גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקסוס RX: דגם כביש-שטח עם מסך ענק ומחיר התחלתי של 414 אלף שקל

לקסוס RX החדש לא פונה למצניעי לכת ● יש לו תא נוסעים שופע הייטק ומערכת הנעה ירוקה שמספקת ביצועים מכובדים ● רק אל תצפו ל-90 ק"מ לליטר

לקסוס RX / צילום: יח''צ
לקסוס RX / צילום: יח''צ

במזל טוב לקבוצת טויוטה יש החל מהחודש שעבר נשיא ויו"ר חדש, קוג'י סאטו. השבוע הוא מיהר להבהיר מה עומד בראש סדר העדיפויות הניהולי שלו: לסגור את הפער של הקבוצה בתחום הרכב החשמלי ולהפוך אותה למובילה עולמית בתחום. בין השאר רמז סאטו כי טויוטה עובדת כיום על "פיתוח דור חדש ומהפכני של רכב חשמלי, שיושק ב־2026 תחת מותג הפרמיום לקסוס". הוא לא פירט מה תכלול אותה טכנולוגיה אבל למתחרים יש סיבה לשמור על ערנות; טויוטה היא קבוצת הרכב הגדולה והעשירה בעולם והיא גם המציאה את ההנעה ההיברידית והציבה בכך את התשתית להנעה החשמלית המודרנית.

ישראל וסין נערכות לקראת חתימה על הסכם סחר חופשי
מערכת הנהיגה עשויה לגרום לתאונות: טסלה תבצע ריקול של מאות אלפי כלי רכב
טיוטת חוק ההסדרים המעודכנת: סעיף להטלת "מס זיהום" על יבואני הרכב

עד שהפער ייסגר ממשיכה לקסוס, חטיבת הדגל של הקבוצה, להסתמך על מערכות ההנעה "המחושמלות" המסורתיות אבל מעניקה להן שדרוג. את הפרק הזה באבולוציה הטכנולוגית ממחיש הדור החדש של רכב הכביש־שטח הגדול RX, שנחת כאן לאחרונה. חיצונית ה־RX שובר את התדמית "הרגועה" המסורתית לטובת מראה בעל נוכחות מובחנת. החרטום דרמטי ונשלט על־ידי מכסה תא מנוע, שבולט מעלה כאילו יש תחתיו מנוע V8 אמריקאי ולא מערכת הנעה ירוקה. מתחתיו גריל טרפזי מושחר וענק עם פנסי הייטק מעוצבים ופגוש קדמי נמוך.

מסך מולטימדיה מתקדם

המאפיין הדומיננטי בפרופיל הצד, מלבד החישוקים המסיביים, הוא תפיחה שרירית מעל הגלגלים האחוריים, שנמתחת עד קצה הדלת הקדמית. יש גם חלון צד אחורי מושחר, שיוצר אשליה של גג "צף", אם כי זה אלמנט נדוש בימינו. הזנב קיבל טיפול מודרני מתבקש עם פנסים רוחביים והרוחב הנכבד מעניק לרכב יציבה אגרסיבית על הכביש. התוצאה הסופית היא רכב שכבר לא מיועד ללקוחות נחבאים אל הכלים, ומי שלא מסתפק בכך יכול להזמין את גרסת F-SPORT שמוסיפה שלל כונסי אוויר ותוספות ספורטיביות.

 

גם תא הנוסעים עבר עדכון. הוא עדיין משמר את האווירה היוקרתית ומשרת השלווה נוסח סוויטה במלון יוקרה בטוקיו עם ריפוד עור בתפירה מרהיבה, דיפוני עץ אמנותיים ובידוד רעשים נוסח מקדש שינטו בקיוטו. אך כעת הוא גם מחצין מערך גדוש של טכנולוגיות עדכניות ובראשן מסך מולטימדיה של 14 אינץ' עם ממשק מתקדם. גם לוח המחוונים עבר לעידן הדיגיטלי אם כי הוא פחות גדול ומרשים ממקביליו אצל המתחרים מגרמניה.

למרות ההייטק הנדסת האנוש מתוכננת גם עבור לקוחות מסורתיים (אוקיי, מבוגרים) עם כמות מכובדת של מתגים פיזיים לשליטה על מערכת האקלים והקול. הבאג העיקרי לטעמנו הוא מוט ההילוכים הקצר והנוקשה, שדורש התעסקות בהעברות בסיסיות.

מרחב פנים משופר

מרחב הפנים השתפר משמעותית לעומת הדור היוצא תודות לבסיס הגלגלים הארוך ואין בעיה להושיב מאחור שלושה מבוגרים. המושבים הקדמיים הם מהנוחים לנסיעות ארוכות בשוק. תא המטען "נענש" בשל הצורך להקצות נפח לסוללה הנטענת ומסתפק ב־461 ליטר לפני קיפול המושבים - פחות מאשר בטויוטה ראב 4 למשל.

את ה־RX החדש אפשר לקבל גם עם הנעה היברידית רגילה אולם דגם ה־450H בו נסענו מצויד בהנעת פלאג־אין מתקדמת, דומה לזו של טויוטה ראב4 פלאג־אין. היא משלבת בין מנוע בנזין נטול טורבו בנפח 2.5 ליטר לבין שני מנועים חשמליים חזקים, אחד מלפנים ואחד מאחור, בהספק כולל של 309 כ"ס. יש גם סוללת ליתיום שנטענת מרשת החשמל, שאמורה לספק טווח של עד כ־67 ק"מ על חשמל בלבד. ברירת המחדל בנהיגה רגועה היא גלישה חשמלית אך לחיצה קצת יותר נמרצת מכניסה את מנוע הבנזין לפעולה ומקצרת את הטווח החשמלי. כשהסוללה מתרוקנת פעולת המנוע חרישית למעט בהאצות אגרסיביות, שמשחררות המהום מכיוון תא המנוע.

למרות המשקל הרציני הביצועים מכובדים ובמצב הספורטיבי, המהירות נצברת בקצב מכובד גם בעליות תלולות. צריכת הדלק המשוקללת הרשמית היא כ-90 ק"מ לליטר אך כמו בהרבה דגמי פלאג־אין מקבילים הנתון הזה משקף בעיקר "באג" בפרוצדורת המדידה של WLTP. בתנאי אמת, עם האצות תכופות ונסיעה לטווחים שעולים על הטווח הריאלי של הסוללה - וזאת בהנחה שטרחתם לטעון אותה לפני היציאה לדרך - אפשר לצפות לצריכה של כ־20 עד 25 ק"מ לליטר. זמן הטעינה עומד על 6.6 שעות. די ארוך לסוללה בנפח כזה.

נטרול בורות מרשים

הדור הקודם של ה־RX הציב את הנוחות על חשבון היכולות הדינמיות והיה די אנמי לנהיגה. הדור החדש שומר על רמה גבוהה של בידוד ומנטרל בורות בצורה מרשימה עבור רכב שאינו מצויד במתלי אויר. אבל להבדיל, הוא גם מעניק לנהג הרבה יותר היזון חוזר וחדות, שהולמים את העיצוב החיצוני האגרסיבי. זו אמנם לא התחושה הספורטיבית של ב.מ.וו, והרכב עדיין שוקל 2.1 טון לפני נוסעים ומטען, אבל להיגוי של ה־RX יש משקל מאוזן והוא מתרגם במהירות ובצורה מדויקת את פקודות הנהג לשינויי כיוון מהירים על כבישים צרים ומתפתלים. חבל רק שתחושת הבלמים עדיין מרגישה מלאכותית.

גרסת הבסיס ההיברידית של ה־RX, שהאבזור שלה רחוק מלהיות בסיסי, עולה כ־414 אלף שקל. גרסת הפלאג־אין מציבה את המחיר על 480 אלף שקלים אחרי עליית מס הקנייה. אמנם מוזר לדבר על מחירים כאלה במונחי "תמורה לכסף" אך כשבוחנים את המחירים האסטרונומיים שאליהם נסקו דגמי הפלאג־אין המקבילים של מותגי הפרמיום האירופאים, ואת מוניטין שמירת הערך של לקסוס, מדובר בתמחור אגרסיבי שמתחרה בדגמים מקטגוריות נמוכות יותר.

חלק מהמתחרות

 ג'יפ גראנד־צ'ירוקי פלאג־אין 

 גרסת הפלאג־אין משלבת מנוע 2 ליטר טורבו עם מנוע חשמלי וסוללה בקיבולת 17 קילוואט־שעה שמספקת טווח של עד 40 ק"מ בתקן ארה"ב. ההספק 375 כ"ס ויש הנעה כפולה. תא הנוסעים מרווח. המחיר ביבוא מקביל מתחיל בכ־550 אלף שקל. 

ג'יפ גראנד־צ'ירוקי פלאג־אין / צילום: יח''צ

 מרצדס GLC300e 

 550 אלף שקל הוא מחיר הבסיס של מרצדס GLC החדש בגרסת 300E פלאג־אין. מנוע 2 ליטר בנזין ומנוע חשמלי בהספק משולב של 313 כ"ס וסוללת ליתיום נטענת גדולה, עם טווח חשמלי של עד 120 ק"מ. תא הנוסעים מפואר ומאובזר. 

מרצדס GLC300e / צילום: יח''צ

 ב.מ.וו X4 30E פלאג־אין 

 430 אלף שקל לגרסת הבסיס של 30e X3 פלאג־אין של ב.מ.וו, הקצרה מ-RX אך בסיס הגלגלים דומה. תא הנוסעים מרווח, תא מטען של 450 ליטר, ומנוע 2 ליטר טורבו שבשילוב חשמלי מייצר 292 כ"ס. סוללה של 12 קילוואט עם טווח עד 44 ק"מ. 

ב.מ.וו X4 30E פלאג־אין / צילום: יח''צ

עוד כתבות

הנוף הנשקף מהררית / צילום: ליבי לוי

נסעתם לגליל בחג? אתם חייבים לעצור ביישוב הזה לחוויה תאילנדית אמיתית

קפה שהוא גם גלריה, מופע מוזיקלי של ערפול חושים, מעדנייה משובחת ושופינג ברוח האנתרופוסופיה ● ביקור ביישוב הררית, שמרגיש כמו יקום מקביל

הירחון העברי ''השחר'', שבו כתב בן יהודה, 1879. הרושם ממאמרו היה עצום / צילום: ויקיפדיה

העברית של ימינו מבטאת כישלון אחד מובהק של אליעזר בן יהודה

בדיוק לפני 145 שנה אליעזר בן יהודה הקדים את כל בני זמנו בהבנת הקשר בין הארץ לבין הלשון ● אבל את לשון ימינו הוא כנראה לא היה מבין

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

אזרבייג'אן איירליינס / צילום: Shutterstock

הכירו את חברת התעופה שרוצה להטיס אתכם במקום אלה שברחו

אזרבייג'ן איירליינס (AZAL), חברת התעופה הלאומית של אחת מידידותיה הקרובות ביותר של ישראל, מראה שהיא כאן כדי להישאר ● "בחודשי הקיץ נעלה את תדירות הטיסות, בין יוני לספטמבר AZAL תפעיל 11 טיסות בשבוע", אומר בני קורמאייב, נציג החברה בארץ

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

השבוע בשווקים / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

הענקית שקפצה וזו שהתרסקה - ועוד כתבות על מצב השווקים

מטא איכזבה את המשקיעים ● נטפליקס צנחה אחרי תוצאות חיוביות, טסלה פרסמה דוח מאכזב אבל המניה שלה קפצה. למה? ● קבוצת רד בינת מסיימת עידן ועוד כתבות על המצב בשווקים

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

חניה על מדרכה. נושא שנוי במחלוקת / צילום: הלית ינאי

מה הוביל לקפיצה במספרי תו החניה לנכים?

מאז שרוככו התנאים לקבלת תו נכה, נרשמה עלייה של 55% במספר התווים שהונפקו ● השינוי בחוק שאפשר לנכים לקבל חניה צמודה לבית הקפיץ גם את מספר החניות, ובתל אביב הוא הוכפל ● יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר: "התכלית של מתן תווי נכה פשוט לא מקוימת"

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo / צילום: רמי זרנגר

מהמפעל של טנק מרכבה לניהול אלפי עובדים ברחבי העולם

כשהציעו לנועם זילברשטיין להצטרף לחברת הדפוס הדיגיטלי HP אינדיגו הוא לא ממש התלהב ● אך ביקור אחד במפעלי החברה שינה את הכל: "ידעתי שיש פה הזדמנות אדירה למהפכה שעוד לא קרתה"