גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הוואטסאפ מבלבל מנהלים: הקו הדק שבין קבוצה חברתית לקבוצת עבודה

אפליקציית המסרים המידיים ווטסאפ הפכה לכלי ארגוני פופולרי לפני המעבר לעבודה מרחוק, ומאז השימוש בה רק הלך והתעצם ● באילו מקרים היא חוצה את הגבולות הלגיטימיים, מהם כללי הניהול הנכונים, מה מידת אחריות המעסיק, וממה חשוב להיזהר?

וואטסאפ. מה הם הגבולות הלגיטימיים? / צילום: Shutterstock
וואטסאפ. מה הם הגבולות הלגיטימיים? / צילום: Shutterstock

כשלילך (שם בדוי), מנכ"לית משותפת בחברה גלובלית קטנה, נאלצה לפטר את אחת העובדות, היא נתקלה בדילמה מורכבת. היא הבינה שלמרות שהעובדת תשמור על קשר עם חבריה בחברה, כבר לא היה לה מקום בקבוצת הווטסאפ הארגונית, אך הוצאתה מהקבוצה עלולה להיתפס כצעד חסר רגישות שכל כך חשוב ברגע כזה. לבסוף, בחרה לילך לשתף את אותה העובדת בדילמה, וזו אמרה שהיא מעדיפה לעזוב בעצמה, לא לפני שתכתוב דברי תודה וברכה לנשארים.

קיצורי מקלדת ומדידת רהיטים: 10 כלים באייפון שכדאי להכיר | בדיקת גלובס
סמנכ"לית חברת ה־IT נס: "40% מהגיוסים שלנו הם של עובדים בני פחות מ־25"
מהי הסיבה הכי גרועה להסבה מקצועית? | אורנה רודי, דעה

דוגמה זו היא רק רגע אחד משלל רגעים אמורפיים שמייצרת פלטפורמת המסרים המידיים הנפוצה בישראל, שהפכה לפופולרית עוד יותר בארגונים, עם המעבר לעבודה מרחוק. אמנם קיימות פלטפורמות פנימיות אחרות (לדוגמה, סלאק), אולם הזמינות של ווטסאפ, מקשה לוותר עליה.

קבוצת הווסטאפ היא זירת עבודה לכל דבר

עו"ד שירה להט, שותפה מובילה בתחום דיני העבודה במשרד ארנון־תדמור לוי, מספרת שלבית הדין לעבודה מגיעים מקרים הנמצאים בתפר שבין הפרטי לארגוני, שאין להם פתרון מובן מאליו. באחד המקרים עובדת הוזמנה לשימוע, אולם קודם לקיומו, המעסיק הוציא אותה מקבוצת הווטסאפ של החברה. "התקיימו שם פיטורים שלא כדין", מסבירה עו"ד להט, היות שאותו המעסיק "גילה את דעתו שהיא מפוטרת, לפני שתהליך השימוע הושלם".

עו''ד שירה להט, שותפה במשרד יגאל ארנון־תדמור לוי / צילום: יורם רשף

לדבריה, השימוש בווטסאפ יוצר בלבול: "מדובר בכלי שיש לכולנו בסלולרי והוא משמש לצרכים פרטיים וגם לעבודה. זה לא כמו אימייל שיש לנו בעבודה ובנפרד. עולות פה המון שאלות לגבי הקשר והמעמד של המעסיק בעניין - בעבודה יש גם קבוצות חברתיות שעובדים פותחים רק כדי לקשקש בינם לבין עצמם, ויש מקרים שהמעסיק פותח קבוצה שהיא נטו לעבודה. יש חשיבות רבה למי פותח את הקבוצה.

"טיפלתי במקרה שבו פעלה קבוצה שהעובדים פתחו ונכחה בה גם מנהלת המחלקה. בשלב מסוים אחד העובדים חשף שהוא עבר הטרדה מינית במהלך התכתובות וההתלוצצויות. המעסיק טען שהוא לא פתח את הקבוצה ולכן היא לא קבוצת עבודה. למרות זאת, כשהגענו אל בית הדין, נאמר שמנהלת המחלקה הייתה נוכחת, ולכן חזקה על המעסיק לדעת מה מתנהל בקבוצה. על אותה מנהלת היה להפסיק את התכתובת הפוגענית, אם לא למנוע אותה. הקבוצה במקרה זה היא זירת עבודה לכל דבר".

הנושא החברתי, כאמור, מייצר שפע של רגישויות. "בארה"ב כבר הוגשו תביעות בטענה להתעמרות", מדגימה להט. "באחת מהן נטען כי נפתחו קבוצות שהדירו חלק מהעובדים. למעסיק יש שליטה מוגבלת על הווטסאפ. ההמלצה שלי היא שלא להשתמש בו ככלי עבודה ולמצוא פתרונות חלופיים. יש להזכיר למנהלים שהם עדיין מנהלים, ובכל מקרה של חשש לחציית גבולות בשיחות הפנימיות, עליהם להיות ערניים ולהתריע. כדאי לקבוע נוהל פנימי להתנהלות ברשתות חברתיות", היא ממליצה.

בנוגע לסיטואציות ארגוניות כמו פיטורים, מדגישה להט כי "הודעת פיטורים צריכה להימסר בכתב. ווטסאפ עדיין לא נחשב כ'כתב' לצורך הזה. זימון לשימוע בווטסאפ הוא קביל, אבל בתי הדין אמרו שהם מצפים שההודעה לא תגיע לעובד במפתיע".

עודף אינפורמציה מוביל לאובדן מידע חשוב

גם פרופ' יאיר עמיחי המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט באוניברסיטת רייכמן, מכיר את הרגישות ואת העמימות שעולות מהשימוש בווטסאפ ככלי עבודה. "יש הרבה טעויות בשימוש בכלי הזה בחברות. חלק מהבעיה של האמורפיות היא שהווטסאפ לא נוצר ככלי ארגוני, אלא ככלי חברתי. בהרבה מאוד ארגונים משתמשים בו ופולשים לטריטוריה הפרטית של העובד. כלומר, מנהל לא יתקשר לעובד בשעות מאוחרות, אבל הוא כן ירגיש בנוח לשלוח הודעות בווטסאפ".

יאיר עמיחי המבורגר / צילום: גבריאל בהרליה

לדברי פרופ' המבורגר, אחת הדוגמאות לטשטוש הגבולות היא בתמונת הפרופיל, "שמתאימה יותר למשפחה ולחברים קרובים. פתאום את רואה בארגון סולידי ושמרן, תמונה של עובדת בבגד ים. זה מדגיש את הבעייתיות שהכלי נוצר לשימוש אחר".

אתגר נוסף שהווטסאפ מעלה נוגע לגבולות בזמני השימוש. "היום נוצר מצב שלפני שמתקשרים, שולחים הודעת ווטסאפ כדי לשאול אם זה מתאים. כך נוצר מדרג של חשיפה. תיאוריית עושר המדיה ממליצה לאנשים מתי להשתמש בכל כלי - הווטסאפ ממוקם גבוה משום שהוא אינטראקטיבי וזמין. מעליו נמצאת שיחה בנייד ומעליה מפגש פנים אל פנים. פעמים רבות אנשים מתבלבלים, ומתוך נוחות משתמשים בווטסאפ כשזה לא מתאים ואפילו מטריד".

בעיה אחרת שעליה מצביע המבורגר היא שליחת מסמכים בווטסאפ ולא באימייל. "היום עובדים פועלים תחת עודף אינפורמציה ועלולים לאבד מידע חשוב. הבעיה נוצרה מעודף תקשורת בערוצים האחרים. כשאנשים רואים שהם לא מקבלים מענה במקום אחד, הם עוברים לערוץ הישיר של הווטסאפ, ו'מפוצצים' אותו במידע". לדבריו, אחת התגובות לשיבוש הזה, מתבטאת בהשתקת קבוצות, שגם היא עלולה לגרור לאובדן מידע חיוני. "יש צורך לנהל באופן אפקטיבי את כל ערוצי התקשורת בארגון", מבהיר המבורגר. "יש לייצר כללים מקובלים - שעות, ולקבוע למי המידע רלוונטי".

בנוסף לאלה, לעיתים ריבוי קבוצות פנימיות בארגון עלול להצביע על תפקוד לקוי בו. "ברגע שעובדים לא מרגישים בנוח להתבטא בערוץ פורמלי, הם יוצרים ערוץ מידע לא פורמלי שבו יהיה שיח אותנטי. במקרים רבים זה קשור לארגונים שהתרבות המוצהרת בהם היא לא התרבות שקיימת בפועל. אבל אם קבוצה מסוימת מוגדרת כקבוצת עבודה, צריך לדאוג שלא יהיו בה הודעות לא רלוונטיות".

בנוגע לחוקי כניסה ויציאה מקבוצה, המבורגר מסכים שלגיטימי להוציא עובד מקבוצה, אבל יש לעשות זאת "בצורה רגישה וחכמה, מה שלצערי לא תמיד קורה".

הצורך להבהיר את הנורמות והציפיות

חוקר הרגשות ד"ר אריק חשין, ראש החוג לשירותי אנוש באוניברסיטת חיפה, סבור שווטסאפ הוא "כלי נהדר שמאפשר לתקשר בצורה קלה עם אנשים וקבוצות, להעביר קבצים ומידע, לתקשר בצורה יחסית סינכרונית אך גם לענות מאוחר יותר. עם זאת, משום שהוא גם מאוד לא פורמלי - הוא עלול לייצר בעיה, כיוון שהגבולות מתעממים".

חשין מעלה מספר דילמות שקשורות לשימוש בווטסאפ ככלי עבודה, כגון: האם אמורים לענות בכל שעה ביום? מתי לגיטימי לשלוח? האם זה צריך לשמש רק לדברים דחופים שלא יכולים להמתין לאימייל? "כל ההיבטים האלה יוצרים שטח אפור, שיכול לייצר מתחים מיותרים בעבודה", הוא מזהיר. "התקשורת הכתובה היא תקשורת דלת רמזים לא וורבליים - וכמובן שזה המקרה כאן, אך יש בה יותר רמזים מאשר באימייל, כמו מהירות התגובה, אישור הקריאה, וכמובן האימוג'ים שהפרשנות שלהם עשויה להיות בעייתית".

חשין מניח כי היותו של ווטסאפ כלי עבודה היא כבר עובדה, אך הוא מערבב בין הפרטי לבין המקצועי ופוגע באיזון ביניהם. "כדאי למנהלים להבהיר את הנורמות בשימוש בכלי, ולייצר לו גבולות וציפיות, כך שזה יעזור לעובדים לדעת מה מצופה מהם".

עוד כתבות

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון תפרסם תוצאות הרבעון הראשון לאחר הנעילה, מה צפוי? ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה ● הביטקוין ירד ב-4%, מיקרו סטרטג'י צוללת ב-12%

רואי סויסה / צילום: תמונה פרטית

המשקיע הזה ראה עשר דירות יד שנייה, ובסוף מבצע אחד שינה את התמונה

רואי סויסה קנה דירה חדשה מקבלן בבת ים ואז מכר אותה לפני שתכנן, כדי להשיג עסקה טובה יותר: "לקחתי בחשבון שאולי אצטרך להחזיק את שתיהן לתקופה מסוימת" ● האזינו

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מחר ישולמו תגמולי המילואים: כמה תקבלו ומי זכאי למענק מיוחד?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום ב-1 במאי, כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים, אך עדיין יש כמה שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזיג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל ● יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן