גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"פרסקה": הבעלים למד לעשות בצק בעזרת יוטיוב, והפיצה שלו הפכה ללהיט בקרב פודיז

הפיצרייה הנפוליטנית בקיבוץ מסדה הפכה לשם דבר בקהילת האוכל הישראלית בזכות הפיצות הייחודיות שלה, ביניהן פיצה תפוחי אדמה ● האחים חן ויוני אברהם עזבו את המקצועות הקודמים שלהם כדי להקים את העסק, בו עובדים כל בני המשפחה ● פרסקה היא מסעדה המתמחה במנה אחת - פיצה, ולהתמחות הזו יש תוצאות: פיצה עם שוליים רכים כמו שמיכת פוך מפנקת

פיצה תפוחי אדמה מדורה ב''פרסקה'' / צילום: אנטולי מיכאלו
פיצה תפוחי אדמה מדורה ב''פרסקה'' / צילום: אנטולי מיכאלו

 

"פרסקה" היא פיצרייה נפוליטנית בקיבוץ מסדה שבעמק הירדן, שבעוד כמה חודשים תעבור לקיבוץ אפיקים הסמוך. המסעדה הוקמה לפני עשר שנים בחדר האוכל הנטוש של הקיבוץ על ידי האחים יוני וחן אברהם, ועם השנים היא הפכה למעין טרטוריה איטלקית, שמעסיקה את כל המשפחה: יוני אחראי על הבצק; חן על הקינוחים; האם, עדנה, שעזבה את עבודתה ב"ויסוצקי", מייצרת קינוחים עם חן; האב, דוד, שעובד כנהג מונית, מטפל בעלים הירוקים וכשצריך גם שוטף כלים; האחות, אלמוג, מנהלת את המסעדה, ואורי, בן הזקונים, מנהל את המטבח.

בתפריט של פרסקה יש תשע פיצות, סלט אחד ומדי פעם גם צלחת של דגים כבושים. המסר ברור: לפה באים לאכול פיצה. ואוכלים אותה עם סכין ומזלג.

 

למה בחרנו בה?

פרסקה היא מסעדה המתמחה במנה אחת - פיצה. ההתמקדות מייצרת התמקצעות, שבאה לידי ביטוי בצלחת, או במקרה זה - בבצק; אוורירי, עשוי ממחמצת שאור (שמרים טבעיים), שתפח 72 שעות ונאפה בטאבון המוסק מעצים ב־450 מעלות. יש לי הרבה הערכה לאנשים שלוקחים מנה אחת והולכים איתה עד הסוף, והאחים אברהם הם כאלה, פנאטים. הגישה הזאת דורשת התמסרות, והתמסרות מביאה יופי של תוצאות: פיצה עם שוליים תפוחים ורכים כמו שמיכת פוך מפנקת.

ביו שף

האחים יוני (42) וחן (40) אברהם נולדו וגדלו בטבריה. יוני למד אדריכלות ב"מכללת כנרת", וחן למד הנדסת תוכנה ב"אורט בראודה" בכרמיאל. ב־2011 נסע יוני לירח דבש בתאילנד. בקופנגן, במסעדה איטלקית, גמלה בלבו ההחלטה להפסיק להיות שכיר ולפתוח פיצרייה.

הוא חזר לארץ, התפטר וב־2012 - אחרי דוקטורט בבצק שעשה בעזרת היוטיוב - פתח פיצרייה בקיבוץ מסדה ועשה משלוחים של פיצות משפחתיות שנאפו בתנור חשמלי. חן היה מגיע כל יום בחמש, אחרי הדיי ג'וב בהייטק, כדי לעזור. זה לא ממש הלך להם.

ב־2015 חלה נקודת המפנה. בכסף שחן חסך בהייטק האחים אברהם רכשו טאבון מסורתי מוסק בעץ (ולא בגז). עם הגעת הטאבון הם גם קיבלו החלטה למכור אך ורק פיצות נפוליטניות אישיות בישיבה במקום.

ב־2018 חן התפטר מעבודתו והפך למסעדן במשרה מלאה. הוא קנה מכונת גלידה והחל לייצר את הגלידות והקינוחים במקום. כיום כל משפחת אברהם עובדת בפיצרייה.

מנת הדגל

פיצה נפוליטנה

ההשראה לפיצה הזאת הגיעה מהמנה הנפוליטנית הקלאסית "ספגטי אַלָהּ פּוּטָנֶסְקָה" (Spaghetti alla puttanesca), שפירושה "ספגטי בסגנון הזונה". זוהי מנה ים תיכונית, עזת טעם וריח, עם חומרי גלם אופייניים לדרום איטליה: עגבניות, שמן זית, זיתים, אנשובי, צלפים ושום.

מי שאוהב את הפסטה העוקצנית יאהב גם את הפיצה הזאת. היא לא מתחנפת ויחד עם זאת מאוזנת, לא תוקפנית ואוממית בדיוק במידה הדרושה כדי להתמכר לה (70 שקלים).

מנת האינסטגרם

● פיצה תפוחי אדמה מדורה

החיבור שבין תפוחי אדמה, שמנת חמוצה ובצל ירוק הוא פשוט, טעים וישראלי מאוד, והאחים אברהם החליטו לנסות אותו על פיצה. תפוחי האדמה נאפים בטאבון עד שטעמי העישון חודרים את מעטפת הקליפה.

אחרי קילוף ולילה בקירור, הם מפוררים לחתיכות קטנות ומומלחים היטב כדי שתהיה להם נוכחות דומיננטית בחך. ברגע ההגשה, מוסיפים לפיצה שמנת חמוצה, בצל ירוק ולימון.

הפיצה הזו, שבעבר הייתה ייחודית לפרסקה, הפכה לפופולארית בקרב מכתיבי דעת קהל שהחלו לפקוד את המקום. הם העלו אותה לרשתות החברתיות שלהם - והשאר, היסטוריה והיסטריה (74 שקלים).

הקינוח

● טירמיסו לימון

ב־2014, במהלך טיול שערך בסורנטו שבמחוז קמפניה בדרום איטליה, נחשף חן לטירמיסו לימון והחליט לייבא אותו לפיצרייה הנפוליטנית שלו. שכבות של בישקוטים, שנטבלים בסירופ עדין שעשוי מקליפת לימון, סוכר ולימונצ'לו, וקרם מקציפת ביצים ומסקרפונה. התוצאה: קינוח לימוני עדין. מדי פעם מוגש במקום טירמיסו קלאסי, עם אספרסו ויין מרסלה (46 שקלים).

טירמיסו לימון / צילום: אנטולי מיכאלו

תפריט היין

נאמנים לקולינריה הדרום איטלקית, תפריט היין של פרסקה מתמקד בארץ המגף ומורכב ברובו מיינות אדומים קלילים, שהולכים טוב עם פיצה. רוב אוסף היינות מגיע ממחוז קמפניה, מיקב צעיר וקטן בשם "סן סלבטורה" (יבואן: "צ'ירז"), שכרמיו ממוקמים בחווה חקלאית אורגנית ביו־דינמית בפארק הלאומי צ'ילנטו.

פרסקה היא בין המסעדות הבודדות בארץ שמציעה את יינות היקב, והמחיר בהתאם (45-47 שקלים לכוס). עוד באוסף: יינות מפוליה, ונטו ופיימונטה. יש גם שמפניה אחת מצרפת.

השירות

החיסרון: אי אפשר להזמין מקום והישיבה היא על בסיס מקום פנוי בלבד. עם פתיחתה בשש בערב כבר משתרך תור ארוך בכניסה, בעיקר בסופי שבוע. אבל החיסרון הוא גם יתרון - כל מי שבא מתקבל בברכה. אם אין מקום, אפשר להזמין פיצה ולשבת לאכול על הדשא הסמוך.

נכון, התור בכניסה יכול להעיק והוא דורש קצת סבלנות. אבל כשמתיישבים במסעדה מגלים מקום מקצועי ומנוהל היטב - ככה זה כשבעלי הבית תמיד שם. בתחילת הארוחה המלצרים יעשו אתכם תיאום ציפיות ויסבירו מהי פיצה נפוליטנית ואיך מומלץ לאכול אותה.

מה עוד אכלנו?

פיצה מרגריטה - 56 שקלים
פיצה נפוליטנה - 70 שקלים
פיצה תפוחי אדמה מדורה - 74 שקלים
סלט חסות - 45 שקלים
טירמיסו לימון - 46 שקלים
פנקוטה שוקולד - 46 שקלים
סה"כ - 337 שקלים

עוד כתבות

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי, הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

עוד עלייה במחירי הדלק / צילום: איל יצהר

מתקרב ל-8 שקלים לליטר: מחיר הדלק יעלה בחצות

הדלק שוב מתייקר ומתקרב לשיא כל הזמנים: 7.90 שקלים לליטר - עלייה של 18 אגורות לעומת מחירו באפריל ● במצטבר, מתחילת שנת 2024 עלה מחיר ליטר בנזין ב-96 אגורות ● מעבר לתנודות במחירי הנפט ושער הדולר, סיבה נוספת לקפיצת המחירים היא החלטת שר האוצר סמוטריץ' להחזיר את מס הבלו על הדלק לרמתו המלאה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל