גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תושבי פריז הולכים להצביע: האם להעיף את הקורקינטים מהרחובות?

ראשת העיר של בירת צרפת הודיעה על המשאל העירוני שיתקיים ככל הנראה ב-2 באפריל ● המהלך מגיע בעקבות שורת תאונות בהן נהרגו נוסעי קורקינטים, העובדה כי הם פוזרו על מדרכות והפריעו לתנועה וטענות לנהיגה פרועה של המשתמשים בהם

פריז / צילום: Shutterstock
פריז / צילום: Shutterstock

תושבי פריז יהפכו בעוד כמה חודשים לראשונים באירופה שיצביעו בסוגיה המפלגת את מי שגרים במטרופולינים גדולים ברחבי העולם: אם לאפשר את המשך פעילותם של קורקינטים ממונעים שיתופיים המפוזרים ברחבי הערים. ראשת העיר של בירת צרפת, אן הידלגו, הודיעה השבוע על המשאל העירוני שיתקיים ככל הנראה ב-2 באפריל, אחרי חודשים של התחבטות בשאלה אם לאפשר לציי הקורקינטים של מפעילות שונות לפעול בעיר עם תום הרישיון שניתן להן בעוד כשלושה חודשים.

פריז בהובלת הידלגו השקיעה רבות בשנים האחרונות במתן דגש על תחבורה שיתופית, ועל הקצאת נתחים משמעותיים מנתיבי התחבורה הקיימים בעיר לטובת אופניים (שיתופיים או פרטיים), קורקינטים ממונעים, תחבורה ציבורית ועוד.

המטרה היא לשפר את איכות החיים של התושבים על רקע פקקים בלתי פוסקים, וגם לצמצם את פליטות גזי החממה וגזים רעילים אחרים המשתחררים כתוצאה מהתנועה הצפופה בעיר. פריז היתה העיר הראשונה באירופה שהציעה מערכת אופניים שיתופיים, לפני קרוב ל-15 שנה, ובשנים האחרונות העניקה גם רישיונות למפעילות קורקינטים חשמליים שפיזרו את כליהן ברחבי העיר. ב-2018 הפכה העיר לאחת הראשונות באירופה שהציעה שירות זה.

אבל בעקבות שורת תאונות בהן נהרגו נוסעי קורקינטים, העובדה כי הם פוזרו על מדרכות והפריעו לתנועה, טענות לנהיגה פרועה של המשתמשים בהם ושלל תלונות אחרות המוכרות לתושבי כל עיר בהן פועלות הפלטפורמות השיתופיות, הידלגו ו"הירוקים" השותפים לקואליציה שלה הודיעו לפני כמה חודשים כי יש "לשקול מחדש" את המשך הפעילות. זאת, אף שהעיר כבר צמצמה את רישיונות ההפעלה לשלוש חברות בלבד, הגבילה את מספר הכלים ל-15 אלף לכל היותר, וגם השיתה כללים כמו הגבלת מהירות באזורים ציבוריים ואזורי חנייה מיוחדים.

337 תאונות בשמונה חודשים

אבל גם הכללים הללו לא סייעו לתחושת הבטיחות. בשמונת החודשים הראשונים של 2022 נרשמו בעיר 337 תאונות בהן היו מעורבים קורקינטים חשמליים (לא רק שיתופיים - א.א), עלייה מ-247 בתקופה המקבילה אשתקד.

לפיכך, אחרי הדיווחים לפיהם הידלגו ושותפיה הקואליציוניים יחליטו לבטל את הרשיונות בשנה החדשה, הפתיעה ראשת העיר כשהכריזה השבוע בראיון לעיתון "לה פריזיאן", כי הדבר יובא למשאל בקרב תושבי פריז בלבד. "הם יישאלו שאלה פשוטה מאוד", אמרה לתקשורת, "האם אנחנו ממשיכים עם קורקינטים שיתופיים המפוזרים בעיר?".

הרשויות הבהירו כי אין כל כוונה לאסור על קורקינטים ממונעים בבעלות פרטית, שהפכו לפתרון תחבורה לרבים בעיר. בשנים האחרונות נרשמה מגמה של רכישת הכלים באופן פרטי, כדי להתנייד בעיר. ב-2021 רכשו אזרחים צרפתים כ-900 אלף כלים, וצרפת נחשבת לשוק הגדול ביותר באירופה לקורקינטים חשמליים.

הידלגו רמזה כי באופן אישי היא תומכת באיסור, לפי דיווח ב"גרדיאן" הבוקר (ג'), אך כי ההכרעה תהיה בידי תושבי העיר. היא אמרה כי לא מדובר בפתרון "ידידותי לסביבה" וגם אמרה כי תנאי העבודה של מי שבונים ומתחזקים את הכלים, ואלו האוספים אותם כדי להעביר ממקום למקום, "אינם מקבלים יחס הולם". גם בכיר בקואליציה שלה גם תמך באיסור, "כדי להחזיר את השקט לכבישים ולמדרכות", לדבריו.

חברות הקורקינטים שקיבלו עד כה רישיון פעילות בפריז - Lime, TIER ו-Dott - מבטיחות שורה של צעדים כדי להמשיך ולפעול בעיר, כולל קיבוע לוחית זיהוי לכל כלי כדי לאפשר אחריות אישית וקנסות על תאונות והפרעות לתנועה, או מניעה טכנית של אפשרות לנסוע בזוג על קורקינט אחד, מראה לא נדיר. נכון לעכשיו, רישיון הפעולה יהיה תלוי בהכרעת תושבי העיר. לפי הדיווחים, הן כעת נערכות להשקיע בקמפיין שישכנע את התושבים לתמוך בהמשך פעילותן.

עוד כתבות

שוקי ניר, דניאל בראל, עומר כילף, ראסל אלוואנגר / צילום: שלומי יוסף, איל יצהר, ענבל מרמרי, באדיבות סולאראדג'

הישראלית שקפצה בכ-40% בשבוע בוול סטריט, וזו שקיבלה אזהרה מנאסד"ק

סולאראדג' זינקה ב-39% בשבוע האחרון, בעוד שהמשקיעים בוחנים את השלכות "החוק הגדול והיפה" של הנשיא טראמפ על תחום האנרגיה המתחדשת ● טאואר קיבלה רוח גבית, לאחר שפורסם כי תיקח חלק בפרויקט שבבים גדול בהודו ● ובתחום האוטוטק: REE ואינוויז דיווחו על הודעות מנוגדות שקיבלו באשר לעמידה בתנאי הסף של נאסד"ק

עומסים בנתב''ג. המסלולים והתנועה האווירית סביב השדה לא הותאמו לגידול בישראל / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

המקום בנתב"ג עומד להיגמר. מאיפה נטוס?

עד 2040 צפוי נמל התעופה בן גוריון להגיע לקיבולת המקסימלית שלו, כ–40 מיליון נוסעים בשנה ● אלא שבמשך עשרות שנים מקבלי ההחלטות מתלבטים על המיקום האולטימטיבי של שדה בינלאומי נוסף, ובינתיים הכרעה סופית לא נראית באופק ● אילו אפשרויות כבר בשלב התכנון, מה מסכל אותן וכמה נשלם על הסחבת?

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הנגיד צופה אינפלציה של 2% בשנה הבאה, ומסמן: נסללה הדרך להורדת ריבית

בהתאם לצפי המוקדם, בנק ישראל הותיר את הריבית על כנה על רמה של 4.5%, בפעם ה-12 ברציפות ● ברקע ההחלטה: למרות התחזקות השקל והירידה בפרמיית הסיכון, בנק ישראל החליט כי האינפלציה לא מאפשרת עדיין להפחית את הריבית ● הנגיד פרופ' אמיר ירון אותת כי יהיו מספר הורדות ריבית בשנה הקרובה, אך ציין גורמים שעשויים לעכב זאת, בהם הגידול בביקוש לשכירות בשל המלחמה

ייבוא רכבים / צילום: Shutterstock

כשהיצע הרכבים והמותגים בשיא, מי צריך את הרפורמה ל"הגברת התחרות"

בוועדת הכלכלה דורשים "לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות", אבל ניתוח המסירות במחצית הראשונה של 2025 מגלה תמונה של שוק היפר־תחרותי, ביקוש ריכוזי ומלחמת מחירים שכבר שוחקת את הרווחיות ● אז למה כולם רוצים, ורצים, לקבל זיכיונות יבוא בחסות הרגולטור?

השותפים בקרן רד דוט קפיטל (מימין למעלה: אטד פלד, יניב שטרן, ברק סלומון, מימין למטה: דניאל ארדון ברץ, יורם אורון) / צילום: עומר הכהן

אחרי מכירת פאראגון: זו הקרן שמגייסת 320 מיליון דולר

קרן ההון סיכון הישראלית רד דוט, אותה הקימו הקימו יורם אורון ויניב שטרן ומאחוריה מספר אקזיטים בולטים, מגייסת קרן שלישית להשקעות בחברות בוגרות ● על פי הערכת גלובס, הקרן הראשונה של רד דוט שהיקפה כ-150 מיליון דולר, החזירה למשקיעים המוגבלים בקרן פי 5 על ההשקעה

מימין: מנהיג סוריה אחמד א־שרע, יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ונשיא ארה''ב דונלד טראמפ, בפגישה בריאד / צילום: ap

טורקיה מתחממת על הקווים: ההשלכות הכלכליות של הסכם בין סוריה וישראל

בזמן שנתניהו נוחת בוושינגטון, נרקם מאחורי הקלעים מהלך שעשוי לשנות את האזור: נורמליזציה היסטורית בין ישראל לסוריה, בתיווך טראמפ ● המהלך מבוסס על צורכי תשתיות האנרגיה הדחופים של דמשק, אבל תלוי גם בארדואן ● וגם לבנון ופירוז חיזבאללה על הפרק

חדשות הביומד / צילום: תמי בר ישי

ההשקעה החדשה של אסף גרניט: טכנולוגיה שמפחיתה את עליית הסוכר בגוף

ההשקעה החדשה של אסף גרניט היא בחברת כאליטק שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לאכול ולהפחית את עליית סוכר בגוף ● חוקרים אבחנו במחקר חדש פרקינסון בשעוות האוזן ● אסקלה מדיקל גייסה 4.5 מיליון דולר לטיפול בצניחת רצפת האגן ● הלך לעולמו אחד מממציאי טכנולוגיית ה-CAR-T ● השבוע בביומד

חן ומוטי ריכטר, זכייני פאפא ג'ונס ישראל / צילום: אלדד נמדר

מנכ"ל פאפא ג'ונס מתרחב להולנד וטוען: "וולט הורסים את תחום המסעדנות"

מוטי ריכטר, שמשמש כזכיין רשת הפיצות בארץ, יפעיל מעתה גם את 15 סניפיה בהולנד, עם תוכנית להגדיל אותם ל–50 סניפים תוך חמש שנים ● בארץ הוא מתכנן לוותר על משלוחי וולט ● תגובת וולט: "בזכות וולט ופלטפורמות דומות, לעסקים קטנים יש גישה ליכולות שבעבר היו זמינות רק לרשתות הגדולות כמו פאפא ג'ונס"

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: עודד קרני

הלחצים על הנגיד ובית ההשקעות שמעריך: "הריבית עשויה היום"

בנק ישראל צפוי לפרסם את החלטת הריבית היום (ב'), שצפויה על פי רוב הכלכלנים להישאר על רמה של 4.5% ● עם זאת, בלידר שוקי הון מעריכים שהסיכוי שנראה כבר הפחתה היום עומדת על 65%

שר האוצר האמריקאי, סקוט בסנט / צילום: ap, Seth Wenig

בארה"ב מאיימים: ללא הסכמים עד סוף החודש, המכסים ישובו לרמות המקוריות שהוטלו באפריל

שר האוצר האמריקאי סקוט בסנט אמר בריאיון לרשת פוקס כי אם מדינות לא יגיעו להסכם חדש עם ארצות הברית עד 1 באוגוסט, המכסים ישובו לרמות המקוריות שהטיל הנשיא דונלד טראמפ באפריל ● לדברי בסנט, "זה הולך לדחוף את העניינים קדימה בימים ובשבועות הקרובים"

כללים פיסקליים / צילום: Shutterstock

הוצאות הממשלה מזנקות? זה מה שמונע מהן להשתולל

המלחמה הביאה לזינוק בכספים שמשלמת המדינה, והתקציב עומד להיפתח מחדש ● מהו המנגנון ששומר על רמה נשלטת של הוצאות ממשלתיות? ● המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: נתן ווייל, לע''מ

היועמ"שית: הליך הדחתי על־ידי הממשלה בלתי חוקי ופוליטי לגמרי

גלי בהרב־מיארה הגישה את עמדתה באשר לעתירות שהוגשו לבג"ץ נגד הדחתה, בה קבעה כי ההליך הוא בלתי־חוקי ביסודו ● "השיקול המרכזי בבסיס ההחלטה - רצונה של הממשלה להסיר מגבלות על כוחה השלטוני, באמצעות הליך הפסקת כהונה פוליטי", כתבה היועמ"שית

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

אינטל מפטרת, אנבידיה מגייסת: מי מהן תורמת יותר לכלכלת ישראל?

נראה שאנבידיה בדרך להישג נוסף שיאפיל על זה של אינטל ● ובכל זאת: מי תורמת כלכלית יותר לישראל? נראה שדווקא אינטל שנמצאת במצוקה ● הסיבה: התרומה של מפעל ייצור למדינה היא לאין שיעור גבוהה יותר מאשר מרכז פיתוח

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

נאייקס מפטרת קרוב ל-6% מעובדיה, רובם בישראל

חברת הפינטק תפטר כ-70 עובדים, רובם בישראל ● לפי החברה, הרכישות האחרונות שביצעה יצרו חפיפות בתפקידים מסוימים ● מניית החברה זינקה בכ-53% מאז השפל האחרון באפריל על רקע מלחמת הסחר

חרדים בלשכת גיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

צה"ל מסיר כפפות: המהלך הדרמטי לגיוס משתמטים - והאכיפה

עשרות אלפי צווי הגיוס שיישלחו, והמחסומים שיוקמו בכניסה לאזורים מיושבים ● שעות לפני יציאת המשלחת: השרים הצביעו בעד חלוקת סיוע הומניטרי לעזה ● בקטאר מדווחים: סבב המשא ומתן העקיף בין חמאס לישראל החל בדוחה ● צה"ל יירט טיל בליסטי ששוגר מתימן ● "האויב ממתין לשאננות": חמאס מזהיר את המחבלים לקראת הפסקת האש ● 50 חטופים - 639 ימים בשבי • עדכונים שוטפים 

מגדלי משרדים בתל אביב / צילום: Shutterstock

המספרים שמגלים עד כמה קשה לקנות דירה בתל אביב

פער משמעותי בין יוקר המחיה בתל אביב לאיכות החיים בה: לפי דירוג של דויטשה בנק, העיר ניצבת במקום השמיני ברשימת הערים היקרות בעולם ובולטת לרעה גם עם מחירי הדיור, אך מדורגת רק במקום ה-28 באיכות חיים ● אלו הפרמטרים שבחן הבנק

רונן עקביה, מנכ''ל בית וגג / צילום: יח''צ נימקו

ביקושי יתר בגיוס האג"ח הראשון של חברת בית וגג

חברת ההתחדשות העירונית שבה מחזיק יעקב שחר מגייסת כ-105 מיליון שקל, לאחר זינוק של 42% במניה בשנה האחרונה ● החברה צופה רווח גולמי עתידי של מעל 1.6 מיליארד שקל בפרוקיטים שהיא מקדמת

מטוס של לופטהנזה / צילום: יח''צ לופטהנזה

קבוצת התעופה הגדולה שחוזרת לטוס לישראל, הבשורה והכוכבית

ענקית התעופה לופטהנזה צפויה לחדש את טיסותיה לישראל ב-1 באוגוסט, אך תעשה זאת בצורה מדורגת

ציור שנוצר בעזרת chat GPT

כתב הגנה למשרדי פרסום בעידן ה–AI - בעקבות הטור של אמיר גיא

אם משרד פרסום הוא מה שהיה במשך עשרות שנים - שותף אסטרטגי, צומת שבו מרוכזת הבנת שוק, חדשנות מותגית ויכולת לראות את התמונה כולה - יש מצב שנמשיך לראות אותו עוד הרבה שנים ● רגע לפני שקוברים את המקצוע, הנה כמה דברים שבינה מלאכותית פשוט לא יכולה לעשות, נכון לעכשיו

המפקח על הבנקים דני חחיאשוילי. צילומים: שלומי יוסף, איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבנקים רוצים לחלק יותר דיבידנד ושני בעלי שליטה ייהנו מכך במיוחד

עם עודפי הון של 27 מיליארד שקל, הבנקים מעוניינים שבנק ישראל יעלה את שיעור הדיבידנד המשולם לבעלי המניות מדי רבעון מ־40% ל־50% ● מהם הנימוקים בעד ונגד המהלך, מהי עמדת המפקח על הבנקים והאם ומתי הוא ייצא לפועל?