גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

כמה רחוק אתם מוכנים לנסוע בשביל העבודה? מחקר חדש מגלה את התשובה

מחקר רחב היקף שערך MIT ב־234 ערים בסין הראה שהגבול העליון של זמן הנסיעה למוקד התעסוקה עומד על 50־60 דקות בתחבורה הציבורית או 30־40 דקות בנסיעה ברכב ● לידיעת מקבלי ההחלטות בישראל

הכניסה לתל אביב מצפון / צילום: Shutterstock
הכניסה לתל אביב מצפון / צילום: Shutterstock

מחקר חדש שבוצע במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס, MIT, ממחיש שוב שרוב האנשים אינם נוסעים למרחק רב למקומות העבודה שלהם, ומלמד שהנסיעה הממוצעת למקום העבודה מסתכמת בכ־8 ק"מ בלבד. נתוני הסלולר של 50 מיליון מכשירים ב־234 ערים בסין הצביעו על חוקיות בהגעה לעבודה: למרות גדילתן של הערים והאפשרויות הרבות לנוע בהן, מרחק הנסיעה וזמן הנסיעה נותרים יציבים יחסית, כשבמחקר הממוצע שנמדד הוא 7.84 ק"מ. אחד הממצאים המעניינים העולים מהמחקר הוא שמרחק הנסיעה לעבודה אינו תלוי בשטח העיר או בגודל האוכלוסייה שלה. למשל, החוקרים הצביעו על כך שאוכלוסיית שנגחאי גדולה פי עשרה מזו של דאצ'ינג ומרחק הנסיעה בשתיהן דומה ועומד על 8.6־8.8 ק"מ.

מכיוון שמרחק הנסיעה הקבוע מוגבל יחסית, יש גבול עליון לאטרקטיביות התעסוקתית של מרכז העיר. בשנגחאי עמד הגבול הזה על 12 ק"מ ממרכז העיר, בצ'נגדו על 10 ק"מ, והממוצע של עשרות הערים מצביע על משיכה תעסוקתית של 10־15 ק"מ. החוקרים מצאו גם שיש גבול עליון לזמן הנסיעה למוקד התעסוקה, והוא עומד על 50־60 דקות בתחבורה הציבורית או 30־40 דקות בנסיעה ברכב. רוב האנשים נוסעים יותר מזה, לכן בערים גדולות במיוחד (כמו בסין) מתפתחים מרכזי עיר משניים שנוצרים כתוצאה מאילוצי הנסיעה, באמצעות מדיניות ממשלתית וכוחות שוק.

התוצאות הללו עשויות להפתיע בהתחשב במורכבויות המשפיעות על הניידות האנושית וההטרוגניות של האוכלוסייה העירונית, שירות התחבורה, הגיאוגרפיה ומשתנים שונים נוספים. כלומר, אפשר היה לשער שתהיה שונות גדולה בעניין זה בין מדינה למדינה. אולם החוקרים כותבים שככל הנראה אילוצי הניידות נטועים בביולוגיה האנושית כמו בתחומי מחקר אחרים: פסיכולוגיה וכלכלה, לדוגמה.

המסקנה היא שיש לבחון פרויקטי תחבורה לא על פי הזמן שהם מקצרים (שהרי הוא לא מתקצר באמת) אלא על פי הנגישות הרבה יותר שהוא מאפשר בתוך "בנק הזמן" הקבוע.

זמן הנסיעה הממוצע נשאר קבוע במשך שנים

מחקרים על זמן ההגעה הממוצע לעבודה נעשו בעבר, כך בבריטניה זמן הנסיעה הממוצע נשאר קבוע במשך 30 שנה, וגם סקרים שבוצעו בארה"ב מצביעים על מגמה דומה. אך מחקר כה גדול התאפשר רק באמצעות הטכנולוגיה והשימוש הרב בטלפונים חכמים. הנתונים תוקפו מול סקרי נסיעות, דיווח וולונטרי על מיקום בית ועבודה ומפקדי אוכלוסין.

ממצאים אלה מתכתבים גם עם סקרים ועם מחקרים בישראל. לפי נתוני הלמ"ס, בשנים האחרונות כ־11.5% מהישראלים נוסעים יותר משעה ביום לעבודה וסקר סלולרי שבדק כ־4 מיליון מכשירי פלאפון בשנת 2018 מצא שכ־70% מהנסיעות בישראל הן עד למרחק של 15 ק"מ אווירי. כך למשל לאזור מונטיפיורי במע"ר תל אביב רבע מהמגיעים מתגוררים בעיר, 8% מרמת גן, 7% מחולון, 6% מראשון לציון ו־4% מפתח תקווה ובת ים. רק אחוז אחד מהמגיעים מתגוררים בבאר שבע.

תמונת הראי ברורה אף היא: אם בוחנים את הנסיעות בשדרות מגלים שרבע מהן מסתיימות בתוך העיר עצמה, 12% לאשקלון, 9% למועצה אזורית שער הנגב, 8% לנתיבות ו־5% לבאר שבע. רק 2% לתל אביב ו־1% לירושלים.

כלומר, לרכבות מהירות לפריפריה יש חשיבות חברתית או אסטרטגית, אך כדי לשפר את איכות חייהם של תושבי הפריפריה יש לשפר את הנגישות התחבורתית בין הערים הסמוכות ובתוכן ולא לנסות "לחבר" הכל לתל אביב, שכן תועלתו של חיבור כזה מבחינה תחבורתית שולית ביחס לחיבורים חשובים וקריטיים יותר.

"סובלים מהטיית עילית בתכנון"

"איך מתרגמים את תוצאות המחקר למדיניות זה כבר החלטה פוליטית", אומר יונתן רוזין, מתכן תחבורה וחבר בוועד המנהל של איגוד המתכננים. "אם אנחנו רוצים להיות יעילים, ברור לנו שעיקר הנסיעות שבני אדם מבצעים הוא ברדיוס של 10־15 ק"מ, בין אם זה למטרת עבודה, שירותים, בילויים, או ביקור חברים ומשפחה. לכן, אם אנחנו רוצים לשפר את הנגישות של אנשים ברדיוסים האלו, השקעה צריכה להיות באמצעי תחבורה עירוניים: מטרו, רק"לים, אוטובוסים, ואופניים - ולא רק בגוש דן, אלא בכל אחד מהמטרופולינים והערים הגדולות.

יונתן רוזין, מתכנן תחבורה / צילום: תמונה פרטית

"רוב האנשים עובדים ליד הבית שלהם, וכשמתכננים אנחנו צריכים לזכור את זה, כי הרבה פעמים, יש נטייה לתכנן פרויקטים גדולים ויקרים שמיועדים לנסיעות רחוקות - מכביש 6 ועד לרכבות מהירות - בזמן שעו"סים, מורים, שומרים, ואחיות עובדים קרוב יותר לביתם - והם חלק לא מבוטל מהאוכלוסייה.

"אנחנו הרבה פעמים סובלים מ'הטיית עילית' בתהליך התכנון, כלומר, מתכננים ומקבלי החלטות הם לרוב משכילים ומרוויחים יותר מהממוצע, וצורת עבודתם ושגרת יומם מטה את הצורה שבה מתכננים מערכות תחבורה. זה לא אומר שלא צריך לפתח תשתיות שאנחנו חושבים שהן אסטרטגיות או חשובות מבחינה ערכית כמו מסילות רכבת לפריפריה, אבל צריך לקחת את זה בחשבון כאשר מתעדפים פרויקטים".

לדבריו, המחקר גם מלמד שכוח המשיכה של מרכזי ערים למשוך מועסקים הוא מוגבל (10־15 ק"מ בממוצע), מה שמוביל את היצירה של מרכזי משנה בערים ובמטרופולינים. "מרכזים כאלו אכן קיימים גם בגוש דן - שהוא כמו עיר קטנה במונחים סיניים - כמו הרצליה פיתוח, קריית אריה, או צומת רעננה. למרות זאת, כוח המשיכה של מע"ר ת"א הוא עדיין חזק מאוד, גם בגלל אפקט הגודל שיש לו, וגם בגלל הנגישות התחבורתית הגבוהה מאוד אליו. אם המע"ר כבר היום נאנק תחת עומס תחבורתי, צריך לראות איך אפשר לחזק את מרכזי המשנה במטרופולין כך שהרווחה הכללית גם של העובדים וגם של הרשויות תגדל בזכות ההכנסות מארנונה עסקית".

זה לא ביצה ותרנגולת? אנשים רוצים לעבוד היכן שיש אנשים אחרים.
"נכון. בתכנון עירוני הכוח של אגלומרציה הוא מאוד גבוה, ובכל מקום פירמות מושכות פירמות דומות אליהן. אבל יש גורמים חיצוניים שמחלישים את הכוח הזה: מחירי השכירות במע"ר, התרחבות העבודה מהבית, עומסי תנועה קשים, או עירייה שמחליטה לתת הטבות לעסקים".

עוד כתבות

רשות המסים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי; צילומים: איל יצהר, shutterstock

ביהמ"ש לענייני משפחה חשד בהלבנת הון, ונתן לרשות המסים מסמכים חסויים

ביהמ"ש לענייני משפחה הורה להעביר את כל המסמכים בסכסוך משפטי בין שני אחים לעיונה של רשות המסים לטובת בחינת פתיחה בחקירה פלילית, לאחר שעלו חששות להלבנת הון דרך חשבונות של האחים בשווייץ ● נקבע: הצורך לבחון האם בוצעו עבירות מס ע"י האחים, גובר על חיסיון ההליך ועל זכותם לפרטיות

רקפת רוסק עמינח / צילום: רון קדמי

התפקיד החדש של רקפת רוסק עמינח בחברת השבבים הישראלית

רוסק עמינח, מנכ"לית בנק לאומי לשעבר, מונתה ליו"ר סטארט-אפ השבבים היילו לאחר פטירתו של היו"ר הקודם והמשקיע הראשון בחברה, זהר זיסאפל ● במרץ האחרון הרחיבה היילו את סבב הגיוס שלה שהחל ב-2021 לפי שווי של 1.13 מיליארד דולר

מיינה הודית בפארק הירקון בתל אביב / צילום: י.ש

פחות פרפרים, יותר מינים פולשים: המצב המדאיג של הטבע בישראל

מיני הטבע בישראל נמצאים תחת מתקפה רב חזיתית: פולשים, זיהום, צמצום שטח, אקלים ועוד. גם המלחמה כנראה לא עוזרת ● תמר דיין, יו"ר מוזיאון הטבע: "מספר קטן של ממצאים חיוביים מראה שכשמתאמצים אז יש תוצאות"

בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת / צילום: Shutterstock

הביקוש לעובדים ממשיך לעלות, אך רק למשרות במיומנות נמוכה

שיעור התעסוקה על פי נתוני הלמ"ס המשיך לעלות בחודש החולף ● על פי הנתונים בניכוי העונתיות לחודש אפריל, ישנם 137 אלף משרות פנויות - לעומת 134 אלף בחודש מרץ ● יחד עם זאת, בענף הבנייה נרשמת מצוקת עובדים ניכרת

צוות חיפוש אחר נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: ap, Azin Haghighi

המעורבות הטורקית בחיפוש המסוק האבוד וההשפעה על ישראל

התרסקות המסוק האיראני שהובילה למותו של נשיא איראן איברהים ראיסי, עשוי להצביע על בשורה מדאיגה עבור ישראל: מכירת טכנולוגיות צבאיות טורקיות לאיראן

זוהר לוי, בעלי סאמיט / צילום: באדיבות סאמיט

זוהר לוי בדרך להפוך לאיש החזק בדירקטוריון פז: רכש מניות ב-247 מיליון שקל

הרכישה נעשתה באמצעות חברת הנדל"ן המניב סאמיט שבשליטת לוי ● בעקבות העסקה היא תגיע להחזקה של 16% ממניות פז – צעד שיקנה ללוי את העמדה החזקה בדירקטוריון של רשת תחנות הדלק

נשיא איראן, אברהים ראיסי / צילום: ap, Vahid Salemi

איראן דיווחה רשמית: הנשיא ראיסי נהרג בהתרסקות מסוק

מסוקו של הנשיא התרסק אתמול בשעות הצהריים (שעון ישראל) ונותק הקשר עימו ● אחרי מספר דיווחים סותרים, הטלוויזיה הממלכתית באיראן דיווחה כי שברי המסוק אותרו וכי אין סימני חיים במקום, וכעת היא מדווחת רשמית על מותו ● באותו מסוק טס גם שר החוץ האיראני, חוסיין אמיר עבדוללהיאן, שנהרג אף הוא

אילוסטרציה: shutterstock

רוב שוקי המניות בשיא כל הזמנים. זה מה שחושבים האנליסטים

שוקי המניות ב-14 מתוך 20 הכלכלות המובילות בעולם נמצאים כעת בשיא כל הזמנים או קרובים אליו ● רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית של הפניקס בית השקעות: הראלי התרחש לא רק בשוק המניות השנה, אלא כמעט בכל אפיקי ההשקעה

גל הרשקוביץ / צילום: תמונה פרטית

היועץ שהוביל את מכירת הדואר עונה לביקורות: "הערכות השווי תואמות למחיר שהושג"

ראש אגף התקציבים לשעבר ומי שייעץ לרשות החברות בהליך הפרטת הדואר, גל הרשקוביץ, נחוש בדעתו כי תוצאות המכרז מיטיבות עם הציבור ● בריאיון לגלובס הוא מרגיע מפני החשש לעליות מחירים ומתייחס לניסיונות ההדחה של היו"ר מישאל וקנין

סין שורפת את כל הגשרים עם ישראל, וחמאס מתחזק ביהודה ושומרון

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תיראה איראן אחרי מותו של ראיסי, היחסים של ישראל וסין במשבר ולמה חמאס מתחזק ביהודה ושומרון ● כותרות העיתונים בעולם 

סטודנטים מאוניברסיטת גרנדה בספרד מפגינים נגד המלחמה בעזה / צילום: Reuters, Arsenio Zurita

החרם האקדמי על ישראל מתרחב לספרד, ובקמפוסים בבריטניה "מבינים" את חמאס

שתי אוניברסיטאות בספרד החליטו לנתק את הקשרים עם מוסדות בישראל, ולעזור לפלסטינים ● סקר בבריטניה: כמעט מחצית מהסטודנטים במדינה רואים במתקפת 7 באוקטובר "פעולה מובנת"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מיקרוסופט חשפה מחשבי AI חדשים

הנאסד"ק עלה ב-0.6% ● רכישה משמעותית לסייברארק ● ריינאייר עקפה את ציפיות האנליסטים, הרווח השנתי זינק ב-9% ● פאלו אלטו תדווח היום לאחר הנעילה, צים תדווח מחר - מה צפוי בדוחות? ● מותו של נשיא אירן עלול להשפיע שוק הנפט • וויקס: הרווח הנקי זינק ב-50%, מעדכנת כלפי מעלה את התחזיות ● אופנהיימר: "החולשה במניית נייס היא הזדמנות השקעה אטרקטיבית"• יוליוס בר: "ביקוש אסייתי חזק דוחף את מחירי הזהב והכסף כלפי מעלה"

צעדת ''אחים לנשק'' במחלף שער הגיא / צילום: אביב אטלס

חסימות כבישים ומעצרים עם פתיחת מושב הקיץ של הכנסת: ימי השיבושים חוזרים

המחאה נגד הממשלה הוציאה לפועל שיירות רכבים הנוסעות במהירות איטית מהצפון, מהדרום ומהמרכז ● עימותים בין שוטרים למפגינים שניסו לחסום את כביש 1, 12 מוחים נעצרו ● בין מובילי ההפגנה ישנן משפחות נרצחים וחטופים, והיא צפויה להמשיך בערב למעון ראש הממשלה ברחוב עזה בירושלים

יובל זילבר ז''ל / צילום: באדיבות המשפחה

קרן חדשה להנצחת קצין שנפל במלחמה תסייע לחיילי מילואים בעלי עסקים

"הקרן של יובל", להנצחת יובל זילבר ז"ל, הוקמה ע"י אפרת פלד, יו"ר ומנכ"לית אריסון השקעות, שבנה היה חברו הטוב מילדות ● כעת מבקשים בקרן לגייס עוד חצי מיליון שקל להלוואות לעצמאים ● ישראל מתגייסת

מגדל בין ערים / הדמיה: מילוסלבסקי אדריכלים

מגדל של 100 קומות על גבול ת"א: פרויקט חסר תקדים יוצא מהקפאה

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ת"א תביא לאישור מהלך שיאפשר להקים את הפרויקט גם ללא השלמת גשר סמוך - שהיה עד כה תנאי לבנייה ● המטרה: לאפשר את שחרור המכרז לפרסום

טרמינל 1, נתב''ג / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

החל מהשבוע הבא: טרמינל 1 חוזר לפעילות מלאה

טרמינל 1 בנתב"ג, שנסגר באוקטובר 2023, צפוי לחזור לפעילות בשבוע הבא ● עפ"י נתוני רשות שדות התעופה, צפויים לעבור בטרמינל כ-200 אלף נוסעים מדי חודש ● אלה החברות שיפעלו ממנו

האם עישון במרפסות ייאסר? / צילום: איל יצהר

עישון במרפסת ייאסר? בג"ץ שוקל להתערב בשאלה האם מדובר במפגע

בג"ץ דן היום בעתירה הדורשת לאסור עישון בדירות מגורים החודר לדירות הסמוכות ● השופטים הציגו את ההתלבטות שלהם אם להתערב בנושא, בשל הקושי להגדיר מתי קיים מפגע שיש לאכוף אותו

מירן פחמן, יוזם תחרות גרנות / צילום: טרלן בן אבי

בצל המלחמה: תחרות הפרסום העצמאית גרנות תתקיים השבוע

בעקבות המלחמה ייערכו כמה שינויים באירוע, אך לא כל משרדי הפרסום הגדולים בטוחים בנחיצותו ● איש הפרסום מירן פחמן, מיוזמי התחרות: "האירוע יתייחס ברגישות למצב"

מוחמד מוחבר, צפוי להיות ממלא מקום הנשיא באיראן / צילום: Reuters, Pacific Press

מפעילות גרעינית ועד טילים בליסטיים: הכירו את הנשיא הזמני של איראן

כאשר נשיא מת או אינו כשיר למלא את תפקידו, החוק באיראן קובע כי ממלא מקומו יהיה הסגן הראשון ● עם מותו של איברהים ראיסי מונה סגנו הראשון מוחמד מוחבר ● בחירות לנשיאות יש לקיים תוך פרק זמן מקסימלי של 50 יום

אמיר ירון. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ניצחון לחברות התשלומים מול בנק ישראל: יוכלו להתחייב לריבית קבועה

למרות התנגדותו של בנק ישראל, רשות לניירות ערך אישרה את ההוראה שצפויה להכנס לתוקף ביוני ● חברות תשלומים יוכלו להציע ללקוחות שיפקידו אצלן כספים ריבית מובטחת ● הרשות: "חברות התשלומים נועדו לקדם תחרות מול מערכת הבנקאית ולכן נדרש לאפשר להן להציע ללקוחותיהן ריבית, בדומה לזו שהמערכת הבנקאית"