גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הבחירות בארה"ב: מגע הקסמים של דונלד טראמפ לא התממש בקלפיות

תוצאות לא סופיות מראות כי הרפובליקאים כובשים את בית הנבחרים, אבל הדמוקרטים נאחזים בסנאט ● דבר אחד מרכזי צף מעל פני הקרקע: הגל הרפובליקאי "האדום" שציפו לו, לא הגיע ● הסבר אפשרי: נשים צעירות באו לקלפי בהמוניהן להגן על הזכות להפלות

הצבעה בווירג'ינה / צילום: Reuters, Ric Dugan
הצבעה בווירג'ינה / צילום: Reuters, Ric Dugan

למה הם מתכוונים כאשר הם אומרים "גל אדום"? בימים האחרונים של מערכת הבחירות בארה"ב היה קשה מאוד להחמיץ את צירוף המלים. הוא שלט בכל שיח פוליטי.

אדום, למרבה האירוניה, מציין את המפלגה הרפובליקאית, הלוא היא מפלגת הימין. "הגל האדום" נועד אפוא לבטא את הציפיה להצלחה עצומת ממדים של הימין להטביע את הרוב הדמוקרטי בקונגרס היוצא. הרוב הזה הוא כה קטן, עד שאין צורך אפילו בגל. בבית הנבחרים הוא עומד על שישה מושבים. בסנאט הוא עומד על… על מה בעצם? על קולה של סגנית הנשיא, שאינה חברה בסנאט, אבל מוסמכת על ידי החוקה להכריע במקרה של תיקו. הסנאט היוצא מתחלק 50-50 בין שתי המפלגות.

ההיסטוריה מלמדת: וול סטריט נהנית מנשיא ללא רוב בקונגרס 
אמריקה מצביעה: כל מה שכדאי לדעת על בחירות האמצע בארה"ב | פרשנות 
הבחירות בארה"ב: הדמוקרטים רשמו ניצחון חשוב בפנסילבניה

כמעט כל התקדימים בהיסטוריה האלקטורלית הארוכה של ארה"ב מראים, כי מפלגת השלטון מאבדת מושבי קונגרס בבחירות שהאמריקאים קוראים midterms, זאת אומרת "אמצע הקדנציה". הקדנציה היא זו של הנשיא, ומפלגתו סובלת מסינדרום רב־שנים: נשיאים נוטים להיות לא פופולריים מאוד באמצע תקופת כהונתם הראשונה.

הרפובליקאים היו רשאים אפוא להאמין שלפחות אחד משני בתי הקונגרס, בית הנבחרים, יעבור לידיהם, ואפשר שגם הסנאט. הציפייה הזו הייתה מבוססת לא רק על אינטואיציות, כי אם גם על מספר ניכר מאוד של סקרי דעת קהל. אמנם רוב הסקרים האלה נעשו בידי רפובליקאים, ולפיכך עוררו ספקות כלשהם, אבל טובי המומחים סמכו את ידיהם על כיוונם הכללי. ככל שהתקרב יום ההצבעה כך גברה האופוריה אצל הרפובליקאים.

הטור הזה נכתב היום (ד') אחה"צ, שעון ישראל; שעת בוקר מוקדמת מאוד בארה"ב. התוצאה הסופית של הבחירות לא הייתה ידועה. השאלה העיקרית, מי ישלטו בקונגרס, עדיין לא נענתה. זו כמובן השאלה המעניינת את הקוראים, ואני מצטער שאינני מציע תשובה. אתר האינטרנט של 'גלובס' יציע אותה בזמן אמת ובהרחבה הראויה. אבל אנחנו יודעים שהציפיות לצונאמי רפובליקאי לא התממשו.

בהחלט יתכן שהרפובליקאים ינצחו בבחירות, אפילו בשני הבתים. אם אמנם ינצחו, הם ימררו את חייו של הנשיא ג'ו ביידן ושל מפלגתו. מלחמת התשה עקובה מדם פוליטי תינטש בוושינגטון. הממשלה הפדרלית תעמוד בסימן קבוע של שיתוק, או של חשש מפני שיתוק. התוצאות עלולות להיות קטלניות, בשביל המשק האמריקאי ובשביל היציבות הפוליטית.

אבל בלי "גל אדום", ערפל של אי־ודאות יכסה את הפוליטיקה האמריקאית בדרך המובילה אל הבחירות לנשיאות, בדיוק בעוד שנתיים. אם גל אדום אינו מתרחש בנסיבות הפוליטיות והכלכליות הנוכחיות, יתכן שהרבה מהנחותינו על כיווני אמריקה עומדות להתבדות.

הבולדוזר עצר בפנסילבניה

סמוך ל־3 לפנות בוקר, שעון מזרח ארה"ב, באה הידיעה שהדמוקרטים הוסיפו לעצמם מושב חדש בסנאט. הניצחון הדרמטי הזה בא במדינת פנסילבניה, החמישית בגודלה בארה"ב. המנצח, ג'ון פטרמן (Fetterman), היה סגן המושל בארבע השנים האחרונות, והוא מזוהה עם השמאל במפלגתו. פטרמן, בן 53, סבל משבץ מוחי שישה חודשים לפני הבחירות. התנהלותו בוויכוח טלוויזיה שבועיים לפני ההצבעה הייתה כה פאתטית, שאנשי מפלגתו תלשו את שערם בייאוש, ושאלו מדוע לכל הרוחות הוא הסכים להופיע.

יריבו של פטרמן היה ד"ר מהמט אוז, הלוא הוא Doctor Oz, רופא טלוויזיה פופולרי בארה"ב, איש תקשורת מנוסה ומוכר, וחביבו של דונלד טראמפ. טראמפ התגייס לעזרת דוקטור אוז במלוא הכובד ובמלוא החן של בולדוזר. הוא עזר לו לנצח בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקאית על יסוד עיקרי אחד: נאמנותו הגמורה לטראמפ.

נצחון פטרמן לא התיישב עם ציפיות הגל האדום. פנסילבניה עמדה להיות אחת המדינות הנסחפות בצונאמי. היא עמדה לאשר את מגע הקסמים של דונלד טראמפ, ולהזכיר לרפובליקאים שבמפלגתו של טראמפ יש מקום רק ללוחכי פנכה. ד"ר אוז אינו הטראמפיסט היחיד שמעד בבחירות אמצע הקדנציה. ואף כי טראמפיסטים אחרים עשו חיל, נראה שנסדק השריון של טראמפ. רפובליקאים גילו, במידה ששכחו או הדחיקו, כי טראמפ עלול להיות אבן־ריחיים על צווארה של מפלגתו. זה גילוי חשוב בדרך אל 2024, והוא עשוי להשפיע על עצם סיכוייו של טראמפ לחזור אל הבית הלבן.

הסנאט תלוי ב־3 מדינות

השליטה בסנאט תלויה עכשיו בשלוש מדינות: ג'ורג'יה, בדרום מזרח ארה"ב, ואריזונה ונבאדה, בדרום מערב. בכל השלוש, סנאטורים דמוקרטיים מנסים להגן על מושביהם. לרגל הניצחון בפנסילבניה, המפלגה יכולה לאבד אחד משלושת המושבים האלה מבלי להפסיד את הרוב־לא־רוב שלה בסנאט. היה אפשר לשמוע התחלה של אנחת רווחה מן הבית הלבן.

רוב רפובליקאי בסנאט יעקר את השנתיים הבאות של ביידן כמעט מכל תוכן של מדיניות פנים. בהיעדר רוב בסנאט, הנשיא יתקשה להשיג הסכמה למינויו, בין אם הם בתוך ממשלו, ובין אם הם מינויים לכהונות שופטים במערכת הפדרלית.

הנשים קשרו את הקצוות

בימים הבאים תחזור ותוצג השאלה מה השתבש, אם בכלל, בציפיות הרפובליקאים. זאת אומרת, איך יתכן שהצונאמי לא התנחשל בשעה שאמריקה נאנקת תחת עול אינפלציה, והפופולריות של הנשיא נמצאת בשפל עמוק.

תשובה אפשרית אחת היא שמצביעות לא צפויות הופיעו בקלפי. בחירות אמצע־קדנציה מעוררות בדרך כלל פיהוקים. רוב האמריקאים נוטים להישאר בבית. מי יצאו מאדישותן ומדוע? התשובה המשוערת היא נשים צעירות.

דוגמא אחת, שאמנם אינה נוגעת לסנאט, היא מדינת מישיגן, במערב התיכון של ארה"ב. שם נרשמו ביום ג' שיעורי־שיא היסטוריים של הצבעה. הסיבה היא שביום הבחירות (לא לסנאט, אלא לבית הנבחרים הפדרלי ולממשלת המדינה) היה במישיגן גם משאל־עם על יוזמה לעגן את הזכות להפלות בחוקת המדינה (שהיא מסמך נפרד מן החוקה הפדרלית). לפחות חלק מן הנשים הצעירות שבאו להצביע לטובת התיקון לא היו מגיעות לקלפי בהיעדר משאל עם על הפלות. אבל הואיל והגיעו, הן הצביעו גם לטובת מועמדי המפלגה הדמוקרטית. כך חזרה ונבחרה מושלת מישיגן, גרצ'ן וויטמר (Gretchen Whitmer), שהיתה משנואות נפשו של הימין. בקיץ אפילו הורשעו שלושה פעילי ימין בקשירת קשר לחטיפתה של המושלת.

אינפלציה והפלות

זו אינה הפעם הראשונה שקצוות כאלה מתחברים בפוליטיקה האמריקאית. מפעם לפעם, מצביעים נמשכים אל הקלפי לטובת עניין אחד ונמצאים משרתים עניין נוסף. זה נטה דווקא לעזור לימין. עכשיו זה עזר לשמאל. רפובליקאים חורקים היום שיניים. גם אם הם מנצחים, ציפורניהם יהיו חדות הרבה פחות.

על פי סקרי יציאה, שני העניינים החשובים ביותר שהעסיקו את הבוחרים היו האינפלציה וההפלות. עצם הצירוף הזה מסביר את ההפרשים הקטנים. הרפובליקאים רצו כמובן לדבר על האינפלציה, ולהטיל את האחריות על ביידן; הדמוקרטים רצו לדבר על הפלות, ולייחס את ההגבלות החדשות עליהן לקנאותו הדתית של הימין ולאיבתו לזכויות נשים.

לשני הצדדים היה נדמה שטענת הנגד שלהם תהיה אפקטיבית יותר. נראה כי במידה רבה הם הצליחו לנטרל אלה את אלה. אבל התוצאה הזו צריכה להדאיג דווקא את הרפובליקאים. האינפלציה תרד יום אחד, ותישכח, בעוד שההגבלות על הפלות נועדו להישאר לנצח. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הסיכויים שתיפתח חקירה פלילית נגד מירי רגב, ואיך השרה נערכת?

התנהלות שרת התחבורה ואנשיה עלולה להיחקר במישור הפלילי ● בזמן שהיועמ"שית מקיימת שיח עם ראשי מערכת האכיפה, רגב שכרה את שירותיו של עו"ד עמית חדד - ששלח מכתב התראה לפני תביעה ● וגם: משרד התחבורה עשוי להיקלע לתסבוכת במישור המינהלי

יודפת הראל-בוכריס / צילום: בלאמברג קפיטל

מנהלת קרן ההון סיכון מונתה ליו"ר דירקטוריון חברת פוקס

יודפת הראל-בוכריס, המכהנת כיום כמנהלת של קרן ההון סיכון בלאמברג קפיטל בישראל וכדירקטורית בבנק דיסקונט ובחברות נוספות, תחליף בתפקיד יו"ר פוקס את אבי זלדמן שמונה ליו"ר בנק מזרחי טפחות

ג'ושוע ברגין / צילום: Nick Hanyok imaging

ההייטקיסט שעזב הכול ובטוח: תור הזהב של היהודים באמריקה נסדק

הוא היה אחד מ-100 העובדים הראשונים באמזון ומילא שורת תפקידים בכירים בעמק הסיליקון, אבל המלחמה גרמה לג'ושוע ברגין היהודי לעזוב הכול ולהצטרף לסטארט-אפ ישראלי בתחילת דרכו ● בראיון הוא מספר גם על שתיקת החברות הגדולות לאירועים בארץ, ומסביר: "מיעוט אנטישמי קיצוני מחזיק את ענקיות הטכנולוגיה כבנות ערובה"

בנק מזרחי טפחות / צילום: איל יצהר

בנק מזרחי חזר לשיגרה: רווח של מעל מיליארד שקל ברבעון ודיבידנד של 40%

הבנק השלישי בגודלו הציג תוצאות משופרות ביחס לרבעון הקודם, עם רווח נקי של 1.27 מיליארד שקל ותשואה על ההון של יותר מ־18% ● בעלי המניות ייהנו מחלוקה של 40% מהרווח - שיעור כפול מברבעון הקודם ● הבנק יעביר למדינה היטל מלחמה של 60 מיליון שקל

נשיא דרום אפריקה, סיריל ראמאפוסה. נתן בנאומו מקום מרכזי לפלסטינים / צילום: ap, Nardus Engelbrecht

מלחמת עזה מתערבבת בפוליטיקה פנימית באמריקה, אפריקה ואירופה לרעת ישראל

לחץ של שמאל פופוליסטי, לאומני ואנטי־מערבי גורר מספר גדל של ארצות אל מחנה אנטי־ישראלי רדיקלי ● בארה"ב, סיפורה של מדינת ג'ורג'יה מעיד כיצד הקרקע נשמטת ● מה לעשות? ייתכן שעדיף שלא להזכיר אבירים ספרדיים מן המאה ה־12, כפי שעשה שר החוץ כ"ץ

איתי שילוני / צילום: תמר מצפי

המומחה שבטוח: גל עזיבות המנכ"לים רומז שהידרדרות נוספת בדרך למשק

איתי שילוני, ד"ר לפסיכולוגיה ויועץ אסטרטגי לחברות הגדולות בישראל, לא מופתע מעשרות הבכירים שפרשו לאחרונה: "הם מעדיפים לצאת בשיא, ולא בתקופת צמצומים" ● כך השירות בצה"ל השפיע על המנהלים הישראלים - וגם על השפה העסקית של ההנהגה המקומית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

אילו גזירות ייפלו על הציבור? מרתון הדיונים באוצר יוצא לדרך

היום התכנסה הנהלת האוצר לדיון ראשון לבניית תקציב 2025 ● כל הגורמים במשרד נערכו למרתון קיצוצים ומיסים שהוצג לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ' ● בין התוכניות שנבחנו: הקדמת העלאת המע"מ ל-18% כבר בחודשים הקרובים, הקפאת מדרגות המס ונקודות הזיכוי, ודחיית הפחתת מס הקנייה על רכבים חשמליים

רגב גור / צילום: דן ליאור

"בארה"ב יוצר תוכן טס במטוס פרטי ומסתובב עם מאבטח. כאן כולם קרובים למעיין אדם"

לרגב גור, בעלי חברת יוצרי התוכן נרטיב, אין בבית טלוויזיה, הוא לא צופה בחדשות, ובארון יש לו כמעט רק חולצות שחורות, כדי "לא לבזבז זמן" ● הוא עובד עם חברות טכנולוגיה ופיננסים, שמגלגלות מאות מיליוני דולרים בשנה, ומחבר בינן לבין היוטיוברים המובילים בעולם ● החודש יקיים כנס בת"א יחד עם היוצר הערבי־ישראלי נאס דיילי, שבו יתייחסו גם לאירועי ה־7 באוקטובר

חתולים בחצר / צילום: Shutterstock

חתולים לא באמת שונאים אותנו, הדרך לליבם היא פשוט ארוכה יותר

נהוג לראות בחתולים בעל חיים אגואיסטי ומנוכר, וגם מחקרים מצאו שהיחס של החתול לבעליו מושתת על אינטרסים ● אלא שיש לכך קשר הדוק ליחס המועט שהם התרגלו לקבל מאיתנו

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

בדרך לאישור הסופי, בכנסת מחוררים את הרפורמה של ברקת להורדת יוקר המחיה

שר הכלכלה ניר ברקת דוחף להשלים את חקיקת רפורמת "מה שטוב לאירופה טוב לישראל", שנועדה להסיר את החסמים ביבוא ולהגביר את התחרות, עוד במושב הכנסת הנוכחי ● אבל מומחים טוענים כי הנוסח שנידון כעת בהכנה לקריאה שנייה ושלישית עבר עיקור משמעותי במספר סעיפי ליבה

שר הביטחון יואב גלנט ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' הערב / צילום: צילום מסך ממסיבת העיתונאים

מסר בן 110 מברלין: כך עושים כלכלת מלחמה

ב-1914 תעשיין יהודי מבריק העביר את כלכלת גרמניה אל מסלול של מלחמה ארוכה ● דמוקרטיות ודיקטטורות למדו את השיעור המדהים שהעניק ולטר רתנאו

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם כדאי להיכנס לשוק כשהמדדים בשיא כל הזמנים - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

כך התהפכה טבלת התשואות בקרנות הפנסיה והגמל ● ראלי חזק יכול להרתיע משקיעים מכניסה לשוק בציפייה לתיקון חד שיוזיל את מחירי המניות, אבל התיקון לא בהכרח מגיע ● כמה הרוויחו המנכ"לים בחברות הנסחרות במדד S&P 500 ● וגם: העצה של רבקה אלגריסי, מנהלת אגף ייעוץ ומחקר בבנק הפועלים, למשקיעים

חיילי צבא אוסטרליה בתרגיל. מדיניות של הרתעה / צילום: Associated Press, Aaron Favila

טילים ארוכי טווח וצוללות מונעות גרעין: אוסטרליה נערכת לאיום הסיני

אוסטרליה אמנם נמנעת מלהגדיר את סין כאיום, אך העיניים בקנברה נשואות כל הזמן לאסיה ● הכוונות הגלויות של סין להשתלט על טייוואן והאימונים רחבי ההיקף של כוחות הצבא הדליקו נורות אזהרה, והובילו את שר ההגנה האוסטרלי להודיע בחודש שעבר על מדיניות ביטחון חדשה: "צבא גדול שיתמקד בחצר האחורית"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הבורר הכריע, ו־48 בעלי דירות ניצחו את בעלי הפנטהאוזים בבניין בוויכוח היסטורי

העליון הסדיר את הסוגיה הנוגעת לאופן שבו יש להתחשב בתשלומי משכנתה לאחר הפרידה ● בית המשפט לענייני משפחה קבע בהחלטה עקרונית כי יש לפרסם פסקי דין והחלטות בתחום המשפחה ככלל ● וגם: 48 בעלי דירות מול 3 בעלי פנטהאוזים - מי ניצח בבית המשפט?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה מעורבת בתל אביב; אלקטריאון עלתה ב-6%, אקרו ירדה ב-5%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.3% ות"א 90 ירד ב-0.3% ● ביום שני הקרוב צפויה להתפרסם החלטת הריבית של בנק ישראל ● ביום שני לא יתקיים מסחר בארה"ב ● איך משפיעה המלחמה על ניהול תיק האג"ח ולמה בסוכנות הדירוג S&P הסתכלו רק על חצי הכוס הריקה כשבחנו את מצבה של ישראל? ● ובבנק אוף אמריקה העלו את מחיר היעד למניית אנבידיה

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: רמי זרנגר, Shutterstock

מה הוביל לצלילה ואז לנסיקה במניית קומפיוג'ן השבוע?

וגם: הבעיה הכי גדולה של חברות מכשור רפואי? עזרה בדרך ● אלי לילי תשקיע עוד 5.3 מיליארד דולר כדי לייצר עוד מתרופות הלהיט להשמנה, הנמצאות במחסור ● השבוע בביומד

חבר המשלחת מצטלם ליד בית שרוף בקיבוץ ניר עוז / צילום: באדיבות משרד התפוצות והמאבק באנטישמיות

משלחת מובילי דעה מדרום אפריקה הגיעה בשבוע שעבר למתחם הנובה. ואז נשמעה אזעקה

השבוע הגיעה לישראל משלחת ייחודית של מובילי דעה, הוגים, אנליסטים, כלכלנים וסופרים מדרום אפריקה שאינם יהודים ● המשתתפים ביקרו בעוטף, בצפון ובכיכר החטופים בתל אביב ● ישראל מתגייסת

מושב הבונים / צילום: שלומי יוסף

בכמה נמכרה קרקע של חצי דונם במושב היוקרתי מול הים?

מגרש של חצי דונם במושב הבונים נמכר ב־3.76 מיליון שקל, נמוך מההצעות במכרזים קודמים ● מדובר בקרקעות נדירות בחוף הכרמל, שמחלקן הגדול אף נשקף נוף לים, ולכן המכרז עורר רעש גדול

תחנת כוח אשכול / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

בצל המלחמה והאמברגו: החברה הטורקית שמוכרת אחזקות בישראל

חברת זורלו הטורקית מוכרת לאדלטק את מלוא אחזקותיה בתחנות הכוח אשדוד אנרגיה ורמת נגב אנרגיה ● ברקע בין היתר, הסנקציות שהטיל ארדואן על סחר עם ישראל

הסופרת הסומלית שהצטרפה לאחים המוסלמים והיום נלחמת באסלאם הקיצוני בעולם

אייאן חירסי עלי גדלה במשפחה אדוקה בסומליה, עברה מילת נשים והתקרבה לאסלאם הפוליטי - עד שהפכה לפליטה בהולנד, שם הגיעה לכהן בפרלמנט ● הסופרת מבחינה בין הבעיה האסלאמיסטית באירופה לעומת אמריקה, ומדגישה: "אנחנו לא רוצים לחכות עד שמה שקרה ב־7 באוקטובר יקרה בשאר המערב"