גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפרקליטות מבקשת להטיל לפחות 8.5 שנות מאסר על מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור

מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור הורשע בגניבה בידי מורשה, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש מהלכי משפט ● עו"ד איריס שמואלי-צסלר, המייצגת את טלמור יחד עם עו"ד משה שמיר, טענה בדיון הטיעונים לעונש: הוא לא פעל מתאוות-בצע; הרף המינימלי לענישה מתחיל ב-20 חודשי מאסר

אביב טלמור בדיון בבית המשפט בפרשת יוטרייד / צילום: יוסי כהן
אביב טלמור בדיון בבית המשפט בפרשת יוטרייד / צילום: יוסי כהן

המדינה מבקשת להטיל לפחות 8.5 שנות מאסר על מנכ"ל יוטרייד אביב טלמור בגין הרשעתו בגניבת עשרות מיליוני שקלים שגויסו במרמה ממאות משקיעים - כך נטען הבוקר (ה') בדיון הטיעונים לעונש בבית המשפט המחוזי בתל אביב, בפני השופט חאלד כבוב, היום שופט בית המשפט העליון. ההגנה טוענת כי הרף המינימלי לענישה מתחיל ב-20 חודשי מאסר.

● מה אפשר ללמוד מההרשעה של אביב טלמור בהונאת משקיעים
כתב אישום: ניהלו זירת מסחר וגנבו מלקוחותיהם מאות אלפי שקלים
הצעה אחת עשויה לשנות מהקצה אל הקצה את שוק ראיית החשבון בישראל

מרמה, מצגי שווא והסתרת מידע

טלמור הורשע בכך שבמשך 3 שנים במהלך 2012-2015 גייסה יוטרייד מכ-600 לקוחות סכום של 77 מיליון שקל במרמה ותוך גניבת כספי הלקוחות. החוב למשקיעים מצומצם יותר ועומד על 12 מיליון דולר. לפי הכרעת הדין, הליך גיוס הלקוחות כלל מצגי שווא והסתרת מידע ביחס להיבטים רבים ומהותיים בפעילותה של יוטרייד.

בין היתר הוצגו ללקוחות מצגים כוזבים ביחס לשימוש שייעשה בכספם, ביחס לפוטנציאל הרווח של השקעתם וביחס לניגודי עניינים המתקיימים בין הלקוחות לבין יוטרייד בפעילות המסחר.

טלמור הורשע בעבירות של גניבה בידי מורשה, הלבנת הון, ניהול תיקי השקעות ללא רישיון ושיבוש מהלכי משפט. הוא זוכה מעבירה של קבלת דבר במרמה, תוך שנקבע כי קיימת כפילות לעבירת הגניבה.

אביב טלמור. המדינה מבקשת להטיל לפחות 8.5 שנות מאסר על מנכ''ל יוטרייד / צילום: ניצן שפיר

"קיבלתי החלטות שגויות" 

אביב טלמור פנה לרחמיו של השופט ואמר כי הוא רוצה להשתקם, וכי למד את הלקח. "אני מבקש שתיתן לי הזדמנות להשתקם ולבנות חיים חדשים. אני רוצה לבקש סליחה. אני מצטער מכל הלב. אני מביע חרטה גדולה על הנזק שעשיתי, הכלכלי ועוגמת-הנפש. אני יודע שמילים יפות לא יכולות לחפות על הנזק. זו לא הייתה הכוונה שלי. רציתי להקים עסק ראוי ולהרוויח כסף ללקוחות ולי. קיבלתי החלטות שגויות, ואני לוקח את האחריות.

"אני כבר שבע שנים בפשיטת רגל. אני לא מצליח לפרנס את המשפחה. אשתי מפרנסת יחידה. אין לי מילים לתאר את ההרגשה של גבר שלא יכול לפרנס. המצב הבריאותי שלי התדרדר. עבדתי בעבודות פיזיות בשכר מינימום, חילקתי עיתונים, עבדתי בקייטרינג. נפצעתי ברגל ולא יכולתי להמשיך לעבוד באופן פיזי. הלכתי לעבוד בעבודות משרדיות, אבל פיטרו אותי בגלל ההליך".

"פעל בשיטת פירמידה" 

מנגד, נציגת הפרקליטות טענה בדיון כי "הנאשם השתמש בכספי הלקוחות לצורך מימון הפעילות השוטפת של יוטרייד, להחזר כספים למשקיעים ישנים וחדשים, מה שנקרא 'פירמידה', וערבב את הכספים", והתייחסה למשקיעים הרבים שאיבדו סכומים משמעותיים, של מאות אלפי שקלים בחלק מהמקרים.

התובעות מפרקליטות מיסוי וכלכלה, עורכות הדין יעל ענתות והדס נאמן, ביקשו מבית המשפט לגזור על טלמור בין 8.5 ל-10 שנות מאסר בפועל בגין האישום המרכזי במסגרתו הורשע בגניבה בידי מורשה ממאות המשקיעים של יוטרייד. בנוסף הן ביקשו לגזור עליו עונשי מאסר נוספים מצטברים, למשך מספר חודשים ועד שנים מועטות, בגין הרשעתו באישומים האחרים של הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ועבירות ניירות ערך.

"טלמור השתמש בכספי הלקוחות מהיום הראשון של הפעילות, ולהחזר כספים למשקיעים קודמים. הנאשם הציג תשואות של עשרות אחוזים באמצעות שורה של חומרים שיווקיים, כולל טבלאות מלאות בפרטים. שמות של מסלולי השקעה שמשדרים מסר, כאשר לא הוצגו נתוני אמת".

"לא ביקש להתעשר על חשבון אחרים"

עו"ד איריס שמואלי-צסלר, המייצגת את טלמור יחד עם עו"ד משה שמיר, טענה כי הרף המינימלי לענישה מתחיל ב-20 חודשי מאסר, וכן כי טלמור לא הגיע למיזם מתוך רצון לגזול כספים מהמשקיעים, והדגישה כי הוא לא לקח כל כסף לכיסו, עובדה שיש בה להשפיע על העונש לטובתו.

לדבריה, "צריך לקחת בחשבון את העובדה שטלמור לא לקח כספים לכיסו. הוא לא פעל ממניע זול של בצע-כסף. לא ביקש להתעשר על חשבון אחרים. לא בנה את המיזם כדי לגרוף עושר על חשבונם של אנשים. זו עובדה מרכזית".

עוד היא הוסיפה כי יוטרייד הייתה מפעל חייו של טלמור, וכי "מה שעמד לנגד עיניו היה לייצר מוצר חדשני שמפיק רווחים הן ללקוחות והן חברה עצמה".

עו"ד שמואלי-צסלר הדגישה את העובדה שהגניבה באה לידי ביטוי בכך שכספי המשקיעים הועברו מחשבון הלקוחות לחשבון התפעולי לשימוש החברה, וכי הייתה פעילות מסחר אלגוריתמי כפי שהוצגה ללקוחות. עוד היא הדגישה כי הסכום של 12 מיליון דולר מבטא את הנזק, ולא 77 מיליון שקל שגויסו מהמשקיעים. 

"מוסריות, חמלה, מנהיגות" 

מטעמו של טלמור העידו שורה של עדים, בהם חברים ועורכי דין המכירים אותו שנים ארוכות. מעדויות העדים עלה כי טלמור הוא בעל שני תארים אקדמאיים אותם סיים בהצטיינות. הוא שימש בעבר כמורה לקולנוע ונערץ על-ידי תלמידיו, כתב שירה וזכה לפרסים. טלמור כתב סרט על חיייו, "אני ביאליק", יחד עם אהד מופז, מפיק סרטים שהעיד בדיון. הסרט הוקרן בסינמטקים ב-2013 וזכה בפרס הקולנוע העצמאי בפסטיבל חיפה ב-2012 וכן בפרסים נוספים בפסטיבלים בחו"ל.

עו"ד ידין עילם, אחד מחבריו הטובים של טלמור שגדל עמו כילדי חוץ בקיבוץ משמר העמק, סיפר כי השינוי התעסוקתי של טלמור "נבע מההבנה שמהוראה הוא לא יוכל להגיע ליציבות כלכלית. הוא התחיל לקחת קורסים עסקיים. היו לו כוונות טובות להרוויח לעצמו ועבור הלקוחות שלו".

עו"ד עילם הוסיף כי גם לאחר שטלמור פתח את יוטרייד, הוא "המשיך לחיות באותה רמת חיים שהוא חי קודם לכן", ואפילו לא החליף את המכונית. בנוסף הוא תיאר כי טלמור הגיע למצב שאין לו כסף לקנות אוכל. "מה שמחזיק אותו בחיים זה הרצון לכפר על זה שהבן שלו הולך להישאר בלי אבא", אמר.

עו"ד גיל גולדרייך, פעיל בזכויות נכים, סיפר כי הכיר את טלמור דרך פעילות בארגוני נכים אקטיבסטיים. "אביב גילה מוסריות, חמלה, מנהיגות. העזרה שנתן מאחורי הקלעים מאוד תרמה להצלחת המאבקים", אמר. 

גזר הדין יינתן ב-4 בינואר 2023. 

שופט בית המשפט העליון, חאלד כבוב / צילום: רוני שיצר

ת.פ. 60588-12-18

עוד כתבות

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי