גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם הכלכלה תכריע את בחירות האמצע? האינפלציה לוחצת על כל רמות ההכנסה

אמריקאים בעלי הכנסה נמוכה יחסית חשים את השפעות האינפלציה באופן החמור ביותר ● עם זאת, עפ"י סקר שביצע "וול סטריט ג'ורנל", גם רבע ממשקי הבית בעלי ההכנסה הגבוהה ביותר בארה"ב מתחילים לסבול מעליות המחירים

הבחירות המוקדמות בבולטימור, ארה''ב / צילום: Associated Press, Julio Cortez
הבחירות המוקדמות בבולטימור, ארה''ב / צילום: Associated Press, Julio Cortez

האינפלציה הגבוהה ביותר מזה 40 שנה בארה"ב פוגעת בכל קבוצות האוכלוסייה האמריקאית, ומטילה צל כבד על סיכויי הדמוקרטים להותיר בידיהם את שליטתם בקונגרס לאחר בחירות האמצע. כך מראה הסקר החדש ביותר של הוול סטריט ג'ורנל.

אמריקה מצביעה: כל מה שכדאי לדעת על בחירות האמצע בארה"ב | יואב קרני, פרשנות
מדריך לבחירות אמצע הקדנציה בארה"ב: איך זה יעבוד ומי המדינות שיכריעו

מצביעים בעלי הכנסה נמוכה יחסית חשים את השפעות האינפלציה באופן החזק ביותר, אבל הסקר מראה כי העול של עליית המחירים מכביד גם על משקי בית אמידים יותר ממה שהכביד מוקדם יותר השנה. בין מי שיש להם הכנסות משק בית שבין 150 אלף דולר ועד 200 אלף דולר בשנה, 26% אמרו כי עליית המחירים יוצרת לחצים פיננסיים גדולים - כמעט כפליים מהרמה במרץ.

משקי בית המרוויחים יותר מ־60 אלף ועד כ־100 אלף דולר בשנה - מגזר באוכלוסייה שכולל את ההכנסה החציונית למשק בית ב־2021, כ־70,800 דולר - היו המגזר שבו נרשמה התנועה הגדולה ביותר בסקר של הג'ורנל ב־2022, מבחינת כמות האנשים שדיווחו על לחצים פיננסיים בגלל האינפלציה. רבע מהאנשים בקבוצת ההכנסה הזו ביטאו רמה כזו של קושי במרץ, לפני שמספרם גדל ל־39%, יותר משליש מהאנשים, עד החודש שעבר.

 

מצביעים עצמאיים, מגזר מכריע בבחירות צמודות, צפויים יותר לומר כי האינפלציה גורמת ללחצים גדולים בחייהם בהשוואה לדמוקרטים או לרפובליקאים. זה עשוי להוסיף לחץ אלקטורלי לדמוקרטים, ששולטים כיום בבית הלבן, בסנאט ובבית הנבחרים.

הרבה יותר רפובליקאים חשים לחץ מהדמוקרטים

בין כל הבוחרים הרשומים, 36% אמרו שעליית המחירים גורמת ללחץ פיננסי משמעותי. רק 22% מהדמוקרטים דיווחו על רמה כזו של לחץ, בהשוואה ל־46% מהרפובליקאים ו־49% מהעצמאים.

האנשים עם ההכנסות הנמוכות ביותר הם שצפויים יותר מכולם לדווח על סבל כלכלי הקשור לאינפלציה, ו־54% מאלה שיש להם הכנסה שנתית של 60 אלף דולר או פחות אמרו כי עליית המחירים גורמת להם לבעיות חמורות. מדובר בעלייה מ־47% ממשקי הבית במגזר זה, שענו כך בסקר במרץ.

מי שהכנסתם עומדת על 60 אלף דולר או פחות מפוצלים כמעט באופן שווה בין שתי המפלגות בכל הנוגע למועמדים לקונגרס, שעבורם הצביעו או שבכוונתם להצביע להם. מי שמכניסים בין 150 אלף דולר ל־200 אלף דולר מעדיפים דמוקרטים על רפובליקאים, ביחס של 49% ל־44%, בעוד שמי שמרוויחים יותר מ־200 אלף דולר לשנה מעדיפים את נציגי המפלגה הרפובליקאית על פני הדמוקרטים ביחס של 56% ל־38%.

וויין מברי, נהג אוטובוס בגמלאות בן 63 מסיילם, אורגון, אמר כי הוא משתמש במחשבון כשהוא הולך לעשות קניות, קונה עוף במקום בקר ונמנע מנהיגה ככל הניתן בעקבות מחירי הדלק. בעוד שמבחינה מסורתית הוא מחשיב עצמו לדמוקרט, מברי סיפר כי הצביע לאחרונה למועמדת הרפובליקאית בבחירות למושלת במדינה שלו, כריסטין דראזן, בגלל העלייה במחירים ובכמות מחוסרי הבית. "בעצם הייתי מופתע כששיניתי את דעתי", אמר מברי, שמתקיים בעיקר מקצבת נכות בגובה 1,260 דולר.

ממוצע של הסקרים במרוץ למושלת באורגון מראה כי דראזן, לשעבר מנהיגת המיעוט בבית הנבחרים של אורגון, נמצאת בתיקו סטטיסטי עם הדמוקרטית טינה קוטק, יושבת ראש בית הנבחרים של אורגון לשעבר. אם הרפובליקאים יזכו במושב, תהיה זו הפעם הראשונה מאז 1982.

באמצע אוקטובר פורסם העדכון האחרון של מדד המחירים לצרכן לפני הבחירות. בעוד שהנתון הכולל מהווה הקלה קלה מספטמבר, ל־8.2%, המדד המכונה מדד מחירי הליבה, שלא כולל את מחירי המזון והאנרגיה התנודתיים, עלה ב־6.6% לעומת שנה קודם לכן - ההתייקרות הגדולה ביותר מאז 1982.

כ־453 אלף פרסומות הזכירו את האינפלציה

במרוצים של בית הנבחרים והסנאט לבדם, יותר מ־453 אלף שידורים של פרסומות בטלוויזיה המשודרת והטלוויזיה בכבלים בין 1 בינואר ל־4 בנובמבר הזכירו את האינפלציה, כך מלמדים נתונים מחברת המעקב אחר פרסומות AdImpact. כשלושה רבעים היו פרסומות של הרפובליקאים או קבוצות בעלות נטיות שמרניות.

מצביעים לא לבנים - חלק הולך וגדל מהאלקטורט שבאופן מסורתי מצביע לדמוקרטים - גם הם צפויים לומר יותר כי האינפלציה גורמת ללחץ פיננסי משמעותי בחייהם בהשוואה למצביעים לבנים, יחס של 40% לעומת 35%. המספר הזה עולה ל־44% בקרב מצביעים ממוצא לטיני.

ייתכן כי הרמות הגבוהות של לחץ פיננסי בקרב מצביעים לטיניים פותחות למפלגה הרפובליקאית נתיבים ללבבותיהם של המצביעים במגזר הזה באוכלוסייה לעומת סבבי בחירות קודמים. מצביעים לטיניים, לפי הסקר, מעדיפים מועמדים דמוקרטיים על פני הרפובליקאים בפער של 5% בלבד.

"אנשים מקבלים המון מוטיבציה מהאינפלציה ומהכלכלה והבוחרים סומכים על הרפובליקאים לגבי זה כרגע", אמר הסוקר הדמוקרטי ג'ון אנזלון, שניהל את הסקר עם הסוקר הרפובליקאי טוני פבריציו.

אנזלון אמר כי מועמדי המפלגה שלו לא מקבלים הרבה קרדיט על האינדיקטורים החיוביים הקיימים בכלכלה, בגלל שהאינפלציה היא חוויה כל כך שלילית לרבים מהם בחיים היומיומיים. "זה לא משנה לאנשים שהאבטלה נמוכה, או שקצב הצמיחה חיובי", אמר. "הכל סובב סביב מה שהם מרגישים לגבי פעילויות שהם עושים על בסיס שבועי".

אריק גרין, מנהל חשבונות בן 37 שגר בפרברי סולט לייק סיטי וציין שהכנסת משק הבית שלו גבוהה מ־200 אלף דולר, אמר כי האינפלציה הייתה "חלק מתהליך קבלת ההחלטות" בנוגע להצבעה שכבר שלח בדואר.

כרפובליקאי לשעבר שעזב את המפלגה לאחר שהנשיא לשעבר דונלד טראמפ השתלט עליה, גרין סיפר כי הצביע למועמד העצמאי אוון מקמאלין במרוץ לסנאט ביוטה. מקמאלין מתמודד מול הסנאטור המכהן מייק לי, רפובליקאי, במרוץ במדינה שבה המועמדים הרפובליקאים ניצחו באופן מסורתי.

גרין, הרואה בעצמו כמצביע עצמאי, אמר כי הוא חושב שהאינפלציה הונעה על ידי יותר מדי הוצאה פדרלית מצד שתי המפלגות. "אני לא מרוצה מאף אחת מהן", אמר.

כאדם נשוי ואב לארבעה, אמר גרין כי האינפלציה הגבוהה החלה להיות מעיקה אפילו ברמת ההכנסה שלו, בגלל שהיא נמשכת כבר זמן ארוך כל כך. משפחתו שמה לב לכך שמחירי החיתולים, המזון לתינוקות והחופשות עלו כולם. "יש לנו פחות כסף להוצאות לא חיוניות", אמר. "יותר קשה לשמור על אותה רמת חיים".

סקר הוול סטריט ג'ורנל כלל 1,500 בוחרים רשומים, שענו דרך טלפון או הודעות סמס בין 22 ל־26 באוקטובר. סטיית התקן עומדת על פחות או יותר 2.5% לגבי המדגם כולו.

עוד כתבות

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' מקשיח עמדות מול ארדואן בשעה שבמכס הישראלי מעודדים יבוא מטורקיה דרך מסלולים עוקפים

שר האוצר סמוטריץ' הודיע על הטלת מכס של 100% על ייבוא מוצרים וסחורות מטורקיה, זאת לאחר שנשיא טורקיה הורה על עצירת הייצוא הטורקי לישראל ● בינתיים, לגלובס נודע כי במקביל במכס הישראלי פועלים להקלה על יבוא מטורקיה דרך מדינות צד שלישי

צבי סוכות, הציונות הדתית / צילום: יאיר דב

כמה המתיחות מול הבית הלבן תקדימית, ומה העבר מלמד על חומרת המצב כעת?

העימות עם ממשל ביידן על הכניסה לרפיח העלה את שאלת היחסים עם ידידתנו הגדולה ● ההיסטוריה מלמדת שהיו התנגשויות אינטרסים בין ישראל לארצות הברית מאז שנות החמישים - אבל האופן בו האמריקאים הגיבו לחציית קווים ישראלית השתנה בהתאם לסכנה הקיומית לישראל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

סמוטריץ' רוצה להחריב את קשרי הסחר עם טורקיה, אך עלול לדרוס הסכם עם האיחוד האירופי

סמוטריץ' הודיע על כוונתו להחיל מכס של 100% ממחירו של כל מוצר המיובא מטורקיה, בנוסף למכסים הקיימים ● המשמעות של המהלך: דריסה של הסכם PAN-EURO-MED CUMULATION שבו חברות ישראל וטורקיה, אבל גם האיחוד האירופי ומדינות נוספות

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

המשבר בביטוח לאומי: "צריך בעיקר להעלות מסים ואת גיל הפרישה"

לראשונה ההכנסות של ביטוח לאומי נמוכות מההוצאות על קצבאות, ודוח שפרסם מזהיר: מועד הקריסה הוקדם בשמונה שנים, לשנת 2036 ● אלא שמומחים סבורים שהסוגיה פחות חמורה ממה שעושים ממנה: "שאנשים יפסיקו לעבוד מתי שבא להם"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

שר המשפטים יריב לוין / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

הוועדה לבחירת שופטים בחרה 28 שופטים ורשמים חדשים

16 שופטים נבחרו לבתי המשפט לענייני משפחה, תעבורה ולבתי משפט השלום, ו־12 רשמים בכירים מונו במרכז, בדרום ובצפון ● בבימ"ש השלום ובביהמ"ש המחוזי בירושלים טרם מונו שופטים בשל מחלוקת על זהותם ובשל דרישתו של לוין שכל המינויים יהיו בהסכמת כל חברי הוועדה, על אף שהחוק לא מחייב זאת

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל / צילום: ניב קנטור

הילד שמכר קרח בנתניה הוא היום מנהל בכיר בחברה הלוהטת בעולם. כך הוא עשה זאת

להייטק הוא הגיע כמעט בטעות, וב־2017 הציעו לו לבנות מאפס את הפעילות העסקית של אנבידיה ● כיום נתי אמסטרדם מלא בגאווה על הדרך שעבר, ולא מודאג ממצב הענף הישראלי: "יש פה הרבה טאלנטים ורעב גדול להצלחה. זה לא ישתנה לעולם" ● שיחה קצרה עם נתי אמסטרדם, Country Director, אנבידיה ישראל

רכבי טויוטה חונים בשכונת מגורים. מכת גניבות רכב / צילום: טלי בוגדנובסקי

יותר מ-20 אלף שקל: הצעה לביטוח מכונית טויוטה חושפת את טירוף המחירים שגרמה מכת גניבות הרכב

פוסט שפורסם ברשתות החברתיות גילה כי כדי לבטח את אחד הרכבים הגניבים בישראל, טויוטה RAV4, נדרשה בעליו לשלם סכום המגיע כמעט לשישית משווייו ● "זו אמירה חד משמעית ללקוח, שאת הדגם הזה החברה לא רוצה לבטח", אומרים בלשכת הסוכנים ● בשוק ממליצים לרוכשי מכוניות לכלול את עלות הביטוח בשיקולים בעת רכישת רכב חדש

צומת גלילות / צילום: שלומי יוסף

המוסד רוצה תחנת רכבת, ומשרד התחבורה שוכח את השיקולים המקצועיים

אתמול נחשף בגלובס כי במשרד התחבורה בוחנים לשנות את תוכניות המטרו כך שיעמדו בבקשת המוסד לתחנת רכבת צמודה למטה הארגון ● מדובר בעוד הוכחה לבעיה הקשר ביותר בתכנון התחבורה בישראל: העדפת לחצים מגוונים ושיקולים פוליטיים על שיקולים מקצועיים

טיילור סוויפט. השפעה של 330 מיליון דולר על ה־NFL / צילום: ap, Lewis Joly

השיעור הכלכלי שחברות המדיה יכולות ללמוד מטיילור סוויפט

שוק המדיה חווה האטה שתחייב את שלושת מנועי הצמיחה הגדולים שלו - רשתות חברתיות, חברות סטרימינג וחברות גיימינג - לשנות אסטרטגיה ולשתף פעולה ביניהם, כך עולה מדוח חדש של פירמת הייעוץ דלויט ● הסיפור של סוויפט ובן הזוג כוכב ה־NFL מוכיח עד כמה מהלך כזה יכול להיות רווחי

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

מערכות הגנה אוויריות בתרגיל פולני. ורשה חתמה על הסכמי רכש בעשרות מיליארדים / צילום: Reuters, Kacper Pempel

עם הסכמים בעשרות מיליארדים: המדינה שמתכננת להקים את הכוח הצבאי הגדול ביותר באירופה

פולין מתכננת להכפיל את מספר החיילים שלה והיא אף הזמינה את מדינות נאט"ו לאחסן נשק גרעיני בשטחה ● בנוסף לכך חתמה ורשה על הסכמי רכש צבאי בעשרות מיליארדי דולרים בשאיפה לבנות את הצבא הגדול באירופה ● צעדים אלו מסמנים את המתיחות באירופה מאז פלישת רוסיה לאוקראינה: "צריך להבין שהתחיל עידן חדש - העידן שלפני המלחמה"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

דליה השיגה מימון לתחנת הכוח אשכול

חברת דליה חברות אנרגיה בע"מ, בשותפות עם חברות נוספות, חתמו על הסכם למימון רכישת תחנת הכוח אשכול בהיקף כולל של כ־9.15 מיליארד שקל לא כולל מע"מ ● רכישת האתר, שממוקם בחלקו הצפוני של אזור התעשייה באשדוד, כוללת את תחנת הכוח הקיימת וגם שטחי נדל"ן עבור מסחר ותעשייה באזור מבוקש בין נמלי אשדוד

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"