גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך גבר האחיין של ברדוגו על 8 מועמדים אחרים לתפקיד יועמ"ש נתיבי ישראל

עו"ד אלעד ברדוגו, האחיין של יעקב ברדוגו המקורב לרה"מ נתניהו, העפיל על 8 מועמדים שונים במרוץ לתפקיד היועץ המשפטי של חברת נתיבי ישראל, האחראית על 7 מיליארד שקל בשנה. איך זה קרה? ● וגם: השאלות הפתוחות על טיב הייעוץ המשפטי בהליך האיתור והזיקה הפוליטית של המועמד לליכוד

עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר
עו''ד אלעד ברדוגו / צילום: איל יצהר

חברת נתיבי ישראל היא החברה הממשלתית שמשמשת זרוע הביצוע העיקרית של משרד התחבורה. תקציבה נאמד בכ-7 מיליארד שקל מדי שנה, וכעת במשרד התחבורה דנים על תוכנית החומש להקמת תשתיות בידיה. 

אושר מינויו של עו"ד אלעד ברדוגו ליועמ"ש נתיבי ישראל, חברת הדירקטוריון התפטרה כמחאה על המינוי 
האחיין של ברדוגו והמינוי השנוי במחלוקת: רשות החברות שמה ברקס להנהלת נתיבי ישראל | בלעדי

תפקיד היועץ המשפטי של נתיבי ישראל הוא תפקידי קריטי, שכן החברה עוסקת בפרסום מכרזים ובפיקוח על ביצוע עבודות של קבלנים בתחום התשתיות; כדי להבטיח שמנגנונים אלה יעבדו ביעילות, השדרה הניהולית חייבת להיות מקצועית, ומדובר באחד משומרי הסף החיוניים שלה. מדובר ברגישות כפולה, שכן חברה זו חוותה טלטלה בשנת 2016 עת התפוצצה בה פרשיית שחיתות חמורה, והמנכ"ל שלה נשלח לשנתיים מאסר במסגרת הסכם טיעון.

בקדנציה הקודמת שלה כשרת התחבורה, מינתה מירי רגב את יו"ר דירקטוריון נתיבי ישראל, יגאל עמדי. בעבר היא מינתה אותו לתפקידים גם כשהייתה שרת התרבות, ובפריימריז האחרונים בליכוד הוא צולם על-ידה באירוע בחירות. 

יגאל עמדי, יו''ר נתיבי ישראל / צילום: יח''צ

עמדי שולט בדירקטוריון נתיבי ישראל באמצעות רוב מוצק, במיוחד לאחר שהדירקטורית לינדה בן שושן עזבה את הדירקטוריון במחאה על בחירת היועמ"ש הטרי. כעת, עם חזרתה של רגב למשרד התחבורה, עמדי מנסה לחזק את אחיזתו בחברה, והדירקטוריון בראשותו בחר בעו"ד אלעד ברדוגו לתפקיד הרגיש של היועץ המשפטי של החברה.

עו"ד אלעד ברדוגו היה שותף במשרד גולדפרב-זליגמן ונחשב לעורך דין רציני, אך יחד עם זאת הוא גם הצהיר על עצמו כפוקד לליכוד. עורך הדין הוא גם אחיינו של יעקב ברדוגו, מקורבו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. גלובס צלל להליך המינוי ואל השאלות שנותרו פתוחות. 

שרת התחבורה מירי רגב / צילום: עמית שאבי - ידיעות אחרונות

סינון וניקוד 

במהלך הליך הסינון והקבלה של המועמדים לתפקיד, כל מועמד קיבל 60 נקודות בסינון ראשוני על בסיס נתונים "יבשים" בוועדת המשנה שהוקמה לבחירת היועץ המשפטי. בראש הוועדה עומד סמנכ"ל המשאבים בחברה, אריה דהן, שנודע כמקורבו של יגאל עמדי, יו"ר הדירקטוריון, שכאמור מונה על-ידי רגב בקדנציה הקודמת שלה וצולם לצידה במהלך אירוע שלה בפריימריז בליכוד.

כך הוגדר כי חלק מהנקודות יזכו את המועמד בניסיון עבודה קודם של 3 שנים לפחות כיועץ משפטי פנימי או חיצוני לחברה ממשלתית או ציבורית המעסיקה לפחות 100 עובדים. מועמדים שמגיעים ממיקור חוץ, כך הוחלט, יש לבחון את הפונקציה שלהם במבנה הארגוני, והדרישה הייתה ליועץ משפטי חיצוני קבוע לחברה כחליף יועמ"ש פנימי.

עו"ד אלעד ברדוגו שימש יועץ משפטי לחברת שפיר, אך לאחר שאלות הבהרה שהופנו כלפיו מצד הוועדה, הוא לא קיבל נקודות כלל על סעיף זה, שיכול להקנות 10 נקודות מקסימום, והציון שלו עמד על 45. לכן הוחלט להתקדם עם 8 מועמדים אחרים, שהופנו לראיונות ולמבדקים שיכלו לזכות אותם ב-40 נקודות מקסימליות נוספות. 

ברדוגו ערער

עו"ד ברדוגו ערער על ההחלטה, ששונתה על-ידי הוועדה "בשל הנוסח שפורסם בעיתונות" ולנוכח הצהרותיו של המועמד, והציון שלו עלה בעקבות כך ב-5 נקודות, כשההגדרה שונתה עבור כלל המועמדים - אלא שהוא היחיד שהשינוי היה תקף לגביו. לפי גורמים הבקיאים בהליך, מדובר במקרה חריג שהעלה אותו כמועמד התשיעי לשלב הראיונות והמבדקים.

אל ועדת האיתור בראשות מנכ"ל החברה ניסים פרץ, שמנתה 4 חברים ושני משקיפים (מנהלת אגף המכרזים והשופט בדימוס חיים ארמון), הגיעו כאמור 9 מועמדים, אך עו"ד ברדוגו הגיע רק למקום השלישי ובפער משמעותי של 7 נקודות מהמועמד המועדף, בשקלול הראיון, המבדקים ותנאי הסף.

המנכ"ל פרץ טען בדיוני הוועדה כי יש לעלות עם שלושה מועמדים אל הדירקטוריון, ואליו הצטרף גם אותו סמנכ"ל משאבים - מקורבו של היו"ר. לעומתם, שני חברים אחרים בוועדה סברו אחרת: אחד מהם המליץ להעלות רק את השניים המובילים, וחבר אחר המליץ לעלות עם שלושה מועמדים, אך עו"ד ברדוגו לא נכלל ביניהם, ובמקומו הומלץ על מועמדת אחרת שקיבלה ניקוד דומה והביאה איתה ניסיון כיועמ"שית של חברה פנימית.

והנה, בדיון שהתקיים בדירקטוריון בשבוע שעבר, נבחר עו"ד ברדוגו ליועץ המשפטי של נתיבי ישראל, ברוב דחוק של 5 מול 4. כמחאה על המינוי, הדירקטורית לינדה בן שושן התפטרה מתפקידה, ורשות החברות פתחה בבדיקת המינוי, שהוקפא בינתיים. 

שאלות לא פשוטות

אומנם פעמים רבות הניקוד לא מנבא בצורה הטובה ביותר את הבחירה בדירקטוריון, שכן מדובר בענייני כוח-אדם, ומדובר גם בעורך דין מוכר ומוערך בתחום התשתיות, אלא שסביב הליך המינוי עלו שאלות לא פשוטות, ובהן הזיקה הפוליטית הברורה של המועמד והליך שנעשה למורת-רוחם של חלק מחברי הדירקטוריון.

נציין כי עו"ד ברדוגו גם ניסה להתמודד בקיץ על תפקיד דומה בחברת נתיבי איילון, שתקציבה קטן פי 3 מזה של נתיבי ישראל, אך לא הצליח להעפיל את המועמדים הסופיים.

עד מחר (ב') אמורים בחברה להעביר את כל החומר סביב הליך המינוי לרשות החברות, על-פי דרישתה של מנהלת הרשות, מיכל רוזנבוים. בעת הדיון בדירקטוריון, נציג הרשות לא התנגד למינוי חרף השאלות הרבות שעולות סביבו. כמו כן, מנהלת רשות החברות מבקשת מנתיבי ישראל להבהיר את תפקידו של השופט בדימוס חיים ארמון, שהיה שופט בבית הדין לעבודה, והאם כיהן כיועץ המשפטי של הוועדה, משום שאם לא - אז לא ברור מי כן היה היועץ המשפטי שליווה אותה.

בנוסף דרשו לדעת ברשות האם הזיקה הפוליטית של עו"ד ברדוגו נבחנה במהלך תהליך האיתור, ומה הייתה חוות-דעת היועץ המשפטי בעניין זה והשפעתה על הליך האיתור, בראיון שנערך עמו באתר. 

נתיבי ישראל: "ההחלטות מתקבלות ברוב" 

מחברת נתיבי ישראל נמסר בתגובה: "בדיקת תנאי הסף והניקוד מתבצעים בהתאם לנהלי החברה בראשות סמנכ"ל משאבים ומנהל, ובהשתתפות כלל חברי ועדת הקבלה וועדת ההשמה ושני המשקיפים. בוועדה נבחנים כלל המועמדים, ומסוכמת עמידתם בתנאי הסף והניקוד הקשיח.

"לגבי עו"ד אלעד ברדוגו - הניקוד המוצע על-ידי חברת ההשמה נקבע על 50 נקודות. בעת הדיון בתת-הוועדה הוחלט להוריד לו 5 נקודות, ובהתאם הוא קיבל מכתב עדכון בדבר עמידתו בתנאי סף, ושלא יזומן לוועדת הקבלה לאור הניקוד העדכני שלו.

"המועמד ערער לוועדה, בדומה למועמדים נוספים, וביקש לקבל את הניקוד ואת הנימוקים. לאחר קבלת החומרים הוא העביר הצהרה שבה חודד ניסיונו בפרויקטי תשתיות תחבורה. החומרים נבחנו כמקובל על-ידי חברי תת-הוועדה ושני המשקיפים, שאישרו כולם את ההמלצה להחזיר לו את 5 הנקודות שקוזזו לו בטעות. בהתאם, הוא נשלח למבחנים וזומן לוועדת הקבלה בראשות המנכ"ל, בדומה למועמדים אחרים שזכו בניקוד שלו. בוועדת הקבלה הביעו חברי הוועדה את המלצותיהם, ובסיומה חתמו כולם על ההחלטה להעלות 3 מועמדים לדירקטוריון.

"בדירקטוריון התנהל דיון משמעותי בנושא. מרבית חברי הדירקטוריון סברו כי מדובר במועמד מתאים שלו הניסיון המשמעותי ביותר בתחומי תשתיות תחבורה והתאמתו הכוללת. בסיום הדיון נערכה הצבעה כמקובל, ועו"ד אלעד ברדוגו נבחר ברוב קולות.

"אנו מכבדים את דעתו של כל דירקטור באשר הוא, ולצד זאת בהיעדר הסכמה - ההחלטות מתקבלות ברוב, כפי שנהוג בכלל הדירקטוריונים". 

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

הבורסה בפרנקפורט / צילום: Reuters

מגמה מעורבת באירופה; התמ"ג בגוש האירו הפתיע לחיוב

הניקיי קפץ ב-1.2% ● בקרן המטבע הבינלאומית העלו את תחזיות הצמיחה באסיה ● האינפלציה בגוש האירו עלתה ב-2.4% באפריל, בהתאם לצפי ● מחר תתפרסם בארה"ב החלטת הריבית של הפד; השוק מתמחר התחלת הורדות ריבית רק בספטמבר ● עונת הדוחות בארה"ב תופסת תאוצה: אמזון ואפל יפרסמו השבוע את תוצאותיהן יחד עם חברות שבבים בולטות

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, ובין יוני לספטמבר נפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

חברות הביטוח האמריקאיות מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

תוכנית דירה. האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית? / צילום: Shutterstock

האם ניתן לקיים הליך תכנוני ללא הסכמה קניינית?

תושבים בתל אביב שביקשו להוסיף ממ"ד לדירתם נתקלו בהתנגדות של השכנים, שטענו כי הדבר יפגע בהמשך בהליך התחדשות עירונית ● מה קבעה ועדת הערר?

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספר תווי החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

השקל מתחזק מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

השקל מזנק בכ-2% מול המטבעות הזרים; אלו הסיבות

ברקע למגעים בעסקת החטופים השקל מתחזק בחדות הבוקר (ג'), בהמשך למגמה אמש ● למרות האופטימיות, הכלכלנים הבכירים מזהירים כי התנודתיות בשוק המט"ח המקומי צפויה להימשך

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן. מרבית הכטב''מים ששוגרו לעבר ישראל מאיראן היו מדגם זה / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

גם אחרי היירוט המוצלח: 30 אלף דולר ויש לכם כטב"ם מתוצרת איראן

הפעולה ההגנתית המוצלחת של ישראל המחישה עד כמה הכטב"מים מתוצרת איראן אינם קטלניים מול מערכות מערביות באיכות גבוהה ● אולם מי שבוחר באמצעים מתוצרת איראן אינו רוכש אותם בשל איכותם, אלא מחירם ● ומי המדינה הקטנה שמקבלת מקורות פרנסה לאזרחיה העניים באמצעות מתקן ייצור מל"טים איראני?

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא הגיע לגיל 55. ואז הקים את החברה החשובה ביותר בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירה בקריות נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. כמה היא תהיה שווה אחרי תמ"א

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מטה אמזון. זונחת חוזים למשרדים או אינה מחדשת אותם / צילום: Shutterstock, Tada Images

ענקיות הטק מצמצמות שטחים, וזו מכה נוספת לנדל"ן המניב

הצמצום הזה מהווה ניגוד חריף לאחר שנים שבהן החברות רק הגדילו את השטחים

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל