גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חרם ד'ברצלונה: כל הישראלים אותו דבר

ראש העיר של בירת קטלוניה מזכירה את היקף ההתמוטטות של הרצון הטוב כלפי ישראל ● ערים גדולות ינהיגו את הגירושים ● האם יש דרך חזרה?

הפגנה למען עצמאות קטלוניה בברצלונה. ערים גדולות הן כר פורה להתנהגות רדיקלית / צילום: Associated Press, Joan Mateu Parra
הפגנה למען עצמאות קטלוניה בברצלונה. ערים גדולות הן כר פורה להתנהגות רדיקלית / צילום: Associated Press, Joan Mateu Parra

זוג ידידים נמלטו מתל אביב לסוף שבוע בברצלונה, בלי פוליטיקה, בלי סימני קריאה בסוף כל משפט. בבית המלון המתין להם עיתון מקומי, שישראל הופיעה בכותרת הראשית שלו. הואיל ואני קורא קטלנית ללא דופי (לא, אני לא), הם ביקשו ממני לתרגם.

נקמת נרנדרה מודי: הפשיטה על משרדי ה־BBC מבשרת את נסיגת הדמוקרטיה בהודו | פרשנות
דב מורן: "המשבר לא קשור לימין או שמאל. מהפך 77' היה היום המאושר בחיי" | ראיון

הכותרת אמרה, בפשטות, "סוף שבוע נעים לכם, ישראלים מכוערים. אם אתם מתל אביב, אז שתלכו לכל הרוחות, כי אתם כבר לא תאומים שלנו".

זה תרגום של התרגום. הכותרת בעצם אמרה, על פי הרובוט של גוגל, "אדה קולאו הוציאה צו, המשעה את היחסים עם ישראל. ההחלטה, שעוררה ביקורת רבה, מנתקת את ברית הערים התאומות עם תל אביב".

עיתון בקטלנית מודיע על החרמת ישראל וניתוק ברית התאומות עם ת''א, 9 בפברואר / צילום: גזיר עיתון

אדה קולאו היא ראש העיר של ברצלונה זו השנה השמינית. השנים המתארכות העמיסו שק כבד של חשדות על כתפיה. כתב אישום תלוי ועומד נגדה על מימון פוליטי, היא מואשמת במינויים לא כשרים, והיא לוחמת על חייה הפוליטיים.

את כתב הגירושים לישראל היא סיכמה במכתב ארוך לבנימין נתניהו. "ההוויה של אפרטהייד היא בלתי נסבלת", כתבה בקטלנית, אולי ביטוי לפרובינציאליות שלה.

קודמה של קולאו, מנהיג המפלגה הסוציאליסטית המקומית, צייץ: "שגיאה חמורה. סיבה נוספת, אחת מני רבות, ששינוי נחוץ במועצת העיר. על ברצלונה לפעול לטובת הרמוניה, בלי כיתתיות, אגב הימנעות מעימות, ומתוך הסתמכות על דו־שיח ועל הבנה".

תתרגלו

כך או כך, איזו טיפשות נפסדת היא להעניש את תל אביב, מן הערים הליברליות ביותר באגן הים התיכון, בעצם הימים שבהם העיר מנהיגה התקוממות אזרחית נגד ממשלת נתניהו. המסר הוא, שכל הישראלים אותו דבר.

סטירת הלחי של ברצלונה מכאיבה במיוחד בארץ המכורה לברצלונה. איזה ישראלי עדיין לא היה בה לפחות שלוש פעמים?

אדה קולאו, ראש עיריית ברצלונה / צילום: Reuters, Thiago Prudencio / SOPA Images/S

תתרגלו. הערים הגדולות של המערב עומדות בתור ארוך כדי לשים קץ לרומנים שלהן עם ישראל. לא יקרה בן לילה, אבל יקרה בשנים הבאות. מטמורפוזה מתחוללת לעינינו.

אני משתמש ב"מטמורפוזה" ממש באותו האופן שקפקא השתמש בה לתיאור הפיכתו של גרגור סמסה לחיפושית זבל. זה מה שעובר על ישראל. אפשר לטעון, שהתהליך התחיל עוד למחרת מלחמת ששת הימים. אבל התאוצה שנצברה בשבועות האחרונים עוצרת נשימה.

צרכיו הפוליטיים של איש אחד בקיסריה העניקו רשיון גלובלי להוצאת ישראל מחברת הארצות שאנחנו קוראים בנות-תרבות. מתמעטות עד מינימום האסוציאציות החיוביות שישראל מעוררת אצל אנשים ליברליים.

ערים גדולות הן חממה טבעית בשביל הדה־לגיטימציה הזו, לא מפני שהן "אנטישמיות" (די כבר), אלא מפני שהן כר פורה להתנהגות רדיקלית. המטרופולין נוטה לקרוא תיגר על הסדר הקיים בשעה שהאזורים הכפריים נוטים להגן עליו; העיר ליברלית, ההינטרלנד הוא שמרני.

אין זאת אומרת שאין ערים שמרניות והינטרלנד ליברלי, אך הפוטנציאל הנפיץ של ערים גדולות התחיל להתברר לפחות מזמן שגאי פוקס (Guy Fawkes) ניסה לפוצץ את הפרלמנט האנגלי לפני 400 שנה ויותר; והאספסוף הפריזאי הרס את הבסטיליה ב-1789, והקים את הקומונה ב-1871, וכמעט הפיל את הרפובליקה החמישית ב-1968; ומהפכות עירוניות הפילו שלוש קיסרויות בברלין, בפטרוגרד ובווינה בסוף מלחמת העולם הראשונה; וערים גדולות הפכו למעבדות ניסוי פוליטיות, תרבותיות ואמנותיות, כולל אגב ברצלונה של שנות ה-20 וה-30 - שעמדה על נפשה נגד פרנקו, בעל בריתם של היטלר ושל מוסוליני, כמעט עד הרגע האפשרי האחרון.

בתודעה הרדיקלית העירונית הזו, ישראל חדלה להיות בת תיקון. היא מזוהה עכשיו עם שלוחותיו של הסדר הישן, האירופי, הלבן, המתנשא, הקולוניאלי. לא חשוב שרוב הישראלים אינם אירופים, ואינם לבנים על פי קני המידה המקובלים, והם עצמם דחויי הסדר הישן וקורבנותיו.

משרד החוץ של הליברלים

החרם ד'ברצלונה הוא אולי רק זמני וחולף, מהיותו תכסיס פוליטי של ראש עיר לא פופולרית. אבל ברצלונה מבשרת תמורות מדיניות וחברתיות, באירופה ובמקומות אחרים. למשל, אין זה כלל מן הנמנע שב-2025 נראה את ניתוק היחסים הראשון בין חברה באיחוד האירופי לבין ישראל: אירלנד, שעל פי רוב הסקרים עומדת לעבור לשליטת מפלגת שמאל אנטי-מערבית, ה'שין פיין', שדובריה אינם מחמיצים הזדמנויות להביע סלידה קיומית עמוקה מישראל.

קשה לדעת מה יקרה בסקוטלנד, אם תהפוך לעצמאית. העיתון הנלהב ביותר לטובת עצמאות נוקט קו אנטי־ישראלי ואנטי־ציוני חריף. מאבק להפלת הסטטוס קוו מתחרז עם פירוק המדינה הציונית. ראינו כיצד דרום אפריקה שלאחר האפרטהייד נידתה את ישראל בתערובת של שנאה ושל בוז.

מה לעשות חוץ מאשר להשתנות? תשובה אחת יכולה להיות ניסיון לכונן מערכת יחסים ממוסדת בין ערים ליברליות בישראל לליברליות ורדיקליות מעבר לים: משרד החוץ של תל אביב, רחביה, רמת השרון, כפר שמריהו וכל מי שירצו להצטרף, עם דעות מגובשות בעניינים מדיניים וחשבון טוויטר משותף.

אבל ברצלונה הראתה לנו שזה יהיה מסובך. בעולם המראות ההפוכות של האיבה המוחלטת לישראל, אפילו הליברליוּת של עריה נזקפת לחובתה, בחינת העמדת פנים לצורך "הלבנה".

הדחף הרדיקלי להטריף כל מה שקשור בישראל הוא זה הצריך להדאיג. אנטי־ישראליות לא־סלקטיבית לובשת אופי של התנגדות לעצם קיומה של ישראל. זה מה שעולל הימין הלאומני. הוא הפך למנוע של הבאשת ריח לאומית ושל אבדן לגיטימיות. האומנם יש דרך חזרה? לא בטוח.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

שכונת גליל ים, הרצליה / צילום: המרכז למיפוי ישראל

הנוף לים בנתניה, המיקום המנצח בתל אביב: השכונות שעברו מהפכה

צילומי אוויר מראים את השינוי הגדול שהתרחש ב־20 השנים האחרונות באזורים מרכזיים ברחבי הארץ: את השדות החליפו בנייני מגורים, כבישים ופארקים ● איך אפשר היה לתכנן את השכונות החדשות טוב יותר ● צילומי אוויר: המרכז למיפוי ישראל ● פרויקט מיוחד

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

מהפך: יצוא המכוניות מסין לישראל התרסק ברבעון הראשון

ברבעון הראשון של 2024, יצוא הרכבים החשמליים הסיניים לישראל התכווץ ב-51%, כך לפי נתונים שפרסם המכס בסין. אלו הסיבות לכך ● קבוצת ב.מ.וו חשפה חשמלית חדשה של המותג "מיני", XPENG מתחילה לייצא קרוס־אובר חשמלי חדש ו־DAYUN משיקה סדאן גדולה ומפוארת - וכל אלו יגיעו לישראל עוד השנה ● השבוע בענף הרכב

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

בתים בטקסס. צילומי לווין ורחפנים הפכו לנשק בידי חברות הביטוח / צילום: Shutterstock

תופעה בארה"ב: חברות הביטוח מרגלות אחרי בתים מהשמיים

חברות בארה"ב משתמשות ברחפנים כדי לבדוק גגות או לזהות פסולת חצר וטרמפולינות שלא הצהירו עליהן

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

ההפגנה בתל אביב הערב / צילום: יעל גדות

שני לוחמים נפלו ברצועת עזה; אלפי מפגינים בת"א בעד עסקת חטופים

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי נפלו בקרב במרכז רצועת עזה ● משפחותיהם של החטופים קית' סיגל ועמרי מירן קיימו מסיבת עיתונאים בעקבות אות החיים שהתקבל מהשניים בימים האחרונים • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים", בריטניה: "המתווה יכלול 40 ימי הפוגה" • בלינקן: "העבודה על הסכם הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה קרובה מאוד לסיום" • עדכונים בולטים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בוול סטריט; טסלה קפצה ביותר מ-15%

השקל התחזק במעל 1% מול הדולר, 3.76 שקלים ● טסלה סיימה את יום המסחר בזינוק של 15.3%, אפל הוסיפה 2.5%, גוגל צנחה ב-3.3% ובורסת הקריפטו קוינבייס איבדה 7.8% ● שטף הדוחות בוול סטריט ימשך השבוע, אמזון תדווח בשלישי, אפל בחמישי ● לפי הוול סטריט ג'ורנל, יועצי טראמפ מנסחים הצעות חוק להגבלת עצמאות הבנק המרכזי ● ברביעי החלטת הריבית של הפדרל ריזרב, בשישי דוח התעסוקה החודשי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

וושינגטון. מעמד משפטי מיוחד

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה. זו הסיבה

רק שבעה מתוך 1,000 הבניינים הגבוהים בעולם נמצאים באירופה ● אתונה, פריז, רומא ואחרות מגבילות את גובה הבנייה כדי לשמור על הנוף ● איך זה עובד ומהם יוצאי הדופן?

צילומים: מארק ישראל סלם (הג'רוזלם פוסט), Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

המתיחות בין טורקיה לישראל והשחקנית המפתיעה שתשנה את כללי המשחק

הגבלת הייצוא מטורקיה מוסיפה אש למדורת היחסים שלה מול ישראל ● עם נשיא שמקורב הן לנתניהו והן לארדואן, ייתכן כי הפתרון למשבר טמון באזרבייג'ן ● ישראל היא ספקית אמל"ח קריטית לאזרבייג'ן, שמצידה מספקת לנו נפט, ואילו הדבר האחרון שירצה ארדואן הוא לפגוע באינטרסים של ידידו הקרוב ● גלובס נכנס מאחורי הקלעים של היחסים המתוחים

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הבית הלבן: ביידן חזר על עמדתו הברורה בנוגע לרפיח

חייל צה"ל נפצע קל מירי שני טילי נ"ט אמש למנרה • תיעוד מתקיפות צה"ל ברצועת עזה ביממה האחרונה: מחבלים חמושים חוסלו, אתרי שיגור הושמדו • היערכות בישראל להוצאת צווי מעצר בין-לאומיים כבר השבוע נגד נתניהו, גלנט והלוי • עשרות מפגינים, בהם קרובי חטופים, חסמו אמש את איילון צפון והדליקו כתובת אש עם הכיתוב "חלאס" ● עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים