גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיקון או קריסה? שוקי הנדל"ן באירופה רושמים ירידות מחירים חדות

סוף עידן הכסף הזול והמשבר הכלכלי העולמי מצננים את שוק הנדל"ן גם באירופה ● בבריטניה מומחים מעריכים כי מחירי הנדל"ן יירדו בכ־20% במהלך 2023, בגרמניה נרשמו ירידות מחירים לראשונה מזה עשור ובשבדיה השוק כבר צלל ב־14% ● פרויקט מיוחד 

לונדון. מגמת התיקון בשוק הבריטי מתרחשת בקצב מואץ / צילום: Associated Press, Frank Augstein
לונדון. מגמת התיקון בשוק הבריטי מתרחשת בקצב מואץ / צילום: Associated Press, Frank Augstein

העלאות הריבית של הבנק המרכזי ותום עידן הכסף הזול באירופה מצננים במהירות את שוקי הנדל"ן ביבשת, שבשנים האחרונות ידעו רק עליות. בשבדיה ירדו מחירי הבתים והדירות ב־13% בחצי שנה, בגרמניה נרשמה ברבעון האחרון נקודת מפנה, כאשר מחירי הנדל"ן החלו לרדת אחרי יותר מעשור ובבריטניה חוזים ירידות של כ־20% לתוך השנה הבאה, על רקע אינפלציה משתוללת והמדיניות המוניטרית.

מדינות רבות באירופה הריביות על המשכנתה אינן צמודות למדד, אך הן מבוססות על ריביות הפריים ותוספת הנקבעת על ידי הבנקים והמוסדות הפיננסיים לפי התנאים בשוק והתחזיות לעתיד. העובדה כי הריבית בגוש האירו עלתה מטריטוריה שלילית לפני שנה ל־1.5% במהירות רבה, ועשויה לעלות עוד יותר בחודשים הקרובים בשם המאבק באינפלציה, הובילה בנקי משכנתאות להקפיץ את הריביות על המשכנתאות. בגרמניה, למשל, עמדה הריבית על יותר מ־3% בספטמבר, לעומת שיעורים כמעט אפסיים עד האביב האחרון. כלומר, מי שקנה דירה ולקח משכנתה עד חודש מרץ - הרוויח, ומי שיקנה עכשיו ייהנה אמנם מירידת המחירים, אבל המימון עברו יהיה יקר יותר.

 

גרמניה: "הכול מתייקר סביבנו, חוץ ממחירי הדירות"

הקפצות הריבית, ההיסוס של בנקים להעניק משכנתאות, החשש ממשבר כלכלי ארוך, הצטמצמות ההכנסה הפנויה בגלל משבר האינפלציה וגורמים נוספים - כל אלה יצרו אפקט שלא נראה בגרמניה מזה 12 שנה: ירידת מחירים מתמשכת בשוק הנדל"ן. "הכול מתייקר סביבנו - חוץ ממחירי הדירות", כתב בשבוע שעבר השבועון הכלכלי הגרמני "ווירשפטס־ווכה".

בנק המשכנתאות הגרמני InterHyp, המפרסם מדד אמין בנושא המבוסס על נתוני אמת, מצא ירידה של כ־4.3% במחירי הדירות והבתים בגרמניה ברבעון השלישי של השנה, בהשוואה לרבעון השני, שגם בו מחירי הדיור ירדו ב־1%. כלומר, נרשמה ירידה מתמשכת במחירי הנדל"ן הגרמנים, שבשנים האחרונות - ובמיוחד מאז משבר הקורונה - רשמו עליות דו־ספרתיות מדי שנה.

נכס גרמני עולה כעת בממוצע 512 אלף אירו, 23 אלף אירו פחות מאשר ברבעון הקודם. מנכ"ל בנק המשכנתאות אמר לשבועון כי "העלאות הריבית בגלל המאבק באינפלציה, יחד עם הציפיות לצעדים מוניטריים נוספים, הגדילו פי ארבעה את הריבית על המשכנתאות" והם הגורם העיקרי לצניחת המחירים. הירידות צנועות ביחס לעליות של השנים האחרונות, אך עדיין מהוות שינוי כיוון. מהרבעון הראשון של 2012 ועד הרבעון הראשון של 2022, מחיר נכס בגרמניה עלה מ־290 אלף אירו ל־540 אלף אירו.

את הכיווץ בשוק הנדל"ן משקפים גם נתוני המשכנתאות שנלקחו במדינה. בחודש מרץ האחרון, ממש אחרי פרוץ המלחמה באוקראינה וההערכות כי האינפלציה ביבשת תזנק, ניתנו 32 מיליארד אירו במשכנתאות בגרמניה. בספטמבר, לעומת זאת, עמד הסכום על מחצית - 16 מיליארד אירו בלבד. סוכנות הנדל"ן הגרמנית IVD אמרה לתקשורת כי הימים שבהם דירות "נחטפו" עברו, וכי מספר הנכסים המוצעים למכירה גדל באופן דרמטי - אפילו הוכפל בכמה אזורים - לעומת המצב בשנה שעברה. "כתוצאה מכך, מוכרים מוכנים לדון בהורדת מחירים", דווח.

לפי מחקר של אתר הנדל"ן Immowelt, ב־12 ערים מתוך 14 ערים גדולות בגרמניה, מחירי הנדל"ן ירדו בחודשים האחרונים. נראה כי המקומות שחוו את העליות החדות ביותר - מינכן ושטוטגרט למשל - הם כעת המקומות שבהם המחירים צונחים. בברלין המחירים הוקפאו בלבד. נתונים ראשוניים מהרבעון הרביעי, מסר בנק InterHyp, מראים המשך ירידת מחירים.

בריטניה: הביקוש בשפל הגדול ביותר מהמשבר הפיננסי של 2008

השפעת העלאות הריבית חדה במיוחד בבריטניה, שבה האינפלציה טיפסה לשיא של ארבעה עשורים באוקטובר (11.1%) ו"בנק אנגליה" הודיע על מחויבות עליונה להוריד אותה ליעד הקבוע בחוק (2%). ריבית הבסיס בבריטניה כבר עומדת על 3%, והיא צפויה לעלות עוד יותר בחודשים הקרובים. מחירי החימום הוכפלו, ההכנסה הפנויה צנחה עם התייקרות של 20% במחירי המזון, והמשק כבר נמצא במצב מיתון, לפי נתוני הממשלה.

הצניחה במחירי הדיור משתקפת בשורה של מדדים. מדד הנדל"ן של MSCI מצא ירידה של 4.3% במחירי הנדל"ן הפרטי והמסחרי ברבעון השלישי של השנה, בהשוואה לקודמו, השיעור החד ביותר מאז 2009. מספר הפניות של קונים חדשים, לפי מדד אחר שבדק את הנעשה באוקטובר, מצא כי הן הגיעו לשפל שלא נרשם מאז המשבר הפיננסי של 2008.

לשוק הנדל"ן הבריטי יש עדיין מרווח רב לתיקון, אחרי שמחירי הנדל"ן במדינה זינקו באופן מצטבר ב־25% בשנתיים שאחרי מגפת הקורונה, אך נראה כי המגמה מתרחשת בקצב מואץ. מחקר של סוכנות בלומברג העריך כי המחירים עשויים לרדת ב־20% עד לשנה הבאה.

"זה קורה הרבה יותר מהר ממה שחשבנו", כתב אנליסט מחברת Bernberg. החברה חוזה ירידה נוספת של 10% במחירים בחצי הראשון של 2023. אתר הנדל"ן הבריטי Rightmove דיווח על ירידה של 1.1% במחירי הנכסים הבריטיים המוצעים באוקטובר, והמחיר הממוצע לנכס בבריטניה עומד על כ־367 אלף ליש"ט (423 אלף אירו).

שבדיה: ירידה של 14% בממוצע בשבעת החודשים האחרונים

דינמיקה דומה, אך מואצת יותר, מתרחשת בחודשים האחרונים בשבדיה. עד לתחילת השנה, מחירי הבתים ברחבי המדינה זינקו באופן עקבי משנה לשנה, ואפילו מעשור לעשור, ובסך הכול עלו פי שלושה מ־1995. אבל בשבעת החודשים האחרונים, באופן שאפילו צובר תאוצה מחודש לחודש, ירדו המחירים בממוצע במדינה הסקנדינבית ב־14%.

באזורי ביקוש מסוימים שחוו עליות מחירים בלב שטוקהולם דיווחו על ירידות של 20%. באוקטובר המגמה נמשכה, לפי נתוני חברת Valueguard, שמנטרת את המצב בשוק הדיור במדינה, והמחירים ירדו ב־3%. התחזיות הן שכול העליות שנרשמו מאז הקורונה יימחקו עד תחילת השנה הבאה. המגמה השלילית הנוכחית היא הגרועה ביותר, מבחינת מחירי הדיור, מאז שנות ה־90'.

כמו בשווקים אחרים, אחת הסיבות העיקריות היא העלאות הריבית. הבנק המרכזי השבדי העלה את הריבית מהר יותר וגבוה יותר מעמיתו בגוש האירו. הריבית בשבדיה (שהאינפלציה בה עומדת על 10.9%) עומדת כעת על 1.75%, והבנק צפוי להכריז על העלאה נוספת של 0.75% "למרות התיקון בשווקי הנדל"ן", לפי דיווחים אחרונים.

כלכלות מפותחות: ירידות מחירים חזויה של בין 15% ל־20% בשנה הבאה

שלוש המדינות הללו הן רק חלק ממגמה רחבה יותר של צניחה בשווקי הנדל"ן. ניתוח של חברת Oxford Economics העריך ירידת מחירים בתשע מתוך 18 כלכלות מפותחות.

בראש הרשימה ניצבות אוסטרליה, קנדה, הולנד וניו זילנד, עם ירידות מחירים חזויה של בין 15% ל־20% בשנה הבאה. "זו התחזית המדאיגה ביותר לשווקי הנדל"ן מאז המשבר של 2008", כתבו אנליסטים מהחברה.

עוד כתבות

מגרש מכוניות למכירה, נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

צ'רי חדשה וחשמלית בדרך לישראל, והמסים מענף הרכב בשיא היסטורי

הסכום הממוצע של מס קנייה מרכב נוסעים חדש זינק ב-12.6% לעומת שנת 2022 ● מותג הפרימיום Exlantix של צ'רי בדרך לישראל, וכך גם הקרוסאובר של KGM הקוריאנית ● ועוד חדשות מענף הרכב

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

רפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

דיווח בארה"ב: ישראל עדכנה את ממשל ביידן על תוכניתה להתחיל לפנות אוכלוסייה מרפיח

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק