גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שוקולד, גז ונדל"ן: מה מחפשים יבואני הממתקים מליימן שליסל במאגר תמר

אסנס פרטנרס, שבה מחזיקה משפחת ליימן לצד משפחות ויל ויסלזון, מרחיבה את השקעות האנרגיה שלה באמצעות רכישת נתח מחברת אלון גז שבשליטת קרן נוי ● זאת במסגרת הצעת רכש לציבור והעברת מניותיה בחברת תומר תמלוגי אנרגיה לאלון גז

בנין חברת ליימן שליסל ביבנה / צילום: איל יצהר
בנין חברת ליימן שליסל ביבנה / צילום: איל יצהר

בעלי יבואנית הממתקים ליימן שליסל מגדילים את החזקותיהם בענף האנרגיה המקומי, לצד השקעה משמעותית שביצעו בשוק הנדל"ן. זאת במסגרת עסקה שבה חוברת השותפות אסנס פרטנרס, בבעלות חלקית של משפחת ליימן, לקרן התשתיות נוי בחברת אלון גז , המחזיקה 5% ממאגר הגז תמר, ונסחרת בבורסה לפי שווי של 452 מיליון שקל.  

עדכון המדדים בבורסה מתקרב: מי תיכנס לת"א 35 ואילו חברות ימצאו את עצמן מחוץ לת"א 125? | בדיקת גלובס 
הרווח קוצץ ביותר מחצי: ברק רוזן ואסי טוכמאייר נפרדים מאלפרד אקירוב 

במסגרת עסקה דו-שלבית, צפויות קרן נוי ואסנס פרטנרס למחוק את מניות אלון גז מהמסחר בבורסה, באמצעות הצעת רכש לכ-20% מהמניות שמחזיק הציבור, ובהמשך להכניס תחתיה את החזקותיה של אסנס בחברת תומר תמלוגי אנרגיה (לשעבר דלק תמלוגים), הזכאית לתמלוגים ממאגרי הגז תמר ודלית. עם זאת, לא בטוח שהצעת הרכש במתכונתה הנוכחית תיענה בחיוב.

המחיר המוצע בעסקה הוא של 30 שקל למניית אלון גז, גבוה אומנם ביותר מ-2% ממחיר המניה בשוק בעת פרסום ההצעה ביום חמישי האחרון, אך נמוך בכ-7% מהמחיר הנוכחי שלה בבורסה (32 שקל).

בחודש מאי אשתקד גברה קרן נוי על מספר גופים, ורכשה את השליטה באלון גז. מדובר היה ברכישת הנכס האחרון שנותר לנושי קבוצת אלון שקרסה בעשור הקודם, תחת שליטתם של שרגא בירן ודודי ויסמן, בשל חובות כבדים, ועברה לידי נושיה.

קרן התשתיות מחזיקה כיום ב-80% ממניות אלון גז, ומעבר לה יש גוף מוסדי אחד שהינו בעל עניין בחברה - ילין לפידות - באמצעות קופות הגמל שבניהולו, עם נתח של 5%.

אסנס תממן את הרכישה באשראי ממזרחי טפחות

כאמור, התוכנית של קרן נוי ואסנס פרטנרס היא לפרסם הצעת רכש ליתרת מניות הציבור (20.4%) באלון גז. ככל שהציבור ייעתר להצעה במלואה, תממן שותפות אסנס אנרג'י את מהלך הרכישה באמצעות נטילת אשראי מבנק מזרחי טפחות. לאחר מכן תימחק אלון גז מהמסחר ותהפוך לחברה פרטית.

בשלב הבא, יועברו מניות השליטה (50.8%) בתומר אנרגיה, שמוחזקות על ידי אסנס פרטנרס, לידי אלון גז. עסקה זו תתבצע לפי מחיר של 8.12 שקלים למניית תומר אנרגיה, כך ששווי המניות שיועברו לאלון גז יעמוד על כ-82 מיליון שקל. ביום שלאחר העסקה, אלון גז תהפוך לחברה פרטית, ש-70.6% מהונה יוחזק על ידי קרן נוי, והיתרה - 29.4% - תוחזק בידי שותפות של אסנס. חברה זו תשלוט כאמור בתומר אנרגיה הציבורית.

אסנס פרטנרס מוחזקת על ידי מספר בעלי מניות. ביניהם, כאמור, מי שמחזיקים בליימן שליסל, האחים שמעון ליימן וטלי גולן. משקיעים נוספים באסנס פרטנרס הם האחים שי וגיל ויל (שמשפחתם נמנתה בעבר עם מייסדי חברת המזון אסם, והם משקיעה כיום במגוון חברות נדל"ן תשתיות וטכנולוגיה), משפחת יסלזון ומנכ"לית השותפות, מרים גז.

ליימן שליסל, שחלק מבעלי מניותיה מחזיקים כאמור באסנס פרטנרס, היא חברה משפחתית פרטית, שעוסקת ביבוא והפצה של ממתקים ומוצרי מאפה. בין המותגים שהיא מייבאת לארץ נמצאים שוקולד הרשי, ופלות לואקר, מסטיקים וסוכריות מנטוס, שוקולד מרסי ומותג הפופקורן הוט פופ.

החברה הוקמה לפני מעל למאה שנה, על ידי הירש ליימן בברלין, בשנת 1919. המשפחה עלתה לארץ בשנות ה-30, ובשנות ה-50 חברו בנו של המייסד עם גיסו, אברהם שליסל, להקמת החברה, שהחלה בפעילות היבוא בשנות השישים.

אסנס פרטנרס רכשה לפני יותר משנתיים את השליטה בתומר אנרגיה (אז דלק תמלוגים), הנסחרת כיום בשווי של 165 מיליון שקל, במהלך דו-שלבי שכלל רכישה מידי קבוצת דלק של יצחק תשובה (שנקלעה באותה עת למצוקה ונדרשה למימוש נכסים לצורך שיפור המצב הפיננסי והגדלת הנזילות) והצעת רכש חלקית.

דלק תמלוגים מחזיקה בזכות לקבלת תגמולי-על ממאגר הגז "תמר" ומשדה הגז "דלית" שעדיין לא פותח. שיעור התמלוג שלו זכאית דלק תמלוגים ממאגר "תמר" הוא 4.875% "על פי הבאר", שהינו שיעור התמלוג שחל לאחר מועד החזר ההשקעה בפרויקט "תמר".

הרכישה והמחיקה מהמסחר של חברת מנרב

בעסקה נוספת הובילה אסנס פרטנרס, באוגוסט 2021, את רכישת חברת הנדל"ן והתשתיות מנרב, שנוסדה על ידי אברהם קוזניצקי. באותה עסקה רכשה אסנס פרטנרס עם שותפים נוספים את מנרב לפי שווי של 750 מיליון שקל, מחקה את מניותיה מהמסחר והותירה אותה כחברת אג"ח.

בין השותפים של אסנס באותה עסקה היו לאומי פרטנרס, מגדל וכלל ביטוח, וגופים נוספים בהם קרנות ההשתלמות של המורים והגננות. כתוצאה מאותה עסקה, בדומה למה שמתוכנן לאלון גז, נמחקו מניות מנרב מהמסחר.

כאמור, במאי אשתקד השתלטה קרן התשתיות נוי המנוהלת על ידי פיני כהן, רן שלח וגיל-עד בושביץ, על אלון גז, המחזיקה בנתחים משדה הגז תמר (4%) וחזקת דלית. העסקה הושלמה לבסוף בדצמבר האחרון, ובוצעה באמצעות שותפות ייעודית שהקימה הקרן בשם נוי מאגרים.

בעסקה שילמה קרן נוי 395 מיליון שקל עבור מניות אלון גז שהיו אז בידי קבוצת אלון. העסקה שיקפה לאלון גז שווי של כחצי מיליארד שקל, שהיה גבוה ב-23% מהשווי בבורסה טרם פרסום ההודעה.

בשנה האחרונה טיפסה מניית אלון גז בכ-43%. החברה סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר עם הכנסות של 42 מיליון דולר ורווח נקי של 10.8 מיליון דולר, לעומת רווח של 7.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

מניית תומר אנרגיה טיפסה בשנה החולפת ב-21%, כחלק מהמגמה החיובית במניות האנרגיה ובניגוד למגמה הרווחת בשאר השוק. תומר אנרגיה כאמור מחזיקה בתמלוגים הנגזרים מהנכסים שבהם מחזיקה אלון גז.

עיקרי עסקת אלון גז־תומר אנרגיה

  • אלון גז תפרסם הצעת רכש למניות הציבור (20%) בחברה תמורת 86 מיליון שקל
  • ככל שהציבור ייענה להצעת הרכש במלואה, תימחק אלון גז מהמסחר
  • אסנס פרטנרס תעביר את מניותיה בתומר אנרגיה (50%) לידי אלון גז, כך שזו תרחיב החזקותיה במאגר הגז תמר
  • עם השלמת המהלך תחזיק קרן נוי ב־70% ממניות אלון גז, ואסנס פרטנרס ב־30%

עוד כתבות

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה ירוקה בת"א; מדד הבנקים זינק בכ-3%, הדולר צלל מתחת ל-3.7 שקלים

מדד ת"א 35 עלה בכ-1.4% ● ירידה ביתרות מטבע החוץ של ישראל ● אילו הן המניות שמעניינות את המשקיעים? ● אודיוקודס לא עמדה בציפיות האנליסטים ● דב קוטלר, מנכ"ל בנק הפועלים פורש מתפקידו ● IBI: "חלון ההזדמנות להורדת ריבית בישראל הולך ונסגר" ● יוליוס בר: "מצפים שהפד יתחיל להוריד את הריבית בישיבתו בספטמבר"

נמל חיפה, בספטמבר 2023 / צילום: Shutterstock

ענקיות הקרוזים העולמיות התאהבו בישראל, ואז הגיעה המלחמה

שנת 2024 הייתה אמורה להמשיך את השגשוג בענף הקרוזים, אולם מאז פרצה המלחמה עזבו החברות הבינלאומיות את ישראל ● מנו ספנות, היחידה שתפליג הקיץ, מבטיחה שלא תעלה מחירים ● מומחים: "גם אם התיירות תחזור לשגרה, ייקח לענף שנה לפחות להתאושש"

במצרים מעריכים: נתניהו יכול להכריז על ניצחון בימים הקרובים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הערכות המצריות להמשך המלחמה, איך ניצחון של טראמפ ישפיע על התמודדות מול איראן ומה הפך את איראן וישראל לאויבות ● כותרות העיתונים בעולם 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

ירידות בוול סטריט; טבע מזנקת ב-10%, בשיא של חמש שנים

הדאקס עולה ב-0.5% ● האם טסלה הטעתה את המשקיעים? המניה יורדת ב-4% ● רדיט מזנקת ב-10%, ליפט ב-5% ● אנבידיה נסחרה בירידות, לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

בכירי XTEND / צילום: כדיה לוי

הרחפנים הוכיחו את עצמם במלחמה: עכשיו החברה מגייסת 150 מיליון שקל

יצרנית רחפני התקיפה והמודיעין הישראלית אקסטנד מגייסת מיליונים בסבב גיוס שלישי (סבב B), זאת לאחר שהרחפנים שפיתחה הוכיחו את יכולתם במסגרת לוחמה בשטח עירוני סבוך בקרב יחידות צה"ל במלחמת "חרבות ברזל" ● בין המשקיעים החדשים - כלל-טק, קרן השקעות הטכנולוגיה של לן בלווטניק

רוברט אנטוקול ותומר וינגרטן / צילום: אוהד רומנו, יח''צ

כמה עולה האבטחה למנכ"לים ישראלים בארה"ב?

חברת הסייבר סנטינל וואן מימנה אשתקד שירותי אבטחה למנכ"ל תומר וינגרטן ומשפחתו בכ־225 אלף דולר, גם בשל "הסכסוכים במזרח התיכון" ● בפלייטיקה עמדה עלות אבטחת המנכ"ל על מעל מיליון דולר, כולל החזקת מטוס פרטי ● וכמה משלמות ענקיות וול סטריט

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

עשן מתקיפות חיל האויר מיתמר מאזור רפיח / צילום: ap, Ismael Abu Dayyah

כלב רובוטי ורחפנים: איך תיראה הפעולה שתחסום את "צינור החמצן של חמאס"?

התמרון בעיר הדרומית ביותר ברצועה, רפיח, יאפשר לצה"ל לסגור את מנהרות ההברחה שמתחזקות את חמאס כלכלית ולוגיסטית ● הסכנה טמונה בהימצאות אפשרית של החטופים ובפגיעה באוכלוסייה האזרחית

מפגינים פרו-פלסטינים באוניברסיטת ''סיינס פו'' בצרפת מסמנים מתוך בניין של המוסד עליו השתלטו / צילום: ap, Jeffrey Schaeffer

העימותים עם מתנגדי ישראל בקמפוסים התפשטו לאירופה

בצרפת, בבריטניה, בברלין, בקופנהגן, באמסטרדם ועוד - מפגינים אנטי-ישראלים ופרו-פלסטינים מתעמתים עם המשטרה, עורכים תהלוכות ומקימים מאהלים מבוצרים ● מנכ"לית ICE, ארגון הקהילות הישראליות באירופה: "האוניברסיטאות לא יכולות להמשיך ולשבת על הגדר, ומדינת ישראל חייבת לפעול כבר היום ובאופן ממושך בקמפוסים"

התחדשות עירונית. חובה לדווח על ניגוד עניינים / צילום: באדיבות י ח דמרי

להתחייב למועד כבר בהתחלה: כל מה שצריך לדעת על תקנות השקיפות בהתחדשות עירונית

פרויקטים תקועים, סכסוכים בין בעלי דירות ליזם ואיחורים משמעותיים גורמים לרבים להימנע מפרויקטים של התחדשות עירונית ● תקנות חדשות שעברו לאחרונה בכנסת מנסות לצמצם את אי הוודאות בפרויקטים

מוטי שרף / צילום: יהב שרף

היועץ האסטרטגי מוטי שרף הופך לשותף במשרד הפרסום סיטימדיה

שרף ייכנס למשרד שבבעלות דניאל וינר במקום המייסד-שותף שעוזב, ליאור ששון, בהשקעה של כמה מיליוני שקלים ● במהלך נוסף בענף, עידו מינקובסקי מרחיב את פעילות קבוצת התקשורת בבעלותו ומקים את ג'נסיס - מתחם תוכן ומוזיקה חדש

מעבר הגבול בין רוסיה לנארווה, אסטוניה, סגור לכניסת רכבים / צילום: Reuters, Mihkel Maripuu

אוקראינה מאבדת מכוחה, והמדינות הבלטיות שואלות: אנחנו הבאות בתור?

נארווה, עיר הגבול של אסטוניה שסומנה על ידי פוטין כאדמה רוסית היסטורית - היא בין היעדים הפוטנציאליים לערעור היציבות באזור ● מפברואר נרשמת הידרדרות מהירה ביחסים בין המדינות

אנדראה אורקל, מנכל בנק יוניקרדיט האיטלקי / צילום: Reuters, Massimo Di Vita

במשך שנים משקיעים נכוו ממניות הבנקים האירופיים. עכשיו הן ממש לוהטות

לאחר שנים של שפל, הבנקים באירופה מתחילים להציג ביצועים משופרים, הודות לניקוי מאזנים וצמצום עלויות, לצד רווח מוגדל ממתן הלוואות ● מניות הענף דוגמת UniCredit מזנקות גם בציפייה לחלוקות דיבידנדים בעד כ-130 מיליארד דולר, ועוקפות את מקבילותיהן מארה"ב

מייסדי נו ניים סקיורוטי שי לוי ועוז גולן / צילום: יח''צ יוסי זליגר

אחרי שקיבלה תג מחיר של מיליארד דולר: נו ניים הישראלית נרכשת רק ב-450 מיליון דולר

חברת התקשורת האמריקאית אקמאי הודיעה על סגירת העסקה לרכישת חברת הסייבר ● בדצמבר 2021, גייסה החברה 135 מיליון דולר, לפי שווי של מיליארד דולר אחרי הכסף, והרכישה מהווה ירידה של 55% בערכה של החברה הישראלית

המשקיע סטנלי דרוקנמילר / צילום: Reuters, Brendan McDermid

המיליארדר שנפטר מהמניה הלוהטת של השווקים מסביר למה

המשקיע המיליארדר סטנלט דרוקנמילר לא ידע עד לפני שנתיים איך מאייתים את השם אנבידיה ● "רכשתי אותה, וחודש אחר כך, הושק ה-ChatGPT, ואפילו זקן כמוני הצליח להבין מה זה, אז הגדלתי את הפוזיציה שלי בהרבה" ● דרוקנמילר סבור שמפץ הבינה המלאכותית עלול להסתיים בקרוב

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

מתחם תעש השלום / צילום: טלי בוגדנובסקי

המכרז במתחם תעש בת"א: כמה תעלה דירה באזור המבוקש?

מכירת הקרקע ל-528 דירות במתחם תעש השלום הוכיחה שיש ביקוש גבוה לקרקעות אטרקטיביות, אך המחישה עד כמה הענף רחוק משיאי עבר ● ודאי כשבצד הסיכון יש גם זיהום שטרם טופל

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי