גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ב.מ.וו סדרה 3 החדשה: מכונית לחובבי נהיגה שמוכנים לפתוח את הארנק

גרסת הפלאג-אין המחודשת של ב.מ.וו סדרה 3 שייכת לזן נכחד של מכוניות לחובבי נהיגה ● צריכת הדלק אינה כמוצהר והמחיר גבוה, אך הנאה היא דבר יקר

ב.מ.וו סדרה 3 / צילום: יח''צ
ב.מ.וו סדרה 3 / צילום: יח''צ

בשנה שעברה הציב האיחוד האירופאי דד־ליין להפסקת המכירה של כלי רכב עם מנועי בעירה פנימית באירופה עד 2035. ההחלטה התקבלה בתשואות רמות בקרב רוב הפוליטיקאים וארגוני איכות הסביבה באירופה, וגם בתעשיית הרכב היו מי, שמיהרו לרכוב על גל האהדה הציבורי. אבל פה ושם נשמעו גם קולות אחרים ואחד מהם היה של אוליבר זיפסה, יו"ר ב.מ.וו.

מרוב מינויים פוליטיים, לא ברור מי יגשים את המדיניות של השרה מירי רגב
"סייבר לא יכריע מלחמות בשנים הקרובות", ראש אגף התקשוב בצה"ל בראיון ראשון | ראיון 

בראיון, שהעניק באוקטובר אשתקד בארה"ב, הזהיר זיפסה כי "הצבת דד־ליין להפסקת הייצור של רכב מונע־דלק הוא צעד מסוכן פוליטית, שעתיד להרחיק את המכוניות 'הזולות' מחוץ להישג ידם של ההמונים... אסור לאירופה להפוך את הבעלות על רכב חדש לפריבילגיה של העשירים".

כמובן שב.מ.וו, שכלי הרכב שלה נחשבים לאחד מסמלי הסטטוס המובהקים של השכבות המבוססות בעולם, לא הפכה בן לילה לגוף חברתי, שמגן על הפרולטריון. קרוב לוודאי שהסיבה האמיתית היא המוניטין ההיסטורי שלה כיצרנית של מנועי בנזין מתוחכמים - ומשם גם מגיעה האות M שבשמה. אמנם החברה מוכרת כיום לא מעט דגמים חשמליים אך היא עשויה לאבד הרבה לקוחות "הארד קור" אם תפסיק לייצר כליל מנועי בנזין. בינתיים היא ממשיכה להשקיע בדגמי הפלאג־אין שלה, שאמורים להציע את הטוב שבכל העולמות: פליטה מזערית לפחות על הנייר - שמזכה בסבסוד "ירוק" - ביחד עם ביצועים רציניים וטווח נסיעה של רכבי בנזין עבור לקוחות מסורתיים.

להשקעה הזו זכה גם הדור המחודש של ה־330 פלאג־אין, שהושק אצלנו בסוף השנה שעברה. חיצונית ניסו המעצבים ליצור קשר חזותי עם משפחת הדגמים החשמליים החברה ובמיוחד עם ה־I4 החדשה. כמו ב-I4 הזנב מחצין כיסוי אווירודינמי ומבריק בתחתית הפגוש האחורי שמחפה על פתחי המפלט. אם מוסיפים לכך חישוקי ספורט רחבים, שבתוכם בוכנות בלימה כחולות, מקבלים מכונית שמצליחה להיראות מתוחכמת ועדכנית יותר מבלי לנטוש את הפרופורציות ואת העיצוב המוכרים של סדרה 3.

מערך פיקוד חדשני

החידוש המרכזי בתא הנוסעים הוא מערך הפיקוד, שגם הוא עוצב ברוח ה־I4 החשמלית. מול הנהג מוצב רצף קמור של מסכי LCD, שמחבר בין לוח המחוונים למערכת המולטימדיה ויוצר אשליה של מסך ענק ורצוף אחד. אמנם מרצדס חתומים על הסגנון הזה במקור אבל ב־330 המסכים יותר ממוקדים בנהג והגרפיקה שלהם יותר עשירה ותוססת.

 

למרבה הצער ב.מ.וו ויתרה על רוב המתגים הפיזיים המסורתיים ומי שירצה לתפעל כעת את מערכת האקלים, למשל, יצטרך לחפש את התפריטים הרלוונטיים במסך המגע או לחדד את האנגלית שלו עבור מערכת זיהוי הפקודות הקוליות. עוד מחווה לטובת דור הסמארטפון הוא ויתור על מוט ההילוכים המסורתי והנעים לאחיזה של ב.מ.וו לטובת מתג קטנטן וקפיצי.

מושבי הספורט הקדמיים נוחים מאד וביחד עם תנוחת הישיבה הנמוכה יחסית הם משרים את האווירה הספורטיבית של המותג. מרחב הפנים מלפנים ומאחור הוא עדיין מהטובים בקבוצה אם כי מרחב הרגליים של הנוסע האמצעי במושב האחורי מוגבל בשל מנהרת התמסורת הגבוהה. גרסת הפלאג־אין גם מקצצת כשליש מנפח תא המטען לטובת הסוללה ומסתפקת בפחות מ־400 ליטר.

מערכת ההנעה של ה־330 פלאג־אין משלבת בין מנוע טורבו בנפח 2 ליטר לבין מנוע חשמלי חזק וסוללה בקיבולת צנועה יחסית של 12 קילוואט־שעה. ההספק המשולב במצב "בוסט" מאפשר להשיג לפרקי זמן קצרים עד 292 כ"ס.

ברירת המחדל של מערכת ההנעה היא גלישה חרישית על חשמל בלבד למהירות של עד 140 ק"מ. הטווח החשמלי התיאורטי הוא 60 ק"מ אבל בתנאי אמת "ישראליים" הטווח הריאלי על חשמל בלבד נע סביב כ־30 ק"מ ופחות. כמו ברוב דגמי הפלאג־אין גם כאן צריכת הדלק המוצהרת, כ־76 ק"מ לליטר, היא תיאורטית. ניתן להתקרב אליה אם מקפידים לטעון את הסוללה באופן סדיר ונוסעים לטווחים מוגבלים יחסית באופן רגוע. אבל לא בשביל זה רכשתם ב.מ.וו 330 ומי שיגביר לעיתים קרובות את הלחץ על הדוושה או יצלח מסלולים הרריים יגלה, שהצריכה בפועל אינה שונה מהותית משל דגמי בנזין מודרניים בנפח דומה, בסביבות 15 ק"מ לליטר.

במצב התכנות הספורטיבי מקבלים פיצוי מלא בדמות ביצועים מענגים כאשר המנוע החשמלי מצרף את מלוא ההספק שלו למנוע הבנזין. התאוצות מרשימות וכבונוס מקבלים גם צליל ספורטיבי נעים, מהסוג שהתגעגענו אליו לנוכח מבול החשמליות.

תחושת ביטחון מוחלטת

למרות המערכות החשמליות, הסוללה והמשקל העודף, זו עדיין אחת ממכוניות הספורט סאלון הנעימות ביותר לנהיגה ספורטיבית "רצינית", במיוחד עם חבילת ה־M SPORT שמקשיחה את המתלים. ההיגוי מאוזן, מהיר ויוצר חיבור כמעט מאגי בין הנהג למכונית, העברות המשקל על כבישים מפותלים מתבצעות בקלילות אלגנטית ונטיית הגוף בפניות כמעט אפסית. אפשר גם לנהוג במכונית הזו מהר מאד ולצלוח מרחקים ארוכים במהירויות גבוהות עם תחושת ביטחון מוחלטת. אבל מי שממש ירצה, וימצא את המשטח הנכון, יכול לפרוק עול ולשלוח את הזנב לחופשי בהחלקות פוטוגניות כמו בסדרה 3 "של פעם".

ב.מ.וו 330e נחשבה פעם לסוג של מציאה פרועה בשוק הפרמיום הישראלי בזכות הטבת המס הנדיבה על רכבי פלאג־אין. אלא שמאז קוצצה ההטבה בכמה פעימות, כולל בינואר השנה, מחירי היצרן עלו וכיום מחיר הבסיס של המכונית עומד על 344 אלף שקל לגרסת הבסיס ו־374 אלף עם חבילת ה־M ספורט בה נסענו. קפיצה משמעותית מאד לעומת מחיר הדור הקודם. זו עדיין מכונית ספורט סאלון מיומנת ואיכותית, שיכולה להעלות חיוכים של הנאה, ואולי גם דמעות נוסטלגיה, בקרב חובבי הגה מושבעים. אבל לא בטוח כמה מהם נותרו בקרבנו.

חלק מהמתחרות

וולבו S60 פלאג-אין

344 אלף שקל לגרסת ה-T8 של וולבו S60, הארוכה ורחבה במעט מה-330. ניצבת על בסיס גלגלים של 2.87 מ' ומרווחת. מערכת ההנעה כוללת מנוע 2 ליטר טורבו-בנזין, שני מנועים חשמליים וסוללה נטענת עם הספק משולב של 390 כ"ס.

וולבו S60 פלאג-אין / צילום: יח''צ

מרצדס CLA 250 פלאג-אין

325 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של מרצדס CLA250 פלאג אין. היא דומה במידותיה החיצוניות ל-330 אבל ניצבת על בסיס גלגלים באורך 2.73 מ'. ההנעה משלבת מנוע 1.3 טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת עם הספק משולב של 218 כ"ס.

מרצדס CLA 250 פלאג-אין / צילום: יח''צ

סקודה סופרב PHEV

285 אלף שקל עולה הגרסה של סקודה סופרב פלאג-אין. זו מכונית גדולה עם הנעה קדמית, על בסיס גלגלים של 2.84 מ'. תא הנוסעים מרווח ומאובזר היטב. להנעה אחראי מנוע 1.4 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה נטענת בהספק 218 כ"ס.

סקודה סופרב PHEV / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הבורסה בטוקיו, יפן / צילום: Shutterstock, Ned Snowman

עליות באסיה; מדד הנג סנג מזנק ב-1.3%

הניקיי עולה ב-0.9% ● הין בשפל של 34 שנים, חצה את רף ה-160 ין לדולר ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך גם השבוע, אמזוןן תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי דונלד טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אברהם אסף / צילום: תמר מצפי

אברהם אסף, מייסד ובעל השליטה בקבוצת אמנת, נפטר בגיל 83

אסף הפך לבעל השליטה באמנת לאחר שרק לפני ארבעה ימים רכש את ההחזקות של שותפו לייסוד החברה, שמואל בר אור, (22.17%) תמורת כ-21.7 מיליון שקל ● מי שצפוי להמשיך אותו הוא בנו, סגן יו"ר החברה, ערן אסף

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

בכיר בחמאס ל-AFP: אין בעיות מהותיות עם ההצעה לעסקה שהוצגה לנו


דיווח: מצרים הזמינה בכירים ישראלים לקהיר, במקביל להגעת משלחת חמאס • הבית הלבן: הנשיא ביידן שוחח עם ראש הממשלה נתניהו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי, שר החוץ הורה להיערך ל"גל אנטישמי" • שרים איימו בהפלת הממשלה, גורם מדיני: עסקה לא תפגע במטרות המלחמה • עדכונים בולטים

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר