גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע שוק הנגזרים בבורסת ת"א דועך ואיך אפשר להציל אותו

בבורסה מנסים להפיח רוח חיים בשוק הנגזרים, ובראשו האופציות על מדד ת"א-35, שמצוי כבר שנים בדעיכה ● המהלך האחרון במסגרת זו הוא גביית עמלה דיפרנציאלית על האופציות, שתאפשר לממן את הגדלת הנזילות של מכשירים אלו - שהיא תנאי קריטי לקיום פעילות שוק כזה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף
בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הכותב הוא סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך

הדעות והמסקנות המובאות בכתבה הן בבחינת הבעת דעה של הכותב בלבד. אין לראות באמור משום מצג או התחייבות של הבורסה או משום המלצה או עצה בכל הקשור לקבלת החלטת השקעה, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ובנתוניו של כל אדם 

לאחרונה הודיעה הבורסה על כוונתה להקטין את המכפיל על אופציות במדד ת"א-35  מ-100 ל-50, מהלך שצפוי לאפשר תמחור דיפרנציאלי של אופציה על המדד. נכון, במסגרת המהלך חלק מהמשקיעים ישלמו יותר מהעלות שהם משלמים כיום, אך המטרה המרכזית כאן היא מימון המקורות לעידוד שוק הנגזרים המקומי, הנאבק על עתידו.

האופציות על מדד ת"א-35 הן המוצר המוביל בשוק הנגזרים של בורסת ת"א, וגם הוא מצוי בדעיכה רב-שנתית, המקבלת ביטוי בירידה החדה במספר החשבונות הפעילים, מרמה של למעלה מ-6,000 בשנת 2013 לכ-4,000 חשבונות פעילים אשתקד. זאת, כאשר כמחצית מהמחזור מתבצעת על ידי מערכות מסחר אלגוריתמיות ומספר שחקני נוסטרו בודדים, המרכזים יחד כ-60% מנפח הפעילות בשוק.

 

המוצר השני הקיים בשוק הנגזרים המקומי הוא אופציות על שקל-דולר, שגם מחזורי המסחר שלהן מתכווצים בהתמדה, ועוברים לשוק הנגזרים הנסחרים מעבר לדלפק (OTC), שם המשקיעים זוכים ליתרונות רגולטוריים רבים, לנזילות עצומה ולגמישות ברמת המוצר.

בניגוד לפעילות המתקיימת במסחר בבורסה, הפעילות מחוץ למסחר (OTC) אינה מפוקחת, וכך מאפשרת לפעילים בשוק הנגזרים להתעלם מקיומו של סיכון צד שני, סיכון שממילא אינו מתקיים כשמדובר במסחר בבורסה. כך גם יכול להתאפשר מצב שבו אין מגבלת פוזיציות בשוק הנגזרים, וזאת בניגוד למצב בשוק הסחיר, שם הרגולטור דואג לתקינות המסחר.

חשוב מכל, כאשר העמלות בשוק ה-OTC גלומות במחיר הן "מוחשכות" (לא ניתן לדעת מה שיעור העמלה מתוך המחיר הכולל), כך שהמוסדי אינו נדרש לשלמן מאמצעיו, והוא יכול להשית זאת על ציבור המשקיעים, זאת בניגוד לעמלה של נגזר סחיר. כך שאין זה פלא ששוק נגזרי השקל-דולר בבורסה נמצא בנסיגה, שלא לומר בסכנת הכחדה.

נוסף על נגזרים על מדד ת"א-35 ועל השקל-דולר, קיימות בבורסה גם אופציות על שקל-אירו, על מדד הבנקים ועל מניות בודדות, אך אלו מרכזים פעילות מינימלית. כמו כן, בישראל 2023 אין שוק חוזים עתידיים, למרות שעד לאחרונה היו רשומים למסחר בבורסה חוזים על מדדי מניות מסוימים, אך הם לא עוררו פעילות.

בבורסות רבות בעולם, שוק הנגזרים מפותח ופורח, והמשקיעים המוסדיים והפרטיים כאחד מבינים היטב את סגולות המוצרים. אבל בשוק ההון המקומי - עצוב לומר - התחום הוא פרסונה נון גרטה. מדובר במוצרים פיננסיים מורכבים, אשר בשימוש לא מקצועי בהם עלולים להביא להפסדים ניכרים למשקיעים.

המפיצים של שוק הנגזרים בישראל הם חברי הבורסה, ואלו לא מנגישים את המוצרים לציבור הרחב, מחשש לפגיעה במוניטין של חבר הבורסה בתרחיש שבו המשקיע ספג הפסדים כבדים. משקיע אשר יחפוץ לסחור בנגזרים בבורסת ת"א ייאלץ לחתום על ערימת מסמכים מרתיעה, וישלם עלויות גבוהות מאוד.

כמה גבוהות? בעוד שהבורסה גובה רק 29 אגורות על אופציה על ת"א-35, התעריפונים של חברי הבורסה ללקוחותיהם נעים בין 2.5 שקלים ל-10 שקלים לאופציה בודדת.

מתייחסים לנגזרים כמוצר למוסדיים ושחקני נוסטרו

חברי הבורסה, שהם כאמור מפיצי המוצר לציבור, לא עושים כמעט כלום כדי לתרום להשבחת הידע ולנגישותו למשקיעים בתחום, ולמעשה מפיצים את הנגזרים כמוצר המיועד לגופים המוסדיים ולשחקני נוסטרו בלבד.

מיותר לציין כי הפעלה של שוק הנגזרים דורשת משאבים כספיים עצומים בעולמות המחשוב, המסחר, הסליקה וניהול הסיכונים, ולפיכך בורסות לא מעטות בעולם לא מקיימות שוק כזה.

וכך, שוק הנגזרים העולמי הופך ריכוזי יותר ויותר, וממוקד ברובו בבורסות ענק ובבורסות ייעודיות.

שוק נגזרים בריא הוא שוק היושב על תשתיות טכנולוגיות טובות וגמישות, ויש בו מגוון נגזרים על מוצרים פיננסיים שונים. מוצרים אלו צריכים להיות נזילים, והרכב המשקיעים בשוק צריך להיות מגוון, ולכלול משקיעי נוסטרו, מוסדיים, זרים ופרטיים.

הבורסה שדרגה בחודשים האחרונים את תשתיות שוק הנגזרים, ולראשונה השלימה גיבוש והפעלה של מודל לשיערוך יומי של מחירי הנגזרים, כך שלכל נגזר בשוק המקומי יהיה מחיר כלכלי הוגן בסוף כל יום מסחר, גם אם לא נסחר באותו היום.

שינוי תשתיתי חשוב נוסף שהושלם לאחרונה הוא מעבר ל"שיטת הדלתות", המאפשרת חישוב מדויק יותר של החשיפה לנכס הבסיס, וכן השקת מגבלת פוזיציות חדשה ומרחיבה יותר, שתאפשר לגופים המוסדיים שירצו בכך לזכות בחשיפה גדולה מהותית לשוק המניות המקומי, ובכך גם לתרום לסחירות והנזילות של המניות המקומיות.

מדובר בשני שינויים תשתיתיים מורכבים, אשר שקופים גם לציבור הרחב, אך הם דורשים הון ועבודה רבים כדי לשדרג ולשכלל את שוק הנגזרים, ולאפשר לבורסה להחיות שוק זה, ולהשיק נגזרים חדשים ובראשם את תחום החוזים העתידיים.

התשתית הטכנולוגית של שוק הנגזרים המקומית דורשת השקעות רבות נוספות בעולמות מגוונים, ובהם ייעול מערך הביטחונות של השוק, אולם ללא מודל עסקי יציב וברור, לא נכון יהיה לבצע השקעות ענק שכאלו. לצד שדרוג התשתיות, על הבורסה להשיק נגזרים חדשים ורלוונטיים לקהלים שונים, והיא אכן נערכת לעשות כן.

לשם כך הבורסה בתל אביב חייבת לגבש תוכנית אסטרטגית להחייאת שוק הנגזרים. תשתיות טכנולוגיות, אנושיות ורגולטוריות, וכן מוצרים רלוונטיים - הם תנאי הבסיס לפיתוח שוק פעיל ותוסס, אך ללא הנזלה של הנגזרים החדשים, שוק זה לא יתרומם.

איש אינו רץ לקנות מוצר פיננסי לא נזיל

איש לא חפץ לאכול במסעדה ריקה מאדם, ובדיוק משום כך איש אינו רץ לרכוש מוצר פיננסי לא נזיל, ובצדק. הנזלה של נגזרים פירושה גיוס של ספקי נזילות, או בשמם "עושי שוק", ואלו אינם מספקים נזילות בשוק לא נזיל לשם שמיים; ספקי הנזילות לוקחים סיכון שוק בהנזלת הנגזרים, וכן נדרשים לגייס מקורות מימון ולהשקיע במחשוב ובאנשי מקצוע, ולכן הם דורשים תשלום נכבד עבור שירותיהם.

בישראל ישנו אקוסיסטם מפותח של ספקי נזילות איכותיים, המספקים שירותים לבורסות גלובליות מובילות, והם ישמחו להעמיד את שירותיהם לרשות בורסת ת"א, בהינתן התגמול הראוי.

גביית עמלה דיפרנציאלית בשוק נגזרי ת"א-35 תאפשר לבורסה לממן את הנזלת הנגזרים החדשים ואת ההשקעות הנדרשות בפיתוח שוק זה. מדובר במשאב קריטי לפיתוח שוק נגזרים בריא.

שוק הנגזרים המקומי לא צריך להיות מועדון סגור המשרת רק חבורה קטנה של שחקני נוסטרו מתוחכמים. הוא צריך לפנות גם למנהלי ההשקעות והציבור הרחב, ולפיכך הרפורמות הללו חיוניות מתמיד, ומהוות את נשמת אפו של שוק הון מפותח ובכללו שוק הנגזרים.

עוד כתבות

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

צה"ל: חיסלנו מחבל בכיר בלבנון, שקידם פעולות טרור רבות נגד ישראל

דיווח: במצרים נערכים ב"תוכנית חירום" לפלישה ישראלית לרפיח • פיגוע דקירה ברמלה: צעירה נפצעה קשה • צה"ל תקף מבנים צבאיים ששהו בהם מחבלים של חיזבאללה בדרום לבנון • דיווח בבלומברג: פסגה מדינית בנושא עתידה של רצועת עזה יתקיים ביום שני הקרוב בסעודיה •   ● כל העדכונים

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

חיזבאללה שיגר כ-25 שיגורים לכיוון מירון, לא ידוע על נפגעים

דיווח: גורמים במשרד החוץ במזכר פנימי לבלינקן - "ישראל מפרה את החוק הבין-לאומי" • המטח של חיזבאללה למירון: ככל הנראה בתגובה לחיסול 2 מחבלי הארגון מוקדם יותר בדרום לבנון, 14 אזרחים לבנונים נפצעו בתקיפות • משפחות חטופים הדליקו כתובות אש על איילון צפון • עדכונים בולטים 

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

אחרי קריירה בת עשורים בתעשיית השבבים מוריס צ'אנג יכול היה לפרוש ● אבל אז הוא בחר להקים את חברת TSMC – והפך לאדם שתרם יותר מכול לפיתוח הטכנולוגיה החיונית בעולם ● ההצלחה שזכה לה לא הייתה למרות גילו, אלא בזכות גילו ● האם הוא חריג? מחקר מגלה: הסיכוי שמייסדים בני 50 יצליחו גבוה פי שניים מזה של בני 30

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הקבלן שבטוח: החרם הטורקי יתהפך על ארדואן

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד