גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שש שנים לחיסכון לכל ילד: איפה היה הכי כדאי להשקיע, ומי הגוף שמוביל?

חרף השנה החולפת והקשה בשווקים, תוכנית "חיסכון לכל ילד" השתלמה לחוסכים ● ההורים שהפקידו את כספי ילדיהם בקופות הגמל במסלול בסיכון מוגבר, זכו לתשואה שנעה בין 25% ל־65% ● אלו שהשקיעו דרך הבנקים זכו לתשואה נמוכה משמעותית ● וגם: איך השפיעה העלאת הריבית?

תוכנית ''חיסכון לכל ילד'' השתלמה לחוסכים / אילוסטרציה: Shutterstock
תוכנית ''חיסכון לכל ילד'' השתלמה לחוסכים / אילוסטרציה: Shutterstock

אלפי תינוקות שנולדו בישראל מאז דצמבר עוד לא יודעים להעריך את זה, אבל הם צפויים ליהנות מתוספת של מאות ואלפי שקלים כשיגיעו לגיל 18. זאת לאחר שהחל מלפני כחודש וחצי, מחויבות קופות הגמל "לחיסכון לכל ילד" לשייך למסלול בסיכון מוגבר (מסלול עתיר חשיפה למניות) כל תינוק ראשון במשפחה אם הוריו לא בחרו עבורו באופן אקטיבי היכן להפקיד את התשלום שמעבירה המדינה.

התרחיש האופטימי לשווקים ב־2023: מיתון בכלכלת ארה"ב. כן מה ששמעתם 
קרן העושר הנורבגית במסר חד: "החמדנות התאגידית בארה"ב עברה כל גבול"

ההוראה הזו מגיעה בעקבות תיקון שהוציאה רשות שוק ההון, לפיה מסלול ברירת המחדל, שהיה בשלוש השנים האחרונות מסלול בסיכון מועט עם חשיפה קטנה יחסית למניות, יוחלף במסלול עם סיכון מוגבר.

במקביל, חברי הכנסת ינון אזולאי ומשה ארבל הגישו בסוף השנה הצעת חוק שאושרה בקריאה טרומית, לשינוי מסלול ברירת המחדל. השניים אף קראו לבטל את האפשרות הניתנת להורים לחסוך את כספי התוכנית בבנקים, בטענה כי הריביות שהם מציעים טובות עוד פחות מהתשואות במסלולים הסולידיים (מאז עלתה הריבית בעקבות עליית ריבית בנק ישראל, על כך בהמשך). אולם, הצעה זו לא נכללה לבסוף בתיקון של רשות שוק ההון. אז עד כמה ההחלטה של המדינה קריטית לאורך זמן?

פערי תשואות של פי שלושה וארבעה

את שנת 2022 סיימו המסלולים בסיכון מוגבר בתשואה שלילית דו ספרתית בעקבות הירידות התלולות בשווקים, בעוד שהמסלולים הסולידיים יותר סיימו עם תשואה שלילית שנעה בין חצי לשליש ממנה. למשל, בפניקס הציג המסלול המנייתי תשואה שלילית של יותר מ־15%, בעוד המסלול בסיכון מועט הראה תשואה שלילית של 5.7%.

באלטשולר שחם, שמנהל לבדו 6.1 מיליארד שקל בתוכניות "חיסכון לכל ילד" (41% מסך הנכסים בקופות הגמל "חיסכון לכל ילד"), עמדה אשתקד התשואה השלילית במסלול הסיכון המוגבר על 19.2%, לעומת 7.6% במסלול עם החיסכון המועט. נציין כי התוכנית נפתחה בשנים שבהן אלטשולר שחם הכה את תשואת המתחרים, והתשואות הגבוהות בסיכון המוגבר על פני המסלולים האחרים קסמו להורים והם בחרו במודע במסלול החיסכון בסיכון מוגבר.

אולם, כאשר בוחנים את התשואות מאז יציאת התוכנית לדרך בראשית 2017, אין ספק שלילדים כדאי לחסוך במסלולים עתירי המניות. מדובר על פערי תשואה של פי שלושה ואף פי ארבעה, גם אחרי שאלו הצטמצמו בעקבות השנה הקשה בשוקי ההון.

מי שהשיג את התשואה הגבוהה ביותר במסלולים בסיכון מוגבר הוא אנליסט, עם תשואה של כמעט 65%, גם לאחר שבשנה החולפת הציג תשואה שלילית של כ־18.5%. אנליסט מוביל גם במסלול בסיכון בינוני עם תשואה של 32%, כזו שחלק מהמתחרים לא השיגו גם בסיכון המוגבר.

"החוסכים לא צריכים להתרגש משנה שלילית, מאחר וההפקדות החודשיות החדשות מושקעות בשוק במחירים נוחים יותר", אומר נועם רוקח, סמנכ"ל ההשקעות באנליסט. "בחינת התוצאות שלנו מאז תחילת הדרך של החיסכון מעידות על יצירת ערך גבוהה מאוד לחוסכים, וזאת על אף המשברים שהיו בשנים האלה".

 

גם דודי ליידנר, מנהל חטיבת חיסכון ארוך טווח בהראל, שהשיגה תשואה של יותר מ־46% מאז נפתחה התוכנית, מסביר כי לא צריך להתרגש משנה כזו. "יתרה מכך, הנטייה היא ללכת למסלולים המאופיינים בסיכון גבוה מתוך הנחה שזה חיסכון לטווח ארוך, ומכך שהוא מיועד לתמוך ביציאה של הילד לעצמאות כלכלית", הוא מוסיף. "הציבור מגלה בגרות בהבנה שלו את ההתנהגות בשוק ההון, בניגוד לתקופה במשבר הסאבפריים לדוגמה, אז ראינו דהירה למשיכת כספים או למעבר למסלולים סולידיים שהובילו את החוסכים לקיבוע של ההפסד".

"הצלחה חברתית והגדלת המודעות"

מי שמנהל בפועל את התוכנית ואחראי על הפקדת הכספים הוא המוסד לביטוח לאומי, שגם משלם לחברות המנהלות את דמי הניהול של הקופות. בסתיו האחרון יצאו בביטוח הלאומי לקמפיין להגברת המודעות לחשיבות של ההורים להיות אקטיביים בבחירת תוכנית החיסכון. אקטיביות זו היא לא רק בבחירת התוכנית, אלא גם בניצול האפשרות להפקיד לכל ילד 52 שקל נוספים על 52 השקל שמפקידה המדינה (תחילה עמד הסכום על 50 שקל).

מנתוני הביטוח הלאומי ל־2021 עולה כי בכ־47% מתוך 3.4 מיליון התוכניות הפעילות בסוף אותה שנה, בחרו הורים להפקיד עוד 52 שקל. היכן שההורים בחרו באופן אקטיבי, שיעור ההורים שבחרו להגדיל את ההפקדות כבר עמד על 72%. תוספת זו מגיעה מתוך קצבת הילדים, כך שההורים לא משלמים אותה מכיסם.

כעת, בביטוח הלאומי מציינים כי בעקבות הקמפיין להגברת המודעות, נרשם גידול משמעותי במספר הכניסות לאתר "חיסכון לכל ילד", וכן בפתיחת חשבונות באופן יזום. אם לפני הקמפיין בין 1.4 ל־1.5 אלף תוכניות נפתחו באופן יזום מדי חודש, בעקבות הקמפיין המספר קפץ ל־8.2 אלף. בנוסף, בעוד שבעבר היו נכנסים מדי חודש לאתר כאלפיים אנשים בחודש, המספר זינק כעת ל־43 אלף.

מהביטוח הלאומי נמסר כי "מעורבות ההורים, משפיעה באופן חד משמעי על גובה החיסכון שהילדים יקבלו בהגיעם לגיל 18 או 21. בחירת מסלול נכון, ותוספת של 50 ש"ח עבור הילדים יכולה להיות ההבדל בין 14,000 ש"ח לכ-70,000 ש"ח. ההליך באתר הביטוח הלאומי פשוט ביותר ובלי בירוקרטיה, והשקעה של דקות ספורות מול המחשב, תבטיח את עתיד הילדים וצמצום הפערים".

"מדובר בהצלחה גדולה בעצם ההבנה של חשיבות החיסכון", מסביר דודי ליידנר מהראל. "למרות שהחיסכון נחשב למצומצם יחסית, הוא צפוי להניב לילד ממוצע עשרות אלפי שקלים בעתיד". לדבריו, מעבר לכך, המהלך הגביר את האוריינות הפיננסית של הציבור: "המדינה יכולה לגלות יותר גמישות ביחס להורים שפחות צריכים את הכסף היום ומעוניינים להעביר יותר לחיסכון, כי הכספים מגיעים במסגרת קצבת הילדים ולא נדרש במקרה זה לפרוץ את המסגרת התקציבית".

האם זה לא יחדד את הפערים?
"אין ספק שקיימים פערים ואין במהלך הזה בלבד כדי לפתור אותם, אבל צריך להבין שדווקא עבור ילדים מעשירונים נמוכים יותר החיסכון הזה יהיה יותר משמעותי בנקודת היציאה לדרך עצמאית. זה רווח לא רק לילדים האלה, 'ההשקעה' הזו תחזור למדינה, בחברה יותר בריאה, מאוזנת ואולי גם משכילה יותר. אצלנו בהראל יש מאות אלפי ילדים שהוריהם בחרו לחסוך עבורם, מקבוצות אוכלוסייה מגוונות שאם לא היו חוסכים את הכסף הזה, הוא היה משמש לצריכה שוטפת".

מהצד השני: מה לגבי הבנקים?

אם 2022 הייתה שנה קשה למנהלי ההשקעות וכתוצאה מכך לתשואות הילדים, עבור הבנקים השנה הזו הייתה טובה עם גידול בהכנסות כתוצאה מעליית הריבית. נראה כי על רקע חולשת התשואות בקופות הגמל, זו לכאורה אמורה להיות השנה שהצעות שלהן משתלמות יותר.

בעקבות עליית הריבית, העלו הבנקים את הריביות שהם מעניקים למי שיחסוך דרכם. בניגוד לקופות הגמל, בהן אפשר לעבור באופן חופשי בין מסלולים ואף בין חברה לחברה, הבנקים מציעים מסלול ללא תחנות יציאה ומסלול עם נקודת יציאה לאחר חמש שנים. בשני המסלולים הללו אפשר לבחור בין ריבית קבועה לא צמודה, ריבית קבועה צמודה וריבית משתנה (פריים).

מי שיבחר בתוכנית ללא תחנות יציאה עם ריביות קבועות לא צמודות יכול ליהנות מריבית שנתית של בין 3.75% במרכנתיל ל־2.55% בלאומי. מרכנתיל הוא האטרקטיבי ביותר גם במסלול הריבית הקבועה הלא צמודה כשהוא מציע תוספת של 1.2% למדד, אם כי הריבית מחושבת לפי השינוי במדד בתקופת הפיקדון ולא כוללת את העלייה במדד לפני תחילת הפיקדון.

דיסקונט מציע את הריבית הטובה ביותר במסלול הפריים וזו עומדת על פריים מינוס 1.19%, כלומר ריבית של 4.06%. מנגד, מזרחי טפחות מקזז כמעט את כל ריבית הפריים, כך שההצעה שלו עומדת על ריבית של 0.35% בלבד. חשוב לציין כי ריביות אלו מחושבות עבור תינוק בין פחות משנה, וככל שהילד מצורף לתוכנית מאוחר יותר, הריביות הולכות וקטנות.

יש לזכור כי מדובר בחסכונות שנפדים לאחר שנים, והאינפלציה והריבית צפויות לרדת בעתיד, מה שיהפכו את החסכונות בבנקים לפחות כדאיים לעומת תשואות שוק ההון.

עוד כתבות

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

הפקולטה לניהול. אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני / צילום: Shutterstock

לדבר לעצמכם, לעשות במקום לנוח ולהתמקד בכאן ועכשיו: אלה העקרונות שיעזרו לכם להיות חסינים במשבר קיצוני

בחצי השנה האחרונה אנו חווים ימים מורכבים וזקוקים יותר מתמיד לכלים שיסייעו לנו לפתח חוסן אישי, חברתי, קהילתי וארגוני ● כך תעשו את זה נכון

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

הצהרת משפחות מירן וסיגל בכיכר החטופים / צילום: Paulina Patimer

בתו של קית' פרצה בבכי: "אל תמות שם במנהרות"

משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • צה"ל תקף הלילה יעדי טרור בדרום לבנון - חמאס שיגר בתגובה מטח רקטות לעבר יישובי הגליל העליון • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

קתי ווד / צילום: Reuters, Hugo Amaral/SOPA Images

הבריחה הגדולה: משיכות של מיליארדים מהקרנות של משקיעת העל

עד כה השנה משכו המשקיעים 2.2 מיליארד דולר מקרנות הסל מקבוצת ARK של ווד, שהפכו לסנסציה לפני כ־3 שנים עת ניהלו 59 מיליארד דולר ● האם הזליגה תיבלם?