גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הכלי של שותפויות המו"פ לא צלח": מנרה ונצ'רס תפורק לאחר שתמכור את נכסיה

שותפויות המו"פ שאת הנפקתן קידמה הבורסה בת"א הולכות ומתפוגגות, עם ירידה חדה בשווי וקושי בגיוסי הון ● מנרה של צביקה בארינבוים עשויה להיות סנונית ראשונה בדרך להיעלמותן ● צחי סולטן, מיזמי השותפויות: "הניתוח הצליח והחולה מת"

צחי סולטן / צילום: איל יצהר
צחי סולטן / צילום: איל יצהר

עדות לכישלון שותפויות המו"פ שהונפקו בשנים 2020-2021 בבורסה בת"א מספקים שני אירועים שדווחו בימים האחרונים: פירוקה הצפוי של השותפות מנרה ונצ'רס לנוכח הידלדלות מקורות המזומנים שלה, ועזיבתו של מנכ"ל מילניום ונצ'רס, חנן שניידר, לאור טענת החברה כי פעל להקים קרן שתתחרה בעסקיה. ככלל איבדו כמעט כל השותפויות הנסחרות בת"א (14 במספר) בין 70% ל-93%, ולמעט אחת מהן הן נסחרות בשווי זניח של 5 עד 25 מיליון שקל.

 ● שוויון בדירקטוריון כלל: סאמט יישאר יו"ר, אקירוב הכניס שני דירקטורים מטעמו 

בשותפות מנרה ונצ'רס  זומנה השבוע אסיפה לשם הצבעה על החלטת Run Off, כלומר מימוש כלל הנכסים של השותפות תוך שלוש שנים, חלוקת התמורה בין המשקיעים, ולאחר מכן פירוקה. מנרה, שבין יזמיה נמנה איש העסקים צביקה בארינבוים, הונפקה ב-2021 לפי שווי של כ-40 מיליון שקל ואיבדה מאז 49% מערכה.

מצבה של השותפות, אגב, גרוע פחות מזה של שותפויות אחרות שהונפקו בשנתיים וחצי האחרונות (ראו טבלה). יש לה חמש השקעות, ששוויין ההוגן על פי דוחות החברה למחצית הראשונה של 2022 עומד על כ-38 מיליון שקל. בידי החברה נותרו כיום כ-3.2 מיליון שקל בלבד, לעומת 3.6 מיליון שקל שלהם היא זקוקה לשם המשך פעילותה בשנה הקרובה. על פי המתווה המסתמן, בעלי השליטה יעמידו מסגרת אשראי של 3 מיליון שקל לצורך מימון הפעילות, ובמקביל יוותרו על רוב דמי הניהול המגיעים להם מהסכם השותפות, כ-3 מיליון שקל נוספים.

במהלך שלוש שנות המימוש בעלי יחידות ההשתתפות יקבלו 80% מיתרת המזומנים לחלוקה מתמורת המימוש, ובתום התקופה הם יקבלו את כל יתרת הרווח. כחלק מהתהליך, מנכ"ל החברה ערן סביר ימונה ליו"ר במקום יפי גורני (אחד היזמים), וסמנ"כל הכספים ארז דידי ימונה למנכ"ל.

"המידע שנמסר על ידי החברות הפרטיות מוגבל"

במקביל למהלך הפירוק הצפוי במנרה, שעלול להתברר כסנונית ראשונה, שותפות מילניום ונצ'רס הודיעה על עזיבתו של המנכ"ל, חנן שניידר. לטענת השותפות, שמוביל גיא רוזן, סגן יו"ר תנובה, ביקש שניידר להקים קרן אחרת שתתחרה בעסקי השותפות, וזאת בעודו מועסק במילניום. שניידר טוען כי ביקש להקים קרן להשקעות המשך למילניום, ולא להתחרות בה או לעזוב אותה. הצדדים הסכימו לא להסכים על הנרטיב, אך להיפרד מיידית.

"הכלי החדש של שותפויות המו"פ לא צלח בבורסה לניירות ערך בתל אביב", מסר דירקטוריון מנרה בנספח להצעה, ומסביר זאת ב"קושי של שוק ההון לתמחר חברות טכנולוגיה פרטיות, העדר ניסיון בנושא והמידע המוגבל הנמסר על ידי החברות הפרטיות ומדווח על ידי השותפויות. גודלן הקטן יחסית של השותפויות גורר בעקבותיו סחירות נמוכה, בנוסף למצב השווקים הפיננסיים".

צביקה בארינבוים / צילום: אוריה תדמור

ואכן, מנרה רחוקה מלהיות לבד בסירה הטובעת הזו, וייתכן שההחלטה שלה היא סימן גם עבור האחרות. מלבד שותפות אחת, ביו מיט, כל שותפויות המו"פ נסחרות כיום לפי שוויים זניחים, כשבסה"כ מדובר על התאדות של מאות מיליוני שקלים משוויין בהנפקה.

שותפויות המו"פ הוקמו בתקופה שבה הריביות היו נמוכות וחלופות ההשקעה היו מעטות, ומנגד שווי חברות הטכנולוגיה הרקיע שחקים בתקופה של פוסט משבר הקורונה. בבורסה בת"א זיהו כי הציבור מעוניין להיחשף לסקטור ההייטק גם בשלבים מוקדמים של פיתוח הטכנולוגיה, וקידמו את הנפקתן של שותפויות המו"פ, כדי לאפשר "לציבור הרחב ליהנות מהצלחת הטכנולוגיה הישראלית באמצעות הבורסה באופן שקוף, נזיל וזמין".

מדובר בשותפויות המשקיעות במיזמי טכנולוגיה מגוונים - החל ממפתחי אפליקציות וסטארט-אפים בתחילת דרכם, דרך חברות טכנולוגיה בשוויים גדולים ובשלבי פעילות מתקדמים יחסית ועד מיזמי אגרוטק ופוד-טק, מחקר רפואי, בריאות דיגיטלית, פינטק ועוד.

ככל טרנד המגיע לבורסה בת"א, גם זה של שותפויות המו"פ משך אליו שלל שמות נוצצים המוכרים היטב במגזר העסקי, כיזמים ובתפקידי ניהול. בין אלו ניתן למנות את אנשי שוק ההון צחי סולטן, אייל בקשי ושוקי אברמוביץ, משקיעים בעלי "כיסים עמוקים" דוגמת ליאון רקנאטי, צביקה בארינבוים, עדי צים, ליגד רוטלוי ויגאל לנדאו, הביטחוניסטים לשעבר יוחנן דנינו ותמיר פרדו, השר לשעבר דני נוה וגורמים בעלי ניסיון ניהולי בכיר דוגמת רוני קוברובסקי, ארז מלצר ואיציק צאיג.

אלא שעד מהרה השתנה המומנטום בשווקים ומניות הטכנולוגיה איבדו מקסמן בעיני המשקיעים, תהליך שהחל כבר ב-2021 והואץ בשנה החולפת עם עליית הריבית והחששות מפני האטה כלכלית, שהובילו לירידה חדה בשווי חברות טכנולוגיה, בעיקר הבוסריות ביניהן. מצב זה חסם כמעט לחלוטין את הדרך בפני גיוסי המשך לשותפויות המו"פ, שלהם הן נזקקו כדי להמשיך להשקיע בחברות הפורטפוליו, וגם לתפעול השוטף של השותפות עצמה. גיוסי ההון הללו, אם הם יוצאים לפועל, מדללים את משקיעי השותפות במחירים נמוכים במיוחד.

"אם שותפות תחזיק 4-3 שנים, אולי העסק יתפוס"

איש שוק ההון צחי סולטן, שהיה מיזמי השותפויות אלמדה וביג טק 50, מציע כמה סיבות משלו לבעיות של השותפויות: "הניתוח הצליח והחולה מת. השותפויות מנוהלות על ידי אנשים טובים שביצעו השקעות טובות, שלהערכתי שוות בדרך כלל לפחות את הערך שלהן בספרים.

"ההבדל בין שותפות בורסאית לבין קרן הון סיכון רגילה הוא שבעת אקזיט לא מחלקים מיד דיבידנד. השותפות שור טק היא דוגמה לחברה שכן ביצעה אקזיט גדול והכניסה את הכסף בחזרה לחברה, ולא חילקה אותו. אנחנו בביג טק, השותפות היחידה שביצעה אקזיט וחילקה דיבידנד.

"בינתיים, גיוסי הון שמבצעות השותפויות מדללות את המשקיעים במחיר נמוך. אם תשב ותחכה לאקזיט, עדיין לא בטוח שתרוויח, אם דוללת בינתיים.

"וסיבה שלישית היא שרשות ני"ע יצאה בכותרות שליליות על המוצר שהיא בעצמה דחפה אותנו לעשות, וזה הרתיע את המוסדיים מהשקעה אצלנו, ולכן השותפויות התבססו על משקיעי הריטייל ונותרו קטנות מאוד".

סולטן מאמין כי אם השותפויות יבצעו אקזיטים ויחלקו דיבידנדים מיד, ומצד שני יקבעו תקרה לכמות הכסף שהן עומדות לגייס, אז לתחום הזה יהיה תקנה. "יכול להיות שאם שותפות תחזיק 3-4 שנים, העסק יתפוס. אבל ברור שחלק מן השותפויות יתפרקו בקרוב, כמו מנרה".

עוד כתבות

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"