גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נקמת נרנדרה מודי: הפשיטה על משרדי ה־BBC מבשרת את נסיגת הדמוקרטיה בהודו

לאחר שידור סרט תיעודי ביקורתי על ראש ממשלת הודו, נרנדרה מודי, משטרת המס פשטה על אחד המוסדות העיתונאיים המפורסמים בעולם ● הודו הפכה לעוד מקרה מובהק של דמוקרטיה לא־ליברלית

ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, השבוע / צילום: Associated Press, Altaf Qadri
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, השבוע / צילום: Associated Press, Altaf Qadri

קשה להאמין שיש ממשלה אחת בעולם, כוללֿ ממשלת בריטניה, שבסתר לבה לא הייתה רוצה לעשות מה שעשתה ביום שני השבוע ממשלת הודו: לפשוט על משרדי ה־BBC. שירות השידור הבריטי עלה על עצביהם של הרבה פוליטיקאים.

מפקחי המס של ממשלת הודו כמובן רק החילו את החוק, מפני שכידוע, איש אינו נמצא מעל החוק. אבל הם עשו כן כלפי המוסד העיתונאי המפורסם עלי אדמות; והם עשו כן לאחר שה־BBC הקרינה סרט תיעודי לא מחמיא על ראש הממשלה הכול יכול של הודו, נרנדרה מודי. היה צריך להתאמץ כדי לא להבחין בקשר, ואם מישהו לא הבחין בו, דובר של מפלגת השלטון בדלהי מחה את הספקות.

"ה־BBC הפכה לתאגיד המחורבן המושחת ביותר בעולם", הכריז גוראב בהאטיה במסיבת עיתונאים. "לרוע המזל, התעמולה של ה־BBC משרתת את סדר היום של מפלגת הקונגרס (האופוזיציה העיקרית בהודו)", הוא הכריז. "סיקור הודו ב־BBC נוטף רעל", הוא הוסיף והסביר כי "הודו מגיעה כיום לגבהים חסרי תקדים הודות למנהיגותו של ראש הממשלה מודי, ויש כמה קבוצות שאינן אוהבות את זה". כמובן, הוא מיהר לציין גם כי ל־BBC מותר לפעול בהודו, כל זמן שהיא תציית לחוקי המדינה.

צוותא מסוכנת

בחודש ינואר, כאשר ה־BBC הקרינה בבריטניה את הסרט התיעודי הנ"ל, ממשלת הודו פשוט צינזרה אותו. הודים לא הורשו לצפות בו באתרי רשת. לא קל לצנזר אינטרנט בשביל 1.4 מיליארד בני אדם, אבל הודו כיום היא מעצמה טכנולוגית. בינואר, המשטרה נשלחה לפזר פגישת סטודנטים מוסלמיים באוניברסיטה מפורסמת בדלהי (זו הקרויה על שמו של ג'ווהרלל נהרו), אשר ניסו לצפות בסרט בצוותא.

איש אבטחה בפשיטה על משרדי ה־BBC בדלהי / צילום: Associated Press, Manish Swarup

צוותא עלולה להיות מסוכנת בהודו בימים האלה. מפלגת השלטון הדתית־לאומנית (הידועה בראשי התיבות BJP, "מפלגת העם של הודו") מעולם לא הצטיינה בסובלנות כלפי ביקורת וכלפי יריבים פוליטיים. היא נמצאת עכשיו בתחילת שנת בחירות לפרלמנט הארצי, ובעיצומן של מערכות בחירות לשורה של מדינות אינדיבידואליות (יש 28 כאלה בהודו, ואחדות מהן גדולות כמו ברזיל או גרמניה).

להודו יש חוקה דמוקרטית, ומכאניקה דמוקרטית. יש בה עיתונות חופשית, לפחות באופן נומינלי. יש בה חופש דיבור וחופש דת. אבל כל אלה מתכרסמים והולכים תחת שלטון, המתייחד בפולחן אישיות ובהאלהת האיש החזק.

האיש הזה הוא כמובן נרנדרה מודי, הנמצא בשלטון קרוב לתשע שנים, ועומד, לפי רוב הסימנים, לנצח ללא קושי בבחירות הבאות (אפריל־מאי 2024. ההצבעה בהודו אורכת ששה או שבעה שבועות). חסידיו נוהגים בו בדרך שרוב מאמיני דת ההינדו נוהגים בגיבורי המיתולוגיה הקדומה שלהם. הם חדלו להיות בני־תמותה, והפכו לאלים. מעולם לא היה פוליטיקאי הודי קרוב למעמד הזה יותר ממודי.

בלי אדאני, בבקשה

מודי דוגל בדמוקרטיה של רוב, השקפה שאין בה כשלעצמה שום פגם. אבל הוא נוטה להאמין שמעמד הרוב מעניק לו חסינות מפני ביקורת. הוא נשא נאום בפרלמנט בשבוע שעבר ובמרכזו תקף את האופוזיציה על שהעזה לבקר אותו בשעה שרוב גדול של ההודים תומכים בו. אגב, האופוזיציה המטירה עליו קריאות ביניים, שדרשו ממנו לדבר על הבעלים של נמל חיפה, גאוטאם אדאני. הוא סירב.

פיזור הסטודנטים שתכננו לצפות בסרט של ה־BBC / צילום: Associated Press, Manish Swarup

ההתקפה על ה־BBC באה בעקבות סרט תעודי, שבו נידון תפקידו של מודי בטבח המוני של מוסלמים בעיר אמדאבאד (הגייה הינדית של השם אחמדבד), במדינת גוג'ראט, במערב הודו, ב־2002. מודי היה אז ראש הממשלה של המדינה. שום רשות משפטית מעולם לא הטילה עליו אחריות פלילית לטבח, אבל הוא חזר והואשם שלא עשה די כדי למנוע, או להפסיק אותו. נרצחו אז כאלף מוסלמים, בידי קנאים דתיים הינדואיים.

בשנים האחרונות גברה מאוד בהודו תכיפות השימוש במשטרה מכל הסוגים נגד יריבים פוליטיים ומבקרים. מטרידה היא הקלות שבה אנשים נעצרים ומושלכים לכלא ללא משפט. ביוני שעבר נעצרה פעילה פוליטית בת 60, שהעזה לבקר את התנהלות מודי ב־2002. עצרו אותה בביתה אנשי היחידה למלחמה בטרור. ביולי שעבר נעצר המייסד והעורך של אתר רשת ביקורתי בגלל ציוץ בן ארבע שנים.

המשטרה נשלחת לטפל ביריבים פוליטיים על פני כל הודו. הרושם המצטייר הוא שעצם השייכות למפלגת אופוזיציה מתפתחת לעבירה פלילית לא פורמלית. מפלגת השלטון יוצאת מגדרה להפיל את הממשלות במדינות המעטות שעדיין נמצאות בידי מתנגדיה. היא עושה כן באמצעות בחירות, ואם היא מפסידה בבחירות, היא מוסיפה לעשות זאת לאחר מכן באמצעות גיוס עריקים להצבעות אי אמון. הואיל ומשרד הפנים בדלהי ממנה את כל מושלי המדינות, המושלים משתפים פעולה בגלוי עם נציגי מפלגת השלטון, כדי להיפטר מממשלות האופוזיציה. הם הצליחו באחרונה בשתיים מהמדינות הגדולות ביותר, ללא בחירות חדשות.

עיתוני הודו על הפשיטה למשרדי  ה־BBC: ''נקמת הוולנטיין ל־BBC''

לנרנדרה מודי יש נוסחה חדשה. הוא קורא למדינות לבחור את מפלגתו, כדי שיהיה להם "מטוס דו־מנועי"; זאת אומרת הן ייצאו נשכרות אם מפלגתו, המחזיקה בשלטון המרכזי, תחזיק גם בשלטון המקומי. אין צורך להתאמץ כדי לנחש מה יהיה גורלה של מדינה, אם היא תעדיף להפקיד את המנוע המקומי בידיי האופוזיציה.

תאומים לא־ליברליים

הודו היא עכשיו מקרה מובהק של דמוקרטיה לא־ליברלית. טורקיה של טאייפ ארדואן קרובה אליה מאוד: גם בה יש דפוסים דמוקרטיים עם מעט מאוד תוכן דמוקרטי. ארדואן יעמוד לבחירה חוזרת בחודש מאי. הוא ומודי משתמשים באמצעים דומים להפליא, כדי להצר את צעדיה של האופוזיציה. הכלא, או הצנזורה, או משפט הדיבה, או האשמות בבגידה הם כלי הנשק של המנהיג הסמכותני הרוצה להאריך את שלטונו. במקרה של מודי, מתנגדיו חלושים ומעוטי אמינות; ארדואן נתקל בקשיים רציניים.

אמיט שאה, האיש מס' 2 בהודו, דיבר במפורש על "25 שנות שלטון" ועל צירוף יותר חברים למפלגת השלטון של הודו ממה שיש למפלגה הקומוניסטית בסין. זו השוואה עוצרת נשימה. קשה לחשוב על ארץ דמוקרטית אחת ששאיפה כזאת מדריכה בגלוי את מפלגתה השלטת.

יומרתה של הודו להיות "הדמוקרטיה הגדולה ביותר בעולם" חוזרת ומועמדת בספק. מדדי דמוקרטיה במערב הורידו אותה בשנים האחרונות למעמד של "דמוקרטיה פגומה", או "דמוקרטיה חלקית". נקל לשער מה הייתה משטרת המס של הודו עושה לעורכי המדדים האלה, אילו היו להם משרדים בדלהי ובמומבאי.

רשימות קודמות בבלוג וביואב קרני. ציוצים (באנגלית) בטוויטר

עוד כתבות

אולם קולנוע בקליפורניה. החדשים רווחיים יותר מהישנים / צילום: Shutterstock

לאולמות קולנוע יש נדל"ן מיוחד, וזה מציל אותם

אולמות הקולנוע הלכו ואיבדו רלוונטיות רק לפני כמה שנים ● המיצוב הנדל"ני המיוחד שלהם עשוי להציל אותם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

ארנונה / צילום: Shutterstock, Andrey_Popov

המועצה השתחררה מהסכמה על הנחה בארנונה על אף שהנסיבות לא השתנו

העליון קבע כי המועצה האזורית עמק הירדן תוכל להשתחרר מהסכם על חיוב ארנונה מופחת, על אף שלא השתנו הנסיבות ● האם יש בכך לכדי שינוי עמדת העליון בנושא?

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

אילוסטרציה: Shutterstock

גבולות אחריות המתווך לספק מידע ללקוחו

האם מתווך יכול להסתפק בנתונים שנמסרו לו על ידי המוכרים, או שעליו לקיים בדיקות עצמאיות לגבי מצב הנכס?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe FireFly)

מחקרים מגלים: המאבק בדמנציה מתחיל בשנות ה-40 שלכם

נקיטת פעולה לשיפור בריאות המוח בשלב מוקדם עשויה לעזור לכם להישאר חדים עם תהליך ההזדקנות ● "המאמצים להתמקד בדמנציה בקרב אנשים מבוגרים כשלו במידה רבה", אומר פרופסור לפסיכולוגיה ומדעי המוח מאוניברסיטת דיוק, ומוסיף כי בשל כך המדענים מחפשים רמזים במוח בשלבי חיים מוקדמים יותר

עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד השיכון / צילום: משרד הבינוי והשיכון

קניתם דירה מיזם ומכרתם לפני האכלוס? אולי תהיו אחראיים לאיחורים במסירה

נייר עמדה שפרסם הממונה על חוק המכר מחריף את התנאים עבור מי שרוכשים דירה מקבלן ומעוניינים למכור לפני האכלוס

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אלי אביסרור, מנכ''ל אביסרור משה ובניו ויו''ר ארגון קבלני הנגב / צילום: דיאגו מיטלמן

הממשלה, החרם הטורקי ומחירי הדירות: הקבלן שבונה אלפי יחידות דווקא אופטימי

אלי אביסרור, מנכ"ל אביסרור משה ובניו ויו"ר ארגון קבלני הנגב, סבור שהממשלה אינה מסייעת לקבלנים בהתמודדות עם המצב, אך מנבא שהענף יצא מהמשבר ● הוא לא חושב כרגע על הנפקה, סבור שטורקיה היא שתפסיד בסופו של דבר מהחרם על ישראל ובטוח שהנגב הוא העתיד של ישראל