גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא ציפינו לזכות בשני המכרזים": סולגרין מחזירה קרקע ותשלם קנס של מיליוני שקלים

לאחר הקריסה במניית חברת האנרגיה הסולארית, שזכתה בשני מכרזי רמ"י בנגב תמורת כמיליארד שקל, מובילה בעלת השליטה קרן ג'נריישן מהלך משולב של החזרת הקרקע היקרה מבין השתיים בד-בבד עם מינוי מנכ"ל חדש לסולגרין וחיזוק ההון שלה

ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: כדיה לוי
ארז בלשה, מנכ''ל ג'נריישן קפיטל / צילום: כדיה לוי

מה שקריסה במניה יכולה לעשות: לא חלף חודש מאז דיווחה חברת האנרגיה הירוקה סולגרין על זכייתה בשני מכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) להקמת שדות סולאריים בנגב תמורת יותר ממיליארד שקל, וכעת נאלצת החברה שנשלטת על ידי קרן התשתיות ג'נריישן קפיטל  להודות בטעות שביצעה ולהחזיר את הקרקע היקרה יותר שבה זכתה, גם במחיר תשלום "קנס" של 5 מיליון שקל.

מניית סולגרין נפלה למחרת יום הדיווח על זכייתה בצמד מכרזי הענק (4 בינואר) ב-22% ומאז לא הצליחה להתאושש. בשנה האחרונה נפלה המניה ביותר מ-60%, גם בשל רכישה כושלת שביצעה סולגרין בארה"ב, והיא משקפת לחברה שווי שוק של קצת יותר מ-200 מיליון שקל.

הבנקים המשיכו לייקר את ההלוואות, מה קרה בפיקדונות? 
מכירת סוף עונה גם בשוק המניות: איך זה ששווי פוקס גבוה פי 14 מזה של קסטרו 

כעת כאמור מעדכנת סולגרין את המשקיעים כי היא מוותרת על זכייתה מכרז העיקרי מבין השניים בהם זכתה, רכישת קרקע ללהקמת שדה סולארי ברמת חובב תמורת 717 מיליון שקל. החברה תשאיר בידיה את המכרז הקטן יותר, רכישת קרקע בכ-330 מיליון שקל ברמת בקע. מהלך החזרת הקרקע ברמת חובב יהיה כרוך בחילוט ערבות בהיקף של 5 מיליון שקל שהעמידה סולגרין לרמ"י כשעדיין לא ברור בשלב זה האם תהיינה למהלך השלכות משפטיות מצד רמ"י.

 

את הנסיגה מהמכרז ברמת חובב מנמקת סולגרין בדיווח לבורסה ב"צורך למקד את מאמציה הניהוליים, התפעוליים והכספיים בקידום תוכנית העבודה והתוכנית האסטרטגית ארוכת הטווח של החברה, לצד מימוש זכייתה של החברה במכרז רמת בקע".

בד-בבד, מובילה בעלת השליטה קרן ג'נריישן (בעלת כ-57% מהמניות) שינויים בצמרת ההנהלה של סולגרין. מנכ"ל קרן ג'נריישן ארז בלשה, המשמש כדירקטור בסולגרין, מונה לתפקיד ממלא מקום המנכ"ל החברה לתקופה של כשלושה חודשים שלאחריה ימונה מנכ"ל חדש, דרור שרון. המנכ"ל הנכנס מכהן מאז 2018 כמנכ"ל סנסטאר טכנולוגיות (לשעבר: מגל מערכות ביטחון).

המנכ"ל הקודם של סולגרין, תום שפרן, הודיע על התפטרותו בתחילת דצמבר האחרון. קדמה לכך עזיבת סמנכ"ל הכספים, גיא ליברמן באוקטובר האחרון ולפני כן, זו של יו"ר החברה, גל בוגין ביולי אשתקד. מי שמשמש בתפקיד יו"ר החברה הוא אלדד פרשר, לשעבר מנכ"ל בנק מזרחי טפחות.

ממשיכים לראות בסולגרין החזקה אסטרטגית עם פוטנציאל

הזעזועים בסולגרין נמשכים זה יותר משנה על רקע החשש כי החברה נטלה הימורים פיננסיים הגדולים על מידותיה. במהלך 2021 היא ביצעה השקעה שהתבררה במהרה כיקרה ובעייתית, ברכישת השליטה בחברה אמריקאית בשם קוביקס (Kuubix), הפועלת בתחום התקנת מערכות סולאריות בארה"ב. סולגרין השקיעה בחברה במהלך 2021 ובשנה שחלפה מעל ל-300 מיליון שקל בקוביקס, השקעה שככל הנראה ירדה לטמיון לנוכח הרעה משמעותית בתוצאות החברה האמריקאית.

בשיחה עם גלובס אמר ארז בלשה, ממלא מקום המנכ"ל הנכנס, כי "מה שקרה לסולגרין בארה"ב היה תקלה שהזיזה את החברה מהמסלול". לדבריו, "אנחנו (קרן ג'נריישן, ח' ש') לקחנו את המושכות, הזזנו את היו"ר, המנכ"ל וסמנכ"ל הכספים של סולגרין ומינינו יו"ר חדש (פרשר, ח' ש'). אנחנו מגבירים את השליטה והמעורבות. נכנסנו באופן מאוד משמעותי לפרטים וגיבשנו תוכנית עסקית חדשה".

בלשה הוסיף כי "אנחנו מגבירים את השליטה של ג'נריישן בסולגרין והמעורבות שלה. אני הולך לעסוק בסולגרין בשלושת החודשים הקרובים באופן שוטף. להיות מעורב בכל קבלת ההחלטות המשמעותית".

לגבי נטישת החלק העיקרי במכרזים שבהם זכתה לאחרונה סולגרין בנגב, מציין בלשה, כי "שוק החשמל בישראל עובר למודל שוק (שבו החשמל יימכר ישירות לצרכנים, ולא רק דרך חברת חשמל). לכן התחום הזה נהיה יותר אטרקטיבי למי שיש אפשרויות ייצור לא רק באנרגיה ירוקה, אלא חיבור בטכנולוגיות של ייצור. בנינו הערכות בישראל ואנחנו מצפים להיות מובילי שוק: מייצור חשמל ועד האספקה של החשמל, וגם שימוש במתקני אגירה".

לדברי בלשה, "באירוע מול רמ"י, ניגשנו לשני המכרזים מתוך ראייה ארוכת טווח של עולם 'מודל השוק'. היה לנו ברור שזכייה במכרז אחד שמה אותנו במקום מצוין. בסוף זכינו בשני המכרזים. לאחר שחלפו שבועיים מאז הזכייה ראינו שלסולגרין יש היקפי השקעה גדולים שהיא צריכה לעשות בשנתיים הקרובות, לכן אנחנו חושבים שזכייה במכרז אחד בהחלט מספקת אותנו.

"לא היתה לנו ציפייה לזכות בשני המכרזים, אז אנחנו לוקחים את רמת בקע ומשחררים את רמת חובב. נאלץ לוותר על ערבות שהפקדנו בגובה של 5 מיליון שקלים. אך לעומת הסכומים שאנחנו אמורים להשקיע במיזם (שעליו מוותרים) זה נראה לנו נכון".

במקביל ג'נריישן קפיטל תעבה את ההון של סולגרין. הקרן מעמידה הלוואה מזכה בהיקף של עד 100 מיליון שקל לסולגרין, שתיועד בעיקר לטובת האצת קצב הקמות הפרויקטים בישראל. ההלוואה, כך נמסר מג'נריישן קפיטל, לא תישא ריבית והפרשי הצמדה ותומר להון במסגרת הנפקת הון קרובה של סולגרין, אשר צפויה להתבצע לאחר פרסום הדוחות הכספיים השנתיים.

תכננה להקים בנגב פרויקטים סולאריים בהיקף של עד 520 מגוואט

בתחילת החודש הודיעה סולגרין  על זכייתה במכרזי רמ"י לחכירת 2,800 דונמים בנגב, שעליהם תכננה להקים פרויקטים סולאריים בהיקף של עד 520 מגוואט בתוספת של אגירת חשמל.

הקמת השדות, דיווחה סולגרין, אמורה להסתיים עד שנת 2028. סולגרין העריכה כי את הפרויקט ברמת בקע יעלה להקים בין 440-460 מיליון שקל בעוד שברמת חובב הוערכה עלות ההקמה של 780-820 מיליון שקל.

ההצעה של סולגרין שהסתמכה על הרפורמה במשק החשמל שנועדה לאפשר לחברות סולאריות למכור לציבור חשמל תוך ניצול פערים מול התעריף הרשמי של חברת החשמל, הייתה ככל הידוע גבוהה משמעותית מיתר ההצעות שהוגשו במכרז.

החברה העריכה כי הללו יצרו לה רווח לפני פחת, מסים והפחתות (EBITDA) של עד 200 מיליון שקל כ"א לשנה לאחר השלמתם. עם זאת בשוק העריכו כי המחיר שהוצע היה גבוה מדי ומאיים על האיתנות הפיננסית של סולגרין, מה שהסביר את הנפילה במניה.

לפי מצגת סולגרין למשקיעים מנובמבר האחרון, מעבר לתסבוכת בארה"ב, לחברה פרויקטים נוספים באירופה, באיטליה, יוון וגרמניה. סך צבר הפרויקטים, קודם לזכייה בנגב, כלל הקמת מערכות ב-1.2 ג'יגה וואט בשלבי ייזום שונים ומערכות אגירה בהיקף של 5.5 ג'יגה וואט.

לחברה יש נכון לסוף הרבעון השלישי מערכות בהספק של 103 מגוואט שכבר מותקנות ופועלות. מערכות אלה אמורות לייצר לחברה הכנסות של 125 מיליון שקל בשנה, ורווח לפני פחת מיסים והפחתות (EBITDA) של 100 מיליון שקל. בעלת השליטה בסולגרין היא כאמור ג'נריישן קפיטל כאשר שלושה גופים מוסדיים משמשים כבעלי עניין: הפניקס (16%), כלל ביטוח (8%) ומגדל (7.7%).

עוד כתבות

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

עו''ד חגי קלעי / צילום: פליקס רטברג

"משפיל ומקומם": עורך הדין שהצליח לעזור להרבה, רק לא לעצמו

הוא עמד בפני 15 שופטים בבג"ץ הסבירות ההיסטורי, מייצג בעלי מניות נגד תאגידי ענק, ובין לקוחות המשרד שלו אפשר למצוא את אבי חימי ואריה דרעי ● אבל נדמה שהשליחות הגדולה ביותר של עו"ד חגי קלעי היא בקידום השוויון לקהילה הגאה ● אז איך זה שדווקא את בנו הוא נאלץ להביא בפונדקאות בארה"ב? "זה היה משפיל ומקומם"

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון