גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות התעופה בטוחות שהשנה הן הולכות להרוויח. מה הסיכוי שזה יקרה?

חברות התעופה אופטימיות לקראת השנה הבאה וצופות, אחרי שנים קשות, מעבר לרווחיות ● אלא שלא כולם שותפים לתחזיות האופטימיות, וייתכן שאנו עדיין בעיצומו של המשבר בענף ● וגם: איך היצרניות הגדולות מתכוונות לענות על הביקוש העצום שנוצר למטוסים

שנת 2022 הייתה שנה מורכבת עבור ענף התעופה, שבתחילת השנה עוד נאלץ להתמודד עם הגבלות קורונה שהשתנו באופן תדיר, בשל התפרצויות גלי אומיקרון. כמעט במקביל, הפלישה הרוסית לאוקראינה הובילה לזינוק במחירי הנפט, וכתוצאה מכך גם לעלייה לא פרופורציונלית במחירי הדלק הסילוני.

אלא שהחצי השני של 2022 היה מעט יותר אופטימי עבור חברות התעופה, שמראות סימני התאוששות לקראת השנה הבאה.

הולנד נגד צרפת: שתי רשתות מזון בדרך לארץ. מי תקרוץ יותר לישראלים? | ניתוח
שיכון ובינוי מזנקת ב-7%; צפויה למכור את חלקה בפרויקט כבישי האגרה בטקסס
לאחר המעבר לרווח: אל על חזרה להצטייד במטוסי בואינג - תמורת 230 מיליון דולר

אולם גם כעת, לא כל האנליסטים אופטימיים בנוגע לגרף השיפור בענף, כשבעיות ישנות כמו מחסור בכוח אדם ובמטוסים מתגברות ומתחדדות, ובמקביל האינפלציה, שעלתה כמעט בכל העולם בשנה האחרונה, גורמת לחשש בקרב החברות בנוגע לביקושים עתידיים.

"בעיצומו של משבר הקורונה ענף התעופה נכנס למקלט, היו חששות שגם ביציאה מהמגפה אנשים לא ירצו לחזור לטוס והיה חשש להאטה ארוכת-טווח", הסביר חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO. "כל הענף צמצם פעילות - חברות הקטינו את צי מטוסים, וצמצמו כוח אדם. ביציאה מהמשבר, ובחצי השנה האחרונה ביתר שאת, הביקושים גדלו בקצב מהיר ממה שהעריכו - עדיין לא חזרנו לרמות הביקושים טרום הקורונה אבל קצב ההתאוששות היה הרבה יותר מהיר ממה שהעריכו - ואז הגיעו החסמים בשרשרת האספקה".

בהתאם לשנה הלא יציבה, רוב חברות התעופה בעולם יסיימו את שנת 2022 כשהן לא רווחיות. על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאטא) בשנה החולפת הפסידו החברות 6.9 מיליארד דולר.

הרווח של החברות דווקא בדרך להישחק עוד

"תעופה זה עסק שעמוס מאוד בעובדים - שמהווים בערך 30% מהעלות התפעולית של החברות", מסביר רן פרדס, מנהל המסחר במניות חו"ל באי.בי.אי גלובל. "החלק השני זה כמובן מחירי האנרגיה, שהובילו לעלייה במחירי הדלק הסילוני. זה מאוד פוגע בשורת הרווח של החברות".

ביאטא מעריכים שבמהלך 2023 ענף התעופה יהפוך לרווחי ברובו - מלבד חברות תעופה באמריקה הלטינית ובאפריקה, אך גם אצלן יש צפי לצמצום הפסדים. לפי הערכות הארגון, הרווח הצפוי בשנה הבאה צפוי לעמוד על 4.7 מיליארד דולר.

אבל יש גם מי שאינם שותפים לתחזיות האופטימיות. הנושא הראשון שמטריד את האנליסטים הוא האינפלציה ויוקר המחיה, שיתחילו להשפיע על הצרכנים. "היום הביקוש לטיסות מאוד חזק, אבל עוד מעט לאנשים יהיה פחות כסף", טוען פרדס.

"להרבה אנשים היו חסכונות עודפים שצברו במהלך המגפה, אבל עכשיו גם הצרכנים העשירים מתחילים להרגיש את השחיקה הזאת. צריך להביא בחשבון גם שב-2023 שיעור האבטלה יעלה, ואנשים מובטלים טסים עוד פחות. לכן, סביר שלא נרגיש את הביקוש החזק שהכרנו גם בשנה הבאה".

השפעה נוספת של המצב המאקרו-כלכלי היא בנכונות של חברות ועסקים לשלוח את עובדיהן לפגישות עסקים שדורשות טיסה. "החברות הכי גדולות במשק, שבדרך כלל טסות הכי הרבה, כבר הפחיתו את ההוצאות שלהן בצורה משמעותית", הסביר פרדס. "כעת חברות ימשיכו לחפש איפה לחסוך - הרגשנו את זה בפרסום הדיגיטלי ומרגישים את זה אפילו בסייבר. זה לא המקום שהייתי מצפה לראות בו צמיחה משמעותית לעומת השנה החולפת".

בעיה נוספת שעליה מצביע פרדס היא שחברות תעופה רבות פועלות במינוף מאוד גבוה. עליית הריבית, אם תמשיך ב-2023, עלולה להיות משמעותית במיוחד עבורן: "המשמעויות הן עלויות מימון מאוד גבוהות, וזה עלול להיות גורם נוסף ששוחק את רווחיות חברות התעופה".

במקביל לכל המשברים החדשים שפקדו את עולם התעופה בשנתיים האחרונות, לאחרונה צצים פעם נוספת משברים שבענף חשבו שכבר לא ישובו - והמשמעותי ביותר הוא המחסור במטוסים. היציאה ממגפת הקורונה לוותה בזינוק מטאורי בביקוש לטיסות - הן צרכניות והן עסקיות. חברות התעופה, שלאורך שנות הקורונה - על מנת לחסוך בעלויות - הפסיקו את פעילותם של מטוסים רבים, מצאו את עצמן ללא יכולת לספק את הביקוש. זו גם אחת הסיבות המרכזיות לעלייה שהורגשה בחודשים האחרונים במחירי הטיסות בעולם.

בואינג ואיירבוס לא עומדות ביעדי הייצור

בניסיון להתמודד עם המחסור פנו חברות התעופה ליצרניות המטוסים הגדולות בעולם - בואינג האמריקאית ואיירבוס האירופית - והזמינו מטוסים רבים. אלא שלשתי ענקיות התעופה יש כבר הזמנות סגורות לרוב הדגמים צרי-הגוף שלהן עד לשנת 2029.

לשם המחשה, לאיירבוס יש יותר מ-6,000 הזמנות למטוסים מדגם A320 neo - ולפי קצב הייצור הנוכחי של החברה ייקח כשמונה שנים לייצר את כולם. חברת בואינג הודיעה השנה על כך שקיבלה יותר מ-800 הזמנות למטוסים חדשים - ובמקביל, היא הצליחה לייצר השנה רק כ-430 מטוסים.

בינתיים החברות מתקשות לעמוד בתאריכי היעד שלהן למסירות מטוסים. מנכ"ל חברה שמשכירה מטוסים לחברות תעופה גדולות טען השבוע בבלומברג: "במהלך השנתיים האחרונות לא קיבלנו מטוס אחד בזמן. הכי גרוע היה כשהזמנו את אחד הדגמים של איירבוס, שכל מטוס מהדגם הזה הגיע בלא פחות משבעה חודשי איחור".

חלק גדול מהקשיים של יצרניות המטוסים לחזור לקצב ייצור גבוה עדיין נובע מנושאים שקשורים למגפת הקורונה. כך למשל, הקשיים בשרשראות האספקה, שעדיין לא חזרו לתפוקה מלאה, גורמים לעיכובים רבים, ועובדים רבים של החברות לא חזרו לאחר המשבר, או פשוט אינם יכולים להגיע לעבודה בשל מגבלות כאלו ואחרות, שעדיין קיימות במקומות שונים.

המניות של שתי יצרניות הענק היו תזזיתיות במהלך כל השנה, בהתאם לשינויים בעולם התעופה. מניית בואינג רשמה הפסד של יותר מ-9% מתחילת השנה, בעוד שהמניה של היריבה העסקית רשמה ירידה של כ-4% בלבד. עם זאת, שתיהן סיימו את השנה עם סנטימנט חיובי, שבתעשייה מקווים שיוכל להימשך לתוך 2023.

עוד כתבות

מצלמת NightHawk2 של נקסט ויז'ן על רחפן / צילום: נקסט ויז'ן

מניית נקסט ויז'ן זינקה לשיא: "עסקה שמבטיחה צמיחה חזקה גם ב־2026"

חברת הטכנולוגיה הביטחונית קיבלה הזמנה של כ־77 מיליון דולר - הגדולה בתולדותיה ● לידר: "עסקה פנומנלית שמהווה קפיצת מדרגה" ● מניית נקסט ויז'ן זינקה בכ־240% בשנה האחרונה

מערכת PULS של חברת אלביט / צילום: אלביט מערכות

משגרים ללא רקטות אמריקאיות: הצעד של ממשל טראמפ נגד אלביט

עפ"י דיווח של אתר דיפנס אקספרס, ארה"ב לא מאשרת למדינות אירופה להשתמש ברקטות וטילים אמריקאים במשגרים של אלביט ● הסיבה לצעד החריג היא חשש ל"דליפות טכנולוגיות", אך במשרד ההגנה הגרמני מציינים כי ניתן לטפל בחשש הזה בעזרת עדכוני תוכנה

יהודה מורגנשטרן / צילום: כדיה לוי

התנועה לאיכות השלטון נגד מינוי מורגנשטרן לממלא מקום מנהל רמ”י

התנועה לאיכות השלטון מבקשת לבלום את כוונת שר הבינוי והשיכון למנות את מנכ"ל משרדו, יהודה מורגנשטרן, למ"מ מנהל רמ"י ● בתנועה טוענים כי המינוי, הנעשה בשעה שוועדת האיתור למנהל קבוע רק החלה את עבודתה, עלול להקנות למורגנשטרן יתרון בלתי הוגן על פני מועמדים אחרים, לפגוע בעצמאות ועדת האיתור ובשוויון ההזדמנויות ואף לעורר חשש לניגוד עניינים ולמינוי פוליטי

ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: שלומי יוסף

רשות ניירות ערך בוחנת מתן הקלות לסוכני ביטוח בייעוץ השקעות

במסגרת המהלך שמקדם משרד האוצר לאיחוד מוצרי החיסכון תחת פלטפורמה אחת, רק סוכני ביטוח שמחזיקים גם ברישיון ייעוץ השקעות יוכלו לשווק קרנות נאמנות ● לגלובס נודע כי על רקע זה רשות ניירות ערך בוחנת אפשרות ליצור מסלול מקוצר לקבלת הרישיון עבור הסוכנים

אנליסטים מזהירים: "ישראל בדרך למלחמה בכמה חזיתות"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל ● והפעם: ההסדרים של ישראל עם עזה, סוריה ולבנון עלולים לקרוס, מיהו הנשיא החדש של צ'ילה שתומך בישראל, ובאיראן הדיחו את מפקד מערך ההגנה האווירית אחרי הכישלון ביוני ● כותרות העיתונים בעולם

יו''ר ועדת הכלכלה ח''כ דוד ביטן ועדת הכלכלה, 10.12.25 / צילום: איל יצהר

דוד ביטן ניהל דיון על מחיר ביטוח הרכב. האם הוא שולט בנתונים?

בוועדת הכלכלה בכנסת התנהל דיון סוער על התייקרות מחירי ביטוח הרכב ● יו"ר הוועדה דוד ביטן שלף נתונים חריגים, אבל האם הם נכונים? ● המשרוקית של גלובס

חיילי מילואים / צילום: דובר צה''ל

מהחוק לגנזך: איך נחלשו ההבטחות למילואימניקים על צמצום שירות ב-2026

גוברות ההערכות שמשרתי המילואים יעברו ב-2026 שנה נוספת של היעדרויות ממושכות מהבית והעבודה - זאת למרות הבטחות הממשלה להקלה בעומס השירות, בעקבות המציאות החדשה שלאחר המלחמה

שיעורי האינפלציה / צילום: Shutterstock

קצב האינפלציה בנובמבר - 2.4%; מחירי הדירות ירדו חודש שמיני ברצף

האינפלציה ירדה בחודש נובמבר ב-0.5%, בהתאם לצפי ● הסעיפים הבולטים בהם נרשמו ירידות: סעיף הטיסות, סעיף ירקות ופירות טריים וסעיף תרבות ובידור ● מנגד, סעיף המזון רשם עלייה של 0.4% ● יניב פגוט, סמנכ"ל המסחר של הבורסה: "סביבה נוחה לבנק המרכזי להפחית את הריבית במשק כבר ב-5 בינואר"

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ לצד מנהיגי קטאר, טורקיה ומצרים / צילום: ap, Evan Vucci

מרוץ חימוש: ההתעצמות הצבאית מסביב לישראל

שורת מדינות ערביות מתעצמות צבאית - בחסות ממשל טראמפ ● בישראל נערכים לתקיפה נרחבת בדרום לבנון ● מאז שהחלה הפסקת האש בצפון: 380 מחבלים חוסלו, כ-1,200 פשיטות קרקעיות בוצעו בידי צה"ל ● בעקבות הפיגוע באוסטרליה: בצבא חידדו הנחיות לחיילים בחו"ל ● טראמפ על חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש ● דיווחים שוטפים

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Evan Vucci

טראמפ אחרי חיסול ראאד סעד: אנחנו בודקים אם ישראל הפרה את הפסקת האש בעזה

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג דחה את הערעור שהגישה מדינת ישראל על צווי המעצר שהוצאו נגד נתניהו וגלנט ● ה-FBI סיכל פיגועי תופת בארה"ב בערב השנה החדשה; חמשת העצורים - פרו-פלסטינים ● שנה לאחר נפילת משטר אסד ובצל המכות שספג המחנה הפרו-איראני בזירות השונות, נחשף קרע עמוק בתוך "ציר ההתנגדות" ● עדכונים שוטפים

מה יחזיר את הקונים לשוק הנדל''ן / איור: גיל ג'יבלי

בעולם כבר למדו: הפחתות ריבית לא מייצרות ביקוש לדירות - וזו הסיבה

בזמן שאצלנו בנק ישראל רק החל להוריד את הריבית, מאירופה ועד צפון אמריקה הבנקים המרכזיים נמצאים בעיצומה של סדרת הפחתות ● עם זאת, הנתונים מראים כי השפעת המדיניות המוניטרית על מחירי הדיור חלשה יחסית ● למרות ההבדלים בין הכלכלות והאתגרים של ישראל, נשאלת השאלה: האם גם כאן נראה מגמה דומה?

תום ליבנה / צילום: אריק סולטן

תום ליבנה ואיל וולדמן מגייסים 200 מיליון דולר לספאק חדש

בשבועות האחרונים ליבנה מקדם גיוס של כ־200 מיליון דולר לחברת ספאק חדשה, המיועדת לרכישת חברה פרטית ישראלית בתחומי הסייבר או הבינה המלאכותית ● לחברה כבר צורפו חברי דירקטוריון כמו איל וולדמן ודייב דה-וולט

עופר ינאי, בעלי נופר אנרג'י / צילום: נועם גלאי

התיאבון של עופר ינאי: רוכש את השליטה באלומיי לפי מיליארד שקל שווי

חברת האנרגיה המתחדשת נופר שמוביל ינאי, רוכשת 46% ממניות אלומיי, המחזיקה בתחנת הכח דוראד, תמורת 460 מיליון שקל ● בין המוכרים - יו"ר הפועלים לשעבר שלמה נחמה

משכנתא / אילוסטרציה: Shutterstock

המגבלות וההטבות: ההנחיות החדשות של בנק ישראל במשכנתאות

אחרי ההקלות הזמניות שניתנו במהלך הקורונה ובמלחמת "חרבות ברזל", בפיקוח על הבנקים החליטו לקבע חלק מההקלות שניתנו ללווים שלקחו הלוואות "לכל מטרה" שמגובות בנכסים ● בנוסף, הפיקוח על הבנקים מעלה גם את גובה שווי הנכסים לצורך נטילת הלוואות שנרכשו כחלק מתוכנית מחיר למשתכן

צילום: איל יצהר

רעיון נועז, כישלון קליני מכריע: חברת הביומד ביומיקס צפויה להיסגר

החברה הישראלית שפיתחה טכנולוגיה לטיפול בזיהומים חיידקיים הפסיקה ניסוי קליני בשל תופעות לוואי, פיטרה מעל מחצית מעובדיה ומתכוונת למכור פטנטים ● היום הגישה ביומיקס בקשה לצו פתיחת הליכי חדלות פירעון מניית החברה האם בניו יורק איבדה כמעט את כל ערכה מאז מיזוג ה-SPAC

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מניות הטכנולוגיה נפלו, ברודקום איבדה 5.5%

מדד הנאסד"ק ירד בכ-0.6% ● מניות הטכנולוגיה הגדולות איבדו גובה ● הזהב נסחר לזמן קצר בשיא חדש של כל הזמנים ● מחירי הנפט סביב שפל של ארבע שנים ● הביטקוין צנח לרמה של 86 אלף דולר ● "רוטציה סקטוריאלית גדולה" - בתי ההשקעות בארה"ב מסמנים את ההזדמנות הבאה בוול סטריט

ריק וורסטר, מנכ''ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב / צילום: Reuters, Kylie Cooper

מנכ"ל חברת ברוקראז' מהגדולות בעולם משרטט את הגבול בין הימור להשקעה

ריק וורסטר, מנכ"ל חברת הברוקראז' צ'ארלס שוואב, רואה את המתחרה רובינהוד צוברת תאוצה וחושש מהנהירה למוצרים עתירי סיכון ● "אני באמת מודאג מהמסר שנשלח למשקיעים צעירים - שצריך להשיג רווחים מהירים"

בית המשפט העליון / צילום: יוסי זמיר

שני פסקי דין סותרים והשאלה בדרך לעליון: מי יממן תביעות ייצוגיות?

שני פסקי דין הפוכים בנוגע לאפשרות מימון תביעה ייצוגית ע"י קרן פרטית ניתנו לאחרונה, והסוגיה תוכרע בעליון ● הראשון קבע כי קרן הפועלת למטרת רווח תנהל את ההליך לא תמיד לטובת התובע, ואילו לפי השני איסור מימון הוא מחסום לתביעות שמצריכות משאבים כלכליים

ניקש ארורה, מנכ''ל פאלו אלטו / צילום: מולי גולדברג

ברקע החשש מהאקזיט, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש עם עובדי סייברארק

על רקע העסקה לרכישת החברה בכ-25 מיליארד דולר, מנכ"ל פאלו אלטו נפגש היום (ג') עם עובדי סייברארק ● בשיחה עם כתבים שקיים טרם המפגש, ביקש ארורה להפיג את החששות: "לא תהיה פגיעה באופציות של העובדים"

הדמיית פארק ''טבעון טק'' / הדמיה: Oilin

הסכום נחשף: כמה תשלם אנבידיה על הקרקע של הקמפוס היוקרתי שלה?

אנבידיה תשלם בשלב הראשון סכום של 90 מיליון שקל על הקרקע עליה יוקם מרכז הפיתוח ● הקמפוס אמור להשתרע על 160 אלף מ"ר, במרכז תעסוקה חדש בקריית טבעון בשם "טבעון טק" שנמצא כעת בשלבי תכנון ● עלותו צפויה להגיע למאות מיליוני שקלים לפחות