גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכוורת של סמוטריץ' ומה יקרה לחוק חינוך חינם: התוכניות המתגבשות של שר האוצר המיועד

בסביבתו של שר האוצר המיועד מתכננים להגדיל את התקציב, בעיקר בעקבות הדרישות של השותפות הקואליציוניות ● עם זאת, הבטחת רה"מ הנכנס נתניהו להחלת חינוך חינם מגיל 0־3 צפויה להידחות לתקציב הבא ● וגם: המינויים שמחכים ליו"ר הציונות הדתית בחודשים הקרובים

ח''כ בצלאל סמוטריץ', שר האוצר המיועד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח''כ בצלאל סמוטריץ', שר האוצר המיועד / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

שר האוצר הבא בצלאל סמוטריץ' החל בשבוע האחרון לראיין מועמדים לתפקיד מנכ"ל המשרד שייכנס לנעליו של רם בלינקוב, איתו שוחח לאחרונה רק לפני חצי שנה. עוד לפני שנחתם ההסכם עם הליכוד, סמוטריץ' נפגש עם מועמדים לתפקיד, כמו גם עם אנשי האוצר ומומחים מבחוץ כדי לתכנן את צעדיו הראשונים בתפקיד. בשיחות סגורות נשמע סמוטריץ' אומר כי בכוונתו "להביא לתפקיד המנכ"ל - אדם שהיה בממשלה, אך מכיר והיה גם בשוק הפרטי ומבין איך זה עובד בצד השני".

הנתונים שמוכיחים: הישראלים שכחו עד כמה חוב יכול להיות מסוכן | ניתוח גלובס
הרפורמה בהכשרת רואי החשבון: איך תשתנה תקופת ההתמחות?
בנק ישראל מגביר את הלחץ על הבנקים לגלגל את הריבית לצרכנים

בראיונות שהעניק ביממה החולפת פיזר סמוטריץ' רמזים על התוכנית הכוללת שלו: לא להכבדה במסים, מימוש הבטחות השותפות הקואליציוניות כמו תווי מזון לנזקקים בשווי מיליארד שקלים לשנה כמו גם העלאת קצבאות האברכים וכן קידום צעדים להקלה ביוקר המחיה (לאו דווקא אלו שנתניהו התחייב להם).

נדיב עם שותפיו

סמוטריץ' נזהר מאוד שלא להציב כבר עכשיו את יעדיו לתקציב הקרוב. מבחינתו הוא לומד עוד את האפשרויות וצפוי להיכנס לתפקיד בשלבים, בדומה למה שעשה במשרד התחבורה. אז נפגש עם צמרת המשרד, העובדים, עיתונאים והציבור כדי לתכלל את צעדיו ולתעדף משימות. בסביבתו של השר המיועד מתכננים תקציב נדיב, בעיקר בעקבות הדרישות של השותפות הקואליציוניות המאמירות לכדי מיליארדים רבים: תווי מזון, חינוך חרדי, אברכים, 7 מיליארד למשרד לביטחון לאומי ולמשכורות שוטרים ועוד.

איך זה יעבוד? ובכן, השר המיועד נוטה לסמוך על יתרת הכנסות המדינה מהשנה החולפת, כמו גם על הגדלת התקציב הבא כצעד מקביל לאינפלציה. וזה, מבלי לפרוץ את תקרת ההוצאה ולהיכנס לגירעון. לא כל ההבטחות הקואליציוניות ימומשו במלואן ("מה שייכנס למסגרות") ולא כולן על השנה הראשונה ("יהיו אילוצים ונציג חלופות").

אך סמוטריץ' נוטה להיות נדיב עם שותפיו, כמו שהוא מצפה מהם בתמורה באשר לקידום הרפורמות שהציג במערכת המשפט, ביטול חוק ההתנתקות בצפון השומרון שתאפשר את יישוב מחדש של מאחז חומש ועוד.

לגבי הבטחת נתניהו והשותפות החרדיות להחלת חוק חינוך חינם מגיל לידה עד שלוש - היא צפויה להידחות לתקציב הבא, או לכל הפחות להיכנס לתוקף בשלבים.

סמוטריץ', בדומה לקודמו בתפקיד, מתכוון לעבוד בשיתוף פעולה עם הפקידות במשרדו. ביד אחת הוא יפעל לקדם איתם את הרפורמות המשמעותיות, וביד השנייה הוא ינסה לממש מספר הבטחות קואליציוניות. למשל קצבת אברכים מחד, ורפורמות לעידוד תעסוקה חרדית מאידך.

בניגוד למלחמה שהוכרזה עליו על ידי ההסתדרות עוד לפני שחתם על התפקיד, הוא יבקש גם כן להיפגש עם המעסיקים - ההסתדרות וענפים נוספים במשק - לפני שיכריז על צעדיו. ארנון בר דוד יידרש לפחות להצניע את כוונות המלחמה בכניסה לפגישה בלשכת שר האוצר עד שיידע מה הוא מתכנן באמת.

כוורת יציבה ונדירה

מאז שנכנס בשערי הכנסת ב־2015 יש לסמוטריץ' כוורת יציבה שהולכת איתו כברת דרך וצפויה להשתלב בתפקידי המפתח במשרד האוצר סביבו. ראש המטה במשרד צפוי להיות שריה דמסקי, מי שניהל עבור סמוטריץ' את המשא ומתן מול הליכוד.

צילומים: רפי קוץ, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת, יח''צ

דמסקי, בן ה־44, תושב היישוב אלון מורה בשומרון. בעבר היה יועץ השר לשעבר אורי אריאל במשרד השיכון ולאחר מכן במשרד החקלאות, וכאשר סמוטריץ' התמנה לתפקיד שר התחבורה הוא כיהן כרמ"ט במשרדו. במגזר הפרטי כיהן דמסקי כסמנכ"ל "משק אחיה", עסק בקידום ובינוי פרויקטים בשומרון והוא סמג"ד במילואים.

לתפקיד יועץ שר האוצר לענייני כנסת ממשלה מייעד סמוטריץ' את יועצו עומר רחמים. יש לציין כי מדובר בתפקיד שהוא ציר משמעותי לקידום רפורמות בחוק ההסדרים, כמו גם עיצוב וגיבוש חוק התקציב בשיתוף פעולה עם כל חברי הקואליציה, ולעיתים גם מול חברי כנסת מהאופוזיציה. מדובר בתפקיד סתרים, שלא נמצא על הכוונת התקשורתית אך ביכולתו לטוות את יחסי שר האוצר עם חברי הכנסת לטובת קידום מטרות הדדי. רחמים עשה עם סמוטריץ' את צעדיו הראשונים בכנסת ולפני כן כיהן כמנהל מחוז בתנועת בני עקיבא של הציונות הדתית.

בתפקיד הדובר צפוי להמשיך לכהן איתן פולד בן ה־38 מהיישוב תקוע בגוש עציון, שנמצא בתפקידו מאז 2015 ומגיע מהמגזר העסקי - עולמות התיירות והיזמות. מדובר בצוות שמלווה את סמוטריץ' כבר שנים בכנסת ומדובר בתופעה נדירה בתחום עיסוק הפרלמנטרי שידוע בתחלופה גבוהה.

האוצר משנה את פניו

לאורך החודשים הקרובים, משרד האוצר וזרועותיו ישנו את פניהם כמעט ללא היכר. חוץ מתפקיד מנכ"ל המשרד, מרבית המינויים שתחת אחריות שר האוצר הם לא משרות אמון אלא אנשי מקצוע. המשרות שלהם קצובות בשנים קבועות, כשלעיתים ניתן להאריך את הכהונה.

בחודש הבא תשלים הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, קדנציה בת ארבע שנים. בתפקידה היא אמונה על תחזיות מאקרו, עריכת מחקרים כלכליים, ניהול הקשרים הבינלאומיים של האוצר וגיבוש מדיניות המס של המדינה. הנושא האחרון עלול להיות מאתגר במיוחד עבור מחליפה של גרינברג, תחת הצהרות ראש הממשלה המיועד, בנימין נתניהו, למדיניות מס מקלה על הציבור.

במקביל לגרינברג, יעזוב בינואר גם הממונה על השכר באוצר, קובי בר־נתן, לאחר 4 וחצי שנים בתפקיד. כהונתו אומנם הוארכה על ידי ליברמן עד אמצע 2023, אבל בחודש שעבר בר־נתן ביקש להקדים את פרישתו אל סמוך למועד חילופי השרים. האתגר המשמעותי הראשון של הממונה החדש יהיה המשא ומתן מול ההסתדרות על הסכם המסגרת החדש לשכר עובדי המגזר הציבורי.

קדנציה בכירה נוספת שתסתיים בחודש הבא היא של יו"ר רשות ניירות ערך, ענת גואטה, שתסגור חמש שנים בתפקיד. ההנהלה הנוכחית של האוצר רצתה לערוך שינוי במבנה הרגולציה הפיננסית בישראל, תוך העברת אחריות בנק ישראל לתחרות בענף הבנקאות אל גוף חדש שיוקם על בסיס שילוב בין הרשות לניירות ערך ורשות שוק ההון. במסגרת סבב המינויים הקרוב, יצטרך סמוטריץ' למנות מחליף קבוע גם ליו"ר רשות שוק ההון, משה ברקת, שהודיע על פרישתו בחודשים האחרונים ומונה לו ממלא מקום מתוך הרשות, עמית גל.

למעשה, הבכירים היחידים שצפויים להישאר לאורך חצי־הקדנציה של סמוטריץ' באוצר הם החשכ"ל יהלי רוטנברג, ראש אגף תקציבים יוגב גרדוס והיועץ המשפטי אסי מסינג. את גרדוס כבר פגש באחרונה השר החדש, במסגרת המו"מ הקואליציוני, שבו משמש הממונה על התקציבים כנציג האוצר. עם זאת, על פי הנוהל המשפטי, על הממונה והשרים המיועדים אסור לשוחח על נושאים החורגים מהשאלות הספציפיות הנידונות בחדר המשא ומתן.

במעלה הדרך, מצפה לסמוטריץ' ולנתניהו המינוי הכלכלי הבכיר ביותר - נגיד בנק ישראל. בעוד שנה ישלים הנגיד פרופ' אמיר ירון חמש שנים בתפקיד. ההחלטה על מינוי נגיד חדש, או לחלופין הארכת כהונתו, משותפת לראש ממשלה ושר אוצר.

עוד כתבות

גבינת סקי של שטראוס. צפויה להתייקר בקרוב

גל העלאות המחירים נמשך: שטראוס מייקרת את מוצרי החלב

אחרי תנובה וטרה, גם שטראוס מודיעה כעת על התייקרות בחלק ממוצרי החלב הלא מפוקחים בשיעור של כ-1.6% ● בין היתר מדובר על גבינת סקי, שמנת להקצפה וחלב יטבתה ● העלאת המחירים תיכנס לתוקף בב-19 במאי

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

מאנגר ובאפט באסיפת משקיעים קודמת של ברקשייר האת'וויי / צילום: ap, Nati Harnik

"מעבר לעידן חדש": האסיפה השנתית של ברקשייר כבר לא תהיה אותו הדבר

משקיעים נערכים לתחושת "כיסא ריק" בכינוס השנתי של ענקית ההשקעות ברקשייר האת'וויי בשבת ● זאת לאחר שבנובמבר שעבר הלך לעולמו צ'רלי מאנגר, יד ימינו הוותיק של המנכ"ל והמשקיע האגדי וורן באפט ● המשתתפים יחפשו רמזים לעתיד הניהולי של ברקשייר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

לטענת הבעל, תכנון מס היא זכות השייכת לו, שכן מדובר בפעולה שאינה מתייחסת לזכות משותפת שנוצרה במהלך החיים המשותפים / אילוסטרציה: Shutterstock

האם גרוש רשאי לבצע תכנון מס שיפגע בזכויות בת זוגו לשעבר?

זוג התגרש לאחר 19 שנות נישואים ● בסמוך לפרידתם, הבעל פרש משירות קבע והחל לעבוד כאזרח עובד צה"ל במשכורת חודשית, לצד קבלת פנסיית גישור ● ביהמ"ש קבע כי האישה זכאית לכ-40% מפנסיית הגישור, אולם אז התעוררה השאלה האם הבעל רשאי לקבוע כי פנסיית הגישור תסווג כ"הכנסה שנייה", והכנסתו מעבודתו השוטפת תיחשב כ"הכנסה ראשונה"

אתר בנייה / צילום: Shutterstock

גורם בענף הבנייה: 8,000 פועלים פלסטינים כבר נמצאים בישראל; במנהל האזרחי מכחישים

הגורם טוען כי מדובר בפועלים שכבר עבדו בעבר בארץ, וקיבלו לאחרונה אשרות חדשות מהשב"כ ● במנהל האזרחי מתעקשים: "אין כרגע אישור להכנסת פועלי בניין לישראל"

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

5,000 דולר לפליט: המצרי שמגלגל מיליונים על חשבון תושבי עזה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב וסעודיה קרובות מתמיד להסכם, גם בלי ישראל, אסמעיל הנייה כבר כמעט שבועיים באנקרה, במצרים עושים מיליונים מפליטים בעזה וארה"ב משלבת טכנולוגיה ישראלית בנגמ"שים ● כותרות העיתונים בעולם 

מנכ''ל SMCI, צ'ארלס ליאנג, מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג, מנכ''לית AMD, ליסה סו / צילומים: רויטרס - Jonathan Ernst, Mark Lennihan ,AP, Chiang Ying-ying

דוחות חברות השבבים חושפים את האתגר הגדול של הסקטור הלוהט בוול סטריט

השבוע פרסמו שתי חברות שבבים גדולות, AMD ו-SMCI, את התוצאות הכספיות שלהן ואיכזבו את המשקיעים ● בתגובה לדוחות, מניות שתי החברות צללו בחדות במסחר בוול סטריט יחד עם אנבידיה שנסחרת בירידות ● מומחים מסבירים: "יש ביקוש והשקעות של חברות גדולות, אבל ההכנסות לא מתרוממות"

מה הפיל את מטבע הביטקוין? / צילום: Shutterstock

צניחה של 22% מהשיא: מה הפיל את מטבע הביטקוין באפריל?

מספר אירועים טלטלו את מטבע הקריפטו הגדול בעולם בחודש אפריל ● התחממות האינפלציה בארה"ב, גזר הדין של מנכ"ל בייננס לשעבר ואירוע החצייה הן רק חלק מהם ● מה הוביל לנפילת מטבע הקריפטו הגדול, ומי עוד מושפע מכך?

מימין: דני בריקמן, מנכ''ל החברה, ועמית צימרמן, סמנכ''ל המוצר / צילום: Ben Itzhaki – Photography

הכפיל את השווי ב-6 חודשים ומגייס עוד עובדים: הסטארט-אפ Oasis Security גייס 35 מיליון דולר

אואזיס סקיוריטי פיתח פלטפורמת הגנה בסייבר לזהויות לא אנושיות בארגונים ●  עד כה גייס אואזיס סכום כולל של כ-75 מיליון דולר

קיבוץ בארי ההרוס / צילום: תמונה פרטית

"חוק מסוכן שאין לאשרו": ארגוני סביבה ומחקר נגד חוק חבל התקומה

שורה של ארגונים הגישו הסתייגויות לחוק, וכולם מתנגדים לוועדת התכנון האזורית שאמורה לקום עבור החבל: "מגרש משחקים לממשלה" ● חדשות הנדל"ן

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מערכת טילי פטריוט / צילום: Reuters, Baz Ratner

אחרי למעלה מ-30 שנה: ישראל נפרדת ממערכת הנשק המיתולוגית. זו המחליפה

33 שנים מאז שהוטמעה בישראל, בחיל האוויר התחילו בתהליכי פרידה ממערכת הפטריוט, שהצליחה ליירט תשעה איומים במלחמה הנוכחית ● למה מפרישים אותה דווקא עכשיו, מה הבדלי המחירים למערכת המחליפה קלע דוד, ואילו שכבות הגנה נוספות יש לישראל? ● גלובס עושה סדר

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

נעילה מעורבת בוול סטריט; תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב צללו

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● AMD וסופר מיקרו צללו בעקבות הדוחות ● מחירי הנפט ירדו במעל ל-3% ● הפד הותיר את הריבית ללא שינוי ופאוול שלל העלאות ריבית נוספות ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק