גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

5 התובנות המפתיעות של יבואן לגו על שיווק פיזי

לייצר אירועים שיתכתבו עם המוצר, להעסיק עובדים שמדברים בשפה של הלקוח, להקפיד על ערכים שחשובים לדור הנוכחי, לקבוע מנגנון לקבלת פידבקים ולייצר קשר אישי ● ערן תור, שהחודש הפך את לגו לרשת בישראל ופותח חנות שנייה של נינטנדו, חולק 5 תובנות שיווקיות

ערן תור, מנכ''ל לגו / צילום: איל יצהר
ערן תור, מנכ''ל לגו / צילום: איל יצהר

עבור לא מעט ישראלים, ניהול רשת של ענקיות גיימינג ומותגים בינלאומיים כמו לגו ונינטנדו הוא עניין מעורר קנאה. אחרי הכול, חיים שמוקדשים למשחקים שוברי קופות ושיאי מכירות יכולים להיות חוויה מלאת עניין וריגושים. ערן תור, שאלו הם חייו, מודע לכך - אך הוא רחוק מלשבת ולשחק כל היום.

זה כבר קורה: אלה המקצועות שנפגעים מבינה מלאכותית
הצליח איפה שהגדולים נכשלו: מלך הסופרים של המגזר הערבי מסמן את גוש דן | ראיון

בחודש שעבר הפך תור את לגו לרשת בישראל, עם שלושה סניפים תוך פחות מחצי שנה מאז נכנסה לארץ (בתל אביב, ראשון לציון ואילת), ובהמשך השנה אמור להיפתח סניף נוסף. במקביל נפתח סניף שני של נינטנדו באילת, ארבע שנים אחרי שהביא את המותג לדיזנגוף סנטר.

את התובנות הקמעונאיות שצבר בדרך - בין היתר, הוא ניהל את איידיגיטל, יבואנית אפל, ושימש מנהל בכיר ברקיט בנקיזר, יבואנית מותגי הניקיון - הוא חולק כעת בראיון לגלובס.

 

1

שירות ואנשים

מאז סגירת החנויות בתקופת הקורונה, מעסיקים רבים נתקלו בבעיה של החזרת עובדים, ולא פחות מכך של שימור עובדים חדשים ויצירת הזדהות בינם לבין מקום העבודה. "אם קמעונאים מעסיקים מוכרנים ומשלמים להם כמו למוכרנים, הם מקבלים את החוויה הזו, כמו שיש בחלק מהמותגים בשוק האופנה", אומר תור.

"אבל אם את רוצה שאדם ייצא ויגיד 'וואו, איזה שירות קיבלתי פה', חשוב להשקיע בעובדים. בעיניי, אנשים רוצים שירות אישי, וקמעונאי פיזי שלא יידע להעניק את השירות הזה, ולבנות צוות שמבין את הערכים האלו, יהיה לו קשה להתקיים.

"מצד אחד אתה לא נותן שירות, מצד שני אתה לא מביא את כל המגוון שיש באינטרנט, אז מה אתה בעצם עושה שם? החוויה האישית היא מעל לכל. זה הבסיס. כשמישהו קונה נינטנדו הוא לא קונה רק משחק. הוא רוצה לדעת איך מחברים, מתי זה יוצא ואיך פועלת הדמות. אנחנו מדברים בשפה של הגיימרים, כך שמדובר במכלול של דברים. בעיניי, אנשים לא איבדו את הרצון לבוא לחנויות הפיזיות".

2

חוויית לקוח

לדעת תור, כדי לשרוד בעידן הנוכחי, שבו מכירות הדיגיטל צוברות תאוצה, הקמעונאים חייבים לתת לצרכן הרבה יותר מסחורה בחנות ושירות טוב. "הנקודה האסטרטגית בעיניי היא שמי שלא יעניק חוויית לקוח ושירות יוצא דופן אישי בעולם הפיזי, לא יתקיים", הוא אומר.

לשם המחשה הוא מזכיר אירוע ג'אז שקיים בחנות לגו בסנטר, והשקת קולקציה מיוחדת לטו בשבט שאליה התלוו אירועים בשיתוף הקרן הקיימת לישראל. תור מקפיד לעשות מהלכים מסוג זה על בסיס קבוע, בין אם מדובר באירועים קהילתיים בחנויות המותגים ובין אם בפרויקטים גדולים לחגים ולחופשים, כמו חנוכיית הענק שנבנתה בסנטר בחנוכה, שהורכבה מ־130 אלף חתיכות והתנשאה לגובה של ארבעה מטרים.

"צריך לקחת את האמירה שהלקוח הוא במרכז צעד אחד קדימה. בעולם שלנו זה בידור - מי שמגיע ללגו בא לקבל פאן, ואני צריך לתת לו את החוויה הזו הכי טוב שניתן. אם אתה מוכר קופסה, אתה תלוי בה. אם אני מוכר לגו של ג'אז, אני יכול למכור רק את המשחק. אבל אם אעשה אירוע ג'אז, עם מוזיקאים אמיתיים שמתחברים לערכים שלי, ואזמין את קהילת אוהבי הלגו, הם יבואו לחנות, יראו את ההופעה ויקנו את הקופסה.

"אנחנו משקיעים במחשבה ובמשאבים להקים את הקופסאות ואת המותג לחיים. קמעונאי שלא ישכיל להבין את החשיבות של קישור השמלה או הטלפון לחיי היומיום, ולא ייתן ערך מוסף, עלול לראות את הלקוח בוחר באלטרנטיבה אחרת.

"אנשים מחפשים שייכות, הם רוצים להיות שייכים לקהילה. לכן חשוב לבנות קהילות סביב הדבר שנקרא חנות. במקרה של נינטנדו, למשל, אנחנו קוראים לזה בית האוהדים ולא חנות. אנשים רוצים חוויה, מוכנים לשלם עליה פרימיום, וזה המקום היחיד שבו חנויות פיזיות יתקיימו. לקוח צריך להרגיש שמכירים אותו, ושנותנים לו תמיכה ויכולת להתבטא בתור אדם, וגם בתוך קהילה".

3

טכנולוגיה

"בחנויות חייב להיות אזור אישי של פרסונליזציה", אומר תור. "הטכנולוגיה החדשה שלנו, שקיימת רק ב־40 חנויות לגו בעולם, היא יצירת תמונות אישיות בפורטרט של לגו. בקמעונאות פיזית, ולא רק דיגיטלית, קיימת חשיבות גדולה של התאמה אישית ללקוח, ומתן מוצר שייחודי לצורך הרגשי שלו.

"החובה שלנו היא לרגש. המטרה היא שאנשים ייצאו עם חיוך מהחנות שלנו, ואנחנו עושים את זה לא רע אם לשפוט לפי מדידת הלקוחות החוזרים שלנו. בנינטנדו, למשל, אנשים חוזרים בממוצע 6.2 פעמים בשנה. זה אומר שכל חודשיים הלקוחות שלנו חוזרים שוב לחנות.

"בחנות של לגו בסנטר, שנפתחה לפני כחצי שנה, ביקרו כבר 350 אלף איש. זה מראה על נאמנות, על קשר רגשי. באתר זו כמובן חוויה אחרת, אבל אנחנו מנסים לעשות את החיבור בין הפלטפורמות. בסוף, חוויית הלקוח מתקשרת כשהוא רואה את המוצר באתר, ומגיע לחנות כדי לבחון אותו. אנחנו מתייחסים לזה כאל מכלול אחד, חוויה אחת בשירות אחד. אני מאמין שהאונליין והפיזי הם אחד".

מה אתה נותן באונליין שמבדל אותך מאחרים? אני יכולה לקנות במחירים זולים יותר ב־KSP.
"אנחנו מוכרים את המגוון המלא של אלף מק"טים. הבא אחרינו, בלי שמות, מוכר שליש מאיתנו. שנית, אני מציע חיבור בין החוויה הדיגיטלית לעולם הפיזי. לדוגמה, מי שקונה מוצר באתר מקבל קופון ליצירת דמות אישית בחנות הפיזית".

מה ההבדל בינך לחנות לגו של טדי שגיא שנפתחה בנתב"ג?
"החנות בדיוטי פרי היא בפורמט של טרוול ריטייל - חנויות קטנות עם מגוון מצומצם, שמיועד לאנשים בשדה תעופה. מגוון המוצרים, השירות והפרסונליזציה הופכים אותנו למאוד שונים, ואני מאמין שבסופו של דבר כל זה יעזור לשוק של לגו לגדול.

"אני בא מעולמות צרכניים, ובישראל היה מצב של מחירים גבוהים, מגוון מצומצם וחוויית לקוח לא מסונכרנת עם חו"ל. לאורך שנים ניסיתי להסביר את הפער הזה ללגו, אבל כמו בהרבה מקרים, לקח זמן עד שהם עשו את המהלך. אני מאוד שמח על השותפות הזו. הסבלנות השתלמה".

4

הזדהות עם ערכים

לא מעט כבר נכתב על כך שבני דור ה־Z, שהוא הדור הצרכני הבא, לא מחפשים רק את תג המחיר או בגד יפה, אלא גם את הערכים מאחורי המותג, כמו הוגנות וקיימות. לכן, מותגים שרוצים להישאר רלוונטיים, חייבים להקשיב לו. אלא שההקשבה היא רק החלק הראשון, ואז מגיע שלב המעשה.

זו אחת הסיבות שתור בחר בדיזנגוף סנטר כלוקיישן הראשון של שני המותגים - נינטנדו ולגו - מיקום שמצהיר בגלוי שאלו עם ערכיו. "עם כל מה שקורה בעולם הכלכלי והלא כלכלי, מותגים צריכים לחפש אנשים עם תשוקה מאוד גדולה ומקום של מחויבות", הוא מסביר. "אני השגריר של המותג, ואני מנסה לגרום להם להרגיש שאני זה הם. אני לא המפיץ או החנות, אני חלק מכם והערכים שלי זהים לאלה שלכם.

"אנשים מחפשים את החיבור הזה, ולכן מה שחשוב זה לא רק למכור ולא רק מספר חנויות, אלא לתת להם את זה. בכל מה שעשיתי בחיים, לא משנה אם זה לגו, נינטנדו, אפל או יוניליוור, אבקות כביסה או תרופות, בסוף אני בא עם מחויבות ליצור שינוי, לא להעביר קופסאות. אנשים רוצים כאלו שמחויבים להצלחה, ובאים עם ערכים דומים לאלה שלהם.

"הרבה מאוד מותגים פונים אליי, ואני אומר להם שאני לא האדם המתאים. אני צריך להתחבר מאוד חזק לערכי החברה, להרגיש את החיבור הרגשי ומצד שני את האתגר המקצועי. לכן אני חושב שאנחנו מצליחים. זה לא אני לבד, אלא גם הצוות שלי שחיים את הערכים.

"אני זה שנותן את החזון, אבל ביומיום הם נפגשים עם הלקוחות, והם אמורים להיות נינטנדו או לגו, וזו האומנות. בסוף, לאורך זמן, זה הופך לתרבות ארגונית".

5

שגרירי מותג

אחת מהשיטות השיווקיות של תור היא הכרזה על "שגרירי מותג". לדבריו, "בנינטנדו יש 166 שגרירים בכל הארץ שיש לנו מערכת תקשורת איתם, ואנחנו שואלים לדעתם. גם בלגו אנחנו מקשיבים לקהילה, ולוקחים חלק מהאינסייטס האלו.

"לאנשים שנבחרו יש אחריות לבוא ולתת לי פידבק. זה לא סקר שביעות רצון, שבו אתה מבקש 'תנו לי 7 או 9', אנחנו באמת שואלים איך ניתן לייצר חוויה יותר טובה. אנחנו דורשים את הפידבק הזה. לפני חודשיים ניגשה אליי ילדה קטנה בחנות לגו בסנטר, ואמרה 'אתה יודע, אני בנאית. אני מציעה שתעשו תעודות של בנאים רשמיים'. אנחנו נותנים היום תעודות רשמיות לכל ילד שקונה בחנות".

עוד כתבות

טהראן, אמצע חודש  אפריל / צילום: ap, Vahid Salemi

דיווח: ישראל חיסלה בתוך איראן איש משמרות המהפכה

כתב איראן אינטרנשיונל דיווח כי ישראל חיסלה קצין במשמרות המהפכה שהיה מעורב בניסיון פיגוע נגד יהודים בגרמניה ● בסוף דצמבר דווח כי מספר חשודים נעצרו בחשד לניסיון פיגוע בברלין

מייסדי איילנד , מייק פיי (משמאל) ודן אמיגה / צילום: MKJ photography

השווי הוכפל בתוך חצי שנה: חד הקרן איילנד מקבל תג מחיר של 3 מיליארד דולר

חברת איילנד מגייסת לפי שווי של 3 מיליארד דולר ● החברה עוסקת באבטחת מידע לדפדפנים, בעיקר כרום, במקומות עבודה ● רק לפני חצי שנה גייסה איילנד לפי שווי של 1.5 מיליארד דולר.

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מירי של טנק צה''ל / צילום: דובר צה''ל

הלוחמים שנפלו בערב החג בעזה נהרגו מאש צה"ל

רס"ר במיל' עידו אביב ורס"ר במיל' קאלקידן מהרי שנפלו בקרב במרכז הרצועה נהרגו מירי דו צדדי של טנק שחרג מגבולות הגזרה שלו ● חברי הקואליציה מפעילים לחץ כבד על ראש הממשלה נתניהו בקריאה להתנגד לעסקה לשחרור החטופים ● מחבל בעל אזרחות טורקית דקר ופצע קל לוחם מג"ב בירושלים • המגעים לעסקה: ישראל עדיין ממתינה לתשובת חמאס; ארה"ב, מצרים וקטאר יפעלו להבטחת תנאיה • דיווח: "ישראל מסכימה לשחרור 33 חטופים" • כל העדכונים 

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

מועד התשלום על ימי המילואים מגיע: כמה יקבלו מאות אלפי מגויסים?

מאות אלפי חיילי מילואים יקבלו תשלום היום (ד'), כאשר מודל התגמולים מורכב במיוחד - אך גם נדיב ● מה כוללים סוגי המענקים השונים ואיזה מס משלמים עליהם, מי זכאי לשוברי סיוע, והאם גם העצמאים יקבלו פיצוי הולם? ● גלובס עושה סדר

פרויקט TLV במתחם השוק הסיטונאי בת''א, על קרקע שתנובה מכרה / צילום: טל איז׳ק

מבית שמש ועד צומת מורשה: הכירו את האקזיטים הנדל"ניים המפתיעים

מכירת קרקעות על ידי חברה תעשייתית חושפת לרוב ערך חבוי, הגבוה לעיתים אף מזה של פעילותה המסורתית – מה שמוביל לא פעם לזינוק במניה ● אנליסט נדל"ן: "בעסקה שכזו מקבלת המוכרת תזרים מזומנים משמעותי שיכול לסייע לה בהגדלת הייצור, ואף לבצע רכישות" ● סיור בין אקזיטים נדל"ניים מפתיעים שנרשמו בבית שמש, ירושלים, לוד, תל אביב ובצומת מורשה

לוח הטיסות בנתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברת תעופה נוספת החליטה לעכב את החזרה לישראל

רוב חברות התעופה החזירו את פעילותן לישראל מאז מתקפת הכטב"מים האיראנית, אך עדיין יש כמה חברות שבוחרות להשהות את חזרתן ● איזי ג'ט השהתה את פעילותה עד סוף העונה, אייר קנדה ואייר אינדיה האריכו את תוקף השהיית הטיסות לישראל. כעת יונייטד איירליינס מצטרפת אליהן

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, היום / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

מהומות, התנכלות לישראלים וגדודי חיילים: כך נראות המחאות באוניברסיטאות בארה"ב

המהומות בקמפוסים בארה"ב: קולומביה החלה להשעות סטודנטים ואלה פרצו לבניין והתבצרו בו ● קבוצה של סטודנטים יהודים בקולומביה החלה בגיבוש תביעה ייצוגית נגד האוניברסיטה ● במקביל: ישראלית נבחרה לראש אגודת הסטודנטים בקולומביה

דרכון ישראלי / צילום: Shutterstock

מהיום: אפשר לחדש דרכון ותעודת זהות באינטרנט. כך זה יעבוד

לאחר שבשנה שעברה נרשמו "פקקים" חסרי תקדים בדרך להנפקת דרכונים ותעודות זהות, חוק חדש שנכנס לתוקף מאפשר לבצע את התהליך באופן מקוון ● כיצד זה יעבוד, ולמי הדבר יתאפשר? ● גלובס עושה סדר

יוסי אברהמי / צילום: איל יצהר

שוק ההנפקות חוזר? הקבלן יוסי אברהמי רוצה להנפיק ולגייס 200 מיליון שקל

אברהמי מבקש להנפיק את חברת הבנייה למגורים שהקים לפי שווי של מיליארד שקל לפני הכסף ● לחברה צבר של אלפי דירות לבנייה עתידית והון עצמי של כ-600 מיליון שקל ● במידה ותצליח, זו תהיה הנפקת הנדל"ן השלישית השנה

יגאל דמרי / צילום: אייל פישר

"בעוד שנה נהיה בקטסטרופה": התחזית הקשה של יגאל דמרי

חצי שנה לפרוץ המלחמה, היזם יגאל דמרי מסביר מדוע שוק הנדל"ן בנגב דווקא פורח ● הוא מעריך כי היקפי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית הגיעו לשיא, וסבור שהחרם הטורקי לא ישפיע במידה מהותית על השוק ● כמה באמת שווה הקרקע של חנן מור בשדה דב לפי ההצעה שהגיש, ולמה הוא מקפיא בינתיים את הפרויקט שלו בבבלי

בורסת שנחאי, סין. / צילום: Shutterstock

הבורסות בסין סגורות; AMD פרסמה תחזית פושרת, המניה ירדה ב-7% במסחר המאוחר

מדד ניקיי יורד ב-0.4% ● בעקבות הדוח, סופר מיקרו צוללת ב-10% ● המדדים המרכזיים בארה"ב סגרו את החודש עם ירידות של כ-4% ● היום הפד צפוי להשאיר את הריבית ללא שינוי, מיטב: "הפד יעביר מסר ניצי שיגרום לעליית התשואות, ואגב כך, ירסן את התנאים הפיננסיים" ● וגם, המניות המומלצות של גולדמן סאקס ● לרגל יום הפועלים, רוב הבורסות באירופה סגורות

שדה התעופה בדובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות של ארקיע נדחו, ועשרות ישראלים תקועים בשדה התעופה בדובאי

עיכובים חריגים בטיסות ארקיע וישראייר מדובאי הביאו לכך שעשרות נוסעים תקועים בשדה התעופה מעל 24 שעות ● הסיבות לעיכוב: תקלות במטוסים שהובילו לשיבוש בלוח הזמנים ● עיכובים גם בטיסות לארץ מיעדים נוספים מאירופה

ניצן גולדברג, משנה למנכ''ל ומנהל אגף סחר ושיווק קבוצת שופרסל / צילום: יח''צ

עזיבה שלישית בתוך חודש: המשנה למנכ"ל שופרסל הודיע על התפטרות

ניצן גולדברג, המשנה למנכ"ל ומנהל אגף סחר ושיווק בשופרסל, הודיע על עזיבתו ● מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר ההשתלטות של האחים אמיר, אחרי שסמנכ"לית התקשורת התאגידית וסמנכ"לית משאבי האנוש הודיעו גם הן על סיום תפקידן

מוחים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה משתלטים על בניין המילטון שבתוך הקמפוס, אתמול / צילום: Reuters, Selcuk Acar/Anadolu Agency

מצוידים ברימוני הלם: המשטרה פשטה על אוניברסיטת קולומביה ופינתה את המפגינים

השוטרים הגיעו אתמול בלילה מצוידים ברימוני הלם ופשטו על בניין המילטון באוניברסיטת קולומביה בו התבצרו המפגינים הפרו-פלסטינים ● באוניברסיטאות אחרות ברחבי ארה"ב נמשכו המהומות בעוצמה נמוכה יותר

בניין סופר מיקרו בקליפורניה / צילום: Shutterstock

המניה שהטריפה את וול סטריט פרסמה תחזית חיובית, אך ירדה במסחר המאוחר

יצרנית השרתים סופר מיקרו לא עמדה בתחזיות האנליסטים ופרסמה הכנסות נמוכות מהצפוי ● גם חברת השבבים AMD פרסמה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון וספגה הורדה דרמטית במחיר המניה