גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוצאות הבחירות שלחו את המניות הללו לעליות בבורסה

הערכות שלפיהן הממשלה החדשה תבטל את המס שהוטל על משקאות ממותקים וכלים חד–פעמיים, הזניקו שורה של חברות מתחומי ייצור ושיווק ובהן קרור, כרמל ומקס סטוק • בשוק ההון סבורים: להודעת הריבית של הפד השפעה גדולה יותר מהבחירות

העלאת המס על כלים חד־פעמיים תבוטל? / צילום: Shutterstock
העלאת המס על כלים חד־פעמיים תבוטל? / צילום: Shutterstock

התגובה של שוק ההון התל אביבי ביום ד' לתוצאות המסתמנות של מערכת הבחירות התבטאה בשורה של מניות הצפויות להיות מושפעות מהמהפך הפוליטי. השלכות אפשריות של כינונה של ממשלה חדשה, שבה ישתתפו המפלגות החרדיות, עשויות להוביל בין היתר לביטול חוקים של הממשלה הקודמת שייטיב עם חלק מהחברות הציבוריות - בהן יצרניות של משקאות, דברי מתיקה וכלים חד-פעמיים - ומניותיהן מיהרו להגיב בעליות שערים של עד 7%.

אחת מהבטחות הבחירות של הליכוד והמפלגות החרדיות שצפויות לשתף עימה פעולה בקואליציה שתורכב הייתה ביטולן של מה שהוגדרו "גזירות" על הציבור החרדי, ובהן המיסוי המוגדל על משקאות ממותקים וכלים חד-פעמיים. מתוך מגוון ההבטחות, על אלה חזרו כמה מנציגי הליכוד בראיונות לאחר פרסום תוצאות המדגמים שהראו שהם חוזרים לשלטון. כך, במהלך הלילה אמרו חברי הכנסת שלמה קרעי, מיקי זוהר ויואב קיש, כי שני מהלכי המיסוי האלה יבוטלו.

מדובר בהבטחה של הליכוד למפלגות החרדיות ובחלק מהברית בין נתניהו לראשי המפלגות הללו. עוד סוגיות שהמפלגות החרדיות ירצו לשנות הן חלקים מהרפורמה במחירי התחבורה הציבורית, סבסוד מעונות היום לאימהות עובדות ועוד.

בדצמבר אשתקד אישרה ועדת הכספים בכנסת את המס על משקאות ממותקים. המס נכנס לתוקפו בתחילת השנה (2022), וקבע כי על משקה שבו הסוכר בשיעור גבוה מ-5 גר' ל-100 מ"ל, יוטל מס בגובה של 1.02 שקלים לליטר. על כל 100 מ"ל של משקה עם שיעור סוכר נמוך מ-5 גר' ומיץ פירות עם שיעור סוכר שגבוה מ-5 גר' יוטל מס נמוך יותר, של 72 אג' לליטר.

המשקיעים תרגמו כאמור את תוצאות הבחירות לעליות נאות של עד 7% במניות קרור  וכרמל קורפ  (לשעבר כלל משקאות), המחזיקות במניות יצרנית המשקאות יפאורה - שמשווקת את מותגי המיצים הממותקים ספרינג, שוופס, תפוזינה ועוד.

ביטול אפשרי של המס על המשקאות הממותקים צפוי להיטיב עם יפאורה, שדיווחה לאחרונה על פגיעתו בתוצאותיה העסקיות. בדוח לשנת 2021 העריכה יפאורה כי הטלת המס על משקאות ממותקים "תשפיע לרעה באופן מהותי על מכירות ותוצאות החברה".

ואכן, את המחצית הראשונה של השנה סיימה יפאורה עם הכנסות של 396 מיליון שקל, שחיקה של 15% ביחס למחצית הראשונה של 2021. החברה הסבירה כי הירידה נבעה מכניסתו לתוקף של צו המשקאות הממותקים. בשורה התחתונה נחתך הרווח הנקי של יפאורה ב-55% לכ-26 מיליון שקל.

קרור, שבשליטת רוני גת ושלמה רודב, מחזיקה ב-70% ממניות יפאורה, ואילו כרמל קורפ, שאותה מובילה קרן ההשקעות קדמה, מחזיקה ביתרת המניות וכן ביקבי כרמל.

 

המשקיעים מעריכים: גם המיסוי על כלים ישתנה 

עוד קודם למיסוי המשקאות אישרה באוקטובר שעבר הממשלה היוצאת את הצו על כלים חד-פעמיים, שלפיו הוטל מס קנייה של 11 שקל לכל ק"ג של כלים חד-פעמיים. רשת מקס סטוק, הפועלת בתחום הכלים החד-פעמיים, ציינה בדוח השנתי שלה לשנת 2021 כי המס חל על "כוסות, צלחות, סכו"ם, וקשיות העשויים מפלסטיק".

החברה הוסיפה כי אין בידיה יכולת "להעריך את השפעתו העתידית של מס הקנייה על פעילותה העסקית", וכי היא פועלת לצמצם את השפעותיו האפשריות.

את המחצית הראשונה של השנה סיימה מקס סטוק  עם עלייה חד-ספרתית בהכנסות, ל-503 מיליון שקל, אך הרווח הנקי שלה נחתך בשליש לכ-25 מיליון שקל באותה תקופה. עליות נאות במניה ביום שלאחר הבחירות עשויות ללמד כי חלק מהמשקיעים מעריכים שגם מדיניות המיסוי שנקבעה בנושא זה תשונה.

בד בבד עלתה במהלך המסחר בכ-4% גם מניית שניב , בשליטת משפחת ברנט, אשר בין היתר מייצרת מוצרים חד-פעמיים. שניב, כך נראה, מושפעת פחות מהטלת המס על כלים חד-פעמיים, אף שהיא מייצרת כלים כאלה, מאחר שמדובר בעיקר בתבניות ורדידי אלומיניום, בעוד ששאר מוצרי הניקיון של החברה הם מנייר, או מוצרי טואלטיקה וקוסמטיקה. חברה אחרת שמניותיה רשמו עלייה נאה היא יצרנית הממתקים כרמית, אולי בשל הזיהוי של עסקיה עם תחום "המתוקים".


השוק לא צופה שינוי בתמונת המאקרו 

לא נראה ששוק המניות בת"א צופה מפנה דרמטי בתמונת המאקרו בעקבות הבחירות. מדדי המניות המובילים, ת"א-35 ות"א-125, התנהלו במגמה מעורבת תוך שינויים מתונים בלבד בצוהרי יום רביעי.

"על פי תוצאות הביניים של הבחירות אמש נראה כי מדינת ישראל בדרכה להקמת ממשלה", אומר ליאור וקס, מנכ"ל אינפיניטי ניהול תיקי השקעות. "אחרי ארבע מערכות בחירות שבהן לא הייתה הכרעה ברורה, יכול כעת המגזר העסקי לצפות ליציבות שלטונית אשר תספק רוח גבית להמשך צמיחה ופיתוח של מדינת ישראל".

לדבריו, "ממשלה שכזו תוכל להעביר תקציב, לקבל החלטות, להעביר כספים, לקדם פרויקטים ולהמשיך בפיתוח תשתיות המדינה.

"היציבות השלטונית, תתרום להמשך צמיחתו של המגזר העסקי בישראל, ולקידום פתרונות בנושאים רבים, כגון תחבורה תשתיות, נדל"ן, ותקציבים לפרויקטים נוספים. לכן אנו צופים כי חברות הפועלות בתחומי ליבה אלו יוכלו ליהנות מתקציבי פיתוח משמעותיים בתקופה הקרובה".

עם זאת, בתמונה המאקרו כלכלית של המשק לא צופים הכלכלנים שינוי דרמטי, מה שמתבטא בסיכומו של דבר בתנודתיות הנמוכה של מדדי הדגל של הבורסה התל אביבית.

התוצאות של מערכת הבחירות, כפי שנראות כעת ובהנחה שלא תחול דרמה, "לא ממש צפויות להשפיע בצד הכלכלי", אומר האסטרטג הראשי של פסגות, אורי גרינפלד. "בניגוד לתחומים אחרים, בהיבט הכלכלי הממשלה שתוקם תהיה כנראה כמו כמו זו שיצאה. בסוף, האג'נדה הכלכלית דומה בין הממשלות ברמת המאקרו".

לדברי גרינפלד, "בהסתכלות על מצב החברות הפועלות בשוק, היכולת שלהן לייצר רווחים לא צפויה להשתנות מהותית. אני לא חושב שנראה את הממשלה פורצת את הגירעון בצורה חריגה או משנה כיוון לגמרי מבחינת המדיניות שלה בתחומי האנרגיה או היצוא. כך גם לגבי הרגולציה על המערכת הפיננסית, שלא צפויה כנראה לשינוי בהיבט הזה".

חתם ותיק בשוק ההון אמר כי "מה שמשפיע על שוק ההון המקומי הוא הבחירות היום (רביעי) בערב. כלומר, הבחירה של מועצת נגידי הבנק הפדרלי על גובה הריבית על הדולר. תוצאה מובהקת של מערכת הבחירות בישראל אולי 'תעודד' את הבורסה התל אביבית בהמשך, משום שהשווקים אוהבים ודאות. אבל בסופו של דבר מה שמעניין את המשקיעים זו רמת הריבית על השקל".

לדבריו, ההשלכות של הריבית אמורות להתבטא בענף הנדל"ן, וזו מגמה שצפויה בלי הרבה השפעה של תוצאות הבחירות. "יזמי הדל"ן נמצאים כיום תחת מכבש לחצים כפול. מצד אחד הקרקעות שקנו, במימון יקר ומתייקר מהבנקים, ממשיכות להעמיס עליהם הוצאות ריבית. ומנגד, כוח הקנייה של דירות חדשות מצד הציבור נמחץ בשל התייקרות המשכנתאות. הלחץ על הנדל"ן צפוי להתגבר בחודשים הקרובים, ומה שאנחנו נראה בדוחות הרבעון השלישי אלה נתוני עבר שלא משקפים את עוצמת השינוי".

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; הין ירד לשפל חדש

המסחר באסיה ננעל בעליות ● הין ירד לשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● אילון מאסק בסין וטסלה קיבלה שם בשורות טובות ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

לישון במיטה של מישהו אחר: איך אפשר לצאת לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?