גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רגע לפני הבחירות: השיח הכלכלי חוזר לשולחן, והפוליטיקאים רצים אל תיק האוצר

בישורת האחרונה לקראת יום הבחירות, גובר השיח הכלכלי בקמפיינים של המפלגות השונות ● בדקנו אילו מפלגות מתייחסות לנושאים ענייניים, ומי מהן מחלקות הבטחות מבלי כל יכולת לקיים ● וגם: מי דורש את תיק האוצר, ומי מעדיף דווקא להימנע מהנושא הכלכלי ולא לדבר עליו

מי יהיה שר האוצר הבא? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי
מי יהיה שר האוצר הבא? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המחירים הגבוהים והמשבר בשוק הדיור ייצרו תשתית הכרחית לפוליטיקאים לדבר במערכת הבחירות הזו גם על כלכלה. אך למרות זאת, העיסוק הכלכלי עולה מדרגה רק בשבועיים האחרונים. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ושר האוצר אביגדור ליברמן אומנם השיקו מצעים כלכליים כבר לפני כמה חודשים, אך לא הצליחו לתפוס מספיק את קשב הציבור העייף מקמפיינים של בחירות.

בניגוד לסבבי הבחירות האחרונים, בהן הנושא הכלכלי נדחק מטה ברשימת הנושאים החשובים, בשבועות האחרונים המצעים הכלכליים רועננו ותיק האוצר הפך ליעד מועדף. בסוף השבוע האחרון הצטרף לרשימת המכוונים ליעד גם יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' ובפרסום בחדשות 12 הוצגה חלק מהתוכנית הכלכלית שלו. 

הספר שמגלה: במה עקפה ש"ס את הליכוד, ומה הוביל להצלחתו של לפיד | ראיון
50 המילים הנפוצות בציוצי הפוליטיקאים ולאן נעלמה הכלכלה | פרויקט מיוחד

יו"ר הציונות הדתית אומנם לא הודיע באופן רשמי על דרישתו לתיק האוצר וגם מקפיד לענות כששואלים אותו ש"לא מחלקים את עור הדוב לפני שניצוד". אך בראיון ל"פגוש את העיתונות" לפני שבועיים הוא אמר: "תהיה לנו לגיטימציה לקבל תיקים משמעותיים: ביטחון, אוצר, גם תחבורה תיק מצוין". מאחורי הקלעים לא מכחישים במפלגה שסמוטריץ' מכוון לתיק האוצר.

התוכניות הכלכליות של סמוטריץ' נשענות על מדיניות ימין כלכלית כמובן - איסור שביתה בשירותים חיוניים, הפרטת נמל אשדוד, תוכנית התייעלות במגזר הציבורי והפחתת מסים לעסקים, לצד בחירה חופשית במסגרות חינוך ובמסגרות טיפוליות. בעיניו, ההתנהלות הכלכלית קריטית לחוסנה של ישראל בכל הגזרות.

נתניהו: מתחמק מהשאלה מי יהיה שר האוצר

יש לציין שגם נתניהו רואה כך את התיק. בספרו האוטוביוגרפי יו"ר הליכוד מציין כי הוא מייחס לתיק האוצר חשיבות גבוהה מאוד וכדי לייצר מדיניות אופרטיבית על הליכוד להחזיק בתיק זה. שרים לשעבר בליכוד חוזרים על התפיסה הזו בראיונות, לא רק ככלי ליישום מדיניות, אלא בעיקר כדי להותיר בבית פנימה תיקים משמעותיים.

נתניהו הבטיח בועידת ישראל לעסקים של גלובס שיעמוד בעצמו בראש קבינט הדיור כדי להידרש לפתרונות אך התחמק מלענות על השאלה מי יהיה שר האוצר בממשלה שיקים. מי שמלווה את הקמפיין הכלכלי של נתניהו בבחירות האלו הוא השר לשעבר אלי כהן. לא מופרך להציע שהוא גם ישמח לכהן בתפקיד.

יו"ר הציונות הדתית עשוי להיתקל ביריבים לא רק בליכוד אלא גם במפלגת יהדות התורה. יו"ר המפלגה יצחק גולדקנופף חזר במספר הזדמנויות על כך שהוא מכוון לתיק האוצר, בעיקר כדי לבטל את "גזירות" שר האוצר הנוכחי במס על החד פעמי והסוכר. עם זאת, יש לציין כי במסגרת ההסכמים הקואליציוניים הפנימיים במפלגה - הראשון לבחור תפקיד יהיה בכלל יו"ר דגל התורה משה גפני שמכוון לוועדת הכספים.

אם ימוחזר התקדים של ישראל ביתנו, שבו שר האוצר ויו"ר ועדת כספים היו מאותה מפלגה, נצפה בשני נציגי יהדות התורה מכהנים בשני תפקידי המפתח הכלכליים. אך יש לציין כי אפילו במפלגתו של גולדקנופף לא חושבים שזה באמת מה שהולך לקרות וטוענים כי היעד של יו"ר המפלגה הוא עוד אחד מההגיגים שעדיף לשכוח ביום שאחרי.

מיכאלי: פניה אל משרד האוצר

מהצד השני, שרת התחבורה ויו"ר מפלגת העבודה מכוונת אל האוצר. למרות שחטפה לא מעט ביקורת על כך שאיננה מתכוונת להישאר בתפקידה הנוכחי - היא ממשיכה להשיב בראיונות באופן ברור, אולי הכי ברור במפה הפוליטית, כי פניה אל משרד האוצר.

מיכאלי ומפלגת העבודה עבדו בשבועות האחרונים על מצע מפורט בתחום הכלכלי, ואחרי נתניהו וליברמן הם היו הבאים בתור להציג את מרכולתם, פרי עטה של הממונה על רשות ההגבלים לשעבר מיכל הלפרין.

מיכאלי כמו גם נתניהו, באופן מוזר, מתייחסת אל הקופה של עודפי התקציב ככזו שתממן את התוכניות הנדיבות ברוח השמאל הסוציאליסטי: העלאת שכר המינימום, רשת ביטחון לעצמאים, ביטוח סיעודי ממלכתי, העלאת קצבת אזרח ותיק וחינוך חינם מגיל לידה.

בצד של הגדלת כספי המימון לתוכניות נמצא בין היתר מס על השכרת דירה שלישית, הגדלת יעד גירעון, מיסוי גופים בינ"ל ומיסוי מיוחד על רווחי המגזר הפיננסי בשל העלאת הריבית.

 

לפיד: ישמח לוותר על התפקיד

כשסמוטריץ' מימין ומיכאלי משמאל, בולטת יותר ההחלטה של מפלגת יש עתיד, הגדולה במרכז־שמאל, שלא לדבר על תיקים כיעד. בעוד נתניהו מציין את החשיבות הכלכלית שבתפיסת משרד האוצר, ביש עתיד מסתפקים במצע כלכלי מעודכן הכולל את הישגי הממשלה היוצאת. המצע שלהם כולל בעיקר צעדים שנעשו בממשלה האחרונה והבטחות כלליות לעתיד לבוא.

לפיד, יש לציין, נכווה בעצמו מהחזקת תיק האוצר בין השנים 2013־2015. יש עתיד שנכנסה למערכת הפוליטית עם 19 מנדטים, נחלשה לאחר מכן ונכנסה לכנסת הבאה עם 11 מנדטים בלבד.

מי שנכנס למערכת הפוליטית על גבי המחאה החברתית של 2012 כששאל "איפה הכסף", גילה במהרה שבניגוד למסרי הקמפיין, הכסף לא באמת הסתתר "בין יצהר לאיתמר" ולא נמצאו מקורות תקציביים להוצאה לפועל של הבטחת הבחירות המרכזית שלו - מע"מ אפס על דירה ראשונה. אם אכן ירכיב את הממשלה הבאה, ועל סמך תקדים הממשלה היוצאת, לפיד יגלה נדיבות בתיקים החשובים לשותפיו ובתנאי שישמור על תפקיד רה"מ, שנחשב מבחינתו ליעד הראשון במעלה.

ליברמן: קמפיין סביב הכלכלה החופשית

במירוץ הזה בולט באופן מפתיע יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. לא רק שהוא דרש את התפקיד עם הקמת הממשלה הקודמת אחרי משבר הקורונה ולא איבד מנדטים, אלא שהוא כמעט היחיד בנוף שהקמפיין שלו נסוב סביב המסר של כלכלה חופשית. ליברמן משתמש ביעדים שהשיג בקדנציה הקצרה ומעוניין לשוב למשרד אחרי הבחירות כדי להוציא לפועל את התקציב שהגו במשרדו לשנת 2023, לסיים עם הסכמי השכר, להמשיך עם מדיניות ההפרטות, הרפורמה בחקלאות והרחבת היבוא ואף לבטל קצבאות ילדים מהילד החמישי.

ליברמן לא נוסק בסקרים בעקבות נתוני המאקרו הטובים, אך גם לא מתרסק נוכח המשבר הכלכלי שחווים אזרחי ישראל בסופר, במשכנתאות ובדיור. היציבות הזו גם היא בשורה על רקע התרסקותם והיעלמותם של שרי אוצר קודמים ומפלגותיהם כמו כחלון וכולנו שהזכרנו, לפיד ב־2015 וישראל כ"ץ בפריימריז הפנימי בליכוד. אפילו נתניהו, שנחשב ברבות הימים לשר אוצר מוצלח לאחר שהצליח להצעיד את כלכלת ישראל קדימה, סיים את בחירות 2006 עם 12 מנדטים בלבד לליכוד (על רקע המצאת קדימה בין היתר).

עודה וטיבי: מדינת רווחה על מלא

מימין ומשמאל המצעים של המפלגות כוללים בתוכם כמה "אסים" שחוזרים על עצמם כמו הגברת היבוא, חינוך חינם לגילאי לידה עד שלוש וסיוע לבעלי עסקים. מעניין לקנח עם שלושה מצעים - של מרצ, המחנה הממלכתי וגם של חד"ש־תע"ל. שלושת המצעים נותנים הצעות כלכליות נדיבות וחסרות תקדים

במצע המחנה הממלכתי שכתבה השרה אורית פרקש הכהן ישנו ניסיון להתגבר על הפערים הפנימיים במפלגה ולהציג תוכניות מאקרו כמו חינוך חינם לילדי עובדים, הרחבת הרפורמה ביבוא, הגדלת יעד שיווק של 400 אלף יח"ד תוך 4 שנים, לצד רפורמה בבנקאות, הגברת התחרות והעלאת אחוזי המימון למשכנתה ראשונה.

במרצ נצמדים להבטחות על מיסוי עשירים, מס ירושה, ביטול מע"מ על מוצרי יסוד, מס רווחים כלואים, ביטול האיסור על כפל קצבאות וכן עצירת תהליכי הפרטה ועידוד הקמת התארגנויות עובדים. מכלול הצעדים נועדו לסייע לאזרח אך לא ברור באיזו מתכונת ימומנו וכיצד תישמר יכולת התחרות של ישראל בהכבדה המתוכננת על התחרות ועל בעלי העסקים והמפעלים.

יש גם מי שלוקחים את הצעדים האלו צעד אחד קדימה וזו מפלגתם של אימן עודה ואחמד טיבי שמציגים עשרה צעדים להפיכת ישראל למדינת רווחה על מלא. בין היתר חינוך חינם מלידה ועד לאוניברסיטה, העלאת שכר המינימום ל־40, הורדת ריבית והעלאת קצבאות רוחבית. מתנות שכולם היו רוצים לקבל אבל לא ברור מי ירצה לממן.

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק ביותר מ-1.5% מול הדולר; אלו הסיבות

ההתקדמות במשא ומתן על הפסקת האש ושחרור חטופים, העליות בסוף השבוע האחרון בוול סטריט ואלה הצפויות היום, מעלות את הביקוש למטבע המקומי ● אבל התנודתיות בשערו צפוייה להמשך

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד