גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה גודל השטח שיוקצה למגורים ביישובים חקלאיים במחוז המרכז?

הוועדה המחוזית מרכז קבעה כי שטח המגורים בנחלות במחוז לא יפחת מ־2.5 דונם לנחלה - החלטה שיכולה להוסיף עוד 7,000 יח"ד ליישובים הכפריים במחוז ● אלא שהמרחק מהמימוש עוד גדול: "כדי לממש את הזכויות בפועל נדרשים 3־5 מיליון שקל בכל נחלה"

נחלה חקלאית במרכז הארץ / צילום: גלעד קוולרצ'יק
נחלה חקלאית במרכז הארץ / צילום: גלעד קוולרצ'יק

​לאחרונה כתבנו על הגידול המספרי בהתחלות הבנייה של בתים צמודי קרקע בישראל ב־2022, שהציג היפוך מגמה לעומת השנתיים שקדמו לה, ובעיקר בא בניגוד גמור לכוונת גורמי התכנון, אשר דוחפים בשנים האחרונות אל עבר הצטופפות וציפוף של שטחי המגורים בישראל. החלטה שניתנה לאחרונה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה במחוז מרכז עשויה להעניק רוח גבית למאמצי הציפוף.

הדחיפה לכיוון ציפופה של מדינת ישראל התבטאה כבר בתיקון 4 לתמ"א 35 - תוכנית המתאר הארצית המאפשרת את יישום התוכנית האסטרטגית לדיור 2040 - שהגדיל משמעותית את הצפיפות המותרת ביישובים העירוניים בישראל.

כיום עובדים גופי התכנון על התיקון הבא, תיקון 5 לתמ"א 35, אשר מתרכז בציפוף היישובים הכפריים - וייתכן כי החלטת הוועדה המחוזית היא צעד מסוים בדרך לשם.

בנייה משמעותית יותר בשטחי המגורים בנחלות

החלטת הוועדה המחוזית מאמצת למעשה טיעונים שהגישו תשעה בעלי נחלות במושב עזריאל שבשרון, במסגרת התנגדות לתוכנית המתאר ליישוב. בעלי הנחלות גילו כי התוכנית מקצה להם שטחי מגורים עבור שני דונמים בלבד מתוך הנחלה שלהם, קביעה אשר פוגעת בזכויותיהם.

בהתנגדות שהגישו לתוכנית המתאר באמצעות עו"ד דקלה מוסרי טל ממשרד מוסרי טל עורכי דין, הם טוענים כי לאורך השנים מוסדות התכנון, המועצה האזורית ורשות מקרקעי ישראל אישרו בנייה ותכנון בנחלותיהם תוך שהם מתייחסים לשטח מגורים שנע בין 2.5 לשלושה דונמים - וכי כך גם סומן בהיתרי הבנייה. המתנגדים טוענים כי הם פעלו עד היום על סמך אותם היתרים, פעולות ואישורים של המוסדות השונים, ולכן הגדרת שטח הבנייה על שני דונמים בלבד פוגעת בזכויותיהם באופן משמעותי.

עו''ד דקלה מוסרי טל / צילום: דקלה שי

עו"ד מוסרי טל מסבירה כי "נחלה כוללת שטח חקלאי מוגדר, ושטח מוגדר למגורים. בחלק המיועד למגורים כלולים לא רק שטחי המגורים עצמם, אלא גם שימושי פעילות לא חקלאית (פל"ח), הכוללים משרדים, שטחי אחסנה, יחידות אירוח ועוד. הגבלת השטח לשני דונמים למעשה מונעת מבעלי השטח לבנות מבני מגורים בצורה משמעותית".

לאחר שמיעת ההתנגדות של בעלי הנחלות ממושב עזריאל החליטה הוועדה המחוזית לקבוע כי שטח המגורים בנחלה לא יפחת מ־2.5 דונמים - החלטה התקפה לא רק לתוכנית המתאר של עזריאל, אלא לכל מחוז המרכז. עוד קבעה הוועדה כי היא "סבורה שיש מקום לבחינה חדשה של תוכניות שטרם אושרו", משמע מדובר בהחלטה רוחבית ומקיפה למדי.

"זו החלטה משמעותית בעלת משקל רב, עם השפעה על כל היישובים הכפריים במחוז מרכז", אמרת עו"ד מוסרי טל. "הגדלת שטח המגורים בנחלה בעצם תבוא 'על חשבון' השטח החקלאי בנחלה, כלומר השטח המיועד לחקלאות בנחלה יצומצם, לטובת השטח למגורים.

"צריך לזכור ששימושי הפל"ח מוגדרים בהיקפי בנייה של עד 500 מ"ר, כך שהגדלת השטח המיועד למגורים משמעותה רווחה רבה יותר עבור החקלאי, שיוכל להקים בנוחות רבה יותר מבני מגורים ופל"ח בנחלה שלו. המצב שהיה עד כה הצר מאוד את צעדיהם של בעלי נחלות, שרצו לנצל חלק מהשטח לייעודים האלה, במיוחד בהתחשב בכך שברוב הנחלות כיום כבר ישנה בנייה קיימת, שהסתמכה על שטחי מגורים של 2.5 דונמים לפחות. מדובר בניצול מושכל ונכון יותר של משאב הקרקע, המאפשר באופן מעשי תוספת משמעותית של יחידות דיור במושבים - בהתאם למגמת הציפוף שעליה מדובר בשנים האחרונות".

מזכ"ל תנועת האיחוד החקלאי, עו"ד דודו קוכמן, טוען שמדובר בעיקר בתיקון שהיה צריך לקרות כבר מזמן. "המרחב הכפרי הוא לא מרחב פשוט לתכנון ולבנייה", הוא אומר. "יש בו גם מגורים, גם תעסוקה, גם חקלאות כמובן, ובסגרת תוכניות הבנייה בו מנסים גם לשמור על אופיו הקיים. לכן ההחלטה הזו נכונה, ותאפשר לשלב בין מכלול השיקולים. אני מברך על ההחלטה, אבל היא בעיקרה תיקון של עוול קיים".

עו''ד דודו קוכמן / צילום: יח''צ

"פוטנציאל לתוספת של 5,000־7,000 יח"ד"

מחוז המרכז, המשתרע מאזור חדרה בצפון ועד לאזור גדרה בדרום, הוא הגדול בישראל, ומשתרע על פני 1,293 קמ"ר. כ־33% מהתחלות הבנייה בישראל בשנים האחרונות נרשמו במחוז זה, שנתפס בעיקר כמרחב עירוני צפוף: כמה מהערים הגדולות בישראל נמצאות בו, כולל ראשון לציון, פתח תקווה, רמלה ולוד.

ולמרות זאת, 187 יישובים כפריים - יישוב כפרי, לפי הגדרת תמ"א 35, הוא קיבוץ, מושב, יישוב קהילתי או כפר שמנה פחות מ־2,000 יישובים בשנת 1995 - נמצאים בתחומי המחוז, מתוך 858 יישובים כאלו בישראל, כ־22%. לכן החלטה רוחבית כמו שקיבלה הוועדה המחוזית עשויה להשפיע על יישובים רבים ועל תושבים רבים, והשאלה היא מה תהיה ההשפעה בשטח ומתי זה יקרה בפועל.

ההחלטה המדוברת למעשה תאפשר לכל בעל נחלה לבנות בשטח המגורים שלו לכל הפחות שלוש יחידות דיור נפרדות, ועוד יח"ד קטנה המוגדרת "יחידת הורים", ומוצמדת לאחת היחידות המותרות. אומנם מדובר בצפיפות קטנה מבחינת יח"ד לדונם, ברף התחתון של תיקון 5 לתמ"א 35, אך הפוטנציאל הוא לתוספת רוחבית לא קטנה של יחידות דיור במגזר הכפרי במחוז.

"מבחינה תכנונית מדובר בהחלטה חשובה מאוד", אומר עו"ד קוכמן. "אני מניח שהיא תאפשר להוסיף בכל המחוז בין 5,000 ל־7,000 יחידות דיור, תוספת שיש לה השפעה, אך כמובן לא תשנה את התמונה בצורה דרמטית. צריך גם לזכור שמכאן ועד למימוש בפועל עוד יעברו שנים רבות.

"ישנם אנשים החושבים שהזכויות הללו ניתנות בחינם, אך בפועל כדי לממש את הזכויות לתוספת בנייה למגורים, נדרש כל בעל נחלה באזור המרכז להשקיע 3־5 מיליון שקל בתשלום למינהל על זכויות בנייה קיימות ופוטנציאליות. על זה יש היטל השבחה וכמובן הוצאות בנייה".

עוד כתבות

ד''ר אלמוג שמחון / צילום: דני מכליס - אוניברסיטת בן גוריון בנגב

החוקר שמגלה איך הבוטים הרוסיים הפכו אותנו לכלי משחק

ד"ר אלמוג שמחון, פסיכולוג חישובי מאוניברסיטת בן גוריון, חוקר את השימוש בשפה ברשתות ואת האופן שבו היא מובילה לקיטוב חברתי ● בראיון לגלובס, הוא מסביר איך בוטים רוסיים הופכים אותנו לכלי משחק, מה קורה לשיח אחרי פיגועים ומי משתף יותר פייק ניוז ● ויש לו אזהרה לעתיד: "בינה מלאכותית יכולה לייצר טענות לא פחות משכנעות משל בני אדם, ואפילו יותר"

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנות של Neomi's / צילום: איריס כץ

הקיבוץ שתמצאו בו קפה כמו בפרובנס ואמן שפסלו מעטר את ביתו של ארדואן

סדנת קרמיקה בסגנון מינימליזם יפני, תצפית מוצלת על מרבדים צהובים, פשטידה מתפקעת ממנגולד וקרמבל תפוחים לקינוח ● יום מרומם נפש בקיבוץ יזרעאל

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

כטב''מים / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן / צילום: Reuters, AHMAD AL-RUBAYE

לאחר חשיפת גלובס: בלומברג מדווחת כי טורקיה עוצרת לחלוטין את קשרי המסחר עם ישראל

בבלומברג דיווחו כי עדיין לא מדובר באישור רשמי, אלא בדיווח של גורמים טורקיים ● מוקדם יותר היום נחשף בגלובס כי בנמלי טורקיה כבר החלו לאסור על יצוא סחורות לנמלי חיפה ואשדוד באופן גורף ● בנוסף, חברת התעופה הטורקית MNG מפסיקה לייבא מטענים לישראל

גרינפלד אורי / צילום: איל יצהר

הכלכלן והאסטרטג אורי גרינפלד מצטרף לקבוצת אגם לידרים

גרינפלד, כיהן בתפקיד האסטרטג הראשי של פסגות במשך כעשור ● גרינפלד: "זוהי דרך חדשה ומבטיחה עבורי, אגם לידרים בעלת מוניטין רב שנים בתחום הפנסיוני והפיננסי"

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

נשיא טורקיה, רג'פ טאיפ ארדואן נואם בעצרת סולידריות עם הפלסטינים בסוף אוקטובר / צילום: ap, Emrah Gurel

טורקיה מפסיקה את המסחר עם ישראל: מה המשמעויות ואילו ענפים יפגעו?

כפי שנחשף בגלובס, טורקיה החליטה על הפסקת הסחר עם ישראל ● טורקיה היא מקור היבוא החמישי בגודלו בישראל, שפיתחה תלות גדולה במיוחד במוצרי המלט ● איך המהלך ישפיע על המדפים שלנו, ולמה דווקא עכשיו? גלובס עושה סדר

שר המשפטים יריב לוין / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

לוין סירב למנות, וחברי הוועדה התקפלו: אלו 32 השופטים החדשים שנבחרו

לוין סירב לאפשר הצבעות שאינן ברוב של כל חברי הוועדה, וכך הצליח למנות מועמדים שחברי הימין ביקשו לקדם ● לבית המשפט המחוזי בירושלים מונה רק שופט אחד, על אף שישנם תקנים פנויים נוספים, בשל מחלוקת על זהות יתר המועמדים

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

שולה חן, 1969 / צילום: סוכנות צילומי עיתונות י.פ.פ.א / אוסף דן הדני, הספרייה הלאומי (מתוך ויקיפדיה)

על השיר "בוא הביתה" שהפך לפסקול המלחמה הנוכחית

לכל מלחמה בישראל יש את השיר שמסמל אותה ועליו קהל המאזינים נשען ● למלחמת העצמאות היה את "באב אל וואד", במלחמת יום כיפור "לו יהי", ובלבנון הראשונה, "הביתה"● במלחמה הנוכחית מככב השיר "בוא הביתה", אותו כתבה בכלל זמרת אמריקאית

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

חשיפה: יצוא הנפט לישראל דרך טורקיה נמשך למרות החרם. אלו הסיבות

אזרבייג'ן היא ספקית נפט משמעותית של ישראל, כשהזהב השחור מגיע דרך צינור באקו־טביליסי־ג'ייהאן (BTC) - שם, הנפט מועמס על מכליות בדרך לחיפה ● כך השפיעו יחסי אנקרה־באקו על ההחלטה לא לעצור את הנפט לישראל