גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התרגיל בנמלים והסרטונים בטיקטוק: מרב מיכאלי מסכמת כהונה ומגלה את כל הסודות

היא מתגאה בקידום תחבורה ציבורית ובהשגת תקציבים חסרי תקדים למשרד התחבורה ● אבל מרב מיכאלי עוזבת את הכיסא עליו ישבה שנה וחצי מבלי שהמציאות הקשה בכבישים ובאוטובוסים השתפרה ● בריאיון סיכום קדנציה היא מסבירה למה ייקח זמן עד שהשינוי יורגש ותוקפת את השינויים שמתכננת רגב

שרת התחבורה היוצאת, מרב מיכאלי / צילום: איל יצהר
שרת התחבורה היוצאת, מרב מיכאלי / צילום: איל יצהר

מרב מיכאלי כיהנה בתפקיד שרת התחבורה במשך כשנה וחצי. בזמן הזה עבר תקציב מדינה עם תוספות משמעותיות למשרדה וגובשו תוכניות ארוכות טווח, אך המשבר בשטח נמשך. בראיון סיכום לתפקיד, שהתקיים בשבוע סוער של חילופי שלטון, היא מסבירה למה זה לוקח זמן, מדוע היא בוחרת בגישה של פתרון סכסוכים על פני עימותים וסוגרת חשבון עם מירי רגב.

במטוס חדש עם הבטחה כלכלית חדשה: נתניהו נערך לנסיעה המדינית הראשונה כראש ממשלה | טור סופ"ש  
שיעור מתאצ'ר לנתניהו: כך תגיע לפעם השביעית | פרשנות

"הדבר המשמעותי ביותר הוא ששמתי את התח"צ (התחבורה הציבורית א"ז) על סדר היום ואם אני צריכה לסכם את הקדנציה, אז אני שרת התחבורה הציבורית. גם בתקציבים ובשינוי מבנה המשרד, ובעיקר בשינוי השיח. תח"צ הייתה החצר האחורית של מי שלצערם נבצר מהם לנסוע באוטו, והיום זה לא ככה. כדי שהמציאות תשתנה בהתאם לשיח יש לנו עבודה רבה, אבל שיניתי את כיוון הספינה הזו לעבר תחבורה ציבורית", פותחת השרה היוצאת.

 

כבר ב־2016 עיקר התקציב של המשרד הופנה לתח"צ, אצל ישראל כ"ץ.
"ישראל כ"ץ ממש לא קידם תח"צ, ומי שקידם את הפרויקטים זה האוצר. הבעיה שכולם אוהבים פרויקטים גדולים, אבל פחות אוהבים להשקיע בהפעלה, ואנחנו הבאנו תוספות לשירות האוטובוסים וזה הדבר המשמעותי. אוטובוסים, מסופים, נת"צים (נתיבי תחבורה ציבורית א"ז) - אלו דברים שעשינו יותר מאי פעם".

איך אזרחי המדינה מרגישים את זה היום בשטח?
"קודם כל זה השיח, וזה משמעותי. הרפורמה בתעריפים מאפשרת נסיעות חינם לבני 75 ומעלה, הוספנו 28 אלף ק"מ של קווי אוטובוס שהם 5% מהשירות, סללנו נת"צים ומי שנוסע בכביש 1 באוטובוס מרגיש חיסכון של רבע שעה, כמו גם חיסכון בזמן ביתר הנת"צים שלנו. אבל יקח זמן עד שהציבור ככלל ירגיש את זה וזה תלוי האם ימשיכו את העבודה שלנו או יהרסו".

הביקורות

שרת הטיקטוק או שרת התחבורה הציבורית?

למרות התקציבים שנוספו, ושכוללים מיליארדים לתחבורה ציבורית ושבילי אופניים, המציאות עדיין נותרה מאחור. מיכאלי אמנם יכולה להתגאות בהכשרת 70 ק"מ של נתיבי העדפה בתקופתה, אבל המחסור החמור בנהגים עדיין מונע שירות אוטובוסים סביר, חלק מהתוספות נותרו על הנייר, והכבישים שלנו הם עדיין בין העמוסים בעולם.

מיכאלי מסכימה שהפער בין התוכניות למציאות נובע מהעובדה שהתחבורה הציבורית עוד לא מספיק טובה. "אין מספיק אוטובוסים, אין מספיק תדירות, קווים ורכבות. הרכבת היא במקסימום הספק שלה ובשביל שאפשר יהיה לעשות יותר צריך עוד מסילות. אבל במשך שנתיים לא התקדמו בפרויקט המסילה הרביעית באיילון - זה פשע משוגע. הסיבה לתקיעות הייתה סכסוכים בין החברות הממשלתיות, והיום כולן עובדות בשיתוף פעולה מלא. קידמנו את החשמול ברכבת, והצגנו את תוכנית המיליון שכוללת עשרות סעיפים", היא אומרת, ומתייחסת להחלטת ממשלה מיוני האחרון שמטרתה להוריד 5% מהרכבים על הכביש.

חלק גדול מסעיפי התוכנית הזו היו טעונים חקיקה בשלב שכבר לא יכולתם לחוקק. הביקורת הייתה שמדובר בקמפיין פוליטי.
"זו לא תוכנית שאפשר לשלוף. גם האוטובוס למניעת הטרדה מינית, שהצגנו ימים ספורים לפני הבחירות, הוא תוצר של עבודה ארוכה מול אנשי הכלכלה ההתנהגותית באוניברסיטת רייכמן ושדולת הנשים ובחינה של מודלים בחו"ל. אני גאה שעשיתי אותו אבל הביקורת היא שהתעסקתי במה?"

בסרטוני טיקטוק.
"אם ביבי עושה את זה אחלה, אבל אם אני עושה סרטונים בטיקטוק אז אני שרת הטיקטוק? זה מושג שכיכב בקמפיין שקרי של ההסתדרות הלאומית כשאני שיפרתי את תנאי הנהגים, איפה ששרי הליכוד לא עשו".

ויש את סרטון "הפקקות בנמלים", שהחריפו דווקא אחרי צילום הסרטון.
"נכון זו הייתה פאדיחה. הייתי חדשה, עבדו עליי ונפלתי בפח"

מי עבד עליך?
"לא ננקוב בשמות ונמל חיפה גם ככה מופרט כרגע. זה היה ממש בשבועות הראשונים לתפקיד, מביך מאוד. למדתי, והכי חשוב - עשיתי את הדבר הנכון ואין היום פקק תפעולי בנמלים. אתה כתבת על זה שההסתדרות הובסה בביהמ"ש כי עבדנו בצורה שיטתית, מושכלת, ומסודרת בשביל שלא נגיע לסכסוך עבודה. וזה מקום שהיה נגדי קמפיין מכוער".

אתם תדרכתם לכל אורך הדרך שאי אפשר להקצות לנמלים הפרטיים רציפים ריקים בלי מכרז - ובסוף זה מה שעשיתם.
"שכנענו את הנמלים הוותיקים להביא ידיים עובדות, ואני אומרת 'שכנענו' בעדינות. עשינו את ההיוועצות עם ההסתדרות ושכנענו את החשב הכללי, הם אמרו שאי אפשר בלי מכרז ואחרי שעשינו את כל התהליכים התעקשנו שיכולים למצות את זה. אילו היינו עושות את זה מוקדם יותר היה להם קייס, הייתה שביתה והיינו מגדילות את התור".

הטענה שאני מבקש לעלות בפנייך זה שפעלתם לטווח רחוק, ולא קלטתם נכון את המצב הפוליטי, שהתפקיד הוא זמני מאוד. נמנעתם מלעשות דברים מידיים כשיצאתם לדרך כמו סימון נתיבי העדפה על חשבון נתיבים לרכב מיד עם תחילת הקדנציה.
"אני לא יכולה לסמן נת"צים בלי להביא תוספות שירות".

יש מלא כבישים שמצדיקים נת"צים גם מבלי להוסיף שירות.
"אני לא עיכבתי דבר כזה".

לא הנעתם את זה מאוחר מדי?
"אני הבאתי מדיניות ונתתי לאנשי המקצוע את הגיבוי המקסימלי להוציא לפועל והביאו לי מתווה של ארבע פעימות ולא האמינו שאני אאשר אותן, ואישרתי את כולן. כביש 1, בת ים, ראשון לציון, נת"צים מכינים לקו הסגול ולקו החום בגוש דן וזה בנוסף לנתיבים שמוסיפים כמו בכביש 2, כביש 4, כביש 5 ועוד".

באלוף שדה נכנעתם לראש עיריית רמת גן, וברעננה נכנעתם לראש העיר, וגם בגשר מבצע קדש נכנעתם לבני ברק.
"באלוף שדה כל ראשי הרשויות מתנגדים והרכבת לוקחת נתיב שלם. אם היינו לוקחים עוד אחד לנת"צ, זו גזירה שאי אפשר לעמוד בה. אבל אני לא מכחישה שבכל מקום היה ניסיון להגיע להסכמות כי עבודה כזו אפקטיבית יותר מאשר במאבק".

אולי צריך מקל לצד התמריצים.
"יש מקל. משרד התחבורה יכול לקחת את רשות התמרור ולבצע".

אבל מעולם לא השתמשתם בסמכות הזו, לא את ולא קודמייך.
"ניסינו להגיע להסכמות ובהרבה מקומות הצלחנו. החלטנו להאיץ את העבודה מול הערים וראשי הערים, שהפגינו מנהיגות ואחריות, ולייצר מודלים לחיקוי כמו בראשון וחולון. לצערי בשל החלטות ראש העיר, תושבות ותושבי רעננה יישארו תקועים בפקק".

מיכאלי גם ניצלה את ההזדמנות להגיב על ביקורת מגלובס. בשבוע שעבר נכתב כאן כי אנשי מיכאלי ניסו לנטרל בצורה רפה את התחזקות הדירקטורים שמינתה קודמתה (ומחליפתה), מירי רגב. כך, המינויים הקודמים המשיכו לבצר את כוחם במשרד גם תחת כהונת מיכאלי. "זה לא נכון, וזה עניין של תפיסת עולם", היא אמרה.

תפיסת עולמך היא לא להתעמת, אלא לשתף פעולה.
"לא. תפיסת עולמי היא ליישב סכסוכים כמה שאפשר ויש מקומות שבהם לא היססתי והזזתי מתפקידם את המינויים של רגב במשרד התחבורה אחרי שראיתי שהם לא מתאימים לתפקידם. אני לא חוששת מזה, אבל גם לא רואה בזה ערך כשלעצמו. להזיז יו"רים בחברות ממשלתיות זה עוד יותר מורכב ומסובך מאנשים בתוך המשרד ולא מצאתי לנכון לבזבז את זמני על מאבק שעלול להיות עקר. עבדתי בצורה אינטנסיבית והצלחנו להביא גם את נתיבי ישראל, אבל בעיקר את הרכבת ממקום ממש לא תפקודי היא הפכה לסופר אפקטיבית. בשנה וחצי האחרונות היה שקט גדול והרכבת הצליחה להגיע להשגים".

חושבת שיושבי הראש ראויים לתפקידם?
"אני לא מתעסקת בלתת להם ציונים".

את היית הרגולטור שלהם.
"אני התעסקתי בלוודא שהחברות פועלות בצורה טובה. אם הייתי ממנה אותם, אולי הייתי צריכה לשאול עצמי אם זה מינוי טוב או לא טוב, אבל הם היו נתונים ותפיסת עולמי היא שצריך להפיק מקסימום תוצאות ממצב כזה".

המטרו והשבת

המהלכים והפרויקטים שהפכו לקמפיינים

מיכאלי הייתה מזוהה עם הצהרותיה בנושא תחבורה ציבורית בשבת, כשבפועל הנושא לא קודם. "היינו בקואליציה שבה היה ידוע מראש מלכתחילה שכמו שלא נוכל לקדם פתרון מדיני לסכסוך עם הפלסטינים, לא נוכל לקדם תחבורה ציבורית בשבת. כשרציתי להפעיל את הרכבלית בשבת והודעתי שזה חיפה וזה במסגרת הסטטוס קוו, ניר אורבך אמר 'אני לא אשב בקואליציה שיש בה רכבלית נוסעת בשבת' והקואליציה קדמה להפעלה בשבת. גם בממשלת המעבר לפיד לא אפשר לקדם הפעלה בשבת באמצעות תקנות לפיצול התשלום שרצינו להעביר, ובממשלת המעבר הייעוץ המשפטי לא איפשר לי להפעיל את הרכבלית בשבת".

גם חוק המטרו העסיק את מיכאלי, בעיקר כשהפך לקמפיין פוליטי עם נפילת הממשלה ונפילתו מרשימת החוקים המוסכמים בין הקואליציה לאופוזיציה להצבעה בתקופת המעבר.

יכולת להביא את החוק להצבעה במושב החורף, כשעוד היה לכם רוב.
"כן, אבל אתה בעצמך כתבת שלא יקרה אסון אם הוא לא יעבור השנה, אז אמרתי 'לא יקרה אסון אם לא יעבור במושב החורף, אלא במושב הקיץ' והייתה לי התחייבות שיעבור במושב הקיץ. ואז הוא לא עובר, והייתה לי התחייבות שיעבור במסגרת ההסכמות, וזה לא קרה - מה אני אעשה? זה פשוט מעילה באמון וחוסר אחריות של מי שהיה ממונה על זה", היא תוקפת את יש עתיד.

העיכובים

"המשרד היה חלש ולא מקצועי"

לעומת המטרו, שעוד יקחו שנים להפעלתו, הרכבת הקלה בגוש דן מתעכבת אף היא. מיכאלי לא נוקבת בתאריך לפתיחת הקו האדום "אחרי שתתוקן תקלת האיתות, שהיא באמת ברמה שאנחנו לא מכירים, יהיה תאריך חדש. נת"ע פרסמו תאריך חדש במרץ, אבל אנחנו לא הסכמנו שהמשרד יפרסם תאריך עד שאנחנו לא רואות שזה נוסע ועוצר כמו שצריך, אני לא יודעת אם מרץ רלוונטי, אנחנו בינואר".

ואולם, בניגוד לדברי מיכאלי, מבקר המדינה הסביר בדוח רק לפני חודשיים שחברת הבקרה התריעה על עיכובים מספר פעמים, עוד לפני שהחלו הרצות מערכת האיתות. אך משרד התחבורה בחר בעמדת נת"ע.

התקלה היא במשרד התחבורה, לא רק בקו האדום. העיכובים הם גם בקווים הירוק והסגול, הקו הכחול בירושלים, המסילה הרביעית. בפרויקט המטרו עוד לא הפכו אבן והוא כבר נדחה. מה הבעיה של המשרד עם יכולות ביצוע?
"משרד התחבורה שאנחנו מצאנו היה מוחלש נורא וכל השירות הציבורי הרבה שנים מוזנח ומופקר. לא שהאנשים לא טובים, אבל הניהול היה כושל מאוד ולא מקצועי. אני חילצתי את מכרזי הקו הירוק, הסגול והכחול בירושלים. חילצנו את המסילה הרביעית, את הרכבלית בחיפה שהייתה מוכנה, ובגלל סכסוך משפטי היא לא יכלה לעבוד, וחילצנו הרבה דברים תקועים. המשרד היה חלש ולא מספיק מקצועי".

אי אפשר להגיד שעכשיו הוא חזק.
"הוא חזק לאין שיעור. אנשים טובים היו, אבל המבנה היה כזה שכולם עובדים בנפרד ולא מקבלים גיבוי ומדיניות ברורה.

"באתי עם משנה סדורה. אמרתם לי (העיתונאים, א"ז) 'יופי של משנה, נראה אם היא תצליח לצאת לפועל'. אחרי חודש במשרד נתקפתי חרדה האם אכן נוכל לשנות, כי המשרד הוא נושאת מטוסים אימתנית והוא מפליג בכיוון שלו. אבל בזכות ניהול מדהים של מיכל (פרנק - המנכ"לית שמינתה מיכאלי, א"ז) ושותפות באמת יוצאת דופן של אנשי ונשות מקצוע מעולים, שינינו את המבנה של המשרד שישרת המדיניות. אנחנו הוצאנו לדרך את משרד התחבורה הציבורית, השאלה לאן תמשיך הספינה הזו והאם יטביעו אותה".

מירי רגב

אין לי ספק שהיא לא במקום הנכון

הראיון התקיים בתחילת השבוע לאחר שהמשרד עבר לידיה של השרה החדשה־ישנה מירי רגב.

נעלבת שלא הוזמנת לטקס חילופי השרות?
(צוחקת) "לא. ממש לא. זה מה שנקרא לא להפוך בעיות של אחרות לבעיות שלך".

שרת התחבורה מירי רגב בטקס כניסתה לתפקיד / צילום: נתן וייל לע''מ

למיכאלי בטן מלאה על האג'נדה של רגב. "היא אמרה שלא תאפשר את המטרו לפני שתהיה נגישות לפריפריה, אבל יש גם פריפריה חברתית. אם היא רוצה לדבר על הפריפריה, אז כשמקומות בגליל אמרו לי שלא ראו שר תחבורה עשור כי הם לא משתייכים למפלגה הנכונה, לא הופתעתי לצערי. אבל גם בערים ליכודיות מובהקות, שראשי הערים ליכודניקים, ראיתי הזנחה. הם לא קיבלו ממשרד התחבורה שום דבר. זה לא משנה אם אתה משתייך לליכוד, אלא אם אתה משתייך לזרם הנאמנות הנדרש בליכוד. המטרו כבר יצא מהתחנה, השקענו 9 מיליארד שקל.

"רגב מדברת על כבישים פקוקים ונת"צים ריקים? זה בדיוק כל הרעיון - לפנות את הנתיב ממכוניות כדי שתחבורה ציבורית תסע חלק וללא פקקים כדי לתת אינסנטיב לציבור לנסוע באוטובוס. אין ספק שהיא פשוט לא במקום הנכון".

רגב: "מיכאלי טועה ומציגה חוסר הבנה, בורות ונתק מהמציאות"

מטעם מירי רגב נמסר:  "בפועל הושלם תכנון קווי המטרו - הוצא כסף להתארגנות מנהלתית וגיוס עובדי מטה בעיקר. אבל לא יצאו מכרזי ביצוע ולכן אלו תקציבים שניתן להסיט. השרה רגב הייתה זו שפעלה לסיום התכנון של כל קווי המטרו ושכנוע הרשויות הרלוונטיות בדבר הנחיצות והתוואי. הפריפריה מוזנחת ויש להשקיע בה מאוד מיליארדי שקלים כדי להשוות את רמת התשתיות והשרותיות לאלו הקיימים בגוש דן. בגלובס עצמו פורסם סקר של אוניברסיטת רייכמן שעד 2040 ידרשו 850 מיליארד ש"ח כדי לייצב את תשתיות התחבורה בישראל. כשרובו המוחלט של הכסף, לפי הסקר, לא נדרש למטרו אלא לתשתיות מחוץ לגוש דן. להבדיל מהשרה מיכאלי שהובלה באף על ידי פקידי האוצר שהשתמשו בה לספק את כל מאוויהם בדמות מיסי נסועה, גודש, התייקרויות ושאר רעות חולות, מבלי שתבחן בעצמה את הצרכים. להבדיל ממנה השרה רגב ביקשה לא לבטל אלא ללמוד. ללמוד את הנחיצות ותזמון היציאה לפרויקט לאור ההשקעות האדירות בגוש דן ברכבת הקלה, רכבת ישראל, שבילי אופניים ותוספות שירות. וזאת לעומת חוסר השקעה בפריפריה ובחינה נוספת בנושא המימון. האם המימון צריך להיות ממשלתי או שמא ניתן לגייס מימון מהשוק הפרטי .

"מיכאלי טועה ומציגה חוסר הבנה, בורות ונתק מהמציאות, גם באופן בו היא משתמשת בשפה העברית וגם בנושא המקצועי. אם הציבור היה מקבל את העובדה שיש תחב"צ יעיל הוא היה משתמש בתחב"צ. ההפך הוא הנכון. מעבר לגוש דן, לציבור בארץ אין נגישות לתחב"צ במיוחד בקילומטר האחרון. אין מספיק תחב"צ בדגש על תוספות שירות, פריסה רחבה של מסילות ושירות רכבתי וחוסר בעוד כלים להסעת המונים כולל במימדים חדשים כמו שאטל ימי. ומשכך הנתצים עומדים ריקים בזמן שהעם סובל. במקום לחשוב יצירתי ולנהל את המשאבים הקיימים ביעילות כפי שמבקשת השרה רגב, במקום גזרים בחרה מיכאלי להשתמש במקלות בדמות מס נסועה, מס גודש ושעבוד התקציב לגוש דן".

עוד כתבות

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע  

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

בעיכוב של עשרות שנים, המדינה תפריט קרנות השתלמות של מאה אלף עובדים

ועדת השרים להפרטה תדון בשבועות הקרובים במכירת החזקות המדינה בשבע קרנות השתלמות, מלבד אלו של המורים והשופטים ● לפי ההצעה, המניות יעברו לידי ההסתדרות, כשהיקף הנכסים הוא כ־8.4 מיליארד שקל ● המטרה: הפחתת הנטל על המדינה ● מה צפוי לחוסכים? ● גלובס עושה סדר

שרוול אשפה לפינוי שיפוצים / צילום: תמר מצפי

הקבלן איחר במסירת דירה בפרויקט תמ"א. זה פיצוי הענק שיקבלו הרוכשים

ביהמ"ש קבע כי סעיף 5א לחוק המכר הנוגע לאיחור במסירה חל גם על פרויקטי תמ"א 38, אף שבעבר נקבע בפסיקה כי בפרויקטים כאלה מדובר בהתקשרות למתן שירותי בנייה, שעליה חל חוק חוזה קבלנות

מקבוק אייר של אפל / צילום: יח''צ אפל

לעבור למחשב של אפל: כל הסיבות בעד ונגד

מי שהתרגל למערכת ההפעלה ווינדוס יתקשה להתרגל ל-MacOS, וגם ייאלץ להיפרד מחלק מהתוכנות המוכרות ● היתרון הבולט: היכולת של מכשירי החברה "לדבר" ביניהם ולקצר תהליכים

וורן באפט / צילום: ap, Nati Harnik (עיבוד תמונה)

באפט הפך את ברקשייר למכשיר השקעה שלא היה כמותו, וזה השתלם

אילו בעלי ברקשייר האת'וויי והמשקיע האגדי היה מנהל במקום זאת קרן גידור, היה לו כנראה הרבה יותר הון, והרבה פחות משקיעים מרוצים ומעריצים ● כי ההתעקשות שלו שמבנה החברה צריך להתאים לאסטרטגיה, ולא להיפך, עשתה את ההבדל לבעלי המניות

חיילי צה''ל בעזה / צילום: דובר צה''ל

גורם ישראלי בכיר לניו יורק טיימס: היינו קרובים לעסקה, ההצהרות של נתניהו הקשיחו עמדות בחמאס

ישראל החלה הבוקר בפינוי אוכלוסייה אזרחית מאזור רפיח ●  3 לוחמים נפלו במטח שנורה אתמול מאזור רפיח לכרם שלום ● צה"ל והשב"כ תקפו מרכז פיקוד של חמאס במתחם אונר"א במרכז הרצועה ראש ה-CIA יגיע ל"פגישה דחופה" בדוחא: "השיחות עומדות להתפוצץ" • כל העדכונים

וורן באפט מגיע לאסיפה השנתית של ברקשייר הת'אוויי בנברסקה, ארה''ב / צילום: Reuters, Scott Morgan

באפט הציג את יורשו והפתיע כשאמר: "מקווה להגיע בשנה הבאה"

וורן באפט בן ה-93 ערך את האסיפה השנתית הראשונה של ברקשייר האת'וויי מאז ששותפו ארוך־השנים, צ'ארלי מאנגר, נפטר בנובמבר האחרון ● באפט הביע אמביוולנטיות לגבי בינה מלאכותית וכינה אותה "שד גרעיני בבקבוק", התייחס לצמצום האחזקה שלו באפל, וכן לאדם שצפוי לרשת את מקומו כמנכ"ל ברקשייר

בניין שרוסס במגני דוד, בפריז (דצמבר 2023) / צילום: Reuters, LUCIEN LIBERT

דוח חדש: "העולם עד לגל הגרוע של תקריות אנטישמיות מאז מלחמת העולם"

ב־2023 נרשם זינוק של עשרות אחוזים במספר התקריות האנטישמיות מכל הסוגים, כך מגלה דוח של אוניברסיטת תל אביב והליגה נגד ההשמצה ● לפי הדוח, יותר ויותר אמריקאים מסכימים עם סטריאוטיפים אנטישמיים, והרשתות החברתיות "הפכו לקרקע פוריה לשנאה ורדיקליזציה"

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר צפוי להיפתח בירידות שערים ● הדולר מזנק מול השקל בעקבות ההתחממות בדרום ● מיטב: הצריכה הפרטית עלתה והקמעונאיות מעלות מחירים רק כי הן יכולות, לא בגלל הצורך שלהן לפצות על גידול בהוצאות ● וורן באפט מכר מניות אפל ונראה שהוא פוזל להודו, "יש שם המון הזדמנויות" ● בבנק אוף אמריקה דווקא ממליצים על אפל באפסייד של 33% ● באופנהיימר ממליצים על מניות הבנקים הגדולים בארה"ב, "נסחרות בחסר עמוק" ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

העליות בת"א התמתנו בנעילה מהחשש כי עסקת החטופים לא תצא לפועל

מדד ת"א 35 עולה ב-0.4% ● השקל הפגין איתנות השבוע, אך בסיכום אפריל נחלש מול הדולר ● אפל הציגה את תוצאותיה הכספיות והמניה זינקה ● במזרחי מעריכים כי למרות דוח התעסוקה הפושר של חודש אפריל בארה"ב לא אמור להשליך מהותית על תזמון הורדת הריבית ● באופנהיימר מזהים הזדמנויות במגזרי הפיננסים והתעשייה בשוק המניות האמריקאי

קובי מרנקו, מנכ''ל Arbe / צילום: דיוויד גראב

המניה קרסה בוול סטריט, וחברת האוטוטק מגייסת חוב בת"א

ארבה רובוטיקס של קובי מרנקו תנסה להנפיק אג"ח ב־120 מיליון שקל ולהירשם בבורסה בת"א, לאחר קריסת המניה בנאסד"ק ● כספי הגיוס יועברו לחברה בכפוף לחוזה עם יצרן רכב מוביל

מוויקס ועד מאנדיי: לעובדי ההייטק יש אופציות בשווי 2 מיליארד דולר לממש

לאחר שבשנה החולפת מימשו עובדים בחברות הטכנולוגיה מישראל אופציות ברווח של 824 מיליון דולר - כשליש משווי המימושים בשנת השיא 2021, הובילו העליות בשווקים לזינוק בשווי ההטבה שבה הם מחזיקים כיום ● חברות שבולטות בהיקף ההטבה לעובדים: סנטינל וואן, מאנדיי, נייס וגלובל־אי ● וגם: כך מפתות חברות ההייטק עובדים כשיש פחות כסף בקופה, ומה עדיף - אופציות או מניות חסומות?

וורן באפט נואם באסיפה השנתית של ברקשייר האת'ווי

היורש, ההשקעה המסתורית, והדרך ל־50% תשואה בשנה: התובנות מהכנס הגדול של האורקל מאומהה

וורן באפט, המשקיע הפרטי הגדול והמפורסם בעולם עמד בסוף השבוע בפעם ה־51 על הבמה באומהה והשיב לשאלות משקיעיו במשך חמש שעות ● מדוע הקטין את ההחזקות שלו באפל, מה הוא חושב על מהפכת ה־AI, למה הוא מגדיל את קופת המזומנים שלו במקום להשקיע אותה, ומה היה עושה לו חזר לגיל 20

השכר הממוצע / צילום: Shutterstock, Rita Kapitulski

השכר הממוצע זינק: 14,108 שקל בחודש מרץ. ומה קרה בהייטק?

על פי "אומדני הבזק" של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מדובר בעלייה של כ-3.5% לעומת מרץ 2023 ● השכר הממוצע של עובדי הייטק בפברואר זינק ב-13% לעומת שנה שעברה

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

שר החוץ הטורקי, הקאן פידאן / צילום: Associated Press, Bilal Hussein

האינטרס המשותף של טורקיה ואיראן נחשף בראיון של שר החוץ

בתקופה האחרונה, רבים הרימו גבה בשל הפגישות התכופות של בכירי טורקיה דווקא עם מקביליהם האיראנים ● כעת מתברר כי שר החוץ של טורקיה טען בראיון, כי הוא מאמין שהמיליציות הפרו־איראניות בעיראק יכולות לפעול כנגד המחתרת הכורדית באזור סינג'אר שבצפון עיראק

אור צלקובניק / צילום: עדי לם

תוך פחות משנה ועם רייטינג מדשדש: אור צלקובניק עוזב את חדשות 13

צלקובניק הוא המנכ"ל הרביעי שעוזב את חברת החדשות בחמש שנים ● המהלך נובע ככל הנראה בשל חוסר הסכמתו לבצע קיצוצים בכוח־האדם ובשל פערים גדולים בינו לבין כתבים בחברה