גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הונאת הפונזי הגדולה בהיסטוריה באור חדש: 6 פרטים מפתיעים שלמדנו על מיידוף מנטפליקס

פעמוני האזהרה שצלצלו במשך עשר שנים ● איך 30 אלף דולר שקיבל ברני מיידוף מחמיו הולידו את השיטה ● וכמה מכספי הלקוחות באמת הושקעו?

מיידוף מחוץ לביהמ''ש בניו יורק. נפל יחד עם השווקים / צילום: Associated Press, Louis Lanzano
מיידוף מחוץ לביהמ''ש בניו יורק. נפל יחד עם השווקים / צילום: Associated Press, Louis Lanzano

הסדרה "מיידוף: המפלצת מוול סטריט" שעלתה לאחרונה בנטפליקס הציפה מחדש את פרשת ההונאה הפיננסית הגדולה בהיסטוריה. הצופים נחשפים לפרטים מטלטלים על הונאת הפונזי של ברנרד (ברני) מיידוף, שספק אם הכירו קודם לכן.

בתצהיר שמסר ב־2017, בניסיון לנסח את סיבותיו להונאת הענק, מיידוף אמר כי "אחת הבעיות שלי הייתה שתמיד רציתי לרצות את כולם". ההונאה קרעה משפחות, הרסה ארגוני צדקה ואלפי משקיעים ברחבי העולם הפסידו כ־19 מיליארד דולר.

השלב הראשון במפולת מחירי הדיור בארה"ב התחיל, והשלבים הבאים הרבה יותר מפחידים | פרשנות
טכנולוגיה של מכונית יוקרה במחיר נמוך: החשמלית הסינית שמאתגרת את השוק 

שיטת מיידוף נמשכה על פני עשורים, עד שנעצר ב־2008. למרות החששות שהועלו מכמה פינות שונות בתעשייה, המשיך מיידוף להרוויח מהעיוורון של רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC) שהתעלמה מנורות אזהרה ושל הבנקים וקרנות הגידור שעמם סחר, שהסתנוורו מהמניפולציה ומהדוחות השקריים.

 

1

הכסף בכלל לא הושקע

מיידוף הפקיד כספי לקוחות לחשבון ממנו שילם ללקוחות קיימים שרצו לפדות, ומימן פדיונות על ידי משיכת משקיעים חדשים. עד שהבועה התפוצצה. המשקיעים הרבים לא ידעו לאחר התפוצצות הפרשה מה עלה בגורל כספם. דבר אחד כן ידעו: הוא מעולם לא הושקע. אף לא דולר. זה לא שמיידוף התכוון להניב להם תשואה, נכשל ונגרר להונאת פירמידה.

בפועל, ניהל מיידוף שני עסקים שונים מבניין "ליפסטיק", במנהטן. הראשון, ששכן בקומה ה־19 הוא עסק פיננסי רגיל ותקין של "עשיית שוק", שם התרכזה מרבית הפעילות. בקומה ה־17, היה סיפור אחר לגמרי. שם כביכול ניהל מיידוף את כספי המשקיעים בדיסקרטיות. עד כמה בדיסקרטיות? שני בניו של מיידוף שעבדו בחברה לא הורשו להיכנס.

מי שניהל את האופרציה בקומה והיחידי שכנראה ידע מה באמת קורה שם הוא אדם בשם פרנק דיפסקלי, שהחל לעבוד אצל מיידוף ב־1975 בגיל 19 בלבד, ואף הודה בסופו של דבר כי סייע להונאת הענק.

2

ההתחלה המפתיעה

מיידוף הפך לאיש חשוב מאוד בוול סטריט כמעט במקרה. בשנות ה־60 וול סטריט פרחה והפכה לפופולרית בקרב אמריקאים רבים. מיידוף החליט להיות חלק מהחגיגה. הוא פתח שולחן עבודה קטן במשרד רואי החשבון של אביה של בת זוגו כשבידיו חמשת אלפים דולר, ורשם את "החברה למסחר בניירות ערך ברנרד מיידוף". תחילה העסק הצליח והתרחב במהירות, אבל במקביל הוא החל לנהל עסק קטן לייעוץ וניהול השקעות, ללא כל רישום כנדרש. כך, מצד אחד ניהל עסק חוקי למסחר בני"ע, ובמחשכים עסק לייעוץ וניהול השקעות, שהתמקד במוצרים מסוכנים מאוד.

כרזת הסדרה. פרטים מטלטלים / צילום: נטפליקס

ואז הגיעה 1962, והבורסה נפלה. ההשקעות הספקולטיביות נמחקו כמעט כליל והלקוחות תיאורטית איבדו את כספם - סכום כולל של 30 אלף דולר. במקום להודות בכישלון, לווה מיידוף את הכסף מחמיו והציג למשקיעים תמונה מעוותת כאילו הוא הכה את השוק. משם הוא רק שכלל את השיטה.

3

המספרים המסנוורים

מיידוף הציג למשקיעים תשואה שנתית של 11%, בלי קשר למה קרה בשווקים. ההסבר היה נעוץ באסטרטגיה ייחודית וגאונית. הכסף כאמור מעולם לא הושקע. בנוסף, לפי הדוחות שהציגה החברה שלו, 90% מפעולות המסחר הסתיימו ברווח. לכאורה אלו מספרים שכל מי שעוסק בשוק ההון או במתמטיקה יודע שאינם אפשריים. אך זה לא שכנע את המשקיעים, גדולים כקטנים, להבין שיש פה בעיה או משהו לא תקין. לפי הסדרה, רק ב־6% מהמקרים הייתה קורלציה בין "התוצאות" למצב השוק.

37 אלף לקוחות מ־136 מדינות השקיעו אצלו על פני ארבעה עשורים. מפורסמים, משקיעים קטנים, משפחות אצולה אירופיות, אוניברסיטאות, מוסדות צדקה, בנקים, קרנות גידור ובתי השקעות. חלק אפילו לא ידעו שהם מושקעים.

4

נרדמו בשמירה

עד שהמזימה התרסקה מיידוף נתפס כקוסם של ממש. מעבר להיותו דמות בולטת בוול סטריט, הוא כיהן כיו"ר נאסד"ק, וזה חלחל גם לרגולטורים שהיו אמורים לפקח עליו. העיוורון הזה גרם להם להתעלם משורת תלונות אמינות לאורך שנים. אנשי ה־SEC, קיבלו מידע מעיתונאים וממתמטיקאי אחד עיקש במיוחד, בשם הארי מרקופולוס. הטענות הראו במפורש ראיות לכאורה לתרמית ענק. הם התעלמו כמעט לחלוטין ואיפשרו לה לתפוח לממדים מפלצתיים. בסדרה מתוארים חלק מהאירועים לפרטי פרטים, בחרנו שניים צורמים במיוחד.

סצנה מהסדרה. פעילות דיסקרטית בקומה נפרדת / צילום: נטפליקס

בראשון, שני בוחנים צעירים נשלחו לבדוק את התנהלות החברה וישבו במשרדיה. מיידוף התלווה אליהם ועקב אחר כל צעד. כשיצאו להפסקת צהריים חיטט במסמכים שאספו. כשחשד שהם חוקרים הונאת פונזי, לקח אותם לשיחה ושכנע אותם שהבוסית שלהם כבר חקרה את החשדות הללו בעבר וניקתה אותו. הוא נתן להם הרגשה שהוא יודע מה קורה בהנהלת הבורסה וברשות ני"ע יותר טוב מהם. הם החליטו לסגור את החקירה וקבעו שאין ראיות לכך שמיידוף עשה מעשה פסול.

השני קיצוני אף יותר. כשמיידוף הרגיש שהאש מתקרבת אליו, הרים טלפון לאנשי ה־SEC ואמר שהוא רוצה להיפגש. הוא הגיע לחדרי החקירות, לבדו. בלתי נתפס כמעט ביחס למעמדו. הוא נכנס, ואמר "תשאלו מה שאתם רוצים, מה אתם רוצים לדעת?". הם ביקשו לבדוק את החשבונות ואת המסלקה של החברה, ומיידוף כתב על פיסת נייר את מספרי החשבונות שיאפשרו לחוקרים לדעת מה אכן קרה לכסף. מיידוף ידע שבדיקת החשבונות תביא לסוף הסיפור, ונערך לכך. אך חלף יום ועוד יום, ומיידוף הבין שניצל. החוקרים שאלו את השאלות הנכונות, קיבלו את הפרטים המדויקים ולא טרחו אפילו להרים טלפון לבדוק.

מיידוף מינף את החקירות ואת מחדלי הרשויות כדי לטעון שקיבל מהן אישור, וכך צירף משקיעים נוספים. בין 2006 לקריסה ב־2008, מיליארדים נוספים זרמו לחשבונותיו.

אחד הבנקים הגדולים שנקשר לפרשה הוא ג'י. פי. מורגן. במקום להשקיע את כספי לקוחותיו, מיידוף הפקיד את רובו לחשבון בבנק. בין 2003 ל־2008, מיידוף הפקיד בין 3 ל־6 מיליארד דולר. על פי החוק האמריקאי, אם מתבצעת העברה של יותר מ־10,000 דולר ולבנק אין הבנה ברורה מדוע ההעברה התרחשה, הוא יוצר דוח פעילות חשודה, שנשלח לאחר מכן לרשויות. הצעד הזה כנראה לא נעשה עם מיידוף. במסגרת הסדר עם הרשויות, שילם הבנק סכום של כשני מיליארד דולר על מעורבתו בפרשה.

5

המשקיעים שהשיבו כסף

הסוף הגיע ב־2008, ולא בזכות הממשלה, אלא רק כי השווקים קרסו והמשקיעים רצו למשוך את כספם. זה כבר היה יותר מדי עבור מיידוף, שנאלץ לחשוף בפני שני בניו מארק ואנדרו, שעבדו אצלו, את מה שהתרחש מתחת לאפם. בניו הסגירו אותו לידי ה־FBI. מארק התאבד ביום השנה השני למעצר אביו, בגיל 48. האח הצעיר אנדרו מת ב־2014 מסרטן, גם כן בגיל 48.

ברני מיידוף נידון ל־150 שנות מאסר. הוא מת מאחורי סורג ובריח באפריל 2021 בגיל 82. כמה חודשים לאחר מכן, אחותו ובעלה נמצאו ירויים בביתם בפלורידה, הנסיבות לא התבררו לחלוטין.

עם זאת, לא כולם פשוט הפסידו כסף. מספר משקיעים וחברות משכו את כספם לפני הקריסה הגדולה, ויצאו עם רווחים של מיליארדי דולרים. מאז התפוצצות הפרשה, נאמנים מטעם המפסידים הגדולים מנסים לאתר אותם ולהשיב כסף לקורבנות. נכון ל־2021, הושבו מעל 14 מיליארד דולר באמצעות החזרים ישירים והסכמי פשרה - כך על פי פורבס.

6

רק מיידוף ידע?

חרף העובדה שהונאה בסדר גודל כזה אינה יכולה להיעשות על ידי אדם אחד, טען מיידוף כי רק הוא ידע. בסופו של דבר, מספר אנשים נקשרו לפרשה, ביניהם אחיו פיטר מיידוף, דיפסקלי שניהל את הקומה ה־17, וחמישה עובדים נוספים. המשקיעים שהפסידו את כספם האשימו אישים נוספים שיצאו נקיים מהפרשה, בטענה כי שיתפו פעולה עם מיידוף והיה עליהם לדעת.

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב״ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם, מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

טל בסכס, פרויקטור מרכז השליטה האזרחי / צילום: רמי זרנגר-יח''צ החברה למתנ''סים

הפרויקטור שלא היה בראיון ראשון: "לא באתי לחמם כיסא"

טל בסכס מונה בסוף אוקטובר לפרויקטור שתפקידו "לתדרך בכל הנוגע לניהול האזרחי של המלחמה" ● אלא שאינטרסים פוליטיים רחשו בשטח, יותר מדי גופים היו מעורבים, ומהדיבורים על תקציב של 15 מיליארד שקל לא נשאר דבר ● בראיון לגלובס הוא מדבר על היכולת להשפיע כמנכ"ל החברה למתנ"סים, ומפתיע: "אם קוראים לי שוב - אני מתייצב"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות