גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צ'חנובר וריכטר יובילו מרכז פיתוח תרופות באבו דאבי

מרכז חדש באבו דאבי שהוקדם בשיתוף עם הסטארט־אפ הישראלי קיוריס (Quris) יקדם תהליכי פיתוח של תרופות מותאמות אישית, שיותאמו לאוכלוסייה הייחודית במזרח התיכון ובצפון אפריקה, במטרה להפוך שוק זה לכדאי לחברות הפארמה ● וגם: הזוכים בפרס הישראלי שמנבא את פרס נובל ● אירועים ומינויים

צוות קיוריס וצוות אונ׳ בן זייד / צילום: Quris
צוות קיוריס וצוות אונ׳ בן זייד / צילום: Quris

קרוב ל־90% מהתרופות נכשלות בשלב הניסויים הקליניים, שיעור עצום שהופך את הפיתוח ליקר מאוד לחברות התרופות ומגביל את העשייה הרפואית. הסטארט־אפ הישראלי קיוריס (Quris), שמנסה למנוע בדיוק את זה, חתם החודש עם אוניברסיטת מוחמד בן זייד לבינה מלאכותית מהאמירויות, על הקמת מרכז Bio AI באבו דאבי במטרה לשנות את התמונה.

המרכז החדש יקדם תהליכי פיתוח תרופות מותאמות אישית, שיותאמו לאוכלוסייה הייחודית במזרח התיכון ובצפון אפריקה, במטרה להפוך שוק זה לכדאי לחברות הפארמה. בנוסף הוא יעסוק בפיתוח טכנולוגיות שיאפשרו אופני טיפול שונים בהתאם לזהות הפציינט, מה שעשוי להפחית דרמטית את תופעות הלוואי.

הסכם המחקר הראשוני מוערך ב-1.5 מיליון דולר, עם צפי להתרחבות למספר פרויקטים בתקציבים דומים. בנוסף, קיוריס בוחנת הקמת מרכז מחקר מסחרי לבינה מלאכותית בשיתוף אוני' בן זייד, בהשקעה משותפת שתעמוד על 50־100 מיליון דולר בשלוש השנים הבאות.

החברה, בהובלת המנכ"ל ד"ר צחון בנטואיץ' וסמנכ"ל הטכנולוגיות יוסי הרן, פיתחה טכנולוגיית חיזוי מבוססת בינה מלאכותית וביולוגיה ממוזערת על שבב, שמטרתה לחזות את סיכויי ההצלחה של תרופות לפעול בבטחה בגוף האדם, עוד בטרם הכניסה לשלב הניסויים הקליניים. למעשה, המערכת מייתרת את הצורך בניסויים בבעלי חיים.

קיוריס הוקמה ב-2019, ועד כה גייסה 37 מיליון דולר במסגרת סבב הסיד שלה, כולל מענקית ההשקעות סופטבנק, שאת פעילותה בישראל מוביל ראש המוסד לשעבר יוסי כהן. צוות המחקר של קיוריס מובל על ידי זוכה פרס נובל פרופ' אהרון צ'חנובר, פרופ' רוברט לנגר מייסד ומנכ"ל מודרנה, האנק מקינל לשעבר מנכ"ל פייזר, וד"ר קובי ריכטר מייסד אורבוטק ומדינול.

לדברי פרופ' ארון שינג, נשיא האוניברסיטה וחוקר במרכז הבינה המלאכותית שיוקם, "יכולות המחשוב הייחודיות שיש לנו באוניברסיטת בן זייד יסייעו לזרז ולקדם את החזון של קיוריס לפיתוח תרופות מותאמות אישית מצילות חיים".

הזוכים בפרס הישראלי שמנבא את פרס נובל

פרס וולף הישראלי, הנחשב לאחד המנבאים של פרס הנובל, מוענק השנה ברפואה לפרופ' דניאל יהושע דרוקר מאוניברסיטת טורונטו, על עבודתו החלוצית בבירור המנגנונים ההורמונליים במערכת העיכול הקשורים לסוכרת והשמנה.

פרס וולף במתמטיקה מוענק לפרופ' אינגריד דובשי מאוניברסיטת דיוק בארה"ב, על עבודתה בתיאוריית "אדוות" במתימטיקה. מחקריה השפיעו דרמטית על האופן שבו מעובדות תמונות, בתחומים כמו הדמיה רפואית, ניתוח תמונות טלסקופ האבל, זיהוי מסמכים מזוייפים וטביעות אצבעות.

פרס וולף בכימיה מוענק במשותף לפרופסורים צ'ואן הא מאוניברסיטת שיקגו, ג'פרי קלי ממכון המחקר סקריפס בארה"ב והירואקי שוגה מאוניברסיטת טוקיו, על גילויים חלוציים בתום ה-RNA והחלבונים. הא הוא אבי הרעיון ששינויי RNA הם הפיכים, ויכולים לשלוט בביטוי הגנים. מחקריו הבסיסיים הובילו לגישות לפיתוח טיפולים פוטנציאליים במחלות כגון סרטן.

מחקריו של פרופ' קלי מתמקדים בהבנת קיפול חלבונים, כולל קיפול שגוי היוצר צברי חלבונים, שהם חלק ממנגנון ההתפתחות של מחלות כמו אלצהיימר. שוגה פרץ דרך בשימוש בחומצות אמינו "לא טבעיות", באופן המרחיב מאוד את הפוטנציאל לתכנות מחדש של הקוד הגנטי.

בתחום החקלאות מוענק הפרס לפרופ' מרטינוס תיאודור "רין" ואן גנוכטן, מהאוניברסיטה הפדרלית של ריו דה ז'נרו, ברזיל, על עבודתו פורצת הדרך בהבנה וחיזוי של זרימת מים בתוך אדמה נקבובית. ואילו בתחום האמנות הפרס מוענק במשותף לפוג'יקו נאקאיה מיפן וריצ'רד ג'וליאן לונג מאנגליה.

נאקאיה מרבה לעבוד עם ערפל מלאכותי, שלדבריה "גורם לדברים גלויים להפוך לבלתי נראים ולדברים בלתי נראים - כמו רוח - להיות גלויים". לונג מפסל תנועה של אדם בטבע, או דימויים של טבע בתוך מרחבים.

קרן וולף נוסדה בשנת 1975 בידי ד"ר ריקרדו וולף ז"ל, ממציא, דיפלומט ונדבן, ורעייתו פרנסיסקה, אשר תרמו את הונם להקמת הקרן. עד כה זכו בו 337 מדענים ואומנים, כאשר כשליש מהזוכים זכו לאחר מכן בפרס נובל. השנה הוכרזו הפרסים במעמד נשיא המדינה יצחק הרצוג, שר החינוך מר יואב קיש ויו"ר מועצת קרן וולף פרופ' דן שכטמן, זוכה פרס נובל ופרס וולף.

מצנח הזהב

אלוף במיל' עוזי מוסקוביץ', יו"ר HUB Securityהמפתחת פתרונות ושירותי אבטחת סייבר, ימונה למנכ"ל החברה. אייל משה, המנכ"ל והמייסד, ימונה לנשיא החברה בארה"ב.

רן נוי, 43, יכהן כסמנכ"ל הכספים של קבוצת BATM, העוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות תקשורת וסייבר מתקדמות וציוד רפואי לבדיקות מעבדה.

ערן יורובסקי מונה לסמנכ"ל השיווק ב-FireArc, המפתחת אפליקציות וטכנולוגיות פרסום מתקדמות למשתמשים ברחבי העולם.

יניב כהן מונה למנהל לקוח ראשי בנובידאה, וערן בן עזר יכהן כסמנכ"ל הכספים.

יניב כהן וערן בן עזר / צילום: נובידאה

אורית סיגל-ודעי מונתה למנמ"רית וסמנכ"לית תשתיות ענן ב-CyberProof.

אור הרפז מונה לסמנכ"ל התחדשות עירונית בקבוצת תצפית נדל"ן, העוסקת ביזמות ואחזקת נדל"ן למגורים, מסחר ולוגיסטיקה. החברה מחזיקה בנכסים מניבים בישראל, ומקדמת הקמת מתחם ענק של 70 אלף מ"ר בכניסה ליישוב אלפי מנשה הכולל מסחר, משרדים ומרכז לוגיסטי.

עו"ד עמית יפרח נבחר ליו"ר חבר הנאמנים של המכללה האקדמית אחוה.

אורית שטיינפלד נבחרה למנהלת חטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים.

חדשות טובות

טבע ועמותת יוניסטרים משיקות את תוכנית "ביוטק הדור הבא 3", שבמסגרתה בנות ובני נוער ישראלים, יהודים וערבים, עם וללא מוגבלויות, יפתחו יחד סטארט־אפים העוסקים בעולמות הפארמה והביוטק - בדגש על נגישות לתרופות.

לאירוע הפתיחה, שנערך בבית הגלגלים בהרצליה, הגיעו הנערים והנערות וכן ד"ר ערן הררי, מנהל המו"פ הייחודי הגלובאלי בטבע, יפעת בכור מנכ"לית יונסטרים, ופרופ' דוד מרגל המנהל הרפואי של בית חולים רפאל.

ד''ר ערן הררי, יפעת בכור ופרופ' דוד מרגל / צילום: אלעד מלכה

לתוכנית, שבה שותפה גם עמותת נגישות ישראל, גויסו מנטורים מהשורה הראשונה שילוו את בני הנוער בתהליך, ובהם הרב שי פרון נשיא תנועת פנימה ושר החינוך לשעבר, ופרופ' סיגל סדצקי מבית הספר לרפואה באוניברסיטת ת"א, שבתקופת הקורונה כיהנה כראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות.

עוד כתבות

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר, היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

כרים חאן, התובע הראשי של בית הדין הפלילי בהאג / צילום: Reuters, Latin America News Agency

התובע שנפגש עם משפחות בעוטף וכעת חוששים שיוציא צווים נגד ממשלת ישראל

מומחים מספרים לגלובס על התובע הראשי, כרים חאן, שבידיו הכוח להוציא צווי מעצר בינלאומיים לבכירים ישראלים ● הם מתארים משפטן מוערך שמבין את הזירה הפוליטית, וברגע שהוא מקבל החלטה - קשה להניא אותו ● עם זאת, הם בטוחים: אף אחד לא ייעצר כרגע

בייראקטר TB2 / צילום: Associated Press, Efrem Lukatsky

החברה הביטחונית הזרה שהעניקה לעובדיה מענק בסך 18 משכורות

החברה הטורקית בייקאר, סמנכ"ל הטכנולוגיות שלה הוא חתנו של ארדואן, היא שיאנית היצוא בטורקיה והודיעה שתחלק לעובדים מענק נדיב במיוחד ● ואיפה החברות הביטחוניות הישראליות עומדות מולה ברמה הגלובלית?

האחים זלקינד וצחי נחמיאס / צילום: ישראל הדרי, ורד פיצ'רסקי

לאחר סלקום: דסק"ש פועלת למכור שליטה באלרון בכ-50 מיליון דולר

חברת ההחזקות דסק"ש דיווחה הבוקר כי היא מקיימת משא ומתן למכירת אלרון לחברת הון סיכון זרה ● הדיווח מגיע לאחר שחתמה לפני מספר חודשים על עסקה למכירת השליטה בחברת התקשורת סלקום

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה ירוקה בוול סטריט; נאסד"ק קפץ ב-2%

מדד ההנג סנג ננעל בזינוק של 1.5% ● בורסות אירופה ננעלו בעליות ● מניית אפל עלתה בכמעט 6% לאחר דוחות חיוביים ורכישה עצמית של מניות בסך 110 מיליארד דולר ● לא התקיים מסחר בבורסות בסין וביפן

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

למי הקדישה אלופת אירופה החדשה בג'ודו את זכייתה בזהב?

איך נקראת מערכת ההגנה האווירית החדשה שפיתחה אלביט ושתימכר ללקוחות בינלאומיים, במה עוסק הפלאונטולוג, ובאיזו שנה הותקן הרמזור הראשון באילת? ● הטריוויה השבועית

סיכונים גיאופוליטיים מוגברים משפיעים גם על מערכת הבנקאות הישראלית / אילוסטרציה: Shutterstock

כצעד משלים להורדת הדירוג של ישראל: S&P הורידה דירוג לבנקים לאומי והפועלים

בחברת הדירוג העולמית ציינו כי למרות שהם עוד מקווים שהסלמה מול איראן, חיזבאללה וחמאס תימנע, "הסיכונים הגיאופוליטיים הגבוהים ממילא איתם מתמודדת ישראל גדלו עוד יותר" • הדירוג של לאומי והפועלים ירדו ל-A-/A-2 • הדירוגים של מזרחי טפחות ודיסקונט נותרו זהים • לכולם תחזית שלילית אך בחברה ציינו כי הרווחיות הגבוהה עשויה לרכך את השפעת הסביבה השלילית

פינוי פצועים מירי פצמ''רים בכרם שלום / צילום: N12

7 פצועים מירי פצמ"רים מרפיח; גלנט: "סימנים שחמאס לא יילך למתווה"

שר הביטחון הבהיר: "המשמעות של סירוב חמאס - פעולה עצימה ברפיח בזמן הקרוב ביותר" • מטח כבד לצפון: 65 שיגורים לאצבע הגליל • שבעה ישראלים נפצעו, בהם שלושה במצב קשה, מפצמ"רים שנורו מרפיח לכרם שלום • נפילות בקריית שמונה אחרי שורת אזעקות בצפון, גבר כבן 65 נפצע קל מרסיסים • צה"ל והשב"כ חיסלו את אחד ממפקדי חטיבת רפיח בג'יהאד האיסלאמי • עדכונים בולטים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

חדשות הביומד / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמית שאבי (ידיעות אחרונות), Shutterstock

סטארט-אפ ניישן סנטרל: ההייטק הישראלי מתאושש, אבל הביומד לא

הביומד הישראלי לא מתאושש בקצב של ההייטק, אקזיט לבלקין ויז'ן, גיוס לסטארט-אפ של נפתלי בנט ותקווה לסוגי סרטן שאינם מגיבים לטיפולים המקובלים ● השבוע בביומד

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%

פיצה פפרוני של ''פיצה אולה'' / צילום: מרב סריג

אחת הפיצות הטובות בארץ מסתתרת בחצר משפחה בעספיא

בימי שישי, בשיטת "עד שנגמר הבצק", מנפיק טאבון העצים של משפחת עלו פיצות נאפוליטניות נהדרות ● גם הנקניקים מיוצרים במקום

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

הממונה על התחרות: דיפלומט תשלם 9 מיליון שקל בשל הפרות חוק המזון

במסגרת ההסכמות אליהן הגיעה הממונה על התחרות עם יבואנית המזון, דיפלומט תשלם את העיצום הכספי בגין הפרות סעיפים בחוק קידום התחרות בענף המזון, העוסקים בהתערבות בשטחי תצוגה אצל קמעונאים ובהעברות תשלומים לקמעונאים שלא כהנחות למוצרים שהיא מוכרת להם

מפעילי כטב''מים בצה''ל / צילום: דובר צה''ל

קצין אמריקאי חושף כמה כטב"מים ישראלים יירטו בטעות כוחות צה"ל

ראש ענף תיאום בקרה אווירית בים של המארינס מגלה בראיון לאתר TWZ כי לא פחות מ־40% מהכטב"מים שיירטו כוחות צה"ל הם כלים ישראליים

נרנדרה מודי / צילום: Associated Press, Rajesh Kumar Singh

900 מיליון הודים נקראים להחליט אם הם רוצים ראש ממשלה לנצח

נרנדרה מודי מציין עשר שנים לשלטונו אך רוצה עוד חמש, וכנראה יזכה בהן בבחירות שנערכות בהודו ● הוא מודיע שרק דבר אחד מעניין אותו - האומה, וזו אולי אסירת תודה, אך מתרחקת מן האידיאלים הדמוקרטיים, החילוניים והשוויוניים של מייסדיה ● ואיך כל זה קשור למפלגת העבודה בישראל?

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: "פרודוקטיביות איטית" בעבודה

יש לנו גישה שגויה לפרודוקטיביות בעבודה, אומר פרופ' קאל ניופורט. אבל איך נגיד את זה לבוס?

נגמ''ש צה''לי / צילום: צילום מנתק

עסקת הענק של משרד הביטחון בתחום השריון

קבוצת אימקו ומשרד הביטחון הודיעו על הסכם מסגרת רב־שנתי בסך 377 מיליון שקל ● ההסכם החדש צפוי יותר מלהכפיל את צבר ההזמנות של הקבוצה לסך של כ־725 מיליון שקל ● בעקבות העסקה, מניית אימקו זינקה ב-19% ● ובאיזה חוזה זכתה היום אלביט?

צילומים: איל יצהר, Shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עומד מאחורי מסע המימושים של אלטשולר שחם בישראל - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

דוחות AMD ו-SMCI שפורסמו השבוע מציגות את האתגר הגדול בשוק השבבים ● החודש הגרוע בוול סטריט מזה שנה וחצי מגיע לגמל ולפנסיה ● כך משקיעות משפחות בעלות הון גבוה מ־50 מיליון דולר ● לבנק אוף אמריקה יש תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית ● וגם: 3 המימושים הגדולים של אלטשולר שחם

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

חנות שמרה חניה ללקוחות בעזרת קלנועית, נקנסה וערערה לעליון. מה קבע ביהמ"ש?

זוג הורים הגיעו לביהמ"ש לאחר שלא הצליחו להסכים אם לחסן את בנם בחיסוני שגרה המומלצים ע"י משרד הבריאות ● חנות בחיפה הציבה קלנועיות בחניות ציבוריות הסמוכות אליה, כך שיישמרו ללקוחותיה, לאחר שנקנסה 7 פעמים ביקשה להישפט ● ביהמ"ש המחוזי בבאר שבע תיעד בווידאו דיונים ועורר ביקורת ● 3 פסקי דין בשבוע