גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה באמת כדאי לסמוך על ההמלצות המותאמות אישית שאנחנו מקבלים ברשת?

אלגוריתם ההמלצה מנסה להציע לנו תכנים שמותאמים לפרופיל המפורט שחברות הטכנולוגיה אוספות עלינו ● אבל לעתים הוא מתקשה להציע לנו תוכן חדש ומגוון, מה שעשוי להשפיע גם על חוויית המשתמשים וגם על האמנים

הפקולטה לניהול. על איכות ההמלצות שאנחנו מקבלים ברשת / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. על איכות ההמלצות שאנחנו מקבלים ברשת / צילום: Shutterstock

 

 

נתוני העתק (ביג דאטה) שנאספים עלינו בקצב מסחרר מייצרים אצל חברות הטכנולוגיה פרופיל שלם עלינו: תחומי העניין שלנו, המקומות בהם טיילנו, החברים שאנו מכירים והתפקידים שבהם עבדנו. אבל האם נרצה להיחשף למוצרים שהכי מתאימים לפרופיל שלנו? והאם חשבנו מספיק על ההשלכות ועל הספקים שמאחורי המוצרים הללו?

בעידן הדיגיטלי, אלגוריתם ההמלצה הוא זה שעוזר למשתמשים לאתר פריטים רלוונטיים מתוך היצע נרחב במיוחד ומספק המלצות על פריטים שעשויים לעניין אותנו. בספוטיפיי למשל, האלגוריתם לומד את הטעם המוזיקלי שלנו ובהתבסס על כך מנסה להתאים לנו את השיר הבא. ככל שנאסף מידע רב יותר על השירים שהמשתמש האזין להם והאמנים השונים שהוא נחשף אליהם, כך המערכת לומדת טוב יותר את הפרופיל המוזיקלי של המשתמש ויודעת להתאים לו את השיר הבא ברשימת ההשמעה.

 

אך ככל שהמערכת תדייק בלמידת הטעם המוזיקלי של המשתמש, כך היא עלולה לייצר שירותי תוכן נישתיים שאיכותם מוגבלת במיוחד. במחקרים שבוצעו בשיתוף עם ספוטיפיי ופורסמו ב־2020 הראו דיויד הולץ, אשטון אנדרסון ושותפיהם שככל שמשתמשים פעילים יותר במערכת ומחפשים תכנים בעצמם, ללא הסתמכות באופן עיוור על המלצות אוטומטיות בפלטפורמה, אופן הצריכה שלהם מגוון יותר לאורך זמן והיכולת להיחשף ליוצרים חדשים גדולה יותר.

אז מה נעדיף? להסתמך על המערכת ולהסתכן בתכנים נישתיים שפחות נאהב או לצרוך תוכן איכותי שידרוש מאיתנו השתתפות פעילה? זה לגמרי תלוי בנו ובאופן השימוש שלנו לאורך זמן באפליקציה.

הדינמיות של טיקטוק

ומה לגבי טיקטוק? כאן זה מעניין ומפתיע יותר. בשונה מפייסבוק, מאינסטגרם ומטוויטר, הלומדות את פרופיל המשתמשים באמצעות החברים המשותפים שלהם והתמונות והחוויות ששיתפו, טיקטוק מאפשרת לנו להיות צופים מן הצד. המשתמשים בטיקטוק יכולים להיות "שקופים" לגמרי, ללא שיתוף של תכנים או מידע אישי, כך שהמידע שנשמר מכיל בעיקר את נתוני הצפייה שלהם בתכנים (כגון משך צפייה, תגובות ולייקים). המידע המוגבל שנשמר מכריח את מערכת ההמלצה ללמוד את תחומי העניין אך ורק מתוך נתוני הצפייה העדכניים של המשתמש.

המידע החסר יצר אלגוריתם המלצה דינמי וייחודי שמאפשר לנו, המשתמשים, לשלוט בתוכן שנצרוך. אם נבחר לצפות בכל משך הסרטון ואף בצפייה חוזרת, הרי שאנו מסמנים לאלגוריתם שאנו אוהבים את התוכן שצרכנו וכך משפיעים על התכנים הבאים שיומלצו לנו. כך בעצם טיקטוק יצרה אלגוריתם שמאפשר להציג תכנים מתחומים שונים ומגוונים שלא בהכרח מותאמים ומדויקים לפרופיל הכללי של המשתמש, אלא להעדפות החקר והגילוי העדכניות שלו.

האלגוריתם מתוכנן באופן כזה שבתחילה הוא מקדם תכנים פופולריים יותר עם מספר לייקים ותגובות גבוה, אך גם כזה שלומד באופן מתמשך את נתוני הצפייה של המשתמש ומייצר המלצות דינמיות בהתאם לחקר ולגילוי שלו. יתרון מהותי של אלגוריתם כזה עשוי להיות קידום תכנים חדשים ומגוונים, שלא בהכרח פופולריים, עם מגוון רחב של יוצרים. כפי שהראו ראויואן גאו וצ'יראג שאה במחקר מ־2021, אתגר חשוב של אלגוריתמי המלצה כאלו הוא היכולת למנוע הטיות ולהתייחס באופן שקול והוגן לכל היוצרים בפלטפורמה.

הקושי לאמנים חדשים

ומה לגבי ההשלכות על אמנים חדשים והתכנים שלהם? אם אני אמן מתחיל ומעוניין לפרסם את השירים שלי בפלטפורמה דיגיטלית, מיהו האמרגן הדיגיטלי שיקדם אותי? אם נתבונן על ספוטיפיי, היכולת לחשוף אותנו לתכנים חדשים ולאמנים שאינם מספיק פופולריים היא מוגבלת, מכיוון שמערכת זו מבוססת בעיקרה על שיתוף מידע בין משתמשים ואין למערכת מספיק מידע על השמעות של אמנים חדשים. ואם אין מספיק מידע מי אהב (או לא אהב) את השיר, הרי שקשה למערכת למצוא משתמשים דומים להם ניתן להמליץ על שירים של אמן זה. בעיה זו נפוצה במערכות המלצה ומכונה בעיית ה־Cold Start, בה ישנו קושי לבצע חיזוי המלצות כל עוד לא נאסף מידע מספק על בעלי עניין במערכת (כגון משתמשים ואמנים חדשים) ועל מוצרים חדשים.

ומה לגבי יוצרים בטיקטוק? כאן כל יוצר תוכן יכול להיהפך למפורסם ביום אחד. זו הסיבה העיקרית לפעילות אקטיבית ויזומה מצד המפרסמים בטיקטוק, בהבנה שיש להם איך להשפיע על קידום התכנים. מצד שני, בעולם דיגיטלי בו הכל נמדד לפי פופולריות ומספר לייקים, מי אחראי לוודא שהתוכן בעל ערך ומהימן? במחקרים מ־2019 הראו צ'ן לו ויואן שופיי ויוהנס קונקל ושותפיו, שערך הפרסום ואמינותו משפיעים על אמון הצרכנים בפלטפורמה ושהם הכרחיים לאפקטיביות של שיווק משפיענים.

המסקנה המתבקשת היא שלפני שאתם מחליטים לקנות מוצר מסוים או לצרוך תוכן כלשהו - נסו לחשוב איך אתם בעצמכם משפיעים על התוכן שתצרכו בעתיד וכיצד יוצרי התוכן יושפעו מכך. כיום בעידן הדיגיטלי הם הרי מוגבלים ביכולתם לקדם את התכנים שלהם ולהשפיע על ההמלצות.

ד''ר משה אונגר / צילום: חן גלילי

לקריאה נוספת:

Holtz, David, et al. "The engagement-diversity connection: Evidence from a field experiment on spotify." Proceedings of the 21st ACM Conference on Economics and Computation. 2020.

Anderson, Ashton, et al. "Algorithmic effects on the diversity of consumption on spotify." Proceedings of The Web Conference 2020. 2020.

Gao, Ruoyuan, and Chirag Shah. "Addressing bias and fairness in search systems." Proceedings of the 44th international ACM SIGIR conference on research and development in information retrieval. 2021.

Lou, Chen, and Shupei Yuan. "Influencer marketing: how message value and credibility affect consumer trust of branded content on social media." Journal of Interactive Advertising 19.1 (2019): 58-73.

Kunkel, Johannes, et al. "Let me explain: Impact of personal and impersonal explanations on trust in recommender systems." Proceedings of the 2019 CHI conference on human factors in computing systems. 2019.

עוד כתבות

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

''מנטה ריי'' / צילום: נורת'גרופ

לא רק באוויר: כלי השיט הבלתי מאויש החדש של צבא ארה"ב

הסוכנות האמריקאית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים והענקית הביטחונית נורת'רופ גרומן הודיעו כי סיימו בדיקות בהיקף מלא של "מנטה ריי" - פרויקט דגל ימי של כלי שיט תת־מימי בלתי מאויש (UUV) גדול במיוחד ● כלי השיט החדש נושא חיישנים ומערכות תקשורת מתקדמות המאפשרות לו לבצע משימות כמו מעקב, זיהוי ונטרול מוקשים, מחקר בעומק האוקיאנוסים ומיפוי הקרקעית

מכוניות חדשות בנמל אילת / צילום: איל יצהר

משלוח הרכב שיצא מטורקיה בדקה ה-90, ומה החלופות שבוחנים היבואנים

יבואני הרכב הישראלים נערכים לסגר הייצוא מטורקיה ● משלוח ענק של טויוטה הספיק לצאת לישראל "ברגע האחרון" אולם בענף צופים עיכובים באספקת דגמי מפתח

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

הפגנות פרו-פלסטיניות באוניברסיטת סטנפורד / צילום: Reuters, Carlos Barria

היום שהכה בתדהמה והמשמעות של להיות יהודי: חמישה לקחים מסטנפורד

עו"ד יותם ברגר מסיים בקרוב את שנתו השנייה באוניברסיטת סטנפורד, אבל במקום לקדם את הדוקטורט שלו, הוא מבלה חלק ניכר מזמנו בפעילויות "הסברה" בגלל ההפגנות האנטי־ישראליות ● מה הוא למד על חבריו באוניברסיטה, ולמה הפתרון למשבר יכול להגיע מהנהלות של האוניברסיטאות?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

טלטלה נוספת בשופרסל: היו"ר שפירא צפוי לפרוש בשל לחצי משרד הבריאות

שפירא טרם הגיש את התפטרותו, אך בבי"ח איכלוב אישרו שכך יעשה בקרוב ● מנכ"ל משרד הבריאות: "הציפייה הציבורית היא שמנהל בכיר בדרגתו של פרופ' שפירא יקדיש את מרב זמנו ומרצו למשרתו הבכירה"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי העביר את חוק האנטישמיות. מה הוא יכלול?

החוק עבר ברוב מוחץ, ואם יעבור גם בסנאט וייחתם ע"י הנשיא, חלק מן האמירות הנשמעות היום בקמפוסים בארה"ב נגד ישראל, יהפכו לעבירה פלילית ● גורמים אמריקאים רואים בקבלת החוק תגובה למהומות המתרחשות בימים אלה בקמפוסים ברחבי ארה"ב

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מניות המכוניות הסיניות זינקו, אקספנג ב-17%

נאסד"ק עלה ב-1.5%, הדאו ב-0.8% ● שיא במשיכות כספים מקרנות הביטקוין ● קוואלקום זינקה ב-10%, אנבידיה ב-3% ● גוגל שוב מפטרת עובדים ● ישראליות: רדקום זינקה ב-8%, היפו צללה ב-13% ● מחר דוח התעסוקה בארה"ב ● וגם, בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה "Sell in May and go away"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

אליקים ליבמן

לאחר 210 ימים שבהם נחשב חטוף: שרידי גופתו של אליקים ליבמן אותרו בקבר במרכז הארץ

צה"ל ערך תרגיל המדמה תקיפת פתע של חיזבאללה בגבול לבנון • אזעקות הופעלו אחרי כמעט יומיים ללא ירי לצפון, גם הירי מעזה התחדש עם נפילה - שלא הפעילה אזעקה • מטוסי קרב תקפו מבנים צבאיים של ארגון הטרור במרחב עייתא ע-שעב שבדרום לבנון • לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - בסוריה דיווחו על תקיפה ישראלית ליד דמשק ● עדכונים בולטים

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

וול סטריט ירוקה אחרי דוח התעסוקה; מניית אפל מזנקת ב-7%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● מניית אפל עולה במסחר המוקדם ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ●  לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

מפגינים באוניברסיטת קליפורניה, השבוע / צילום: Reuters, Aude Guerrucci

ניצולי ה־7 באוקטובר תובעים את מובילי המחאות בקמפוסים בארה"ב: "זרוע של חמאס"

אזרחים ששרדו את הטבח ביישובי הדרום, הגישו השבוע לבית המשפט המחוזי בווירג'יניה תביעה נגד ארגוני המחאות בארה"ב, בטענה לקשר ביניהם לחמאס ● בין היתר, צוין כי ראשיהם היו חברים בארגוני טרור ואף הכינו מסמכי תעמולה נגד ישראל, בטרם התרחש הטבח

אילוסטרציה: shutterstock

התשואה באפריל נחתכה, אז למה מנהלי ההשקעות בטוחים שבקרוב שוק המניות ישוב לעלות?

החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי היכה באפיקי הגמל והפנסיה: באפריל נמחקה כשליש מהתשואה שהושגה ברבעון הראשון של השנה ● כלכלנים מסבירים כי החשש מהתפרצות מחודשת של האינפלציה מעיב על ביצועי שוק המניות, אבל מעריכים כי "לא תהיה מפולת"

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה