גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה חדרי מלון יש באמת בישראל? מסתבר שאף אחד לא יודע

האם מספר חדרי המלון באילת נשאר זהה בעשר השנים האחרונות? או שבכל שנה בדיוק אותה כמות של חדרי מלון נפתחים ונסגרים, בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות המלונות בישראל / צילום: תמר מצפי
אבי ניסנקורן, נשיא התאחדות המלונות בישראל / צילום: תמר מצפי

כבכל עונת תיירות, גם תקופת החופשות הנוכחית מזמנת את העיסוק האינטנסיבי במחירי הנופש. נדמה שכמעט כל מי שמזמין חופשה במלון בארץ שואל את עצמו: למה כל כך יקר פה?

כפי שיודע כל כלכלן, המחיר תלוי בביקוש ובהיצע. דברים ברוח זו אמר נשיא התאחדות המלונות בישראל, השר וחה"כ לשעבר אבי ניסנקורן. "בישראל מספר החדרים נמוך: 57 אלף חדרים - זה לא מאפשר להביא עוד תיירים… זה מייצר עקומת ביקוש והיצע קשיחה", הסביר ניסנקורן - והביא דוגמה לחיזוק דבריו: "אילת עם אותו מספר חדרים פחות או יותר 10 שנים, 15 שנים אחורה". אבל עד כמה באמת נכונה הטענה שהיצע חדרי המלון לא מצליח להדביק את הביקוש? יצאנו לבדוק.

נתחיל מצד הביקוש. כאן אכן מספר הלינות של תיירים במלונות התיירות בישראל גדל לאורך זמן. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), בעוד שב-2010 מספר הלינות של תיירים (מהארץ ומחו"ל) עמד על כ-21.9 מיליון, ב-2019, לפני הקורונה, מספר זה כבר עמד על כ-25.8 מיליון - כלומר, עלייה של 18%. אומנם בשנת הקורונה אכן הייתה ירידה דרמטית במספר הלינות (כ-9 מיליון בשנת 2020), אך מאז חלה התאוששות והשנה נרשמו 21 מיליון לינות במלונות תיירות עד חודש נובמבר. מעניין לציין כי הגידול במספר הלינות במלונות תיירות משותף גם לתיירים מחו"ל (עלייה של 22% בין 2010-2019) וגם לישראלים (עלייה של 15% בתקופה זו), אולם התיירים מחו"ל עדיין מהווים רוב - וב-2019 הם היוו כ-53% מהלינות במלונות התיירות בארץ.

אז כצפוי, ראינו שהביקוש אכן עולה, אך מה לגבי ההיצע? כאן הנתונים מעניינים מאוד - אולי אפילו מעניינים מדי. גם הפעם, נכנסנו לנתוני הלמ"ס כדי לבדוק כיצד השתנה מספר החדרים במלונות התיירות לאורך השנים. על פי הצעתו של ניסנקורן, התחלנו באילת. נכון לחודש יוני האחרון, מספר החדרים במלונות התיירות באילת עמד על 10,966 - זהה למספר שנרשם בסוף 2021. נכון לחודש נובמבר, מספר החדרים במלונות התיירות באילת עמד על 10,985 - מעט יותר מהמספר שנרשם בסוף 2021 (10,966).

האם זה הרבה או מעט? כדי לקבל אינדיקציה, צריך ללכת עוד קצת אחורה. בסוף שנת 2020 מספר החדרים במלונות התיירות באילת עמד על 11,023. אומנם ירידה קלה, אך אולי כזו שאפשר לייחס להשלכות משבר הקורונה בענף התיירות. אז נחזור עוד אחורה, ב-2019 המספר עמד על 11,023 - זהה לזה שב-2020. ובשנה שלפני כן? 11,023. ובשנה שלפני כן? 11,023. ובשנה שלפני כן? 11,023. ובשנה שלפני כן? ניחשתם נכון - 11,023. נחסוך לכם את הנסיעה האיטית ברוורס: בכל אחת ואחת מהשנים שבין 2013 ל-2020 - תקופה של לא פחות מ-8 שנים - הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה דיווחה שהיו באילת 11,023 חדרים בדיוק. לא פחות ולא יותר. כלומר, במשך 8 שנים רצופות, לא השתנה - ולו בחדר אחד - מספר החדרים בכל העיר אילת.

ומה לגבי מספר מלונות התיירות באילת? גם כאן - הפתעה: מתברר שלפי נתוני הלמ"ס, החל מ-2010 ועד יוני 2022, מספר בתי המלון שנרשם בכל שנה באילת באילת לא זז מ-50 עגול. אם נלך אחורה אפילו יותר, נגלה שלמעט שנת 2009 (אז חל מפנה "דרמטי" בנתונים ונרשמו 51 מלונות באילת) החל משנת 2005, בכל שנה ושנה הנתונים מספרים על 50 מלונות בדיוק באילת. מתברר שלפי נתוני הלמ"ס, החל מ-2010 ועד יוני האחרון, מספר בתי המלון שנרשם בכל שנה באילת באילת לא זז מ-50 עגול (כעת הוא כבר עלה ל-51) 

מה לגבי אתרי תיירות נוספים ברחבי הארץ, ים המלח, למשל? כאן, לפי נתוני הלמ"ס, תוכלו ליהנות מלינה באחד מ-15 בתי המלון שיש לים המלח להציע. לעומת זאת, אותם נתונים מעידים שאילו הייתם מתכננים חופשה בים המלח לפני חמש שנים הייתם יכולים לבחור מבין 15 מלונות. ולפני עשר שנים? 15 מלונות. ולפני עשרים שנים? 15. אכן, מ-2003 ועד היום, בלמ"ס מדווחים שמספר בתי המלון בים המלח לא השתנה כהוא זה משנה לשנה. מה לגבי מספר החדרים? כאן דווקא נרשמו תזוזות קלות. אף שבארבע השנים האחרונות (2019-2022) מספר חדרי מלונות התיירות בים המלח נותר זהה (4,054), הוא מעיד על עלייה של 2 חדרים בכל שפת ים המלח ביחס לחמש השנים שקדמו להן (בין השנים 2014-2018 מספר החדרים עמד בכל שנה על 4,052).

גם בצפון יש מקומות עם אזהרת מסע לסטטיסטיקאים. בזכרון יעקב, למשל, מזה 8 שנים מספר החדרים עומד על 213 בדיוק. אם נמשיך להצפין, נגלה שבנהרייה נרשם עד לא מזמן רצף של 6 שנים ללא שינוי במספר החדרים בבתי המלון (בשנים 2014-2019 הנתון עמד על 426) ובצפת מספר חדרי המלון היה סטטי לאורך תקופה של כמעט עשור (בין השנים 2010-2019 הוא עמד על 369 חדרים).

אז איך בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מסבירים את התופעה המיוחדת הזאת? "במהלך השנים יש מלונות שנסגרים לגמרי או מלונות שנסגרים באופן זמני ומאידך יש כאלה שנפתחים (כנ"ל לגבי החדרים). זה ככל הנראה מסביר את היציבות היחסית במספר החדרים במלונות תיירות", כך השיבו לנו בלמ"ס (התגובה המלאה תובא בהמשך).

כדאי להתעכב על ההסבר הזה, כדי שלא להחמיץ את הפלא הסטטיסטי המתואר כאן. איך יכול להיות שביישובים שבהם יש מאות ואלפי חדרים בבתי מלון, נרשמות שנים ארוכות בהן מספר החדרים לא זז במילימטר? פשוט מאוד, אומרים בלמ"ס: הרי בכל שנה יש חדרים שנפתחים וחדרים שנסגרים. כנראה, מספר החדרים שנסגרים שווה בדיוק למספר החדרים שנפתחים - וה"פוקס" הזה הוא לא תופעה חד פעמית, אלא תופעה שיכולה להימשך שנים ארוכות ובמגוון יעדים הפזורים ברחבי הארץ.

כדי להבין את תמונת המצב האמיתית, שוחחנו גם עם פרופ' אלון גלבמן, ראש התוכנית לתואר שני במחלקה לניהול תיירות ומלונאות ב"אקדמית כנרת". לדבריו, גם אם יש נתון מסוים שהוא אולי שנוי במחלוקת, בכל זאת יש אמת במגמת הקיפאון של צמיחת מלונות התיירות. "ישנן מספר סיבות לכך שהיצע מלונות התיירות לא גדל באופן משמעותי בשנים האחרונות", מסביר גלבמן. "ראשית, גם הירידה בתמיכה הממשלתית בענף וגם הקשחת הדרישות הרגולטוריות הקטינו באופן משמעותי את הכדאיות הכלכלית של פתיחת מלונות. בנוסף, גם הבעיה הכללית של היצע הקרקעות משפיעה באופן שלילי על התפתחות הענף. וכמובן, צריך להזכיר בהקשר זה גם את התחרות הגוברת בשוק שירותי הלינה, כאשר השחקנים האחרים בשוק, כדוגמת Airbnb, הולכים ומתחזקים".

מעבר למגמות הכלליות, גלבמן טוען שיש גם גורמים מקומיים שמשפיעים של היצע המלונות במקומות שבדקנו: "באילת מיושם מודל של 'גטו תיירותי', כלומר אזור תיירותי שמופרד מהמרקם העירוני. אולם בקרב חוקרי התחום, מוסכם שזה אינו תכנון עירוני בר-קיימא. בעיה זו מתבטאת ביתר חריפות באזור המלונות בים המלח - שם יש ממש מובלעת תיירותית. בנוסף, גם הצביון שכל עיר בוחרת לסגל לעצמה עשוי להוריד את רמת המחויבות שלה לפיתוח תיירותי. זהו המצב למשל בזכרון יעקב ובצפת". לבסוף, גלבמן מציין ש"גם המצב הביטחוני נותן את אותותיו - מה שעשוי להוביל לירידה בהיקף התיירות בערים כמו נהרייה".

תגובת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס): "הלמ"ס מפרסמת נתונים לפי קטגוריות של שירותי אירוח, כאשר בקטגוריית 'מלונות תיירות' נכנסים לאוכלוסיית הסקר מלונות חדשים עם פתיחתם או באיחור מסוים (לפי פרסומים בתקשורת או עדכונים מהתאחדות המלונות). בקטגוריה של מלונות תיירות הנתונים מתפרסמים גם לפי אזור גאוגרפי. הנתונים של מספר בתי מלון וחדרים מתייחסים למלונות תיירות והם נשענים על דיווחים שמתקבלים מהמלונות. במהלך השנים יש מלונות שנסגרים לגמרי או מלונות שנסגרים באופן זמני ומאידך יש כאלה שנפתחים (כנ"ל לגבי החדרים). זה ככל הנראה מסביר את היציבות היחסית במספר החדרים במלונות תיירות.

"הנתונים בכתבה מתייחסים להיצע החדרים של "מלונות תיירות" בלבד ואינם כוללים חדרי אירוח נוספים שנחקרים בלמ"ס כמו מלונות אחרים - מלונות בסגנון הוסטלים; אירוח כפרי ואכסניות נוער וב"ס שדה. מספר החדרים במלונות התיירות לא עבר שינוי משמעותי בשנים האחרונות בישובים שהוזכרו (אילת, ים המלח, זיכרון יעקב). יחד עם זאת היצע החדרים במה שמוגדר "מלונות אחרים" גדל (ניתן לראות זאת בלוח 22 ברבעון הסטטיסטי לתיירות ולשירותי הארחה). בנוסף יש לציין סוג חדרים נוסף שעומד לרשות התיירים ואינו נחקר באופן שוטף ע"י הלמ"ס - חדרים שמושכרים דרך פלטפורמות שונות באינטרנט (כמו מתחמי המגורים שצוינו בכתבה)".

עוד כתבות

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם