, הממשלה הופכת את "הזכות" לבעלות על רכב חשמלי חסכוני או רכב חדיש בכלל לפריבילגיה של השכבות הגבוהות באוכלוסייה ושל מקבלי הרכב הצמוד. כל זאת בזמן שההמונים נדרשים לשלם ביוקר על כלי רכב בזבזניים בדלק ומזהמים - או לנסוע בתחבורה ציבורית.

"כוחות השוק ידחפו את השוק לעבר רכב חשמלי גם אחרי עליית המס", הוסיף נציג אגף התקציבים בוועידת ישראל לעסקים. זה כבר לא תירוץ, אלא פשוט ניתוק מהנעשה בעולם, גישה שדי מנותקת מהנעשה בשטח. בפועל, כוחות השוק בעיקר מייקרים בשנתיים האחרונות את כלי הרכב החשמליים ואת כלי הרכב החדשים בכלל ומרחיקים אותם מההמונים.

משבר האנרגיה מכה

עלות האנרגיה היא מרכיב בלתי נפרד מעלות ייצור הרכב בעולם, החל משלב ההפקה של חומרי גלם דוגמת אלומיניום ופלדה, ועד שלב הייצור והתובלה. בשנים קודמות המשקל היחסי של המרכיב הזה מעלות ייצור הרכב הוא זניח. אולם, בשנה החולפת זינקו מחירי האנרגיה באירופה בצורה דרמטית - המחיר הסיטונאי של הגז לתעשייה התייקר פי 13 בשנה החולפת - ויחד עמם המשקל של רכיב האנרגיה בעלות ייצור הרכב זינק.

על פי דוח של חברת המחקר S&P Global שפורסם בתחילת החודש, מחיר האנרגיה הנדרש לייצור רכב עלה מכ־50 אירו בממוצע ליותר מ־700 אירו כיום, וזו עשויה להיות רק ההתחלה. עוד צוין בדוח שבחורף הקרוב, שצפוי להיות קר במיוחד, משבר האנרגיה באירופה יחריף ויוביל לאובדן ייצור של כמעט מיליון וחצי כלי רכב ביחס למתוכנן.

המצב עשוי להוביל לשיבוש קשה ביכולת אספקת המכוניות של התעשייה האירופית, שגם כך עוד לא התאוששה משלל השיבושים שפקדו אותה בשנתיים האחרונות, בראשם המחסור בשבבים ומשבר הקורונה. יש לציין שבתעשיית הרכב האירופית נכללים גם יצרנים מובילים מיפן וקוריאה, דוגמת טויוטה יונדאי וקיה, שמספקים לישראל עשרות אלפי כלי רכב ממפעלי ייצור באירופה.

בשורה התחתונה, פחות מכוניות ומחירים גבוהים יותר - במיוחד של כלי רכב חשמליים.

הליתיום שובר שיאים

בשבוע שעבר המשיכו מחירי הליתיום, חומר הגלם העיקרי לייצור סוללות לרכב חשמלי, לשבור שיאים בשוקי העולם. המחיר לטון ליתיום קרבונט לסוללות נושק כיום ל־77 אלף דולר לטון, עלייה של 188% ב־12 החודשים האחרונים ועלייה של כמעט פי שישה לעומת תחילת 2021.

 

הסיבה העיקרית היא הביקוש הגואה לרכב חשמלי והמרוץ הקדחתני של כל ענקי תעשיית הרכב ושל ממשלות בעולם לשריין מלאים לעצמן. החדשות הטובות הן שאנליסטים מעריכים כי בשני הרבעונים הבאים היקף הפקת הליתיום בעולם יצמח באופן משמעותי, ויפחית את המחיר לכיוון ה־50 אלף דולר. מנגד, החדשות הרעות הן שבשל הביקוש הגבוה למכוניות חשמליות, גם ירידת מחיר ההפקה, אם בכלל תתרחש, לא תצליח לבלום עוד התייקרויות של סוללות הליתיום, שמחירן מהווה כמעט 50% מהעלות הכוללת של רכב חשמלי.

תהליך זה כבר בעיצומו. רק בימים האחרונים התייקרו דגמים סיניים פופולריים בישראל ודגמים אירופיים חדשים כמו ID4 של פולקסווגן. כל זה עוד לפני עליית מס הקנייה המתוכננת בינואר.

מלחמת שוק השבבים

בתחילת הקיץ נראה היה שמתקרב לסיומו המחסור בשבבים שפגע קשות בהיקף הייצור העולמי של כלי הרכב. הצפי היה שב־2023 היקף הייצור יתחיל לחזור לעצמו וביחד עם המיתון, יקטן הפער בין הביקוש להיצע. אלא שאז נכנסו שתי המעצמות החזקות בעולם, ארצות־הברית וסין, למלחמת סחר חדשה והקלפים שוב נטרפו. בתחילת אוקטובר פרסם הממשל האמריקאי שורה של מגבלות יצוא לסין על טכנולוגיות לייצור שבבים חיוניים, שחלקם משמשים גם את תעשיית הרכב.

המגבלות, שבשלב הראשון נגעו בעיקר לתחומים כמו בינה מלאכותית, הצפנה ומרכזי מידע, מתמקדות כעת גם במכשור לייצור שבבים, שמשמשים גם את תעשיית הרכב. הם כוללים שבבי לוגיקה בטכנולוגיה של 16 ננומטר ומטה, שבביי DRAM מתחת ל-18 ננומטר ושבבים גדולים יותר של 28 ננומטר למעט כאלה שמותרים ביצוא.

כעת, יצרני וספקי השבבים הגדולים בכל העולם ממהרים ליישר קו עם ההנחיות האמריקאיות, והתהליך הזה צפוי להיות מורגש בשני מישורים: בטווח הקצר, הממשל הסיני והתעשייה במדינה צפויים לנסות להשיג מלאים משמעותיים מאוד של שבבים מכל מקור אפשרי. בטווח ארוך עשוי להיווצר מחסור חדש בשבבים בתעשיית הרכב הסינית, במיוחד בפלח הרכב החשמלי שהמעצמה האסייתית מובילה בו. שני התהליכים הללו עשויים לדחוף כלפי מעלה את מחירי השבבים וליצור שוב קשיי אספקה.

 

בשורה התחתונה, המצב בשוק מפריך לחלוטין את הנחת היסוד שהובילה ב־2018 לגיבוש מתווה המס הרב־שנתי להעלאת המס על רכב חשמלי בישראל בשנים הקרובות. כלומר, ההנחה ש"כוחות השוק" יביאו לירידה דרמטית במחירי הרכב החשמלי בעולם והצורך בהטבת מס יקטן. העלאת המס המתקרבת בינואר רק תעניק למחירי הרכב החשמלי עוד דחיפה משמעותית בכיוון הלא נכון. 

עוד כתבות

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל