גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בנק ישראל התערב בעמלות העו"ש, אבל הציבור עדיין משלם ביוקר לבנקים

יותר מ-2 מיליון לקוחות יוכלו ליהנות מהרפורמה שתחייב את הבנקים לנתב אותם למסלול עמלות העו"ש הזול ביותר ● חלק גדול מהלקוחות לא משלם כבר היום עמלות עו"ש, ובמרבית הבנקים זהו אינו מקור הרווח הגדול בשורת העמלות ● מי הבנק שצפוי להיפגע יותר מהרפורמה?

המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג
המפקח על הבנקים, יאיר אבידן / צילום: אייל טואג

יותר מ-1.3 מיליארד שקל, זהו הסכום ששילמו הציבור ובתי העסק לבנקים במחצית הראשונה של השנה כעמלות ניהול חשבון (עו"ש). מדובר על עלייה של 9% לעומת ששת החודשים הראשונים אשתקד.

בבנק ישראל נחושים לצמצם את המספר הזה, בעיקר בעמלות ששילמו משקי הבית. לצורך כך, פרסמו השבוע טיוטה להערות הציבור בה מפורט כיצד בכוונתם לעדכן את שיטת החיוב בעמלות עו"ש ולעבור למנגנון המסלול המיטבי עבור הלקוחות. 

בדרך להוזלה בעמלות בבנקים? הצעדים שבנק ישראל מתכנן לציבור ולעסקים הקטנים
הכנסות הבנקים מעמלות גדלו: כמה שילמנו על חשבון העו"ש ב-2021? 
● הפיקוח על הבנקים יוזם: עמלות העו"ש יוקפאו 

הרפורמה תצמצם עלויות

נכון להיום, מציעים הבנקים שתי דרכים לחישוב עמלות העו"ש. הראשונה היא תשלום נפרד בגין כל פעולה שמבצע הלקוח, והשנייה היא הצטרפות לאחד משירותי המסלולים הקיימים. בין מסלולים אלו ישנה אפשרות להצטרף למסלול בסיסי במחיר מפוקח של 10 שקלים בחודש או למסלול מורחב שמחירו שונה מבנק לבנק, ונע בין 20-30 שקל.

המסלול הבסיסי מאפשר עד פעולה אחת על ידי פקיד ועד 10 פעולות בערוץ ישיר כשמעבר לכמות שנקבעה, יחושב התעריף לפי מחיר הפעולה. המסלול המורחב כולל עד 10 פעולות על ידי פקיד ועד 50 פעולות בערוץ ישיר.

על פי הפיקוח על הבנקים, עם החלת הרפורמה, שצפויה להיכנס לתוקפה בעוד כשנה, הלקוח לא יידרש להצטרף למסלול באופן אקטיבי, אלא הבנק יחשב עבורו מהי שיטת התשלום הזולה ביותר מדי חודש, בהתאם למספר ואופי פעולות העו"ש, והתשלום שיגבה ממנו יהיה בהתאם.

כבר היום, רבים מהלקוחות מנצלים את התחרות בין הבנקים על מנת לקבל פטור מעמלות עו"ש. על פי נתוני בנק ישראל, 4.6 מיליון חשבונות מתוך כמעט 8 מיליון חשבונות בבנקים בישראל שילמו פחות מ-10 שקלים לחודש. מיליון חשבונות נמצאים במסלולים כלשהם. 2.1 מיליון לקוחות לא הצטרפו לאף מסלול.

פגיעה שולית בבנקים

עבור הבנקים מדובר בפגיעה בהכנסות, אבל בשיעור זניח יחסית - בעיקר כיוון שעמלות העו"ש מהוות חלק קטן יחסית מההכנסות, בין אם ביחס לריביות שגובים הבנקים מהלוואות ובין אם ביחס לעמלות כעמלות מסחר, שהן יקרות יותר.

כך, בחמשת הבנקים הגדולים עמלות ניהול החשבון, הכוללות גם את העמלות שמשלמים בית העסק ולא רק משקי הבית, היוו במחצית הראשונה של השנה פחות מ-20% מהעמלות שגבו הבנקים. מדובר בירידה לעומת 2021, אז היוו עמלות אלה 23% מסך העמלות. השינוי נגרם בעיקר בשל גידול בפעילות בשוק ההון מצד משקי הבית, שהביא לגידול בעמלות מסוג זה.

יתרה מכך, עבור חלק מהבנקים תחומי פעילות אחרים הביאו לגבייה משמעותית הרבה יותר. בדיסקונט למשל 49% מהעמלות הגיעו מפעילות כרטיסי אשראי, כשהחברה מחזיקה ב-72% מחברת כרטיסי האשראי כאל. מצב זה צפוי להשתנות בשנים הקרובות, לאחר שוועדה שהקים האוצר הודיעה ביום ראשון שהיא ממליצה להפריד את כאל מדיסקונט, והחלטה סופית צפויה להתקבל על ידי שר האוצר הנכנס כבר בחודש ינואר. בבנק הבינלאומי יותר ממחצית ההכנסות מעמלות מגיעה מהפעילות בשוקי ההון, וגם בלאומי מקור העמלות העיקרי הוא פעילות בני"ע ונגזרים.

מנגד, הן בפועלים והן במזרחי טפחות ניהול החשבון, שוב - כולל עמלות שנגבו מבתי עסק, מהווה את מקור ההכנסה העיקרי מעמלות ניהול חשבון - 22% מסך העמלות. בפועלים הכניסו במחצית הראשונה של השנה 429 מיליון שקל מעמלות ניהול חשבון (עלייה של 13.2% לעומת התקופה המקבילה אשתקד), ואצל מזרחי טפחות ההכנסות הסתכמו ב-226 מיליון שקל (עלייה של 14.7%).

 

שיאן העמלות: הפועלים

גם כאשר בוחנים את העמלות שמשלמים משקי הבית, אפשר לראות כי הפגיעה בבנקים בעקבות הרפורמה תהיה שולית. על פי נתונים שאסף וניתח אנליסט הבנקים של בית ההשקעות איביאי, ליאור שילה, במקרה קיצון שבו הרפורמה תשחק 20% מההכנסות מעמלות, הפגיעה הממוצעת ברווח הנקי של חמשת הבנקים הגדולים תהיה של 1%. לאור שיעור החשבונות הפטורים מעמלות, ומספר הלקוחות שמשלמים כיום פחות מ-10 שקלים לחודש, השחיקה צפויה להיות נמוכה בהרבה.

אם בוחנים את העמלות נטו של משקי הבית (עמלות עו"ש ועמלות בגין מסחר בני"ע), הרי שבמחצית הראשונה של השנה בנק הפועלים גבה את סך העמלות הגבוהה ביותר - 478 מיליון שקל, שהיוו כמעט 27% מסך העמלות. בהנחת שחיקה של 20%, מדובר על אבדן של 33.5 מיליון שקל, שהיוו 1.12% מהרווח הנקי של הבנק בששת החודשים הראשונים של השנה.

אצל לאומי, הבנק שרשם את הרווח הגדול ביותר בחצי השנה הראשונה (3.6 מיליארד שקל), שיעור הפגיעה הוא הנמוך ביותר - 0.67%, השקולים לכ-24 מיליון שקל. בבינלאומי השחיקה תגרום לאבדן של 18 מיליון שקל (2.7%), אך מאחר שעיקר העמלות שגובה הבנק מגיע מפעילות בשוקי ההון, השחיקה תהיה יותר נמוכה.

רפורמת העמלות תורחב?

עבור מי שסוחרים בשוקי ההון, שמספרם נמוך בהרבה ממספר חשבונות העו"ש, עמלות בגין קנייה ומכירה של ני"ע או נגזרים אחרים יקרים יותר, ולכן הם היוו את השיעור הגדול ביותר מסך העמלות ששולמו אשתקד לבנקים - 27%.

עם פרסום הטיוטה אמר המפקח על הבנקים, יאיר אבידן: "צעדים אלו יעבירו ללקוחות את הכוח ויאפשרו להם לצרוך שירותים בנקאיים בסיסיים במחיר הוגן. אני קורא ללקוחות לעשות שימוש בשלל האפשרויות שלרשותם לטובת השוואה בין נותני השירותים הפיננסיים, בין אם מבנקים ובין אם מגופים מפוקחים אחרים". בעתיד נראה אם הכוונה של בנק ישראל היא לגעת גם בעמלות נוספות.

עוד כתבות

הפגנה פרו פלסטינית באוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון, השבוע / צילום: ap, Cliff Owen

איסור על שיח אנטישמי: בארה"ב מנסים לעצור את הכאוס באוניברסיטאות העילית

הצעת חוק חדשה נגד אנטישמיות תובא להצבעה השבוע בבית הנבחרים האמריקאי ● היא עשויה להפוך את הקריאות בהפגנות הפרו-פלסטיניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב לעבירות פליליות ● איך יגנו על הסטודנטים היהודים, והאם ביקורת על ישראל תיחשב אנטישמית?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

ירידות בתל אביב; בעקבות וול סטריט, מניות הקנאביס מזנקות, אינטרקיור ב-19%

ההתחממות בצפון ופסימיות לגבי עסקת החטופים? מדד הבנקים יורד ב-1.8% ● השקל מוסיף ומתחזק מעט, 3.73 שקלים ● חגי שלום, בעל השליטה בטיב טעם, מוכר חלק ממניותיו, המניה מזנקת ב-7% ● גב ים: ירידה של כ-20% ברווח הנקי ● נאייקס השלימה את רכישת חברת הטכנולוגיה הברזילאית VMtecnologia ● הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטעמה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה-קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לאחר עזיבת הבכירים בשופרסל: האחים אמיר בשורת מינויים להנהלת הקבוצה

האחים אמיר הודיעו על שורה של מינויים להנהלת שופרסל, לאחר שהמשנה למנכ"ל ושתי סמנכ"ליות בקבוצה הודיעו על עזיבתם ● לדברי האחים, המשמשים כמנכ"לים משותפים של הקבוצה, המהלך הוא חלק מתוכנית התייעלות שמגובשת בימים אלה בשופרסל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: Shutterstock

מעלים מחירים: מפת ההתייקרויות המלאה

מהחלב המפוקח ועד הדלק: חג הפסח הסתיים, ושורת עליות מחירים צפויה להיכנס לתוקף החל מהיום ● אלה מצטרפות למספר גלי התייקרויות שפקדו את המשק בחודשים האחרונים ● גלובס מציג את המוצרים והשירותים שהתייקרו עד כה ב־2024, כשהסוף עוד לא נראה באופק

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

אייל רביד / צילום: עומר וידר

שימוע לפני הגשת כתב אישום למנכ"ל ובעלי ויקטורי אייל רביד בפרשת תיאום המחירים

רשות התחרות זימנה את אייל רביד, מנכ"ל ובעלי רשת ויקטורי, לשימוע לפני הגשת כתב אישום, וזאת בגין התבטאויות פומביות שבאמצעותן ניסה להגיע להסדרים להעלאת מחירים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

שרגא ברוש / צילום: תמר מצפי

המדינה מערערת על העונש שהוטל על שרגא ברוש בפרשת הזיוף ועבירות המס

המדינה מבקשת להטיל 24 עד 40 חודשי מאסר בפועל על נשיא התאחדות התעשיינים לשעבר שרגא ברוש, במקום 14 חודשי המאסר שהוטלו עליו בעקבות הרשעתו בעבירות מס ומרמה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

רוב הבורסות באירופה סגורות; ג'ונסון אנד ג'ונסון תשלם 6.5 מיליארד דולר להסדרת רוב התביעות נגדה

מדד ניקיי ירד ב-0.4% ● AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר ● גם סופר מיקרו צוללת ב-10% בעקבות הדוח הרבעוני ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לישראל יש הזדמנות להכריע את איראן, וזה לא בעזרת הצבא

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

שתי מניות שבבים פרסמו אתמול דוחות. איך הגיבו המשקיעים?

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה