גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה יעלה להקים את הממשלה החדשה? הדרישות והאתגרים בדרך לתקציב המדינה

המשא ומתן הקואליציוני טרם החל, אך כבר עכשיו מצטברות הבטחות הבחירות של המפלגות לעשרות מיליארדי שקלים ● החל מהבטחת ביטול המסים, דרך הדרישה להגדיל את מספר השוטרים ועד ההתחייבות לחינוך חינם ● יעדים אחרים, דוגמת המטרו, עלולים להידחק לאחור

בנימין נתניהו לאחר נאומו במטה הליכוד, בחירות 2022 / צילום: Reuters, Ammar Awad
בנימין נתניהו לאחר נאומו במטה הליכוד, בחירות 2022 / צילום: Reuters, Ammar Awad

יממה לאחר הבחירות זהות שר האוצר הבא עדיין לא ידועה. אולם כבר עכשיו ברור שאם נבחרי הציבור יקיימו ולו מחצית מהבטחות הקמפיינים שלהם, הרי שהממשלה החדשה תעלה לתקציב המדינה עשרות מיליארדי שקלים.

זה המנצח הגדול של הבחירות, ולא קוראים לו איתמר בן גביר | שירית אביטן כהן, פרשנות
● רע"ם אולי הצליחה לעבור, אבל למנסור עבאס אין סיבה לחגוג | דני זקן, פרשנות
מי זה בן גביר ואיך עושים רילוקיישן: החיפושים בגוגל אחרי הבחירות

החל מדרישות קואליציוניות של המפלגות החרדיות, דרך הבטחת יו"ר הליכוד בנימין נתניהו למתן חינוך חינם מגיל אפס ועד ההצהרות להכפלת כוח המשטרה - במשרד האוצר יצטרכו להתמודד עם שלל דרישות יקרות.

עד עכשיו הדפו באוצר בקלות יחסית את הדרישות לפתוח את העודפים התקציביים האדירים שהצטברו בקופה מתחילת השנה, בסך של כ־33 מיליארד שקל. התשובה לכל הדרישות הייתה זהה: החוק לא מאפשר להשתמש בעודפים מבלי לשנות בחקיקה את מגבלת ההוצאה, ואת זה ניתן לעשות רק במסגרת הכנת תקציב מדינה מסודר. אך דיוני התקציב הרשמיים הוקפאו לפני חודשים עם הבשורה על יציאה לבחירות.

עתה, הדרישות התקציביות של משרדי הממשלה יעלו בחזרה אל משרד האוצר, ואליהן יצטרפו דרישות נוספות של השרים החדשים אשר יאיישו את הלשכות. כל הדרישות הללו עשויות לבוא על חשבון יעדים אחרים, כמו החזרת חובות של המדינה או קידום פרויקטים יקרים וארוכי טווח דוגמת המטרו.

 

המפלגות החרדיות: ביטול המסים של ליברמן

כפי שמסתמן כרגע, ש"ס ויהדות התורה ישובו להיות שותפות מובילות בקביעת סדר היום הכלכלי של הממשלה. המפלגות החרדיות ביססו את הקמפיין שלהן על התנגחות הדדית מול שר האוצר אביגדור ליברמן.

מס הקנייה שהטיל ליברמן על משקאות ממותקים ועל כלים חד פעמיים מותג בציבור החרדי כגזירה המכוונת ישירות עליהם. החזרת הגלגל לאחור, כפי שהבטיחו הפוליטיקאים החרדים, תעלה למדינה כמיליארד שקל בשנה על אובדן הכנסות מ"מס הקולה" לבדו.

כמו בבחירות קודמות, ש"ס לא פירסמה מצע כלכלי מפורט, אבל במפלגה הציבו מספר דרישות סף לישיבה בממשלה. יו"ר ש"ס אריה דרעי הודיע שיקים רשות לאומית למלחמה בעוני והתחייב לחלק כרטיסי מזון למאות אלפי משפחות נזקקות. הסכום שש"ס דורשת לכרטיסים לרכישת המזון עומד על מיליארד שקל בשנה.

הקמפיין של יהדות התורה קרא בין היתר להרחבה של חוק חינוך חינם לגילאי לידה עד 3 שנים. ניתן רק לשער שהדרישה הייתה מסונכרנת עם הבטחת הבחירות הזהה של נתניהו, שעלתה גם בסרטון "ביביסיטר 2" שערכו הקמפיינרים בליכוד.

הרחבת הסבסוד הממשלתי למסגרות לגיל הרך, או הלאמה שלהן, תעלה לפי הערכות 15־20 מיליארד שקל מבסיס התקציב.

נתניהו: הוזלת מחירי המים, החשמל והדלק

המצע הכלכלי של נתניהו מכיל גם מתנות לציבור בתחום המסים. מועמד הליכוד הבטיח שאם ייבחר יפחית את מס ההכנסה ואת מס החברות, ויגדיל את מענקי העבודה. יחד עם יוזמות שעלו על הפרק כמו הפחתת המע"מ, וכנראה גם הנכונות לבטל את מיסי השתייה הממותקת והכלים החד פעמיים - החשיפה של תקציב המדינה לאובדן הכנסות ממסים מגיעה עד ל־10 מיליארד שקל בשנה.

כמו כן הצהיר נתניהו שיוזיל את החשמל, המים והדלק ויקפיא את עליית מחירי הארנונה למשך שנה. הקפאת הארנונה עלולה ליצור בור בהכנסות הרשויות המקומיות, שעליו יצטרך לכסות השלטון המרכזי.

הורדת מחיר החשמל תהיה מסובכת עוד יותר. רק באחרונה נאלצה חברת החשמל להגדיל את החוב שלה בגיוס אג"ח כדי לממן את מחיר־החסר אותו קבעה המדינה. החשמל אומנם התייקר השנה, אבל בשיעור נמוך מכפי שהיה אמור להתייקר לפי הנוסחה היבשה.

הזינוק במחירי הפחם הקפיץ את עלויות ייצור החשמל, והוזלה מלאכותית שלו תרחיב את הפער הגירעוני בין המחיר הריאלי שלו למחיר בפועל. במצב דומה נמצא מחיר הדלק. ליברמן בלם את המחיר בחודשים האחרונים באופן זמני באמצעות הורדת מס הבלו, בעלות של יותר ממיליארד שקל למדינה. החזקת המחירים לצרכן למטה תקשה אף היא על התנהלות פיסקאלית מסודרת.

בן גביר: הגדלת מספר השוטרים

אחד המנצחים הגדולים של הבחירות הוא יו"ר עוצמה יהודית, איתמר בן גביר. אחרי שנים שלא הצליח לעבור את אחוז החסימה, חבר לציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' וביחד הם הצליחו להביא מספר דו ספרתי של מנדטים. בן גביר כבר הודיע בימים האחרונים שידרוש את תיק השר לביטחון פנים לעצמו בממשלה שתוקם.

בן גביר מדבר על התעצמות כוחה של המשטרה, ומתפרץ לדלת פתוחה של התראות חוזרות ונשנות של המשטרה על מצוקת כוח אדם. הגדלה משמעותית של מספר השוטרים ותוספות לתקציב ביטחון הפנים נאמדת ב3־5 מיליארד שקל.

במשרד הביטחון צברו עוד לפני הבחירות דרישות תקציביות, שכעת יוכלו להניח אותם על השולחן במסגרת דיוני התקציב הקרבים. במערכת הביטחון צפויים לבקש תוספות תקציביות עבור התעצמות ופרויקטים ביטחוניים בהיקף של 7־12 שקלים.

שנת 2023 תיפתח עם תקציב המשכי בלבד, כשלפי לוחות הזמנים ניתן יהיה לגבש תקציב מסודר עד סוף הרבעון הראשון של השנה.

לצד הדרישות הצפויות המרכזיות שנסקרו כאן, סביר להניח שעוד יעלו עשרות דרישות תקציביות נוספות בדרך להקמת ממשלה חדשה. בחודשים האחרונים הכינו מנהלי משרדי הממשלה השונים מסמכים פנימיים עם היעדים התקציביים לשנה הבאה. בקרוב הדרישות יוצגו לשרים החדשים שיתמנו, ובסוף התהליך יוגשו לאוצר שיתבקש לשלם את הצ'ק.

סך כל הדרישות הידועות כיום מוערכות בעשרות רבות של מיליארדי שקלים. מאיסוף הערכות שונות, על בסיס הצהרות של המפלגות, ההערכה הפשרנית ביותר מגיעה לדרישות של כ־54 מיליארד שקל. בחישוב מרחיב יותר מגיעים עד להיקף אדיר של 78 מיליארד שקל.

יו"ר ההסתדרות מגיע רעב לשולחן המשא־ומתן

גם בהסתדרות המתינו זמן רב להתייצבות המערכת הפוליטית, כדי להעלאות הילוך במגעים עם האוצר להסכמי שכר לעובדי המגזר הציבורי. אחרי הקפאת השכר הארוכה בתקופת הקורונה ועל רקע הקמפיין שלו נגד יוקר המחיה, יו"ר ההסתדרות ארנון בר־דוד מגיע רעב לשולחן המשא־ומתן.

הסכמי השכר שייחתמו ויתוקצבו ב־2023 עשויים להגיע לעשרות מיליארדי שקלים לפי אומדן הדרישות המוכרות באוצר. בתקציב יכלל גם הכסף עבור הסכם המורים שנחתם ללא מקור תקציבי עוד ב־2022, וגרר באחרונה קיצוץ רוחבי בתקציבי משרדי הממשלה.

צילומים: יעקב כהן, רויטרס AP Oren Ziv ,Sebastian Scheiner, AMMAR AWAD

שכר המינימום יעלה שוב על הפרק

נושא שיחה משותף אחר בין ההסתדרות לאוצר הוא שכר המינימום. השכר, שעומד כיום על 5,300 שקל בחודש, היה אמור להתחיל לעלות בהדרגה כבר לפני כחצי שנה, לפי עסקת החבילה שניסחו הצדדים ביחד עם ארגוני המעסיקים. אלא שמאז העסקה נתקעה, כשח"כים בעיקר ממפלגות העבודה, כחול לבן ומרצ דרשו העלאה חדה יותר של שכר המינימום.

בר־דוד הצטרף לקריאות וחזר בו מהסיכום על מתווה העלאת שכר המינימום ל־6,000 שקל עד שנת 2026. הוא טען כי ההסכם נעשה לפני שהאינפלציה הכתה במלוא עוצמתה במשק ולפני שאיש יכול היה להעריך שבקופה יצטברו עודפים תקציביים בסכומי עתק.

עוד כתבות

לויד אוסטין, מזכיר ההגנה האמריקאי / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

המתיחות עם ארה"ב: מזכיר ההגנה האמריקאי - "בוחנים את הסיוע הביטחוני"

בכיר ישראלי לתקשורת הזרה: ממשלת ישראל מתוסכלת מעיכוב משלוחי הנשק • שר הביטחון בגבול הצפון: "המשימה כאן לא הסתיימה, עלול להיות קיץ חם" • צה"ל תקף בלבנון: יותר מ-20 מטרות הותקפו מהאוויר ומהקרקע, כטב"ם התפוצץ באזור יערה • הותר לפרסום: מת מפצעיו פקד ייטב לב הלוי, פקד ולוחם בימ"מ, שנפצע באורח אנוש בפעילות מבצעית בטולכרם • עדכונים שוטפים

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

שי אהרונוביץ', מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

מנהל רשות המסים תומך בהחזרת מס הרכוש על קרקעות פנויות

בכנס שקיים מכון אלרוב לחקר הנדל"ן אמר אהרונוביץ': "אני בעד החזרת מס רכוש בצורה חכמה", והוסיף כי "חלק מעליית מחירי הדיור בשנים האחרונות נבע גם מהעובדה שמי שמחזיק בקרקע שאפשר לבנות עליה, אין לו שום תשלום 'קנס' על קרקע כזו"

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

מערכת ההגנה האווירית כיפת ברזל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

בגלל המלחמה בעזה: בדנמרק מתנגדים לרכש של מערכות הגנה מישראל

מפלגות בקואליציה הדנית התנגדו לרכישת מערכות הגנה אווירית ישראליות, מטעמים מוסריים ● לפי שרים בממשלה הנוסח שהוסכם לבסוף מעורפל ו"יקשה מאוד" על רכש צבאי מישראל

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

מייסד Wiz שגייסה אתמול מיליארד דולר מגלה את הסוד

וויז  עשתה אתמול היסטוריה כשהשלימה את גיוס ההון הגדול ביותר שביצעה חברה ישראלית מעולם - גיוס של מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, לכן אנחנו מקפיצים מחדש את הכתבה, שמתארת את דרכה להצלחה ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● סנגורו של נתניהו התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

חברת הדירוג S&P תפרסם בסוף השבוע את עדכון לדירוג האשראי של ישראל: מה צפוי בו?

אחרי שהורידה בהפתעה את הדירוג של ישראל בחודש אפריל, צפויה S&P לפרסם סקירה נוספת ביום שישי ● באוצר מתוחים, אבל מעריכים שלא חלה הרעה במצב הביטחוני שמצדיקה הפחתה נוספת ● החשב הכללי מעדיף לפי שעה להתמקד בגיוס חוב מהמוסדיים הישראלים

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

אחד הנכסים היקרים אי פעם: כמה עולה טירה שהייתה פעם בבעלות משפחת רוטשילד?

הטירה, שבעבר הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית ובהמשך גם למלך מרוקו, מועמדת למכירה פומבית בסכום שמתחיל ב-454 מיליון דולר ● בטירה הצרפתית, מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר, יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני

מגדל יורוקום ברמת גן / הדמיה: חברת קנדה ישראל, מילוסלבסקי אדריכלים

מ-6 קומות ל-60: התוכנית של מגדל יורוקום ברמת גן עולה שלב

רמת גן המליצה להפקיד את התוכנית לבניית מגדל יורוקום של קנדה ישראל, שיכלול 60 קומות בעירוב שימושים למגורים, לתעסוקה ולמסחר ● רמת גן מאשרת תוכנית עירונית חלופית לתמ"א 38, הכוללת את כלל שטחה של העיר ● וחברת יבוא האלכוהול שתקים מגדל בן 30 קומות בנתניה ● חדשות השבוע בנדל"ן

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

ההפסד הנקי של אופקו גדל וקמהדע בטוחה שתשבור שיא ב-2024

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אנלייט הציגה דוחות מעורבים, אך בחברה אופטימיים לגבי התוצאות בהמשך השנה ● ההפסד של אופקו הלת' גדל בהשוואה לתקופה המקבילה, והמניה צוללת ● קמהדע מגדילה את תחזית ההכנסות ל-2024 ● מדור חדש

ריצ'רד פרנסיס, נשיא ומנכ''ל טבע / צילום: אלעד מלכה

טבע עקפה את התחזיות וצמצמה את ההפסד הנקי; המניה קופצת במסחר בת"א

הכנסות טבע עקפו את התחזיות המוקדמות, וההפסד הנקי הצטמצם בהשוואה לרבעון המקביל ● לצד זאת החברה אשררה את התחזית השנתית שמסרה ברבעון הקודם ● הודיעה במקביל על תוצאות חיוביות בניסוי שלב 3 בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

כפר סבא / צילום: Shutterstock

שתי שכונות ישנות סמוכות: המיקום שווה הרבה במחיר

שכונה אחת קרובה לרכבת והשנייה למרכז העיר, ובשתי השכונות מקודמים פרויקטים של התחדשות עירונית ● איפה יותר משתלם לרכוש דירות קטנות?

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי