גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נוהגים לקנות סוגים שונים מאותו מוצר? ייתכן שבפנים אתם מרגישים חלשים

מחקר חדש מגלה כי כשאנחנו מרגישים חסרי אונים, אנו נוטים לרכוש סוגים או טעמים שונים מאותו המוצר, וכך להחזיר לעצמנו את תחושת השליטה ● מה קמעונאים יכולים ללמוד מכך, ומה יכולים לעשות בעלי עסקים שאין להם אפשרות להרחיב את ההיצע

הרווארד בגלובס. כיצד לגוון את סל המוצרים של העסק שלך / צילום: Unsplash, Nathan Dumlao
הרווארד בגלובס. כיצד לגוון את סל המוצרים של העסק שלך / צילום: Unsplash, Nathan Dumlao

 

 

כמה חזקים אתם מרגישים עכשיו? לכאורה נדמה שאנחנו מרגישים בעלי כוח מתוקף הסמכות הממשית שיש לנו על עצמנו ועל אחרים. אך למעשה גורמים רבים יכולים להשפיע על כך. למשל, כשמצב הכלכלה מחמיר, פחד מעליית מחירים או מאובדן מקום העבודה עלול לגרום לנו להרגיש חסרי אונים. כשאנחנו מתקבלים למשרה בשכר גבוה זה גורם לנו להרגיש חזקים. גם חוויות בנאליות כמו צפייה בקבוצת ספורט אהובה מנצחת יכולות להגביר את תחושת הכוח שלנו.

היתרון המפתיע של עובדים סבלניים לעומת אלו שאינם | מגזין הניהול של הרווארד 

מחקר חדש שערכנו מוכיח שלתפיסת הכוח הזאת יכולה להיות השפעה גדולה על הרגלי הצריכה. בהתבסס על מחקר קודם שעסק בצריכה מפצה (שלפיה אנשים עושים קניות כדי לפצות על איום פסיכולוגי) עולה שלקוחות שמרגישים פחות חזקים נוטים לרכוש מוצרים מגוונים יותר, למשל שישה טעמי גלידה, במאמץ להחזיר לעצמם את האוטונומיה.

זה אולי נראה מנוגד לאינטואיציה. אחרי הכול, אפשר לצפות שדווקא לקוחות שמרגישים חזקים יתהדרו בכוחם באמצעות קנייה של כמה שיותר סוגים של מוצרים, פשוט כי הם יכולים. אבל המחקרים שלנו מעידים שההפך הוא הנכון. לקוחות שחשים בעלי עוצמה יודעים שהם יכולים להשיג מה שהם רוצים, ולא מרגישים צורך להוכיח זאת על ידי דגימה של כמה מוצרים. לעומת זאת, לקוחות חלשים יותר מרגישים צורך להזכיר לעצמם שהם בשליטה.

 

כיסא גבוה עשוי להשפיע

כדי לבדוק זאת במעבדה ערכנו סדרה של מחקרים שבהם תמרנו את תחושת הכוח של המשתתפים באמצעות זיכרון של חוויה שבה הרגישו חזקים או חסרי אונים (תלוי בנבדק). לאחר מכן שאלנו אם הם מעדיפים חבילה המכילה סוגים שונים ממוצר מסוים סוג אחד בלבד. כאמור, באופן עקבי משתתפים פחות חזקים נטו לחפש מגוון.

עם זאת, מצאנו שחיזוק תחושת האוטונומיה של המשתתפים משפיע על התוצאות. במחקר אחד ליווינו את המוצרים בסיסמאות, חלקן ניטרליות, בסגנון "זכור תמיד: אתה הבוס של עצמך". במחקר אחר הצענו לחלק מהמשתתפים מוצר בהתאמה, כלומר ספל שניתן להדפיס עליו הודעה אישית ולאחרים הצגנו מוצר שאינו בהתאמה. התערבויות אלה אמנם לא הגבירו את תחושת הכוח של המשתתפים, אך הגבירו את תחושת האוטונומיה שלהם, והחיזוק הזה הפחית את הרצון לגיוון.

לאחר מכן ערכנו ניסוי דומה בסביבה הדומה למסעדה. הושבנו משתתפים על כיסא גבוה יותר או נמוך יותר, ואז ביקשנו מהם לבחור מגש טעימות או מנה בודדת - שניהם זהים בגודל ובערך. שוב מצאנו שכשגורמים למשתתפים להרגיש פחות חזקים (באמצעות הכיסא הנמוך במקרה הזה), הם בדרך כלל יבחרו באפשרות המגוונת יותר.

מצאנו גם שתגבור הרצון במגוון בקרב אדם שתחושת השליטה שלו פחותה יותר יכולה להגדיל את הסיכוי שהוא יבצע רכישה. זאת במסגרת שני ניסויים דומים שערכנו, שבהם הצענו ללקוחות מגוון רחב או מצומצם (פולי קפה בטעם יחיד או בכמה טעמים וקופסאות אוכל של שניים או של ארבעה פריטים). גילינו שלקוחות שחשו פחות עצמאים נטו ב-20% יותר לבצע רכישה כשהוצגה להם חבילה המורכבת מכמה דברים.

להדגיש מגוון במקום איכות

מה הקמעונאים צריכים לעשות עם המידע הזה? ראשית, אם יש להם סיבה לחשוב שקהל הלקוחות שלהם צפוי להרגיש פחות חזק הם עשויים להפיק תועלת מהצגת מגוון רחב יותר של מוצרים. אם מדובר בשיווק במדיה חברתית, באתרים או בחנויות, עדיף להם להציג לרכישה כמה מוצרים, במקום להדגיש מוצר בודד.

לדוגמה, מנהל מכולת עשוי לבחור בחלון תצוגה שמדגיש את מספר טעמי הגלידה הזמינים, במקום את איכות הגלידה, או להציע מבצעים שבהם הלקוחות יכולים לנסות שלושה טעמים במחיר של שניים. כמובן, לא כדאי להגזים עם המגוון.

עם זאת, המחקרים שלנו מגלים שתפיסות כוח ניתנות לשינוי. ככאלה, במיוחד אם עסק מסוים לא יכול להציע מגוון, אולי כדאי לנקוט אסטרטגיות שמגבירות בכוונה את תחושת השליטה של הלקוחות, כמו הצעת אפשרויות התאמה אישית והתמקדות במסרים מעצימים. כך לדוגמה, הסלוגנים המפורסמים "Have It Your Way" של בורגר קינג ו"Because You're Worth It" של לוריאל.

מובן שיש לאזן מאמצים אלה עם סדרי עדיפויות שיווקיים אחרים. אם מותג מסוים עוסק בפשטות, למשל, אז אפשרויות התאמה אישית וסלוגנים המתמקדים באוטונומיה עשויים להיות לא מתאימים כל כך. נוסף על כך, תחושות של חוסר אונים הן דינמיות ומושפעות ממגוון רחב של גורמים, כך שהקמעונאים עשויים להתקשות להשפיע באופן עקבי על תפיסות הלקוחות.

עם זאת, הממצאים שלנו מעידים שבמיוחד בתקופות של שפל כלכלי, כשלקוחות רבים עלולים להרגיש חסרי אונים במיוחד, קמעונאים עשויים להפיק תועלת מהצעת מגוון רחב יותר של מוצרים או מנקיטת צעדים שיגבירו את תחושת האוטונומיה של הלקוחות.

© Harvard Business School Publishing Corp

עוד כתבות

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

ד''ר רוני סימונס, עמותת שותפות מגן / צילום: ינאי יחיאל

שיטת טיפול חדשה מנסה לסייע ללוחמים במניעת פוסט טראומה

הגישה שמציעה עמותת שותפות מגן משכללת טיפול משנות ה-80 באמצעות טכנולוגיות מציאות רבודה, תנועות עיניים ושיטות לוויסות רגשי ● עד כה, מאות לוחמים ואנשי כוחות הביטחון עברו את הטיפול ●  ישראל מתגייסת

מכוניות חדשות ממתינות לייצוא בנמל טיינג'ין בסין / צילום: Shutterstock

כל רכב חמישי שנמכר בארץ הוא מסין: הסיבות והחששות מאחורי הנתון החריג

למרות הרוחות הצוננות שנושבות מבייג'ין, נתוני מסירות הרכב מתחילת השנה מגלים ששוק הרכב הישראלי הופך להיות "סיני" במובהק ● עד כמה המגמה תלויה ביציבות הביקוש לרכב חשמלי בישראל והאם התדרדרות נוספת ביחסי ישראל–סין "תקרר" את הביקוש וההיצע

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

נכנע ללחץ תושבי פתח תקווה? סמוטריץ' דורש לדון מחדש בתוכנית המטרו שכבר אושרה

שר האוצר מבקש ממזכיר הממשלה לאפשר לו להגיש בקשה לדיון נוסף בתוכנית לקו M2 של המטרו, בטענה שלא נשלחה לשרים כנדרש ● גורם המעורה בפרויקט: "מביך ששר האוצר מתנהג כמו אחרון המתנגדים, מטעמים צרים"

מתחם תע''ש השלום / צילום: דמיטרי ספקטור

בכמה מכרה המדינה את הקרקע הכי לוהטת בכניסה לתל אביב

החברות אקרו נדל"ן וקטה ירכשו את הקרקע במתחם תע"ש השלום תמורת 644 מיליון שקל ועוד 67 מיליון שקל הוצאות פיתוח, פער של כמעט פי חמישה ממחיר המינימום אך נמוך משמעותית ממחיר השומה ● 5 הדונם ששווקו במכרז מיועדים למגורים בבנייה רוויה עם חזית מסחרית

פרויקט ''העיר הלבנה'' של יובל אלון בחיפה / צילום: חברת AVA STUDIO

עסקת הנדל"ן שמוכיחה: לחיפה כללים משלה

דירת 4 חדרים בשטח 117 מ"ר נמכרה בפרויקט "העיר הלבנה" של יובל אלון בחיפה, המשתרע על כ־26 דונם ● העסקה התעכבה כשלוש שנים, והדירה נמכרה ב־2.5 מיליון שקל, נמוך מהמחיר הנוכחי בפרויקט

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר, הנוגע לאיחור במסירת דירה, חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

קניות בסופר. אין הצדקה אמיתית להעלאות המחירים / צילום: טלי בוגדנובסקי

הנתונים מגלים: האם גל עליות המחירים מוצדק?

שורת חברות גדולות במשק הודיעו על העלאות מחירים רוחביות, בעיקר בתחומי המזון והצריכה ● אלא שבחינת פרמטרים כמו שערי מט"ח, עלויות שינוע ומחירי חומרי גלם מעלה כי לא תמיד קיים הכרח לעשות כן ● אלכס זבז'ינסקי, מיטב: "החברות פשוט מנצלות הזדמנויות"

הפגנה פרו־פלסטינית בבראון. לחץ הסטודנטים הניב פרי / צילום: Reuters, Anibal Martel

האם אוניברסיטאות אמריקאיות מפתחות נכונות לשאת ולתת על החרמת ישראל?

לפי שעה רק קומץ של אוניברסיטאות ומכללות הציעו למפגינים האנטי־ישראלים להתפנות תמורת חשיפת אחזקותיהן ומשא ומתן על משיכת השקעות ● אבל ביניהן נמצאות לפחות שתי ענקיות, עם תיקים של 20 מיליארד דולר ● עצם נכונותן הפרגמטית לשקול זאת צריכה לעורר חשש

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

ראש ה-CIA, וויליאם ברנס / צילום: Associated Press, Carolyn Kaster

ראש ה-CIA בדרך לדוחא לפגישת חירום, לנוכח זה ששיחות ישראל-חמאס "עומדות להתפוצץ"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • 10 ישראלים נפצעו מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום, 3 מהם במצב קשה • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, בן 65 נפצע קל מרסיסים • עדכונים שוטפים

בנייה בדרום. חומרי הגלם לבנייה מתייקרים / צילום: Shutterstock

השלכות החרם הטורקי כבר כאן: אלה המוצרים שמתייקרים

כנען סנטר הודיעה על עלייה של כ־20% במחירי צמר זכוכית, קבוצת נוימן מעלה ב־9% את מחיר מוצרי הברזל, וחברת רב בריח מעלה מחירי מוצרים ב־8% • "בקרוב נראה הודעות נוספות כאלו"

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה

אילוסטרציה: shutterstock

ההתייקרות כבר פה, אספקת חומרי הגלם בסכנה: החרם הטורקי מכה בענף הבנייה

שלוש חברות הודיעו על העלאת מחירי מוצרים המשמשים לבנייה, בעקבות חסימת היצוא מטורקיה ● הפתרון המיידי: מסלולי "מעקף" שצפויים להוסיף עלויות ולעכב את הגעת הסחורות ● הקבלנים אובדי עצות: "חברות ביצוע יקרסו, עבודות תשתית יתייקרו, והציבור ישלם מחיר"

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

השקל מתחזק לאחר שחמאס הודיע על קבלת המתווה להפסקת אש

ת"א 35 יורד בכ-0.1% ● השקל מתחזק מול המטבעות הזרים ● אייל הררי יחליף את ארז ענתבי כמנכ"ל אלוט ● חוזה חדש לאלקטריאון בסין ● מיטב: הקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ופוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33%

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

ווישור / צילום: רמי זרנגר

בנו של מייסד איילון יוצא נגד העסקה של בעלי העניין עם ווישור

נגה רחמני תוהה על העסקה בה תרכוש איילון את עסקי הביטוח של בעלת השליטה ווישור ● בין היתר טוען להיעדר דיווח למשקיעים ועל עצם היותה של ווישור חברה דיגיטלית ● איילון דוחה את הטענות: "נבחנו כל ההיבטים הרלוונטיים לעסקה"

מטוס קרב מדגם סוחוי 35 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי חמיימים בסוריה / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

רוסיה מוכרת לאיראן 24 מטוסים, ומציבה לישראל אתגר חדש

אספקת מטוסי סוחוי ומערכות הגנה אווירית S־400 מרוסיה לאיראן מציבה את המזרח התיכון בפני אתגר חדש ● מומחים: "חיל האוויר האיראני בנוי על אמל"ח מיושן, הסוחוי מייצג דור אחר של מטוסים"