גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן עזריאלי תורמת 13 מיליון שקל למרכז חדשנות

קרן עזריאלי, בראשות היו"ר דנה עזריאלי, תורמת 13 מיליון שקל להקמת מרכז לחדשנות ומצוינות במכללה האקדמית להנדסה בירושלים ● וגם: ההנהלה הבכירה החדשה של טבע השתתפה השבוע בכנס שנועד לחזק את שיתוף-הפעולה בין החברה לבין האקדמיה וסטארט-אפים צעירים בישראל ● אירועים ומינויים

דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן
דנה עזריאלי / צילום: אריק סולטן

מתוך החלטה לחזק את פעילות ענף ההייטק בירושלים, קרן עזריאלי, בראשות היו"ר דנה עזריאלי, תורמת 13 מיליון שקל להקמת מרכז לחדשנות ומצוינות בהוראת הנדסה במכללה האקדמית להנדסה בעיר הבירה. תרומה זו מתווספת לתמיכה קודמת של הקרן במכללה, בסך 40 מיליון שקל. מרכז עזריאלי E3 החדש יצויד בין היתר במעבדה רב-תחומית, שנועדה לקדם פעילות יזמית משותפת של סטודנטים, סגל, ואנשי מקצוע בתעשייה. הוא יקדם שיטות חדשניות להוראת הנדסה, תוך קידום הנושא בירושלים וטיפוח מהנדסים במהלך הקריירה. המרכז יציע רצף חינוכי מלא באמצעות שלוש יחידות: פעילות נוער, חדשנות ומצוינות בהוראת הנדסה, ולימודים לאורך החיים (Lifelong Learning).

היחידה לחדשנות ומצוינות בהוראה תפתח ותוביל הטמעת שיטות הוראה מתקדמות, אשר יקנו לסטודנטים כישורים חיוניים הנדרשים ממהנדסים בעידן של שינויים טכנולוגיים מהירים. יחידת הלימודים לאורך החיים תכשיר אנשי מקצוע בתעשייה, הנדרשים לעדכן את הידע שלהם או לבצע הסבה מקצועית. בשלב ראשון השירותים במרכז יינתנו לחברי סגל המכללה, ובהמשך ייפתחו גם לחברי סגל ממוסדות אקדמיים אחרים.

"במשך יותר מעשור תרמנו למכללה כדי למקם אותה כמרכז מרכזי להשכלת מהנדסים, ולחזק את התעסוקה בתחומי ההנדסה וההייטק", אומרת עזריאלי.

המכללה הוקמה ב-1999, במטרה להכשיר מהנדסים איכותיים שיקדמו את פיתוח התעשייה המתקדמת והכלכלה בירושלים. בראשה עומדת הנשיאה פרופ' רוזה אזהרי. שכר הלימוד הוא אוניברסיטאי, ובמכללה לומדים כיום כ-1,800 סטודנטים.

אזור התעשייה

צמרת טבע פוגשת את האקדמיה

ההנהלה הבכירה החדשה של טבע השתתפה השבוע בכנס שנועד לחזק את שיתוף-הפעולה בין החברה לבין האקדמיה וסטארט-אפים צעירים בישראל. בכנס השתתפו בין היתר מנכ"ל טבע הנכנס ריצ'רד פרנסיס, וד"ר אריק יוז, סמנכ"ל בכיר וראש המחקר והפיתוח הגלובלי של טבע. כמו כן נערכו הרצאות של מדענים מובילים, בעיקר בתחום המוח והאימונותרפיה (הבנת מערכת החיסון).

"אנחנו נמצאים בקשר עם מדענים עם רעיונות מדהימים, ואחרי שבחנו כ-500 מעבדות וסטארט- אפים בישראל, החלטנו לתת לחלקם תמיכה כספית", מספר פרנסיס. "יותר מכך, אנחנו נותנים להם תמיכה.

"כשאני הייתי מדען צעיר והיה לי רעיון לתרופה, לא ידעתי איך לקדם אותו. עבדתי בקליניקה לטיפול בחולי איידס, וממש מול עינינו התחילו להגיע התרופות הראשונות, ואחר כך עוד ועוד תרופות יותר טובות, והצלחנו להציל את המטופלים שלנו. כך החלטתי שהאימפקט הגדול ביותר הוא בעולם התרופות. אנחנו מחפשים מדענים שמרגישים כמו שאנחנו הרגשנו אז, אבל הם עדיין לא בטוחים מאיפה להתחיל".

טבע, בנוסף להיותה יצרנית התרופות הגנריות הגדולה בישראל, היא גם החברה המצליחה עד היום בארץ בפיתוח תרופות חדשניות. בכובעה הזה, היא מעוררת עניין רב בסקטור הביומד בישראל ובאקדמיה הישראלית.

הקשר הישראלי של טבע הוא הזדמנות נדירה עבור המדענים הללו לפתוח ציר גישה אל הזירה הבינלאומית והמסחרית של תחום פיתוח התרופות. היא עשויה לעזור להם להגשים את חלומם להביא את התרופות שלהם לשוק, כמו הקופקסון, שהגיע ממכון ויצמן ובזכותו "נשפכו" מאות מיליוני דולרים אל תוך המכון ואל כיסיהם ומעבדותיהם של המדענים ממציאי התרופה.

בעשורים האחרונים עברה טבע תהפוכות רבות שהשפיעו גם על הקשר שלה עם סקטור הביומד הישראלי והאקדמיה הישראלית. בתחילת שנות האלפיים הכריז ד"ר אהרון שוורץ, שכיהן אז בתפקיד מקביל לזה של יוז היום, כי ישראל היא היתרון התחרותי של טבע, ועל החברה לחפש תרופות לפיתוח קודם כל כאן - ואכן נחתמו שיתופי-פעולה רבים.

הנהלת טבע / צילום: דניאל שוגרט

ד"ר ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע משנת 2012, מיקד את חטיבת החדשנות של החברה בתחום הנוירולוגיה והאונקולוגיה, ומינה את הסמנכ"ל פרופ' מייקל היידן, במהלך שתוצאותיו הן התרופות המצליחות אג'ובוי ואוסטדו - אך גם הוביל לסגירת שיתופי-פעולה עם גורמים ישראלים שלא היו בתחומי המיקוד.

בשנים האחרונות טבע פועלת לחיזוק הקשר עם האקדמיה הישראלית, והסטארט-אפים המקומיים בתחומי המיקוד שלה (היום נוירולוגיה ואימונולוגיה), והאירוע הנוכחי הוא השלישי מסוגו. בשלוש השנים האחרונות החברה חתמה על יותר מ-30 שיתופי-פעולה עם חוקרים מובילים בארץ, כשבמסגרת שיתופי-הפעולה היא מממנת מחקרים.

שיתוף-פעולה אחד כזה כבר הוביל לרכישת זכויות הפיתוח של מולקולה אחת. "חתמנו על הסכם זיכיון מול פרופ' רוני דהן ממכון ויצמן, חוקר בעל מוח מבריק שעושה מדע אימונולוגי מתקדם ביותר", מספר יוז. "מאוד חשוב לי לשתף פעולה עם ישראל, גם עבור המוצרים שאנחנו יכולים לאתר כך, וגם כדי לחזק את תחום הביומד בישראל, ואת האקוסיסטם שאנחנו פועלים בו. גם מדענים ויזמים שעובדים איתנו ואנחנו לא רוכשים את התרופה שלהם, לומדים ומתקדמים בזכות שיתוף-הפעולה".

טבע עורכת גם את תוכנית The BioInnovators, המיועדת לדוקטורנטים שהם גם יזמים צעירים המעוניינים להיחשף לתעשיית הפארמה ועולם היזמות. במסגרת הפרויקט מפתחים המשתתפים מיזמים חדשניים בתחומי הביוטק והביו-רפואה.

גלי וינרב

דילמת ה-AI: מי אחראי, המשקיע או האלגוריתם?

עד כמה הבינה המלאכותית תשנה את האופן שבו אנו עובדים ומתנהלים בשנים הקרובות? הנושא הזה מסעיר ענפים רבים במשק, וגם בענף הפינטק לא נותרים אדישים. לאחרונה נערך באוניברסיטת תל אביב כנס הפינטק של קהילת החדשנות Fintech.IL ומרכז הראל לחקר שוק ההון, ובמרכזו עמד פאנל שהוקדש לטכנולוגיה ו-AI בשירות ייעוץ השקעות. על הפרק: הסיכונים שהטכנולוגיה מייצרת, והאוכלוסיות שעלולות להיפגע בתהליך אימוצה.

אחת הנקודות המעניינות ביותר קשורה לשאלת האחריות: מי יהיה אחראי במקרה של בעיה, המשקיע או המתכנת? לדעת שאול אדרת, עו"ד שותף במשרד שיבולת ושות', "ככל שה-AI יהפוך לנגיש יותר לכלל הציבור, יהיה קשה יותר לטעון שהאחריות היא על המשקיעים עצמם. הרגולציה תמצא דרך להטיל אחריות וחובות על המתכנתים, או מי שמנגישים את האלגוריתמים השונים לציבור".

הנוכחים הוטרדו גם מהשינוי במעמדו של יועץ ההשקעות. דור אליגולא, מייסד שותף ב-Deshe Analytics, הזכיר כי "ייעוץ הוא לא מוצר, אלא שירות. AI יכול לשפר את רמת השירות שניתן ללקוח בעשרות מונים, ולהפוך את היועץ האנושי לסופר-יועץ.

משתתפי פאנל a.i / צילום: דייגו רוסמן

"לחלק גדול מהשאלות של הלקוחות היועץ לא יודע או לא יכול להגיב. באמצעות הטמעת מערכות חדשניות, ייעוץ ההשקעות יכול לבצע קפיצה משמעותית. ניתן להתווכח אם מנהל השקעות אנושי טוב יותר או פחות טוב ממקבילו ה-100% טכנולוגי, זה שפועל רק על בסיס AI. אבל אף אחד לא יכול להתווכח עם זה שהיועץ או האנליסט האנושי יהפכו לטובים יותר באמצעות כלים טכנולוגיים".

גם אריאל כהן, ראש מערך הייעוץ בבנק לאומי, סבור כי "הטכנולוגיה לא תחליף את מקצוענות היועץ, היחס האישי והניסיון שלו". ואילו יעל רוזנברג, מנהלת אגף תשתיות מו"פ ברשות החדשנות, סיפרה כי הרשות בוחנת הקמת תשתית מו"פ לתעשייה, שתהווה "מגרש משחקים עבור חברות המפתחות מוצרים וטכנולוגיות בתחום ה-AI".

מצנח הזהב

טל רז מונה למנכ"ל אפקון אנרגיות מתחדשות. רון מילר יחליף אותו כסמנכ"ל הכספים של אפקון החזקות.

טל רז / צילום: סיוון פרג'

רון מילר / צילום: רמי זרנגר

מיכאל ברלין מונה למנכ"ל Top Solutions, המתמחה בפתרונות לניהול תהליכים עסקיים בארגונים.

קרן שכטר מונתה ליו"ר קרן ההשקעות eHealth Ventures של קבוצת מכבי שרותי בריאות.

קרן שכטר / צילום: עופר חג'יוב

רו"ח איילת צור מונתה לסמנכ"לית הכספים של קבוצת שופרסל.

איילת צור / צילום: מיכל בנדק

עו"ד יוני חנציס, 33, ימונה למשנה למנכ"ל דוראל אנרגיה.

יוני חנציס / צילום: מיכה לובטון

שלומי נומברג מונה לסמנכ"ל הכספים של קבוצת שיבולת, המתמחה בייזום פרויקטים בתחום התעשייה, לוגיסטיקה, מסחר ומשרדים.

חדשות טובות

ארגון "לתת" ובנק לאומי חנכו משאית נתינה חדשה, שתעבור בין יישובים ברחבי הארץ ותסייע בהצלה, איסוף ושינוע מזון לעמותות ולמשפחות בחוסר ביטחון תזונתי.

עוד כתבות

הפסקת המסחר עם ישראל, הדרישות של טורקיה והציוץ של ישראל כ"ץ

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

אפרת שפר / צילום: שלמה שהם

כמה יקבל כל מפונה שיירשם לתוכנית התעסוקה החדשה בחיפה?

יוזמה של החברה הכלכלית חיפה, שותפות חיפה־בוסטון והעירייה מציעה רצף תעסוקתי למפונים שנותרו במלונות ● ד"ר אפרת שפר, מובילת התוכנית: "המטרה היא להעלות אותם על מסלול השיקום"

אאודי Q4 / צילום: יח''צ

החל מ-320 אלף שקל: לגרסה הזו של אאודי מחכה תחרות קשה

הקרוס–אובר המשפחתי של אאודי סוגר פערים חיוניים בתחום הביצועים והטווח, ושומר על תמחור סביר ● אבל מצפה לו קרב קשה מול הגרסה הבכירה של טסלה Y ושלל הסיניות

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

ב-OECD מעריכים כי המלחמה תוביל לפגיעה בתוצר בישראל בהמשך השנה / צילום: ap, Ariel Schalit

ארגון ה-OECD: הצמיחה בישראל תרד, ענף הבנייה יתאושש באופן חלקי

בדוח שפרסם ה-OECD צוין כי המלחמה תפגע בתוצר של ישראל ב-2024 ● לצד זאת, להערכתם, קיים חשש כי רכיבי ההשקעות וענף הבנייה יתאוששו באופן חלקי בלבד ● בדוח מציינים לחיוב את העלאת המע"מ ל-18% ב-2025, ומעריכים כי האינפלציה בישראל תרד בהמשך השנה

תיירים באקרופוליס, יוון. יחס החוב־תוצר במדינה הגיע ב־2023 לרמה הנמוכה ביותר מאז 2010 / צילום: Reuters, Beata Zawrzel

הפתעה כלכלית באירופה: מדינות ה"פריפריה" מובילות את הצמיחה ביבשת

כלכלות דרום אירופה רשמו צמיחה מהירה ב־2023, בעוד שגרמניה וצרפת התכווצו, ובכך הפכו את המגמה ביבשת ● איטליה, ספרד, פורטוגל ויוון מצליחות לצמצם את החובות שצברו במשבר 2008 ובקורונה, אך מומחים טוענים כי כדי לשמר את השגשוג דרושים שינויים מבניים

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

החברה שמוכרת חלומות לדירות בגבעתיים, אבל בעירייה לא מכירים

בדיווח לבורסה כללה חברת אאורה פרטים על יחידות הדיור שתקים בפרויקט התחדשות עירונית ברחוב כצנלסון בגבעתיים ● בעירייה אומרים: "הנתונים אינם תואמים את המציאות", ומצביעים על מקרה דומה שקרה עמה בעבר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: Associated Press, Noah Berger,

מכירות האייפונים צנחו, אז למה המשקיעים מרוצים?

הבייבאק הוא הבעת אמון של אפל בעצמה ● למרות ההכנסות הנמוכות, החברה עקפה את צפי האנליסטים, ולמשקיעים יש לא מעט סיבות להיות מרוצים ● ומה צפוי בבינה המלאכותית ● 5 הערות על דוחות אפל

הבורסה בלונדון, בריטניה / צילום: Shutterstock

עליות קלות בבורסות אירופה; החוזים על וול סטריט ירוקים

החוזים העתידיים על וול סטריט נסחרים הבוקר במגמה חיובית ● מניית אפל עלתה במסחר המאוחר ב-6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● בשעה 15:30 (שעון ישראל) יפורסם דוח התעסוקה בארה"ב לחודש אפריל ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

איתמר בן גביר משתתף בטקס יום הזיכרון בבאר שבע, שנה שעברה, לאחר שחלק מהמשפחות ביקשו שלא יגיע / צילום: Maya Alleruzzo (AP), עיבוד: טלי בוגדנובסקי

לשרים לא אכפת שנוכחותם לא רצויה בטקסי הזיכרון

אין לנו כלים להילחם גם על הכיס ● חברי הממשלה מתעקשים להגיע לאירועי הזיכרון ● וצה"ל חייב ללמוד לאמץ ביקורת חיצונית ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

במה העשירים משקיעים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

לא מתלהבות ממניות: כך המשפחות העשירות מנהלות את הכסף שלהן

מחקר של ג'יי פי מורגן בחן את דפוסי ההשקעה של משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● המשפחה העשירה הממוצעת משקיעה בעיקר בנכסים לא סחירים, משלמת 6 מיליון דולר בשנה על ייעוץ השקעות, ומצפה לתשואה של כ־11% בשנה

בורסת וול סטריט / צילום: Shutterstock

למכור את המניות בחודש מאי ולצאת מוול סטריט? זה מה שההיסטוריה מלמדת

האם נכנסו לחצי השנה הגרועה של השנה, וזה הזמן לצאת משוק ההון עד אוקטובר? לא בטוח ● אנליסטים בוול סטריט מתחילים לערער על האסטרטגיה הוותיקה "Sell in May and go away" ● ולמה הנפילה של אפריל לא מפחידה אותם?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

עבודות על הקו הירוק של הרכבת הקלה / צילום: בר לביא

הזרים נרתעים, והמכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הבאים בסכנה

לאחר שנדחה מספר פעמים בגלל המלחמה, במשרדי הממשלה שוקלים לבטל את מכרז ההפעלה של הקווים הירוק והסגול, ולהעביר את המלאכה לזכייניות ההקמה ● הסיבה: חשש חברות בינלאומיות מאי־ודאות בישראל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה חיובית בבורסה; היום עודכנו המדדים, אלה שיצאו ואלה שנכנסו למדד ת"א 35

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● השקל נחלש מול המטבעות הזרים ● הנפקות האג"ח הקונצרניות באפריל גדלו בישראל בכ-300% ● במיטב מעריכים כי בנק ישראל יוריד את הריבית בהחלטה הקרובה ● הפד הותיר את הריבית על כנה אך פאוול הדגיש שלא תהיה העלאת ריבית בקרוב ● עונת הדוחות בוול סטריט ממשיכה לתפוס תאוצה והערב אפל תפרסם את תוצאותיה הכספיות בסיום המסחר

דני דנון, הליכוד / צילום: דפי הירשפלד

האם בשנה האחרונה נהרגו יותר מ-140 עובדי סיוע הומניטרי ברחבי העולם?

איך סופרים כמה עובדי סיוע הומניטרי נהרגים ברחבי העולם? זה מורכב ● המשרוקית של גלובס

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי