גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אקירוב לוקח את כלל לבית המשפט: "הדירקטוריון וההנהלה יודעים שמעמדם ייפגע אם נקבל היתר שליטה"

חברת הנדל"ן של אקירוב הגישה בקשה לגילוי מסמכים בעסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס, בטענה כי העסקה נועדה למנוע מהם את רכישת השליטה בכלל ביטוח • "עסקת מקס נעשתה בלהיטות בלתי מוסברת, לרבות היותה עסקה חריגה ומסוכנת עבור החברה ובמחיר גבוה", טוענים באלרוב

אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן
אלפרד אקירוב / צילום: יוסי כהן

בכלל ביטוח  מקווים לסגור את רכישת חברות כרטיסי האשראי מקס עוד לפני סוף השנה, אבל כעת ייתכן שיצטרכו לעבור דרך בית המשפט בדרך לשם. אלרוב , חברת הנדל"ן שבשליטת אלפרד אקירוב שמחזיקה ב-15% ממניות כלל (מה שהופך אותה לבעלת המניות הגדולה ביותר בחברת הביטוח), הגישה לבית המשפט בקשה לגילוי מסמכים הנוגעת לרכישת מקס. נראה שעיתוי הגשת הבקשה לא מקרי, מכיוון שמקס תפרסם הבוקר את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של השנה.

בעקבות טענות הדירקטור שעזב: אקירוב דורש להשעות את יו"ר כלל
אקירוב יוותר על השליטה בכלל? לא יוכל לרכוש את המניות באופן פרטי
עסקת השנה בעולם הפיננסים: מי הרוויח ומי הפסיד ממכירת מקס | ניתוח

באלרוב טוענים כי יו"ר הדירקטוריון חיים סאמט והמנכ"ל יורם נוה קידמו את עסקת כלל יחד עם חוג קטן של מקורבים והדירו ממנה מתנגדים לעסקה, ואף עשו זאת תוך ניגוד עניינים, וכל זאת במטרה למנוע מאלרוב את רכישת השליטה בכלל.

מכלל ביטוח ופיננסים נמסר: "החברה טרם קבלה את הבקשה. לכשתתקבל, תלמד אותה ותגיב בערוצים הרלוונטיים".

"החברה, הדירקטוריון וכלל נושאי המשרה שלה (של כלל, ר"ו) יודעים שרצונה המוצהר והפומבי של המבקשת (אלרוב) להגיע לשליטה בחברה וכי מתחילת דצמבר 2021 היא בתהליך לקבלת היתר שליטה בחברה, שיאפשר לה להגדיל החזקותיה לכדי כ-30% מהונה המונפק, ובאופן שחלף היות החברה 'ללא גרעין שליטה', היא תהפוך לחברה בשליטתה של המבקשת", נכתב בבקשה שהגישה אלרוב לבית המשפט.

"הדירקטוריון וכלל נושאי המשרה בחברה מודעים גם לכך שבמקרה של קבלת היתר השליטה ועלייה בהיקף החזקות המבקשת בחברה, צפוי מעמדם וכוח השפעתם של חברי הדירקטוריון וההנהלה להיפגע מהותית, עד כדי השפעה על עצם המשך כהונת מי מהם. כל עוד החברה ללא גרעין שליטה, היו"ר והמנכ"ל נהנים מיכולת השפעה והכוונה על פעילותה כמו גם משכר ותנאי העסקה מופלגים. כאמור, כוונת המבקשת לקבל היתר שליטה בחברה ולעלות להחזקה של 30% בה, צפויה להביא לפגיעה בשליטתם והשפעתם על החברה, עד כדי הפסקת כהונתם", טוענים באלרוב. "בנסיבות אלה, יש לראות את היו"ר והמנכ"ל כמי שנמצאים בניגוד עניינים אינהרנטי, בעלי עניין אישי ישיר למנוע מהמבקשת לשלוט בחברה, ולקדם (דרך החברה ועל חשבונה), החלטות ועסקאות שיש בהן מרכיבים המקשים על רכישת שליטה והפסקת היות החברה 'ללא גרעין שליטה'", טוענים באלרוב.

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

בין הפעולות שלגביהן לאלרוב יש טענות, היא מציינת "הליך של גיוס הון חפוז, שנוי במחלוקת ובמחיר מופחת ביחס למימון החלופי שהציעה המבקשת בתחילת 2022", כאשר בכך היא מתייחסת להנפקת מניות שביצעה כלל בחודש ינואר. "מכירת החזקות מהותיות במבקשת מכלל ביטוח לידי צד שלישי במחיר מופחת, למרות שאלרוב הציעה לרכוש את המניות במחיר גבוה יותר", כאן מתייחס אלרוב למכירת מניות אלרוב על-ידי כלל, שהייתה בעלת מניות המיעוט הגדולה באלרוב, לידי ישראל קנדה.

"כל הפעולות האלה בוצעו על חשבון החברה, תוך ניצול השליטה של היו"ר והמנכ"ל בחברה ותוך יצירת אפקט של 'התבצרות' ששירת לכאורה את העניין האישי שלהם. פעולות אלה הקשו והרחיקו את אלרוב מעמדת השליטה בחברה, הן מבחינת דילול שיעור ההחזקות והן מבחינת קשיים רגולטוריים להשגת היתר השליטה. בהינתן שטענה זו של אלרוב נכונה, הרי שפועל יוצא מכך הוא שהעסקאות האמורות צריכות להיחשב כעסקאות שליו"ר ולמנכ"ל מתקיים לגביהם ניגוד עניינים ויש להם בהן עניין אישי. אם הדבר נעשה באופן מתואם על-ידי חלקים בהנהלה, הרי שיש להתייחס אל הפעולות גם כעסקאות בעלי עניין, בשל קיומו של מעיין גרעין שליטה המושתת על הנהלת החברה", הסבירו באלרוב.

"כלל הייתה צריכה לשפר ולהוזיל את מחיר העסקה בצורה משמעותית"

לדברי חברת הנדל"ן, שיאה של התנהלות זו - ובה ממוקדת בקשה זו - היא החלטת דירקטוריון כלל מאוגוסט 2022 להתקשר בעסקה מהותית ביותר בהיקפה הכספי, וחריגה - לרבות בהיותה מנוגדת לאסטרטגיית ההשקעות וכן לחזון וליעדים והאסטרטגיה העסקית של כלל, כמדווח לציבור - לרכישת מלוא ההחזקות בחברת האשראי מקס בתמורה ל"סך עתק מופרז" של כ-2.4 מיליארד שקל. "הכל לאחר שלחברה היה פרק זמן של 4 חודשים מאז חתימת מזכר הבנות בלתי מחייב ועד להתקשרות בעסקת מקס בחודש אפריל 2022 , שבמהלכו שווי השוק של חברות דומות צנח והחברה הייתה צריכה למצער לשפר ולהוזיל את העסקה בצורה משמעותית", ציינו.

באלרוב הסבירו כי עד כה, נמנעה החברה מלנקוט הליכים משפטיים ביחס להתנהלויות אלה, וקיוותה כי הנהלת ודירקטוריון כלל "יתעשתו ויבחנו בנפש חפצה את העמדות שהוצגו בפניהם בהתכתבויות. לצערה של אלרוב , התחוור כי לא כך הדבר".

בחברת הנדל"ן מציינים את התפטרותו של הדירקטור החיצוני סמי מועלם מדירקטוריון כלל בסוף ספטמבר, תוך העלאת טענות בדבר ממשל תאגידי לקוי, זמן קצר לאחר שהחברה התקשרה בעסקה מקס. "מנימוקי התפטרותו וממידע נוסף שמסר לפניית אלרוב במסגרת תצהירו, עולה שעסקת רכישת מקס נעשתה בלהיטות בלתי מוסברת, לרבות היותה עסקה חריגה ומסוכנת עבור החברה ובמחיר גבוה שיש די אינדיקציות לקבוע על בסיס מידע חלקי - כי אינו הוגן", הסבירו באלרוב.

הם מציינים כי במסגרת אותה להיטות בלתי מוסברת לקדם את העסקה, ניתן למנות את "הבאת העסקה לראשונה לשולחן הדירקטוריון פרק זמן קצר ביותר לפני ההודעה על חתימת מזכר הבנות ב-10 באפריל, כאשר לדירקטוריון החברה התברר שהמשא-ומתן על המחיר ותנאי הרכישה נוהל באופן בלעדי על-ידי מנכ"ל החברה, עם צוות מצומצם, מבלי שהדירקטוריון היה מודע למגעים אלה עד לדקה ה-90. לאחר שמועלם הודיע לדירקטוריון על התנגדותו לעסקה מכיוון שמדובר בחברה גדולה מדי (כדי שכלל תרכוש אותה ותטיל את כל יהבה על השקעה בה), השיב יו"ר הדירקטוריון כי '10% מסך העסקה לפה או לשם אינם דבר משמעותי'. כלומר סדר גודל של 250 מיליון שקל אינם משמעותיים בדרכה הלהוטה של החברה להתקשר בעסקה חריגה זו", נטען בבקשה לגילוי המסמכים.

אלרוב דורשת את הפרוטוקולים מישיבות הדירקטוריון

אלרוב מציינת שהמסמכים שהיא מבקשת נועדו לאפשר לה לבחון אפשרות להגשת תביעה נגזרת בקשר עם תקינות אישור עסקת מקס ובקשר עם הנזקים וההוצאות שנגרמו לחברה בגין קידומה, "והן בקשר עם חובת החברה לפעול להפסקת כהונתם של מי שהפרו חובות זהירות ואמונים כלפיה, לרבות בכל הקשור עם ביצור שלטון המנהלים כחברה ללא גרעין שליטה ו/או כשלו כלפיה בממשל תאגידי בלתי תקין", הסבירו באלרוב.

במסגרת הבקשה מבקשת אלרוב לקבל לידיה את כל הפרוטוקולים של ישיבות דירקטוריון כלל וועדותיו ו/או ישיבות הנהלת כלל שבהן נדונה העסקה, ובמיוחד את פרוטוקול ישיבת דירקטוריון כלל מ-28 ביולי ואת פרוטוקול הישיבה המקדימה של פורום מצומצם של חברים בדירקטוריון כלל ("המטבחון" כפי שטוען מועלם, ר"ו), כל תקשורת בקשר לתיאום שלה או לתוכן שלה, שעל קיומה דיווח מועלם שלטענתו נערכה באותו יום סביב השעה 9:00 בבוקר (ולרבות כל פרוטוקול של ישיבות אחרות של פורום מצומצם זה).

עוד דורשים באלרוב לקבל את כל התכתובות בנושא מה שהם מגדירים "הממשל התאגידי והליקויים הנטענים, הפרות חובות נושאי המשרה וכן כל הקשור עם ביצור שלטון המנהלים, ביחס לאירועים הקונקרטיים המפורטים בבקשה. וכן מסמכים הנוגעים לעמדת מי מנושאי המשרה ביחס למהלך ההשתלטות של אלרוב בשליטת אקירוב, על החברה ו/או כוונת אלרוב לקבל היתר שליטה בכלל, ועמדת נושאי משרה בחברה או יועצים, בקשר לכוונה זאת; וכן את התקשרות עם המוכרת (ורבורג פינקוס, ר"ו), בעסקת מקס, לרבות ההסכם הסופי שנחתם".

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר