גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מנהלים משא ומתן מוצלח מתוך עמדת חולשה?

חלופה חזקה מספיק, גורמים שיקנו לכם ערך על פני הצד הנגדי או קואליציה עם קבוצות מיעוט אחרות ● כך תצליחו להתחזק במשא ומתן ● הפקולטה, מאמרים של חוקרי הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב

הפקולטה לניהול. כך תזהו כמה כוח יש לכם במשא ומתן / צילום: Shutterstock
הפקולטה לניהול. כך תזהו כמה כוח יש לכם במשא ומתן / צילום: Shutterstock

 

 

זוכרים את הפעם האחרונה שנכנסתם למו"מ חזקים מאוד, אך לבסוף הגעתם לפשרה שהיום אתם מצטערים עליה? זוכרים את הפעמים שהייתם בטוחים שאתם הצד החלש ופתאום הצד הנגדי הציע עסקה טובה בהרבה מזו שביקשתם מלכתחילה? הרבה מאיתנו לא תמיד יודעים לדייק את הכוח האמיתי שלנו במו"מ. זאת משום שהוא יחסי ותלוי בהרבה גורמים, כמו סוג המו"מ, מקור הכוח, הקשר בין הצדדים והמיקום היחסי שלהם בתעשייה.

מקור הכוח. מחקרים מצאו כמה וכמה מקורות שמקנים יתרון למשתתפים במו"מ, בהם החלופה הטובה ביותר עבורם, סוג וכמות המידע שברשותם, מעמדם ומומחיותם, ההון החברתי שלהם והיכולת שלהם לגרום לצדדים האחרים לציית לדרישותיהם.

זיהוי נכון של סוג המו"מ. ישנם משאים ומתנים שונים: אחד על אחד, חד או רב נושאי, קבוצתי, פנים ארגוני או חיצוני, בין-תרבותי וכדומה. במו"מ קבוצתי, למשל, הכולל הצבעה או בניית קואליציה, הכוח הרבה פחות תלוי במעמד של המצביע, אלא במספרים. בבחירות 2021, לדוגמה, מפלגת ימינה קיבלה רק שבעה מנדטים, אבל מי שעמד בראשה, נפתלי בנט, הגיע לכהן כראש ממשלה. זיהוי נכון של מקור הכוח במו"מ גרם למפלגה להבין את כוח הקואליציה החוסמת ולדרוש את רצונה.

כוח החלופה. ככל שהחלופה שיש בידינו תהיה טובה יותר, כך נרגיש יותר חזקים במו"מ ונשדר יותר כוח. אלא שלשם כך יש לזהות מה חשוב לכל הצדדים. לפני כמה שנים הייתי מעורבת במו"מ בין יזם צעיר שהקים סטארט-אפ לבין משקיע פוטנציאלי. היזם קיבל הצעה נגדית של 15 מיליון דולר עבור 53% מהבעלות והשתמש בה כמקור כוח. אולם אותו המקור נחלש כשנודע לו שיש בידי המשקיע משהו חשוב יותר עבור היזם - חשיפה לשוק הסיני וההודי. זה גרם לאותו היזם להתפשר על אחוזי הבעלות ולסגור עם המשקיע.

 

ניתוח היחסיות. כשאנו נכנסים למו"מ מעמדת חולשה, לעתים אנו מרוכזים כל כך בחולשה שלנו, עד שאיננו מסוגלים להעלות על הדעת אפשרות שהצד הנגדי חלש כמונו ואולי אף חלש יותר. עלינו לזכור שגם אם אנו חלשים אובייקטיבית, אם הצד השני אינו מודע לחולשתנו, אנו עשויים להיות במצב שונה מאוד.

נוסף על כך, אל לנו להניח שהנתונים שאנו מכירים ידועים לצד השני. ייתכן שהמידע על עצמנו, על השוק או על הצדדים במו"מ אינו חשוף בפני שאר הנושאים והנותנים, ולכן ייתכן שיש לנו יתרון גדול משחשבנו. לשם כך לפני כל מו"מ חשוב לערוך ניתוח יחסיות.

מודל היחסיות שפיתחתי (2023) ממליץ לבצע ניתוח של ארבעה גורמים: ניתוח הכוח שלי; ניתוח השוק או התעשייה; ניתוח הצד השני (או הצדדים); וניתוח הקשר בין הצדדים. כדי להמחיש את המודל נשתמש בדוגמה מהחיים - הגשת מועמדות למשרה.

● ניתוח הכוח שלי: אילו כישורים טכניים או ניהוליים, ידע או ניסיון השגתי במקום העבודה האחרון? כיצד ההון החברתי או המומחיות שלי מוסיפים ערך למועמדות שלי? איך אוכל לחזק את ההצעות הנוספות שלי?

● ניתוח השוק או התעשייה: איך אני לעומת אחרים בתעשייה? מיהם המתחרים שלי? איזה ערך מוסף מבדיל אותי? מהי הערכת השווי שלי בטווח הרחוק?

● ניתוח הצד השני: עד כמה הארגון לחוץ לאייש את התפקיד? מהם האתגרים בו? למה עזב העובד הקודם? מה ערך ההון החברתי שלי בארגון? מה החלופה שלו? מה אני יודע על המועמד השני שעלול להחליש אותו?

● ניתוח הקשר בין הצדדים: מה הם יודעים עליי ומה לא? האם הם מודעים לחולשה שלי? מה אני יודע או לא יודע עליהם? האם יש לי קשר עם הצד השני? האם יש לי קשר עם עובדים בחברה?

איך לשפר את עמדת הכוח שלנו

אם ניתוח היחסיות גרם לכם להבין שאתם בעמדת חולשה, יש כמה דברים שתוכלו לעשות. אחד מהם הוא למצוא חלופה חזקה. אם לא תקבלו את ההצעה המועדפת, תוכלו לעזוב את המו"מ הנוכחי לטובתה. כמו כן, חשוב לגלות את החלופה של הצד השני ולנסות להחליש אותה. נוסף על כך, חשוב לנסות לבדל עצמכם מהמתחרים שלכם, למשל באמצעות גישה לאנשים בתפקידי מפתח בסיליקון ואלי, איכות השירות או בטיחות ברשת.

דרך נוספת לחזק את עצמנו היא להצטרף לקבוצת מיעוט, כלומר לבנות קואליציה עם חלשים אחרים.

לפעמים נושאים ונותנים משתמשים באסטרטגיות של הצבת אולטימטומים ואיומים. חשוב לזכור: מי שיכול ורוצה לעזוב את שולחן המו"מ, פשוט יעשה זאת, הוא לא צריך לאיים. מי שבאמת חזק, יגיד תודה ויעזוב בנעימות. עם זאת, ראו באיום שכזה דגל אדום והזדמנות להעריך מחדש את הצד השני. לשם כך נסו להבין מה בכל זאת גורם להם להישאר, ושאבו מזה כוח.

אם אחרי ניתוח היחסיות הגעתם למסקנה שאתם בעמדת כוח במו"מ, אין שום סיבה לנצל אותו לרעה! אנשים שגרמו להם להרגיש קטנים ומנוצלים מחכים להזדמנות לנקום. לעומת זאת, אם תשתמשו בכוח כדי לחזק את הצד השני, סביר מאוד שתצליחו לבנות אמון וקרדיט שיישמרו לכם לעתיד. זכרו: כל מו"מ הוא הזדמנות לבנות מערכות יחסים ולשפר את המוניטין.

ד''ר הילה דותן דיקשטיין / צילום: יח''צ הפקולטה לניהול ע''ש קולר באוניברסיטת תל אביב

לקריאה נוספת:

Dotan, H. 2023. Managing Power in Negotiations: The Power of the Weak and the Weakness of the Strong. Innovations in Management, Tel-Aviv University. forthcoming.

Schaerer, M. Teo, l., & Madan, N. & Swaab, R.I. 2020. Power and negotiation: Review of current evidence and future directions. Current Opinion in Psychology, 33, pp. 47-51. 

עוד כתבות

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

עם נשיא שמקורב גם לנתניהו וגם לארדואן: האם הפתרון לאיראן יגיע דווקא מהמדינה המפתיעה הזו

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

החלפת בתים. ''להיכנס לחופשה שונה מאורח החיים שלך'' / צילום: Shutterstock

36 פעמים החלפנו דירה: האנשים שיוצאים לחופשה בחינם

בעלי נכסים ואפילו שוכרים מחליפים דירות ומוצאים את עצמם בחופשה חלומית בבית של מישהו אחר ● מה היתרונות ומה הסכנות, ולמה צריך לשים לב

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35