גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מותגים רבים כבר במטאוורס: האם גם בחברה שלכם משתמשים בתאום דיגיטלי?

המטאוורס מאפשר כבר היום לחברות מותגים ליצור עולמות וירטואליים המהווים מעין "מגרש משחקים" לכל פרויקט או תרחיש ● אריקסון, BMW ו־iRobot כבר משתמשות ביכולת הזו להשקת עדכונים חדשים, וגם בענף הפרסום יכולים למצוא בה עניין

תאום דיגיטלי בעולם המטאוורס / אילוסטרציה: Shutterstock
תאום דיגיטלי בעולם המטאוורס / אילוסטרציה: Shutterstock

הכותב הוא מנכ"ל Anyverse, מרצה ומומחה בינלאומי לחדשנות וטכנולוגיה 

לא מזמן חגגנו שנה להפיכתו של המטאוורס ממושג שרק "חנונים" של מדע בדיוני, גיימינג ועולמות תלת ממד הכירו, למושג שכמעט כל אחד ואחת מכירים ואפילו גיבשו כלפיו עמדה. אמנם הדברים לא מתקדמים במהירות שהצטיירה מההופעות של מנכ"ל פייסבוק (מטא) מארק צוקרברג ואחרים שדיברו על הנושא, וברור שיש עדיין חסמים טכנולוגיים. גם הכלכלה העולמית לא במצב שיא, אבל אני נותרתי אופטימי מאוד בנוגע למהפכה הזו, ובעיקר לערך הרב שהיא תביא לעולם.

פיצה מקפיצה, מעדן הגולן ומק צ'יקן: מה עומד מאחורי השתלטות הנוסטלגיה על ענף המזון 
"אצלנו לא מרגישים משבר בהייטק": שיחה עם מנכ"ל תן ביס | פורטפוליו

לא בכדי, חברות ענק כמו מקינזי, BCG, Deloitte ואחרות מעריכות שמדובר בשוק שעד 2030 יהיה שווה טריליוני דולרים. כמה טריליונים? תלוי את מי מהן שואלים, אבל זה נע בין 4־5 ל־20 טריליון. בקיצור, זה ענק. בתוך כל המרחב הזה, נתרכז הפעם בחזית אחת: החזית העסקית של ה־B2B (עסק לעסק).

אם בצד הצרכני יש לנו עוד חסמים רבים ועוד אתגרים לפצח (יעברו ככל הנראה 4־5 שנים עד ש־VR יהיה משהו שכיח, ו־AR לביש בצורה הגיונית ומחיר סביר יהיה דבר ישים), הרי שבצד של הפתרונות לעסקים אנחנו כבר היום במציאות אחרת. למעשה אפשר לומר שהמטאוורס העסקי כבר פה.

תכנון בזמן אמת

המטאוורס, נזכיר, הוא הגרסה החדשה של האינטרנט: יותר פתוחה, יותר מכוונת משתמש, ובעיקר הרבה יותר הימרסיבית. משמע, המשתמשים ירגישו חלק מתוך החוויה האינטרנטית שהם משתתפים בה בזכות טכנולוגיות כמו מציאות מדומה (VR), מציאות רבודה (AR) וטכנולוגיות נוספות.

בעולם העסקים - בין אם זה בעולם התכנון התעשייתי, בידור ופנאי או ייצור - זה אומר מהפכה, לא פחות. היכולת לייצר עולמות וירטואליים כסוג של "מגרש משחקים" לכל פרויקט או תרחיש לא תסולא בפז.

קחו למשל תהליכי הייצור: עד היום, הדרך שבה מפעלים התנהלו הייתה יחסית טורית. אם חברה רצתה להקים מפעל חדש, להוסיף מכונה למפעל קיים לשנות קו ייצור, המהנדסים היו צריכים לתכנן את מה שנראה להם נכון, החברה הייתה צריכה לייצר או לרכוש את הדברים בפועל, ואז להציב אותם במפעל ולקוות שכל החישובים וההערכות היו נכונים (או אופטימליים) ואולי אפילו ללמוד על חלק מהבעיות או הנגזרות של המהלך בדיעבד ולאחר מעשה.

היום, לעומת זאת, ניתן יחסית בקלות להקים שכפול מלא של המפעל, מה שמכונה "תאום דיגיטלי", אשר יציג בתוך סביבה תלת ממדית ממוחשבת (במחשב, בסמארטפון או אפילו ב־VR) את המפעל האמיתי, כולל המכונות שזזות בו, המרחקים הנכונים, המשקלים של כל הציוד הרלוונטי וכל אלמנט פיזיקלי אחר שניתן לחשוב עליו.

אותו תאום דיגיטלי מתעדכן בזמן אמת מהנתונים בשטח, ומייצג נאמנה בכל נקודת זמן את המפעל ה"מציאותי". עכשיו, בואו נניח שאתם רוצים לבחון שינויים בקו הייצור. במקום לתכנן, לבנות או לרכוש ואז לקוות לטוב, כעת ניתן לבדוק את כל האופציות, ולבצע הערכות ולהריץ תרחישים וסימולציות על התאום הדיגיטלי. לא רק שהוא יציג לכם פיזית איך המכונה החדשה תיראה במפעל, הוא גם יריץ סימולציות על האפקטיביות שלה, ויגלה איזו השפעה יש להוספת המכונה על התנועה במפעל, על האוויר או על מה שרק תרצו.

כמו שאמר לי לאחרונה ריצ'ארד קריס, סגן נשיא ב־Nvidia העולמית ומי שאחראי על פלטפורמת ה־Omniverse של החברה, שמתמחה בייצור תאומים דיגיטליים למגוון רחב מאוד של מקרים עסקיים: "בעוד 5־10 שנים אנחנו לא נבין איך תכננו פעם בלי תאום דיגיטלי בכל תחום שאפשר לחשוב עליו., כמו שהיום אנחנו לא מבינים איך חיינו פעם בלי אינטרנט". אני לגמרי מסכים עם האמירה הזו.

מי מתחבר לקונספט?

זה לא נגמר, כמובן, רק בתאום דיגיטלי למפעל. באותה מידה אפשר לייצר תאום דיגיטלי לעיר שלמה. איך? ממדלים את כל העיר בתוכנה כמו Omniverse, מלבישים באמצעות הכלים שלה את הנתונים הנדרשים, וכך כל שינוי מהותי שקורה בעיר האמיתית יעודכן גם בתאום הדיגיטלי (ידנית, דרך מצלמות או תמונות לוויין וכו'). כך, בפעם הבאה שנרצה להוסיף כיכר או להזיז רמזור, נוכל להקים אותם במהרה בתאום הדיגיטלי, ולהריץ סימולציות שיבחנו מה יעבוד טוב יותר, מה ההשפעה של כל חלופה ומה הנגזרות של המהלך.

נשמע כמו מדע בדיוני? זה כבר קיים. וחכו, רק התחלנו. היום רובנו מחוברים 24/7 למכשור רפואי מהמתקדמים בהיסטוריה של האנושות: שעונים חכמים, טבעות חכמות, רצועות חכמות וכן הלאה. המכשירים האלו יודעים לבדוק דופק, א.ק.ג, חמצן בדם, איכות שינה או סוכר.

תחשבו על תרחיש שבו לכל אחד ואחת מאיתנו יהיה תאום דיגיטלי שיישב בפלטפורמה כלשהי של קופת החולים שלנו, ובכל פעם שנרצה לבחון טיפול חדש, תרופה חדשה או תזונה חדשה, נוכל להריץ סימולציה על הגוף של התאום הזה ולקבל את ההשפעות והנגזרות - מה זה עשה לבדיקות הדם, מה זה עשה לעור הפנים, למשקל או לכל פרמטר שתחשבו עליו.

מכיוון אחר, נניח שאתם מתלבטים על תסריטים שונים לפרסומות או לתוכן שאתם מפיקים. כעת תוכלו להפיק הדמיה בתקציב נמוך יחסית ובקלות, בעזרת מנועים כמו Unreal Engine או Unity, ולבחון מול קהלי היעד שלכם האם הם בכלל מתחברים לקונספט. כלומר, התאום הדיגיטלי יכול להיות גם משהו חד פעמי, שרק מנצל את היכולות הגרפיות והריאליזם הגבוה מאוד של הכלים הקיימים, ולאו דווקא מודל תלת ממדי פיזיקלי "נושם" שמתעדכן בצורה רציפה אל מול השינויים במציאות.

מתאמנים על הניקיון

כאמור, בניגוד לעולמות הצרכניים שעוד מחכים לפריצה הגדולה של המטאוורס (שבוא תבוא), בציר הפתרונות לעסקים כבר היום יש אפשרויות רבות מאוד. חברות כמו Nvidia, AWS, סימנס ואחרות מציעות פתרונות מתקדמים שמשרתים ענקיות כמו BMW, אריקסון או iRobot, ועוד רבות וטובות.

ב־iRobot, לדוגמה, יצרו מאות בתים וירטואליים לפי הפיזיקה הידועה והעיצוב המקובל (על בסיס דאטה שנאסף מהמכשירים שמטיילים לנו בבתים). בכל פעם שהם משדרגים את התוכנה, הם לא "דוחפים" אותה מייד לכל המכשירים, אלא קודם מטמיעים את העדכון באיי־רובוטים וירטואליים שמסיירים ועובדים בבתים הווירטואליים, ורק אחרי שהם מוודאים שהעדכון עובד בצורה תקינה ועומד ביעדים שהוגדרו לו, העדכון יורד באמת למכשירים שנמצאים בבתים של כולנו.

אז בפעם הבאה שאתם מתכננים חנות, מרכז מבקרים, מפעל חדש, מחסן לוגיסטי או אפילו תצוגת אופנה, אירוע או פרסומת - תבדקו את האופציה של שימוש בתאום דיגיטלי (מן הסתם זה רלוונטי יותר ככל שהגורם הפיזי הוא רב ערך, וצפוי להיות אתכם לאורך זמן יחסית ממושך). לא רק שזה יעיף לכם את המוח, זה גם יאפשר גמישות וקבלת החלטות נכונה יותר.

עוד כתבות

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קבוצת לוזון "מזהירה": הרווח הנקי יזנק עד 160% ברבעון הראשון

הקבוצה מציינת כי בעקבות שיפור משמעותי של פעילות הבנייה למגורים שלה בפולין, היא צפויה להציג עליה בהכנסות וברווחים עם סיכום הרבעון הראשון ● בנוסף מציינת כי היא חזרה לקדם את הקמת תחנת הכח "דוראד 2" על רקע החלטות הממשלה לאחרונה

אפריל האדום של הפנסיה וההשתלמות / צילום: Shutterstock

אחרי שנה בצמרת, בית ההשקעות שמוצא את עצמו בתחתית טבלת התשואות לפנסיה

הירידות בשוקי ההון בעולם הובילו את המסלולים הכלליים לירידות של כ-1.5% ואת מסלולי המניות לירידות חדות יותר של כ-3% • אלטשולר שחם, מור ומנורה מבטחים בלטו לטובה כשמנגד אנליסט עם ירידות חדות • מה עשו המסלולים שעוקבים אחרי ה-S&P 500?

עו''ד דן גבע, שותף במשרד מיתר / צילום: איל יצהר

משרד עורכי הדין מיתר ממזג אליו את משרד הפטנטים קליגלר

עורך הדין ועורך הפטנטים דניאל קליגלר ינהל את תחום הפטנטים של מיתר, ויחד איתו יצורפו למשרד שותפו יובל שלום ועורכי פטנטים נוספים ● בעקבות המיזוג יכלול צוות הפטנטים של מיתר 18 עורכי פטנטים ועורכי דין

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק ו-S&P 500 סגרו שבוע רביעי רצוף בעליות

נאסד"ק ירד ב-0.1% ● הדאו ב-40,000 ובוול סטריט ג'ורנל מסבירים למה המדד הזה הוא "דינוזאור", או לפחות "פגום" ● יו"ר הפד, ג'רום פאוול חולה בקורונה ●  מניות השבבים עלו השבוע ב-5% ● מיקרוסופט תציע את מעבדי AMD ללקוחות הענן שלה, במקום אלה של אנבידיה ● בבנק אוף אמריקה ממליצים על רובין הוד ● גיימסטופ פרסמה אזהרת רווח והודיעה על גיוס הון, צללה ב-20% ● רדיט ו-OpenAI הכריזו על שיתוף פעולה, רדיט זינקה ב-10% 

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 408 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי

טנקי Leopard 2 במפעל נשק גרמני. ''מוכנות מיידית'' / צילום: Associated Press, FABIAN BIMMER

ספינות קרב, טילים ונשק לייזר: מי המדינה שמובילה במרוץ החימוש העולמי?

המציאות הגלובלית החדשה שמה קץ לעשורים של שלום - ושלחה מדינות רבות למסע התחמשות ● באירופה מתארגנים לעימות כולל עם רוסיה, איראן מתקדמת לגרעין, ואפילו אוסטרליה הכריזה על חיזוק המערך הצבאי ● בשנה החולפת ההוצאה העולמית על ביטחון רשמה את הזינוק החד ביותר זה 15 שנה ● גלובס מציג את המהלכים הגדולים בדרך למלחמה הבאה

הפגנה פרו-פלסטינית באוניברסיטת גנט בבלגיה / צילום: Reuters, JAMES ARTHUR GEKIERE

"קיבלנו כבר עשרות פניות": הפתרון של הטכניון לאנטישמיות בקמפוסים בחו"ל

הטכניון מזמין חוקרים מחו"ל להצטרף למוסד הלימוד, והנשיא מגלה כי "קיבלנו כבר עשרות פניות" ● בתוך כך, מועצת האקדמיה הלאומית למדעים מזהירה מפגיעה במעמד המחקר הישראלי, וקוראת לתקצוב מוגבר כתשובה לחרמות

מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל / צילום: שחר פליישמן

אכזבה למדינה: קבוצת מילגם זכתה במכרז להפרטת הדואר בתמורה ל-461 מיליון שקל בלבד

קבוצת מילגם-הפניקס-ליימן שליסל זכתה במכרז על הדואר, ותשלם סכום נמוך משמעותית מהערכת השווי שקיבל הדואר בעבר ועמד על מעל 1.5 מיליארד שקל ● קבוצת דלק ישראל-רמי לוי התמודדה מולה במכרז ● שתי ההצעות היו נמוכות בתחילה מהממוצע של הערכת השווי שהוכנו לצורך המכרז. לבסוף התוצאה הזוכה הייתה גבוהה יותר

פרויקט נופי אילן באבו גוש / צילום: viewpoint

השכונה החדשה באבו גוש: בכמה נמכר פנטהאוז עם שישה חדרים?

בפרויקט מגורים שנבנה בשכונה המערבית החדשה באבו גוש נמכר פנטהאוז בן 6 חדרים בשטח 174 מ"ר ב־3.8 מיליון שקל ● בשנים האחרונות חלה עלייה בהתחלות הבנייה ביישוב המדורג באשכול 3 מתוך 10 בדירוג החברתי כלכלי של הלמ"ס • הרוכשת היא תושבת פסגת זאב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: (AP (Vincent Thian ,Armando Franca ,Steve Helber

"השוק מתפוצץ": 8 מניות מומלצות בזמנים של מלחמה

מסוקים, סימולטורים ומערכות תקשורת: בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הצביעו לאחרונה על 8 מניות של יצרניות ביטחוניות בחו"ל שצפויות ליהנות מהעלייה בביקושים בעקבות חוסר היציבות הגאו-פוליטית ● בבית ההשקעות הורייזן טוענים כי המלחמה באוקראינה משפיעה על הביקושים בשוק הביטחוני יותר מאשר המערכה בעזה: "מדינות באירופה מגדילות את תקציבי הביטחון בגלל האיום הרוסי"

תצוגה מקדימה למכירת תיקי בירקין בלונדון. המחיר מגיע למאות אלפי דולרים / צילום: Reuters, Yui Mok

ההשקעה המפתיעה שזינקה יותר מזהב בעשור האחרון

מי חשב שלקוחות נובורישים יסכימו להוכיח שהם ראויים לרכוש תיק, לחכות ברשימה המתנה אינסופית ולשלם עשרות אלפי דולרים? אלא שזה לא תיק, זה בירקין, והוא עשוי להתגלות כהשקעה הכי משתלמת בשוק

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel / צילום: אלן ציפלסקי

שוקלים לרכוש מכונית חשמלית? את האזהרה הזו אתם חייבים לשמוע

שיחה עם ד"ר אבנר גולוב, סגן נשיא Mind Israel ● על הסדר העולמי החדש, הבחירה בין המחנה האמריקאי לזה הסיני, מה מסוכן במכוניות החשמליות שמגיעות מסין ועתיד יחסי ישראל-ארה"ב ● האזינו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' קורא להכניס כוחות ללבנון: "ליצור רצועת ביטחון בדרום המדינה"

בעזה מדווחים: בכיר במשטרת חמאס חוסל על ידי כטב"ם ● ניסיון פיגוע סמוך לאבו דיס: לוחמי מג"ב נטרלו את המחבל ● הותר לפרסום: נועם בטאן ונחמן מאיר חיים וקנין ז"ל נהרגו בקרב בדרום הרצועה, 4 לוחמים נפצעו ● לראשונה אחרי 4 חודשים: רה"מ נתניהו ייפגש עם ראשי רשויות בצפון ● עדכונים שוטפים

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארה"ב מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

מנת כתף טלה של נסרין מנאסרה / צילום: נסרין מנאסרה

בחצר בית בכפר ערבי בגליל מצאנו את ארוחת הצהריים המושלמת

כנסייה צבעונית במיוחד, מסעדה שמגישה עוף לוהט מהטאבון וקובה נייה שהיא מעדן, סדנה לקליעת שרפרפים ומיזם נשי שלא יאפשר לכם לעזוב בידיים ריקות ● ביקור בכפר ריינה

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם ב-8 שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים כי הסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

אילוסטרציה: Shutterstock

העתיד כבר כאן: ניסינו את המודל החדש של ChatGPT וחזרנו לדווח

העוזר הקולי החדש של OpenAI יהיה מותאם אישית למשתמש, יכיר את ההעדפות שלו ויידע גם לבחור את האינטונציה המתאימה בהתאם לאופי השיחה ● בעקבות הסערה שהתעוררה ברשתות עם הצגת המודל החדש, בדקנו את המודל הזמין כיום בשוק