גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חברות התעופה בטוחות שהשנה הן הולכות להרוויח. מה הסיכוי שזה יקרה?

חברות התעופה אופטימיות לקראת השנה הבאה וצופות, אחרי שנים קשות, מעבר לרווחיות ● אלא שלא כולם שותפים לתחזיות האופטימיות, וייתכן שאנו עדיין בעיצומו של המשבר בענף ● וגם: איך היצרניות הגדולות מתכוונות לענות על הביקוש העצום שנוצר למטוסים

שנת 2022 הייתה שנה מורכבת עבור ענף התעופה, שבתחילת השנה עוד נאלץ להתמודד עם הגבלות קורונה שהשתנו באופן תדיר, בשל התפרצויות גלי אומיקרון. כמעט במקביל, הפלישה הרוסית לאוקראינה הובילה לזינוק במחירי הנפט, וכתוצאה מכך גם לעלייה לא פרופורציונלית במחירי הדלק הסילוני.

אלא שהחצי השני של 2022 היה מעט יותר אופטימי עבור חברות התעופה, שמראות סימני התאוששות לקראת השנה הבאה.

הולנד נגד צרפת: שתי רשתות מזון בדרך לארץ. מי תקרוץ יותר לישראלים? | ניתוח
שיכון ובינוי מזנקת ב-7%; צפויה למכור את חלקה בפרויקט כבישי האגרה בטקסס 
לאחר המעבר לרווח: אל על חזרה להצטייד במטוסי בואינג - תמורת 230 מיליון דולר

אולם גם כעת, לא כל האנליסטים אופטימיים בנוגע לגרף השיפור בענף, כשבעיות ישנות כמו מחסור בכוח אדם ובמטוסים מתגברות ומתחדדות, ובמקביל האינפלציה, שעלתה כמעט בכל העולם בשנה האחרונה, גורמת לחשש בקרב החברות בנוגע לביקושים עתידיים.

"בעיצומו של משבר הקורונה ענף התעופה נכנס למקלט, היו חששות שגם ביציאה מהמגפה אנשים לא ירצו לחזור לטוס והיה חשש להאטה ארוכת-טווח", הסביר חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO. "כל הענף צמצם פעילות - חברות הקטינו את צי מטוסים, וצמצמו כוח אדם. ביציאה מהמשבר, ובחצי השנה האחרונה ביתר שאת, הביקושים גדלו בקצב מהיר ממה שהעריכו - עדיין לא חזרנו לרמות הביקושים טרום הקורונה אבל קצב ההתאוששות היה הרבה יותר מהיר ממה שהעריכו - ואז הגיעו החסמים בשרשרת האספקה".

בהתאם לשנה הלא יציבה, רוב חברות התעופה בעולם יסיימו את שנת 2022 כשהן לא רווחיות. על פי ארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאטא) בשנה החולפת הפסידו החברות 6.9 מיליארד דולר.

הרווח של החברות דווקא בדרך להישחק עוד

"תעופה זה עסק שעמוס מאוד בעובדים - שמהווים בערך 30% מהעלות התפעולית של החברות", מסביר רן פרדס, מנהל המסחר במניות חו"ל באי.בי.אי גלובל. "החלק השני זה כמובן מחירי האנרגיה, שהובילו לעלייה במחירי הדלק הסילוני. זה מאוד פוגע בשורת הרווח של החברות".

ביאטא מעריכים שבמהלך 2023 ענף התעופה יהפוך לרווחי ברובו - מלבד חברות תעופה באמריקה הלטינית ובאפריקה, אך גם אצלן יש צפי לצמצום הפסדים. לפי הערכות הארגון, הרווח הצפוי בשנה הבאה צפוי לעמוד על 4.7 מיליארד דולר.

אבל יש גם מי שאינם שותפים לתחזיות האופטימיות. הנושא הראשון שמטריד את האנליסטים הוא האינפלציה ויוקר המחיה, שיתחילו להשפיע על הצרכנים. "היום הביקוש לטיסות מאוד חזק, אבל עוד מעט לאנשים יהיה פחות כסף", טוען פרדס.

"להרבה אנשים היו חסכונות עודפים שצברו במהלך המגפה, אבל עכשיו גם הצרכנים העשירים מתחילים להרגיש את השחיקה הזאת. צריך להביא בחשבון גם שב-2023 שיעור האבטלה יעלה, ואנשים מובטלים טסים עוד פחות. לכן, סביר שלא נרגיש את הביקוש החזק שהכרנו גם בשנה הבאה".

השפעה נוספת של המצב המאקרו-כלכלי היא בנכונות של חברות ועסקים לשלוח את עובדיהן לפגישות עסקים שדורשות טיסה. "החברות הכי גדולות במשק, שבדרך כלל טסות הכי הרבה, כבר הפחיתו את ההוצאות שלהן בצורה משמעותית", הסביר פרדס. "כעת חברות ימשיכו לחפש איפה לחסוך - הרגשנו את זה בפרסום הדיגיטלי ומרגישים את זה אפילו בסייבר. זה לא המקום שהייתי מצפה לראות בו צמיחה משמעותית לעומת השנה החולפת".

בעיה נוספת שעליה מצביע פרדס היא שחברות תעופה רבות פועלות במינוף מאוד גבוה. עליית הריבית, אם תמשיך ב-2023, עלולה להיות משמעותית במיוחד עבורן: "המשמעויות הן עלויות מימון מאוד גבוהות, וזה עלול להיות גורם נוסף ששוחק את רווחיות חברות התעופה".

במקביל לכל המשברים החדשים שפקדו את עולם התעופה בשנתיים האחרונות, לאחרונה צצים פעם נוספת משברים שבענף חשבו שכבר לא ישובו - והמשמעותי ביותר הוא המחסור במטוסים. היציאה ממגפת הקורונה לוותה בזינוק מטאורי בביקוש לטיסות - הן צרכניות והן עסקיות. חברות התעופה, שלאורך שנות הקורונה - על מנת לחסוך בעלויות - הפסיקו את פעילותם של מטוסים רבים, מצאו את עצמן ללא יכולת לספק את הביקוש. זו גם אחת הסיבות המרכזיות לעלייה שהורגשה בחודשים האחרונים במחירי הטיסות בעולם.

בואינג ואיירבוס לא עומדות ביעדי הייצור

בניסיון להתמודד עם המחסור פנו חברות התעופה ליצרניות המטוסים הגדולות בעולם - בואינג  האמריקאית ואיירבוס האירופית - והזמינו מטוסים רבים. אלא שלשתי ענקיות התעופה יש כבר הזמנות סגורות לרוב הדגמים צרי-הגוף שלהן עד לשנת 2029.

לשם המחשה, לאיירבוס יש יותר מ-6,000 הזמנות למטוסים מדגם A320 neo - ולפי קצב הייצור הנוכחי של החברה ייקח כשמונה שנים לייצר את כולם. חברת בואינג הודיעה השנה על כך שקיבלה יותר מ-800 הזמנות למטוסים חדשים - ובמקביל, היא הצליחה לייצר השנה רק כ-430 מטוסים.

בינתיים החברות מתקשות לעמוד בתאריכי היעד שלהן למסירות מטוסים. מנכ"ל חברה שמשכירה מטוסים לחברות תעופה גדולות טען השבוע בבלומברג: "במהלך השנתיים האחרונות לא קיבלנו מטוס אחד בזמן. הכי גרוע היה כשהזמנו את אחד הדגמים של איירבוס, שכל מטוס מהדגם הזה הגיע בלא פחות משבעה חודשי איחור".

חלק גדול מהקשיים של יצרניות המטוסים לחזור לקצב ייצור גבוה עדיין נובע מנושאים שקשורים למגפת הקורונה. כך למשל, הקשיים בשרשראות האספקה, שעדיין לא חזרו לתפוקה מלאה, גורמים לעיכובים רבים, ועובדים רבים של החברות לא חזרו לאחר המשבר, או פשוט אינם יכולים להגיע לעבודה בשל מגבלות כאלו ואחרות, שעדיין קיימות במקומות שונים.

המניות של שתי יצרניות הענק היו תזזיתיות במהלך כל השנה, בהתאם לשינויים בעולם התעופה. מניית בואינג רשמה הפסד של יותר מ-9% מתחילת השנה, בעוד שהמניה של היריבה העסקית רשמה ירידה של כ-4% בלבד. עם זאת, שתיהן סיימו את השנה עם סנטימנט חיובי, שבתעשייה מקווים שיוכל להימשך לתוך 2023.

עוד כתבות

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

מארה"ב ועד יפן: היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם. ומתי בישראל?

היכונו ל־36 שעות של החלטות ריבית מסביב לעולם, מארה"ב ועד יפן ● את מירב תשומת־הלב ימשוך הנגיד האמריקאי, שצפוי לבצע הפחתה ראשונה לאחר תשעה חודשים ● ומה לגבי ישראל? בתחזית הפסימית, הריבית כלל לא תרד עד סוף השנה

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

נתניהו: "אנחנו בסוג של בידוד. תעשיות הנשק שלנו עשויות להיחסם, נצטרך להיות סופר ספרטה"

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס בצורה חריגה לבידוד הכלכלי על ישראל בכנס החשב הכללי: "נצטרך לפתח פה תעשיות נשק. אין לנו ברירה - מה שעבד עד עכשיו, לא יעבוד יותר" ● "נצטרך יותר ויותר להסתגל לכלכלה עם סממנים אוטרקיים"

אינפלציה / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום בנתוני האינפלציה בישראל?

היום יתפרסם מדד המחירים לצרכן עבור חודש אוגוסט 2025, שעפ"י ההערכות צפוי להצביע על עלייה בשיעור גבוה יחסית של 0.6%-0.7% ● עם זאת, האינפלציה השנתית צפויה להתכנס לראשונה אל תוך יעד המחירים שהציב בנק ישראל - עם התמתנות מ־3.1% ל־2.8%

טל קולנדר / צילום: Ohad Kab

היא למדה לפרוץ למחשבים בתיכון וחלמה להיות טייסת - עכשיו היא מגייסת את בכירי ההייטק לסטארט-אפ שלה

השבוע מגיעה הקריירה של טל קולנדר לנקודת ציון עם גיוס של 65 מיליון דולר בהובלת בסמר, TLV ופיקצ'ר לחברת הסטארט-אפ הוותיקה שלה ושל שותפיה ● לראשונה יצטרפו לשולחן המשקיעים ארבע דמויות בכירות בענף ההייטק הישראלי, בעקבות השקעת הענק

אוגוסט היה חודש טוב לחוסכים / אילוסטרציה: Unsplash, andre taissin

מה הכסף שלכם עשה באוגוסט? חברת הביטוח שעקפה את כולם ובית ההשקעות שנשאר בתחתית

חודש אוגוסט הסתיים עם תשואה ממוצעת של 1.1% במסלולים הכלליים ● חברת הביטוח מנורה בלטה בביצועים טובים, ואילו ילין לפידות ומור התמקמו בתחתית עם ביצועים חלשים ● המסלולים מחקי מדדי ה-S&P 500 הציגו תשואה שלילית למרות הזינוק במדד

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

זמן מלחמה? בנמל אשדוד יפרצו את התקציב כדי לממן חגיגות

בנמל אשדוד מתכוונים לפרוץ את מסגרת תקציב ההוצאות כדי לממן את החגיגות לרגל 60 שנה להקמת הנמל - שיעלו כ-3 מיליון שקל ● והתאגיד הופך את הסדרה המצליחה "קופה ראשית" לסרט שיעלה לאקרנים בקיץ הבא ● אירועים ומינויים

סמנכ''ל האוצר, יוראי מצלאוי / צילום: עודד קרני

כפי שנחשף בגלובס: האוצר משיק תוכנית תמריצים למוסדיים שישקיעו בתשתיות

לפי התוכנית שנחשפה, התזכיר אמור להעלות את תקרת הפטור מ-20% ל-49% עבור קופת גמל בודדת, ומ-50% ל-75% עבור השקעה משותפת של מספר קופות ● הודעת האוצר מהיום אישרה את הכיוון הכללי, אם כי לא פירטה את האחוזים הספציפיים החדשים

לארי אליסון, מייסד אורקל / צילום: Shutterstock

בחסות הסנסציה בשווקים: חדשות טובות לאלשטולר שחם, מגדל, כלל ומיטב

שורה של מנהלי השקעות מוסדיים נהנו מרווחים גדולים על הנייר כתוצאה מהזינוק היומי החריג במניית ענקית התוכנה אורקל ● מגדל: "לאורקל יש עוד לאן לצמוח, ואנחנו מאמינים בה בטווח הארוך"

נחשון קיויותי, יו''ר ומבעלי ב.ס.ר הנדסה / צילום: באדיבות החברה

בנק הפועלים מאמין בנחשון קיויתי; משקיע בבסר לפי שווי של מיליארד שקל

ב.ס.ר הנדסה, הפועלת לגיוס אג"ח של 150 מיליון שקל, עדכנה את התשקיף על הסכם השקעה שנחתם עם פועלים אקוויטי שיחזיק בנתח שעשוי להגיע ל-15% ומכין את הקרקע להנפקת מניות • החברה פועלת להקמת פרויקטים של דיור ומשרדים בערים מרכזיות

ראש עיריית איסטנבול המודח, אקרם אימאמאולו ונשיא טורקיה רג'פ טאייפ ארדואן / צילום: ap, Emrah Gure, Markus Schreiber

ארדואן ממשיך לסגור חשבונות עם האופוזיציה ומטלטל את הבורסה באיסטנבול

נשיא טורקיה מסלים את המאבק נגד מפלגת העם הרפובליקנית, במקביל לניסיונות להציב "נאמנים" בהנהגת האופוזיציה ● בזמן שהמערכת הפוליטית סוערת, מאבקים אלימים שוטפים את הרחובות ● המשקיעים, שחוששים מערעור היציבות, מטלטלים את שוקי ההון הטורקיים

איתן אלדר / צילום: תמר מצפי

הרימון שנזרק לחצר של בעל המניות: "לדעתי זאת טעות"

המשטרה פתחה בחקירה באשר לנסיבות זריקת הרימון לחצר ביתו של איש העסקים איתן אלדר, בעל מניות מיעוט בב.ס.ר הנדסה ● אלדר לגלובס: "אין לי מושג במה מדובר, לדעתי זה לא כוון אליי"

עשן עולה מעל עזה, הערב / צילום: ap, Leo Correa

גורם ביטחוני: התקיפות מהאוויר בעיר עזה - עצימות ומשמעותיות

הרמטכ"ל אחרי השלמת ההכנות לכניסה לעזה: "אנחנו פועלים בנחישות להסרת איומים, ופועלים לשימור עליונות מבצעית בכלל הזירות ● אמיר קטאר: "נחושים לעשות כל מה שנדרש כדי להתמודד עם התוקפנות הישראלית" ● מזכיר המדינה האמריקאי מרקו רוביו למשפחות חטופים: "עובדים על עסקה כוללת למרות שאנחנו יודעים שחמאס תמיד ינסה להשאיר אצלו חטופים" ● 48 חטופים - 710 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

מנכ''ל אנבידיה ג'נסן הואנג / צילום: ap, Carl Court

סין קבעה שאנבידיה הפרה את חוקי המונופול עם רכישת מלאנוקס

גורם רשמי בסין אמר היום כי "אנבידיה הפרה את חוקי המונופול ברכישת מלאנוקס", אך לא פורסמו אילו צעדי ענישה יינקטו, ורק צוין כי החקירה תימשך ● בשנת 2020 בייג'ינג אישרה את עסקת הרכישה עם מספר תנאים מתלים ● מאנבידיה נמסר: "אנו פועלים בהתאם לחוק בכל היבט. נמשיך לשתף פעולה עם כל הגופים הממשלתיים הרלוונטיים"

ועדת החוץ והביטחון / צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת

בג"ץ: הגדלות הרמטכ"ל לא חוקיות, הסדירו אותן תוך 3 חודשים או שיבוטלו

בג"ץ נותן ארכה עד סוף שנת 2025 להסדיר את הנושא, אחרת כל ההגדלות יבוטלו ● יש לכך חשיבות גדולה בשווי עשרות מיליארדי שקלים לכל פורשי צה"ל בפנסיה תקציבית ● העותרות, עמותת "צדק פיננסי" ו"רווח נקי": "מסע של למעלה משש שנים הגיע לסיומו עם אמירה מרכזית של בית משפט שכולם כפופים לחוק וצה"ל לא יכול לעשות דין לעצמו"

דונלד טראמפ וצ'ארלי קירק / צילום: ap, Andrew Harnik

"אי אפשר להחליף את קירק": הרצח שמטלטל את אמריקה, ולא עוצר שם

מותו של צ'ארלי קירק, פעיל פוליטי שמרני, בעל דעות שנויות במחלוקת שסחפו מליוני אנשים, טלטל את ארה"ב החצויה פוליטית ● את החשוד בירי תפסו במרחק 3 שעות מהמקום בו נרצח ● והפרס העצום שהציעו למי שיסגיר אותו

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

סמוטריץ' על פסילת מועמדו לראש אגף התקציבים: "ועדת המינויים טעתה, אני בדיונים על זה"

שר האוצר הגיב היום לראשונה על פסילת מועמדו לתפקיד ראש אגף התקציבים באוצר, מהרן פרוזנפר ● החלטת ועדת המינויים התקבלה מטעמים של אי-מתן שוויון הזדמנויות לנשים בהתמודדות על תפקידים בכירים בממשלה בכלל ובאוצר בפרט ●  סמוטריץ': "אני מכבד מאוד נשים"

יבגני דיברוב ונדיר יזרעאל, מייסדי ארמיס / צילום: ארמיס

הסכר נפרץ: החברות הישראליות שמכוונות להנפקה בוול סטריט

הצפי להורדת ריבית בארה"ב וליציבות האינפלציה מביא כמה מהחברות לשקול הנפקה בשוק האמריקאי ● ביניהן ארמיס, שנמצאת כעת בסבב גיוס לפי שווי של 5 מיליארד דולר, ו־וואסט דאטה, אחת השותפות המרכזיות של אנבידיה בתחום ניהול אחסון מידע

בנייה ללא היתר / צילום: Shutterstock

התגורר במשך חמש שנים בבית ללא היתר וקיבל קנס של 180 אלף שקל

בית המשפט המחוזי החמיר בעונשו של תושב עראבה שבנה בית בן חמש קומות ללא היתר, אולם המבנה לא נהרס

ג'אקו 7, רכבי הפלאג אין מובילי מכירות בשוק הפרטי ובהדרגה גם בשוק הציים / צילום: יח''צ

באוצר מתכננים שינוי בהטבות המס למחזיקי רכב צמוד. כל הפרטים

לגלובס נודע כי על פי הערכות בענף, במשרד האוצר מתכננים להפחית במאות שקלים את ההטבה החודשית לרכבי פלאג־אין. לעומת זאת, זו של החשמליים צפויה לגדול ● ואיך יושפעו בעלי רכבים היברידיים?

השופט יוסף אלרון / צילום: דוברות הרשות השופטת

הדיל במינוי, ההחמרה בענישה ודעת המיעוט: השופט שיצא נגד המערכת מסכם כהונה

השופט יוסף אלרון, שהדהים את מערכת המשפט כאשר התמודד על נשיאות העליון בניגוד לשיטת הסניוריטי, יפרוש השבוע בתום יותר מ־30 שנה על כס השיפוט ● מי שנודע בדעות מיעוט בעד ביטול עילת הסבירות ומינוי דרעי לשר, היה גם "פליליסט" שהחמיר בענישה - כולל בפרוטקשן