גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

העמלות הגדולות נחשפות: למה כדאי לשים לב לפני שמתחילים לסחור במניות

בנק וואן זירו מציע מסחר בני"ע אמריקאיים במחיר של 7 שקלים לפעולה, כאשר כל פעולה נוספת תעלה 0.1% מהיקפה ● חמשת הבנקים הגדולים, שגובים עמלות מינימום גבוהות הרבה יותר, רשמו ב-9 החודשים הראשונים של 2022 הכנסות של יותר מ-2 מיליארד שקל מעמלות ני"ע

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock
בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

בימים הקרובים יציינו בעולם שלוש שנים לפרוץ מגפת הקורונה. זהו אחד המשברים הבריאותיים, החברתיים והכלכליים הגדולים ביותר, בוודאי בעשורים האחרונים, אבל הוא הביא איתו גם תופעה כלכלית חדשה: מיליוני בני אדם ברחבי העולם החלו לסחור באופן עצמאי (סוחרי ריטייל). בישראל לבדה נפתחו במהלך השנים 2020-2022 כמעט 400 חשבונות ריטייל.

הטבת המס נשחקה: כך הפסידו השכירים אלפי שקלים בשנה | ניתוח
להכפיל את הכסף או להפסיד את רובו ביום: אצל החברות האלו, הכול תלוי בניסוי אחד
בלקרוק מול גולדמן זאקס: הסוגיה שהציתה ויכוח בין שתי ענקיות הפיננסים

אומנם בבתי ההשקעות מצביעים על גידול מרשים במספר החשבונות של לקוחות הסוחרים באמצעות פלטפורמות המסחר שלהם, בעיקר מכיוון שהם מציעים עמלות מסחר נמוכות יותר, אך הציבור הישראלי עדיין מעדיף ברובו לסחור באמצעות הבנקים, בעיקר מכיוון שהוא מנהל בהם את כספיו וחשבונותיו. וכך, במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה, רשמו חמשת הבנקים הגדולים הכנסות מצרפיות בהיקף של 2.1 מיליארד שקל כתוצאה מפעילות בניירות ערך ובנגזרים.

 

בנק הפועלים  רשם את ההכנסה הגדולה ביותר - כמעט 600 מיליון שקל - שמהווה 21% מההכנסות של הבנק מעמלות בין החודשים ינואר לספטמבר אשתקד. אחריו, בפער קטן, הבינלאומי, שהוא הבנק המוביל בפעילות בשוק ההון עבור לקוחותיו, עם עמלות בסך של 570 מיליון שקל, יותר ממחצית מהעמלות שגבה הבנק התקופה זו.

מקור של הכנסה משמעותית עבור הבנקים

ברכישת ניירות ערך ישראליים וזרים ישנם באופן גס שני סוגי עמלות: הראשון, עמלת קנייה ומכירה. השני, דמי ניהול או דמי משמורת, עמלה די ארכאית שנולדה בימים שבהם הפקידים בבנקים היו רושמים את ניירות הערך על דפי נייר, מתייקים ושולחים ללקוחות.

כפי שניתן לראות, מדובר במקור הכנסות משמעותי עבור הבנקים, וכעת מי שינסה לנגוס בנתח העסיסי הזה הוא וואן זירו, הבנק הדיגיטלי שהחל את פעילותו בקיץ האחרון. בבנק, שהקים אמנון שעשוע ושאותו מנהל גל בר דעה, הצליחו עד עתה לצרף כ-40 אלף איש שהעבירו את החשבונות, לא מספר משנה מציאות בשוק הבנקאי. הם מציעים ללקוחות תעריפים נמוכים משמעותית ממה שמציעים בבנקים המסורתיים בכל הנוגע למסחר בני"ע.

וואן זירו מציע ללקוחותיו את מסלול One+ הכולל חבילת מסחר בני"ע זרים, והכוונה היא להציע בעתיד גם מסחר בני"ע ישראליים, לאחר שהבנק הצטרף כחבר בבורסה לני"ע הישראלית. החבילה כוללת עד עשר פעולות בחודש בעלות חודשית של 119 שקל, כאשר מתוך עלות זו, 70 שקל הם בגין מסחר בני"ע, ו-49 שקל הם דמי המנוי שישלם הלקוח עבור יתר הפעולות שהוא מבצע בבנק. עבור מי שינצל את כל הפעולות הכלולות בחבילה, מדובר בעלות של 7 שקלים לפעילות, תעריף שהגורם הבנקאי היחיד שמתחרה בו הוא פפר אינווסט של בנק לאומי, אשר גובה 8 שקלים לפעולה.

גל בר דעה, מנכ''ל הבנק הדיגיטלי One Zero / צילום: איל יצהר

לשם השוואה, גם בעמלות הקנייה והמכירה, התעריפים שגובים הבנקים המסורתיים גבוהים הרבה יותר (גם לאחר הנחה שניתנת לחלק מהלקוחות, בעיקר הפעילים שבהם, על עמלת התעריפון). הבנקים, וגם בתי ההשקעות, מחשבים את העמלות כאחוז מתוך היקף הפעולה המבוצעת, אך גם מציבים עמלות מינימום. באשר לשיעור מתוך היקף העסקה, בניגוד לדמי המשמורת, כאן הפערים בין הבנקים לבתי ההשקעות קטן יותר, כשאקסלנס מציע את השיעור הנמוך ביותר (מלבד וואן זירו שמציע כאמור 0.1%), וצמוד אליו בנק ירושלים.

לעומת זאת, שני הבנקים הגדולים, הפועלים ולאומי, הם הזולים ביותר מבחינת עמלת המינימום הנגבית לכל פעולה על פי התעריפון הרשמי, 20 ו-24 דולר בהתאמה, כלומר בין 70 ל-82 שקלים. בבינלאומי התעריפון מצביע על 42 דולר ובמזרחי טפחות הסכום כבר עומד על 75 דולר.

בבתי ההשקעות התעריפים כאמור זולים בהרבה מאשר בבנקים. בפסגות ובאי.בי.אי, למשל, מדובר ב-7-7.5 דולרים, כ-25 שקלים לפעולה, ובאקסלנס התעריפון מצביע על 5 דולרים לפעולה, וכן סנט לכל מניה שנרכשת. אלו מחירים שעשויים להיות זולים יותר עבור לקוחות שלא ינצלו את מלוא החבילה שמציע וואן זירו.

באשר לדמי הניהול או דמי המשמורת, בוואן זירו הודיעו כי לא יגבו אותם. זאת בניגוד לרוב הבנקים שגובים מדי רבעון בין 0.3% ל-0.5% מהתיק עבור לקוחות שמנהלים בין 75 אלף שקל ל-100 אלף שקל (דמי הניהול יורדים ככל שהתיק גדול יותר), למרות שכיום הרוב הגדול של הלקוחות מבצע את המסחר באופן מקוון. בבתי ההשקעות הסכומים נמוכים בהרבה, ונעים בין 0.01% ל-0.02% בעבור גודל תיק זהה.

המסחר בארה"ב משאיר יותר מקום לתחרות

בוואן זירו יציעו בינתיים מסחר בכאלף מניות ותעודות סל (ETF) בבורסה האמריקאית (בורסת ניו יורק והנאסד"ק) ואת הרכישה ניתן לבצע הן מחשבון המט"ח והן מהחשבון השקלי ללא עמלות המרת מט"ח שמגיעות היום במערכת הבנקאית לעד כ-1% מהסכום לכל כיוון (המרה משקל לדולר ולהיפך). בוואן זירו מרווח המרת המט"ח יעמוד על 0.5%, וגם הוא אמור להיות נמוך ממה שמוצע בבנקים.

 

בבנק החדש בחרו להתחיל עם השוק האמריקאי ולא עם הבורסה הישראלית מכיוון שהעמלות שהבנקים גובים על פעילות בחו"ל גבוהות בהשוואה לפעילות בני"ע ישראליים, עד כדי פי שניים ופי שלושה, ולכן יש בו יותר מקום לתחרות תוך שמירה על רווח.

עם זאת, יש בכך משום פספוס קל, כיוון שוואן זירו לא מבדל עצמו מהמתחרה הגדול מבחינת תעריפים - פפר של לאומי - שגם הוא מציע רק מסחר בחו"ל, ואף מציע לסחור בשברי מניות ללא צורך לרכוש מניות שלמות.

בנוסף, התעריפים של וואן זירו אומנם נמוכים אל מול הבנקים ובתי ההשקעות הישראליים, אך ברוקרים זרים מציעים עמלות שנעות בין דולר ל-2.5 דולרים בלבד. כמו כן, אפשר להיחשף לאותם ניירות ערך באמצעות השקעה בקרנות הסל והקרנות המחקות, בתעריפים זולים יותר ובחשיפה לשקלים ולא למטבע זר, שכאמור מייקרת את העלויות.

השאלה הגדולה היא מה יעשו כעת הבנקים המסורתיים. נזכיר כי לפני כשנתיים יצאה הבורסה בקמפיין לעידוד הציבור להשוות בעמלות בין הבנקים לבתי ההשקעות, שהגביר את הלחץ על הבנקים להוריד מחירים.

"ההפרש בדמי הניהול והעמלות בין הבנקים ובתי ההשקעות יכול להסתכם למשקיעים בפערים של עד אלפי שקלים בשנה. משקיעים רבים אינם מודעים להפרש העצום, או מעדיפים לנהל את תיק ההשקעות שלהם במקום מוכר, על אף ההפסד הכספי הכרוך בכך", הסבירו אז בבורסה את הקמפיין שהוביל מאז לעשרות אלפי כניסות למחשבון השוואת העמלות שהיא מנהלת.

לדברי גורם בענף הפיננסי, אם בעבר לקוח היה נכנס לבנק בשכונה שלו ושואל על רכישה או מכירה של ני"ע זרים, היו אומרים לו שהעלות היא 0.5% או 0.7% לכל כיוון. "היום יש כבר לקוחות שמשלמים 0.1% או אפילו פחות, והגופים המוסדיים והמשקיעים הזרים משלמים עוד הרבה פחות", הוא מסביר. כך שלמעשה כבר היום יש לחץ חיובי על העמלות בכל המערכת הפיננסית.

"על פניו הבנקים לא בנויים להגמיש את מערך ההוצאות שלהם בהתאם, מאחר שהם 'כבדים' בכל הנוגע לשורת ההוצאות, למשל בשל עודף כוח אדם, וכך כאשר הם צריכים להוריד עמלות, הם בבעיה", מציין אותו גורם.

"וואן זירו רזה יותר מהם ולכן יכול להוזיל עלויות ועדיין להרוויח. עם זאת, לבנקים יש המון מקורות הכנסה מסבסדים והם יכולים להפסיד על הלקוח בפעילות ני"ע תוך סבסוד ההפסד מפעילות אחרת כמו אשראי ופיקדונות, ועדיין להרוויח מיליארדי שקלים בשנה. הם יכולים לשחוק את המתחרים הקטנים", מציין הגורם.

עוד כתבות

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

אפליקציית רייזאפ / צילום: מתוך אתר החברה

בגלל המלחמה: סטארט-אפ הפינטק רייזאפ מפטר מחצית מעובדיו

קצב גיוס הלקוחות לא עמד בציפיות, וגם עלות גיוס לקוח הפכה להיות הרבה יותר גבוהה, ולכן החברה החליטה היום על פיטורי כמחצית מכוח-האדם ● ברייזאפ מדגישים כי בקופתה יש מספיק כסף להמשיך להתנהל, וכי המהלך, שכולל גם שינויים אסטרטגיים, יאפשר להגיע לרווחיות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על סיום המלחמה: "לא מוכן לתת את זה"

חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • בשומרון: לוחמת מג"ב נפצעה קל מדריסה, המחבל נמלט • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

שוק המשכנתאות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

שוק המשכנתאות בחודש מרץ חזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי בחודש מרץ נלקחו משכנאות בהיקף של 6.23 מיליארד שקל ● היקף משכנתה ממוצעת שנלקחה במרץ הגיע ל-918 אלף שקל

מדפי סופר / צילום: טלי בודנובסקי

הגל נמשך: עליות מחירים במוצרי טרה וקוקה קולה

מוצרי החלב הלא מפוקחים של טרה, ביניהם מעדנים, משקאות חלב וגבינות, יתייקרו בשיעור ממוצע של כ-3.2% ● המשקאות הממותקים והמשקאות האלכוהוליים של החברה המרכזית למשקאות יתייקרו בשיעור של כ-4.5%

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

חניה בכל מקום: כך זינק מספר תווי הנכה ב-55% בתוך שנתיים

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, מספר תווי הנכה זינק מ־405 אלף ל־628 אלף בתוך שנתיים ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

"אינתיפאדה עולמית" מתפשטת בקמפוסים של ארה"ב, אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנאם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

קרנות 'ארק' הפופולריות של קתי ווד שוקעות במהירות

המשקיעים משכו השנה 2.2 מיליארד דולר מהקרנות הפעילות של ARK השנה, יותר מהתזרים של כל 2023

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

נעילה ירוקה בבורסה המקומית; טבע עלתה ב-6%, נייס ירדה ב-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.3% ● השקל זינק מול המטבעות הזרים ברקע המגעים לעסקת החטופים ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

צבי יחזקאלי / צילום: רן יחזקאל, ויקימדיה

"שליחות חדשה": צבי יחזקאלי עוזב את רשת 13 ומצטרף ל-i24NEWS

יחזקאלי, ראש דסק הערבים של חדשות 13, עוזב את ערוץ רשת 13 ומצטרף לערוץ החדשות של i24NEWS כפרשן בכיר ומגיש תוכנית מרכזית ● "הטבח הנורא ב-7 באוקטובר הביא אותי להתבונן מחדש על חיי האישיים והמקצועיים ולעשות שינוי"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

ויקטורי ערכה חיפוש בקניות של לקוחה, איזה פיצוי היא תקבל?

אישה שרכשה מוצרים בויקטורי ונדרשה להתלוות לקצין הביטחון לבדיקת הרכישה, תבעה את הרשת על לשון הרע המדינה נדרשת להשיב מדוע לא נקבעה הוראת תשלומים למערכת הבריאות ● אם ביקשה לעבור לעיר מרוחקת עם בנה בן ה־9 ואביו, בן זוגה לשעבר, התנגד. מה קבע בית המשפט? ● 3 פסקי דין בשבוע